[AR] Schwarzwälder Felda voor het eerst de weg op!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Schwarzwälder Felda voor het eerst de weg op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 16:22

Na veel oefenen in de wei met lange lijnen, banden slepen en uiteindelijk de kar trekken, hebben we besloten dat ze er klaar voor was, de weg op!

Ze is zowel geestelijk en lichamelijk al zo gegroeid sinds ze bij ons is, echt heel mooi om te zien.
Stiekem was ik best een beetje zenuwachtig, want we moesten over een hoge brug en er rijden natuurlijk veel motors met dit prachtige weer.

Maar ze was ontzettend braaf, van de motors, auto's en vrachtwagens keek ze nauwelijks op, enkel vond ze de witte markeringen op de weg wel wat eng. Maar op de terugweg was het al veel minder spannend en stapte ze er makkelijk overheen. Op de brug heb ik even naast haar gelopen, om haar wat gerust te stellen, dus helaas geen brugfoto's. Maar die komen vast nog wel een keer.

We hebben eerst in de wei met lange lijnen gewerkt en haar 2 banden laten trekken, en daarna de kar erachter geplakt. Nog een paar rondjes door het weiland en toen de weg op.

Van de lange lijnen heb ik geen foto's.
Eerst in de wei:
Afbeelding

Afbeelding

En toen de weg op:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Korte stop:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen weer terug:
Afbeelding

En een filmpje kan natuurlijk ook niet ontbreken (zet hem op HD en doe je geluid zacht, vanwege wind!):

Ik ben zo trots op mijn kleine grote meisje, ik had niet durven hopen dat het allemaal zo snel zou gaan *\o/*.

DayDream21

Re: Schwarzwälder Felda voor het eerst de weg op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:23

Wat leuk! En mooi paardje, erg bijzondere bles ook.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:33

Echt heel gaaf paard zeg! <3

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 17:23

Dank jullie wel!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:24

Daar heb je echt een super merrie aan, echt gaaf dat ze het zo goed oppakt. Nog heel veel plezier met haar!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:47

Ohh jij gaat zo bokt over je heen krijgen....

Erg leuk hoor,maar ik vind het vast zetten, aan het bit??? Met de kar er achter heel onverantwoord.
Ik mag aannemen dat je niet alleen was.

Geef die merrie asjeblieft nog wat jeugd tijd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:49

CarinaR schreef:

Erg leuk hoor,maar ik vind het vast zetten, aan het bit??? Met de kar er achter heel onverantwoord.

Waar zie jij dat ze aan het bit vaststaat?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:51

CarinaR schreef:

Het paard staat vast aan een halster.
Ondanks dat zou het mijn keuze niet geweest zijn om het dier aan een boom te binden met kar erachter.

Gaaf paard <3

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:53

CarinaR schreef:

Zo zijn er misschien nog honderd andere dingen die er beter kunnen (niet dat ik er verstand van heb, of TS wil beledigen hoor!), maar laat TS even in de wolken zijn met haar prachtige paardje en wat ze er nu mee kan.

TS, ik vind het heel knap hoe je het doet met deze merrie, en wat een geweldig leuk beest, hebbe hebbe hebbe <3

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:59

Wauw, mooi beestje! <3
Waar staat ze trouwens aan vast? Aan het hoofdstel? (ik wil geen commentaar geven hoor, ik vroeg het me gewoon af :D )

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 18:03

We hadden even een korte stop voor een glaasje water, we hebben daar misschien 5 minuten gestaan en zijn de hele tijd bij haar gebleven. Natuurlijk staat ze niet vast aan het bit maar aan het halster, en het halstertouw paste niet goed om te boom heen dus hadden we een touwtje om de boom gedaan en daar het halstertouw aan vast gemaakt.

En nu ben ik wel heel benieuwd naar die 100 andere dingen eigenlijk. Tips zijn altijd goed zolang er goed wordt nagedacht voordat er wat gezegd wordt en het enigszins vriendelijk wordt gebracht :).

Bedankt voor de reacties allemaal! :D

Ps. De broek zit te hoog, daar ben ik me van bewust. hij kan niet lager, dus daar moeten we binnenkort even iets aan gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Maanlicht op 30-03-14 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:04

Zo te zien draagt dit paard een halster onder het hoofdstel.
Paard staat dus niet vast aan het bit.
Al ben ik het er niet 100% mee eens dat je het paard zo vast gezet hebt. je hebt er iig wel over nagedacht...
Volgende keer zie ik liever de kar eraf en dan het paard vastzetten. Stel dat het dier over de rooie gaat sleept het niet een wagen achter zich aan.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:06

Ohja, nu zie ik het halster pas. Ik had hem niet gezien.. :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 18:08

jorika1986 schreef:
Zo te zien draagt dit paard een halster onder het hoofdstel.
Paard staat dus niet vast aan het bit.
Al ben ik het er niet 100% mee eens dat je het paard zo vast gezet hebt. je hebt er iig wel over nagedacht...
Volgende keer zie ik liever de kar eraf en dan het paard vastzetten. Stel dat het dier over de rooie gaat sleept het niet een wagen achter zich aan.

