[AR] Bandiet beleren voor de kar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Bandiet beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 15:07

Sinds een aantal maanden zijn mijn zusje (xFioon) en ik bezig met het beleren van onze pony Bandiet. Hij is al wat ouder en heeft eerder altijd onder het zadel gelopen. Maar omdat wij gegroeid zijn en hij klein is gebleven en toch al wat ouder wordt, willen we er niet meer te vaak op rijden. Al dat wandelen en longeren werd ook een beetje saai, dus toen kwam het idee om te gaan mennen.

De afgelopen maanden zijn we vooral bezig geweest met lange lijnen, wennen aan het tuig, wennen aan tussen de lamoenen staan enz. Vandaag de grote stap gewaagd en geprobeerd of hij iets wilde slepen. Het ging echt boven verwachting goed! Alsof hij het eerder gedaan heeft (wat denk ik niet het geval is). Eerst hebben we geprobeerd of hij wilde lopen, terwijl we wat tegendruk gaven aan de strengen, dit was geen probleem. Toen een licht houten wiel erachter gehangen, als tussenstap, was ook geen probleem. Hij keek een beetje verbaasd wat het was, maar liep toen gewoon verder. Daarna hebben we er een pallet achter gehangen, gaf ook geen problemen. Eerst liepen we ernaast, later nog even met lange lijnen, maar de leidsels waren niet lang genoeg om achter het pallet te lopen, dus was niet zo handig.

We zijn inderdaad bezig zonder begeleiding. Dit is misschien niet handig, maar we kennen Bandiet door en door en zullen ook niet aan een volgende stap beginnen als hij daar niet klaar voor is. Omdat hij cushing heeft en chronisch hoefbevangen is, brengen we hem liever niet weg om hem te laten beleren omdat hij dan toch ander voer krijgt en uit zijn ritme raakt, en dat ons niet verstandig leek. Wel krijgen we vanaf volgende week les. Maar we wilden hem daarvoor al heel rustig graag aan iets laten wennen, zodat hij niet tijdens de les ineens alles voor zijn kiezen krijgt (ik heb geen idee hoe zo’n les in z’n werk gaat, we hebben wel gezegd dat hij nog beleerd moest worden).

Nouja, genoeg gekletst, hier de foto’s :D:

M’n zusje met Bandiet:

Afbeelding

Afbeelding

Drafje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En met het pallet:

Afbeelding

Ik en Bandiet in draf:

Afbeelding

Afbeelding

Nog even met lange lijnen proberen:

Afbeelding

Afbeelding

Een berichtje zou leuk zijn :) Tips zijn ook heel erg welkom! Ik twijfel zelf een beetje of het borststuk niet te hoog zit, maar in een ander topic dat ik van hem plaatste werd gezegd dat het wel twee gaten omhoog moest, dus dat heb ik gedaan.

crazyshar

Re: Bandiet beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:51

leuk hoor! fijn dat ie het goed oppakt!

veel plezier!

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:54

wauw!! het ziet er goed uit...
maar vooral ontspannen!! jemig!! hahaha
ik heb menig pony beleerd voor de kar maar dit zie k niet vaak, hoelang ben je bezig?
dit gaat ie vast en zeker snel oppakken!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 22:07

Haha bedankt voor je leuke reactie! :D We zijn nu een maand of 2 serieus bezig denk ik, maar niet zo vaak. In het totaal zal hij ongeveer 10 keer aan de lange lijnen gelopen hebben waarvan 4x met het hele tuig. Vandaag was de eerste keer dat er iets achter hing. Het verbaasde ons ook hoe rustig hij was. Het is een raar beest, over de simpelste dingen doet hij moeilijk en dit vindt hij dan weer helemaal niet raar :+

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:08

Zier er super uit zeg! Alsof hij het al jaren doet!

Het borsttuig zit prima vind ik :)

Squirrel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:11

Leuk, zo'n kalme pony. Het enige wat ik als tip nu zou kunnen geven is om het nooit alleen te doen. Een ongeluk zit in een klein hoekje en met twee personen is het een stuk veiliger. (Aangezien er foto's zijn gemaakt, denk ik dat jullie ook wel met z'n tweeën waren)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 22:17

Mooi dat het goed zit :)
Bedankt voor de tip squirrel1, maar we waren idd speciaal met z'n 2en. Een keer nodig geweest toen hij zich toch probeerde om te draaien en schok van het pallet wat niet meedraaide. Pallet zat ook met paniekhaken vast, in 1 tel was het los :)

Squirrel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:20

_suus19_ schreef:
Mooi dat het goed zit :)
Bedankt voor de tip squirrel1, maar we waren idd speciaal met z'n 2en. Een keer nodig geweest toen hij zich toch probeerde om te draaien en schok van het pallet wat niet meedraaide. Pallet zat ook met paniekhaken vast, in 1 tel was het los :)

Goed zo! Inderdaad, nadenken over wat je doet en een plan B verzinnen voor als het fout gaat. Hebben jullie eigenlijk al een karretje gekocht?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 22:27

Inderdaad :) moet er niet aan denken als het misgaat!
Ja ik heb een tijd terug een tweedehands hca gekocht op bokt. Met 19inch wielen en verlengde lamoenen, zodat het als het goed is past.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:28

Ziet er echt heel fijn en ontspannen uit!! Doe zo verder :D

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:29

Een pallet lijkt me niet erg veilig als de pony er eens bovenop (of liever gezegd: in) stapt, of als hij er mee op hol zou slaan, hoe onwaarschijnlijk ook. Misschien kun je beter autoband(en) gebruiken. De meeste boeren hebben er hopen van, je kunt er vast wel een paar lenen ergens.
Het is fijner trekken voor de pony als je een zweng tussen tuig en ballast maakt.
Verder ziet het er leuk uit, veel plezier met mennen!

