Thimo Arkan voor het eerst voor de sulky!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
korbakimmy8

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Thimo Arkan voor het eerst voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 10:58

HoiHoi Bokkers :wave:

Gister (5-1-14) heb ik voor het eerst gemend met Thimo. Thimo staat sinds 3-1-14 bij ons. Hij heeft al voor het karretje gestaan, maar niet intensief gereden. Dit ben ik wel met hem van plan.

Paspoortje:
Naam: Thimo
Ras: Shetlander
Leeftijd: 6
Bijzonderheden: Enorm fanatiek. Wil graag heel hard voor je werken. Is en blijft een shet, dus ook ondeugend.

Thimo heeft een paar keer laag gebokt tijdens ons men ritje, maar hij barst van de energie! Ik weet dat de broek een beetje apart zit, het is echt een mini broek (pas goed op hem) maar als hij voor het karretje staat dan zit het gek?? Ook schud Thimo erg vele met zijn hoofd en kijk hij sterren. Iemand ideeën hoe dit te verbeteren. Hij speelt veel met zijn bit namelijk.

Hier de fotos: (fotos staan niet op volgorde)

1: Dit zijn wij:)
Afbeelding

2: Draven
Afbeelding

3: Ook nog een drafje
Afbeelding

4: Hier loopt hij al beter
Afbeelding

5: Dit vind ik ook fijner uitzien
Afbeelding

6:
Afbeelding

7: Wat detail fotos
Afbeelding

8:
Afbeelding

9:
Afbeelding

10: Wij samen:)
Afbeelding

11: Zijn lieve hoofdje
Afbeelding

Ik ben trouwens wel van plan zonder oogkleppen te gaan rijden. Hij vind het veelste spannend als hij weinig kan zien. Aan de hand schrikt hij namelijk nergens van (met halster) en aan de sulky schoot hij nog wel eens weg. Ook ben ik kijken voor een ander wagentje. Een echte sulky:) Thimo wordt hopelijk deze en anders volgende week geschoren. Hij heeft een conditie van een slak en zweet daarom snel en veel.

Tips zijn van harte welkom als dit opbouwend gebeurd zodat ik er wat aan kan doen:)

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Thimo Arkan voor het eerst voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:03

Ik zou samen met een instructeur naar je tuig kijken. Er moet heel wat veranderd worden!
Bokken voor de wagen is echt heel gevaarlijk, maar het zou mij niet verbazen dat het zou komen omdat er iets dwars zit!
Borsttuig moet hoger, broek moet beter vast (strakker, verder naar voor op het lamoen), strengen zou ik nu niet in het lusje van de broek doen maar een aparte strenghouder gebruiken, lamoen moet minder ver uit steken aan de voorkant en ik mis een passende zweep (waarmee je netjes zijn schouder aan kan raken).

korbakimmy8

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 11:15

Dennis schreef:
Ik zou samen met een instructeur naar je tuig kijken. Er moet heel wat veranderd worden!
Bokken voor de wagen is echt heel gevaarlijk, maar het zou mij niet verbazen dat het zou komen omdat er iets dwars zit!
Borsttuig moet hoger, broek moet beter vast (strakker, verder naar voor op het lamoen), strengen zou ik nu niet in het lusje van de broek doen maar een aparte strenghouder gebruiken, lamoen moet minder ver uit steken aan de voorkant en ik mis een passende zweep (waarmee je netjes zijn schouder aan kan raken).

Hoi,

Thimo vind bokken leuk, dit verzin ik niet, als ik met hem aan de hand een stukje ga draven is het eerste wat hij doet : Bokken. Net als met het karretje, eerste goede drafje ging hij bokken.

Je zegt dat het karretje te veel uitsteekt aan de voorkant, maar ik heb even gegoogled, en zie heel veel fotos waar de sulky op de zelfde ''hoogte'' zit als hoe ik hem heb ( http://users.telenet.be/minihypo/images/mennen.jpg ) Borsttuig moet idd hoger. Dit is gedaan na het zien van de foto's. De broek kan niet ergens anders aan vast op de sulky. Ik gebruik me gewone zweep, hij doet eigenlijk alles op stemcomando, en gebruik de zweep eigenlijk niet.

(Ben op zoek naar een nieuw karretje (echte sulky) dus daar ben ik mee bezig!)

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Thimo Arkan voor het eerst voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:40

Op die foto steekt het lamoen ook te veel uit, daar krijgen ze in de wending last van :j. Niet alle plaatjes die je op google vind zijn goed.

De zweep is niet om hem voorwaarts te houden, maar om goede wendingen te kunnen rijden. Begrenzen aan de binnenkant kan je onmogelijk met stem doen, daarvoor zal je echt je zweep aan moeten leggen, en dat red je met zo'n korte dressuurzweep nooit. Goed zonder zweep mennen is echt onmogelijk.