Dat begrijp ik heel goed, maar we stonden er maar kort, dus om nou het hele paard uit te spannen.
We hebben dit met andere paarden ook altijd zo gedaan, ook als we een lange rit gingen maken en ergens wat gingen drinken.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:10

Maanlicht schreef:
We hadden even een korte stop voor een glaasje water, we hebben daar misschien 5 minuten gestaan en zijn de hele tijd bij haar gebleven. Natuurlijk staat ze niet vast aan het bit maar aan het halster, en het halstertouw paste niet goed om te boom heen dus hadden we een touwtje om de boom gedaan en daar het halstertouw aan vast gemaakt.

En nu ben ik wel heel benieuwd naar die 100 andere dingen eigenlijk. Tips zijn altijd goed zolang er goed wordt nagedacht voordat er wat gezegd wordt en het enigszins vriendelijk wordt gebracht :).

Ps. De broek zit te hoog, daar ben ik me van bewust. hij kan niet lager, dus daar moeten we binnenkort even iets aan gaan doen.

Ik heb geen 100 dingen (daarvoor ben ik te onbekend in het mennen) maar tijdens het koetsiersbewijs cursus die mijn pa gevolgd heeft werd geleerd wanneer je stopt met mennen (voor een pauze of het paard uit de spannen) eerst de leidsels op te steken.
Wanneer het paard nu over de rode gaat liggen de leidsels zo op de grond of verstrikt tussen de benen van het paard.

Dat wilde ik nog even kwijt :D

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 18:14

moyra schreef:
Maanlicht schreef:

Ik heb geen 100 dingen (daarvoor ben ik te onbekend in het mennen) maar tijdens het koetsiersbewijs cursus die mijn pa gevolgd heeft werd geleerd wanneer je stopt met mennen (voor een pauze of het paard uit de spannen) eerst de leidsels op te steken.
Wanneer het paard nu over de rode gaat liggen de leidsels zo op de grond of verstrikt tussen de benen van het paard.

Dat wilde ik nog even kwijt :D

De leidsels maken wij altijd vast aan de koker waar de zweep in zit.
En we stonden telkens naast haar, alleen voor de foto was ik een stapje achteruit gegaan, dus mocht ze geschrokken zijn, had ik de leidsels zo beet.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:14

Wat een leuk en braaf paard :D

Als je er gewoon bij blijft is er toch niks aan de hand als je hem aan een halster vastzet? Snap dat je ze uitspant als je uitgebreid ergens op een terras gaat zitten, maar even een paar minuutjes terwijl je erbij staat, ik zie geen probleem ;)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:16

Excuus, ik had t halster niet gezien, moest even heel goed kijken.
Maar dan vind ik t nog onverantwoord.

Tis nog een heel jong dier toch... (Ook al zijn ze volwassen) er kan altijd wat gebeuren en dan is die ene stap te laat, plus dat je op de grond niets maakt dan op dat moment.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:19

wauw ziet er erg mooi en ontspannen uit!!

idd dat vast zetten aan een boom vindt ik dubbel, met mijn tuiger zou dat echt niet kunnen maar blijkbaar vindt jou paard het geen probleem, anders was het wel fout gegaan haha.

Wel zie ik in het filmpje dat je geen contact houd op het bit. Dit kan een manier van ontspanning zijn maar vooral buiten, (1e keer) is het wel veilig/verstandig om continu contact te houden, als ze schrikt oid kan je haar gauw bijsturen en rechtzetten zodat ze de aandacht weer bij jou heeft!! :)

ga je nog lessen met haar? zowizo een leuk paard!!

leroyy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:21

Hahaha wat leuk! Ik keek naar de 5de foto en zag dat het in zwolle was leuk joh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:33

Wat doet ze het goed! En het blijft een heerlijk zicht voor de wagen <3

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 20:42

Dank je wel! Als ze wat meer bespiering krijgt wordt dat een nog veel mooier zicht :D.

En het is inderdaad in Zwolle :).

Emma_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:17

Ziet er leuk uit!

Skyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:31

Ik reed laatst over Zwolle naar huis en toen dacht ik, dat paard heb ik eerder gezien... Nu kom ik dit topic tegen en weet ik weer waar ik je paard eerder heb gezien.
Ziet er goed uit.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 23:03

Haha echt? Wat grappig!