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:31

Squirrel1 schreef:
Leuk, zo'n kalme pony. Het enige wat ik als tip nu zou kunnen geven is om het nooit alleen te doen. Een ongeluk zit in een klein hoekje en met twee personen is het een stuk veiliger. (Aangezien er foto's zijn gemaakt, denk ik dat jullie ook wel met z'n tweeën waren)

idd gelijk dat met zn 2en een stuk veiliger is voor mens en paard!

maar het alleen begeleiden van het paard ben ik wel zeker voor!! met zn 2en word je paard/pony alleen maar druk van omdat ie meer ziet. zelf ben je ook sneller afgeleid als er iemand met je mee loopt!

ik vind het echt mooi om te zien hoe ontspannen, geconcentreerd en vertrouwd met je pony om gaat!

Squirrel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:32

_suus19_ schreef:
Inderdaad :) moet er niet aan denken als het misgaat!
Ja ik heb een tijd terug een tweedehands hca gekocht op bokt. Met 19inch wielen en verlengde lamoenen, zodat het als het goed is past.

Nou, ik ben benieuwd. Als het zover is, laat je dan ook foto's zien van Bandiet en de kar?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 23:18

Ja tuurlijk komen er ook foto's als de kar er eenmaal achter hangt :) Ik ben zelf ook super benieuwd hoe hij dat gaat doen :+
We hebben Bandiet er wel voor gehad om te kijken hoe we het vast moesten maken enzo, zo ziet het er ongeveer uit:
Afbeelding

@DonCamillo; Bedankt voor de tip. Ik heb er idd ook over nagedacht, maar zag zoveel plaatjes en topics van paarden die met pallet erachter liepen, dat ik dacht dat het wel moest kunnen. Ik vond de pallet nog wel prima te doen zonder zweng, en het houten wiel hebben we maar 3 rondjes erachter gehad ofzo. Met een autoband en zweng, ik zou niet weten hoe ik dat moet maken om eerlijk te zijn.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:47

Wauww super gave sulky!!

Ik betwijfel alleen als je iets kan zien. Aangezien je pony wat te hoog is haha.
Ik heb een soort gelijke sulky. Heb er 4 banden bij. Zo kan ik alles goed zien bij een shet maar ook bij een e pony :) wellicht een ideetje voor jou

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:51

Dat is inderdaad een goede vraag, ik moet zeggen dat ik daar nog niet over heb nagedacht... (ik ben het zusje ;))

Bedankt voor alle leuke reacties, wij waren zelf ook helemaal verbaasd, ik zei al; stiekem heeft hij vroeger al voor de kar gelopen ;) Maar we kennen zijn vorige en tegelijk eerste eigenaresse, en die heeft hem ohz beleerd en nooit gemend...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 23:58

Slim idee van die banden zeg! Daar was ik nog niet opgekomen. Maar ik kon het stiekem natuurlijk niet laten om ook heeeel even op de sulky te gaan zitten en ik kan er overheen kijken :)
Sulky was tevens bedoeld voor onze mini die inmiddels bijna 3 jaar is. Maar zij lijkt toch wat te klein te blijven, er is wel veel te veranderen aan de sulky maar misschien niet genoeg. In dat geval zullen andere banden een goede oplossing zijn! Bedankt voor de tip

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:00

Als je met z'n tweeën bent, laat dan (zeker in het begin) een met een longe meelopen. Dan heb je net wat meer te vertellen.
De pallet lijkt mij idd niet veilig. Hoe hebben jullie deze vastgemaakt? Een veiligheidsknoop (die met een ruk los is) is belangrijk. Ook zou ik er een zweng tussen zetten.
Blijf alert en veilig werken, ook al gedraagt de pony zich nu braaf. Soms komt er protest op een wat later moment. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 00:05

Aan de strengen hebben we de panieksluiting van een halster touw gedaan en de andere kant van het halster touw zit met een veiligheidsknoop vast aan de pallet. Aan beide kanten kan het dus op 2 plekken snel los.

Kun je uitleggen wat een zweng toevoegt bij de pallet? Ik kon namelijk met m'n logisch verstand niet beredeneren waarom het nodig zou zijn. Maar ik mis ook vast nog wel wat kennis ookal heb ik geprobeerd me zo goed mogelijk in te lezen :P

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:29

Met een zweng kun je de band/pallet in een handeling loskoppelen. Ook reageert het pallet minder direct op elke beweging. (scheef wegtrekken e.d.)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 01:23

Als de pony afwendt, wordt de streng aan de binnenzijde te lang en trekt hij alleen met de buitenstreng. Een zweng is een balkje/bezemsteel/tak/eind hout/licht stuk trapleuning (in mijn geval...) waar aan de uiteinden de strengen vast zitten (liefst met een panieksluiting).
De ballast zit in het MIDDEN aan je zweng vast. Dat kan heel simpel, met een touw om de band heen, maar dan slijt het touw wel snel door op de ondergrond. Beter is om een grote haak/oog door het loopvlak van de band te draaien (evt. voorboren). Bijvoorbeeld zo'n haak om waslijnen op te hangen, haal je bij de DHZ zaak.
Bij wendingen blijft er dan altijd gelijke druk op de beide strengen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 01:51

Daar heb ik wat aan, bedankt allebei! Ga ik regelen :)