De broek moet echt anders vast. Als dat nu niet lukt moet je eerst je lamoen aan laten passen voor je ga rijden.
Eerst je spullen voor elkaar, dan rijden. Niet andersom. Ik zeg het niet om vervelend te zijn, maar om te zorgen dat je pony lol in het werk houd zodat jij er fijn mee kan rijden.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Thimo Arkan voor het eerst voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:45

Ik ben het eens met Dennis. Zo rijden met je broek heeft ook geen zin. Eer hij remt staat hij met zijn kont tegen het karretje, dat functioneert dan niet zoals het zou moeten.
Dat hij zo speelt met het bit kan natuurlijk een heleboel redenen hebben, van onwennigheid tot last van zijn tanden. Dat zou ik proberen uit te sluiten, weet niet of er een tandarts gekomen is?

Zonder passende zweep is ook jammer. Ik snap dat je denkt hem niet nodig te hebben, dat dacht ik vroeger ook :) echter, nu ik serieus aan het mennen ben geslagen, dus ook mijn pony wat beter voor elkaar wil hebben merk ik dat de zweep echt onmisbaar is. Je moet je beenhulpen vervangen door zweephulpen, en dat kan alleen als je er met de zweep goed bij kunt :)

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:48

Volgens mij is de hele balans van het karretje niet goed. Hij drukt nu veel te veel op de pony

korbakimmy8

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:10

Pluttersput schreef:
Ik ben het eens met Dennis. Zo rijden met je broek heeft ook geen zin. Eer hij remt staat hij met zijn kont tegen het karretje, dat functioneert dan niet zoals het zou moeten.
Dat hij zo speelt met het bit kan natuurlijk een heleboel redenen hebben, van onwennigheid tot last van zijn tanden. Dat zou ik proberen uit te sluiten, weet niet of er een tandarts gekomen is?

Zonder passende zweep is ook jammer. Ik snap dat je denkt hem niet nodig te hebben, dat dacht ik vroeger ook :) echter, nu ik serieus aan het mennen ben geslagen, dus ook mijn pony wat beter voor elkaar wil hebben merk ik dat de zweep echt onmisbaar is. Je moet je beenhulpen vervangen door zweephulpen, en dat kan alleen als je er met de zweep goed bij kunt :)

Tandarts is 1.5 maand terug geweest, Dus tanden kan ik eigenlijk uitsluiten.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:13

|o
Citaat:
Thimo vindt bokken leuk


Bokken is echt onacceptabel voor een menpony! Als hij met zijn achterbenen over het lamoen bokt, breekt hij een been. Echt, daar heb je nog heel veel werk, voordat je hem weer inspant.
Voor de veiligheid van je pony, van jezelf en eventueel passagiers.
En dat zou jammer zijn, want je hebt een hele leuke menpony, die prachtig loopt.

Neem (een) menles bij een goede instructeur, die je helpt de wagen/het tuig etc. zo aan te passen, dat het veilig is voor jou en vooral voor jouw pony. Ik denk namelijk dat het bit iets te laag hangt, maar dat moet je zien/voelen in het echt, dat kan ik niet van een plaatje.

Dan kan je nog vele jaren plezier hebben van jouw menpony.

korbakimmy8

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:21

janouk schreef:
|o
Citaat:
Thimo vindt bokken leuk


Bokken is echt onacceptabel voor een menpony! Als hij met zijn achterbenen over het lamoen bokt, breekt hij een been. Echt, daar heb je nog heel veel werk, voordat je hem weer inspant.
Voor de veiligheid van je pony, van jezelf en eventueel passagiers.
En dat zou jammer zijn, want je hebt een hele leuke menpony, die prachtig loopt.

Neem (een) menles bij een goede instructeur, die je helpt de wagen/het tuig etc. zo aan te passen, dat het veilig is voor jou en vooral voor jouw pony. Ik denk namelijk dat het bit iets te laag hangt, maar dat moet je zien/voelen in het echt, dat kan ik niet van een plaatje.

Dan kan je nog vele jaren plezier hebben van jouw menpony.


Het is zeker onacceptabel gedrag, daar ben ik me zeker bewust van. Het zijn trouwens wel mini bokjes (niet om het goed te praten hoor) maar hij komt bij lange na niet over de lamoen heen. Ik reageer er dus ook hefig op als hij bokt, met veel stemverheffing.

Happie
Berichten: 1225
Geregistreerd: 07-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:22

Google is geen betrouwbare bron om een kar goed af te stellen. Verder sluit ik mij aan bij de rest. Ga opzoek naar iemadn met ervaring om het tuig correct af te stellen.

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: Thimo Arkan voor het eerst voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:27

Ga mee met het 1e commentaar van dennis :)
Het ziet er wel uit als een leuke pony en met de juiste hulp, beginnend met je tuig gaat het vast goed komen :)

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:31

Ik denk dat je een paar stappen terug moet in de opvoeding.
Het begint al eerder: hij bokt ook als je aan de hand met hem werkt.
hij moet eerst leren: dat werken betekent NOOIT bokken.

Voor een rijpaard is het niet zo ernstig als hij bokt, tenminste het is lastig voor de ruiter.
Maar voor een menpaard is het heel gevaarlijk; voor de koetsier die ineens twee hoeven op zijn gezicht heeft staan of voor het paard, die over het lamoen slaat.

En nu zijn het nog minibokjes, maar dat kan zomaar een keer een grote bok zijn, met alle gevolgen.
En natuurlijk kan een paard altijd bokken, maar jouw pony heeft blijkbaar nog niet geleerd, dat hij niet in het werk mag bokken. Ik kan me ook voorstellen dat hij zo reageert op de broek, want die zit vreemd.
Laatst bijgewerkt door janouk op 06-01-14 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

korbakimmy8

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:32

Happie schreef:
Google is geen betrouwbare bron om een kar goed af te stellen. Verder sluit ik mij aan bij de rest. Ga opzoek naar iemadn met ervaring om het tuig correct af te stellen.

Ik zeg ook niet dat ik mijn tuig/kar afstem namens Google. Ik vergelijk:)

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Thimo Arkan voor het eerst voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:06

Je vergelijk het met foto's op google, maar je vergelijk het met de verkeerde plaatjes. Dus dat schiet niet op.

Je woon bij mij in de buurt, als je mij een PB'tje stuur kan ik je wel verder helpen met het vinden van goede instructie.

korbakimmy8

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 15:49

Dennis schreef:
Je vergelijk het met foto's op google, maar je vergelijk het met de verkeerde plaatjes. Dus dat schiet niet op.

Je woon bij mij in de buurt, als je mij een PB'tje stuur kan ik je wel verder helpen met het vinden van goede instructie.

Ik ben nu aan het kijken voor een ander karretje (sulky), Ik heb je al staan tussen mijn pb. Dan mail ik u als ik een ander beter karretje heb gevonden!

Ik vergelijk trouwens ook heus met andere plaatsjes hoor:) Die er idd beter uit zien.

korbakimmy8

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 15:53

janouk schreef:
Ik denk dat je een paar stappen terug moet in de opvoeding.
Het begint al eerder: hij bokt ook als je aan de hand met hem werkt.
hij moet eerst leren: dat werken betekent NOOIT bokken.

Voor een rijpaard is het niet zo ernstig als hij bokt, tenminste het is lastig voor de ruiter.
Maar voor een menpaard is het heel gevaarlijk; voor de koetsier die ineens twee hoeven op zijn gezicht heeft staan of voor het paard, die over het lamoen slaat.

En nu zijn het nog minibokjes, maar dat kan zomaar een keer een grote bok zijn, met alle gevolgen.
En natuurlijk kan een paard altijd bokken, maar jouw pony heeft blijkbaar nog niet geleerd, dat hij niet in het werk mag bokken. Ik kan me ook voorstellen dat hij zo reageert op de broek, want die zit vreemd.


Hij is inderdaad af en toe eens mee op pad geweest bij de vorige eigenaar, maar niet vaak gereden. Ik wist niet dat hij bokte voor de kar, En dat weet ik nu, en kan ik dus op bouwen.
Dit beest barst van de energie. Kan het niet kwijt, ook al staat hij op een hele grote uitloop en kan hij lopen wat hij wil, maar dat doet hij niet echt. Ik kan hem ook niet lekker los gooien in het land, want dat is spekglad. Hij kan zijn vreugde (bokken, gekke sprongen) niet kwijt. Loop veel met hem, hij krijgt eigenlijk bijna geen kracht voer nu, maar meer dan lopen aan de hand of mennen kan ik nu niet doen helaas.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:16

Het komt vast wel goed met wat hulp, je doet je best en wil leren en dat is ook erg belangrijk!

Wat betreft de menzweep en wat daarover gezegd wordt, ik ben het daar mee eens, maar ik heb hem bij een van mijn paardjes ook echt zelden tot nooit nodig (maar heb hem wel altijd in mijn hand). Zelfs nu ik officieel m dressuur met hem rij heb ik zeer zelden de zweep bij hem hoeven te gebruiken als hulp, hij is daar nog veel te sensibel voor en heeft langer de tijd nodig om aan dat soort hulpen te wennen, ik rij hem voornamelijk nog puur op stem en teugelhulp en daarmee komen we ook netjes een proefje op m niveau rond met redelijk goede stelling en buiging, dus het bestaat wel hoor :D. Puur decoratie dat ik hem in mijn hand heb dus, maar ook voor de veiligheid, je weet nooit.

Ik zou hem een bokriem omdoen voor de wagen, zodat hij niet omhoog kan bokken. En twee extra ogen voor goede bevestiging van de broek aan het lamoen.

Verder erg leuke pony en jullie hebben lol en dat is fijn!! (nu nog alles zo veilig mogelijk :-))