[AR] Haflinger Abby voert haar passie weer uit na 1,5 jaar!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PeerAppel

Haflinger Abby voert haar passie weer uit na 1,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 20:55

Hallo allemaal,

Dit is ons debuut op dit gedeelte van Bokt.
Al sinds ik Abby heb (1,5 jaar) staat de droom om haar ooit voor de kar te hebben vast. En plotseling staat hij er dan, 2 maanden geleden zag ik hem voor het eerst. Mijn hart begon harder te kloppen en droombeelden van een bewegende blonde kont voor me en het geklapper van hoeven kwamen in me op.
Het was het karretje van de nieuwe stalgenoten. Het was geen probleem als we hem zouden gebruiken dus ik was dolgelukkig. De vorige eigenaar bood Abby's oude tuig aan voor een prima prijsje.
En toen kon mijn droom eindelijk uitkomen.

Nu zal ik even Abby voorstellen. Abby is een 21-jarige Haflingermerrie. Ze heeft een behoorlijk karakter en is niet de allermakkelijkste. Onder het zadel is ze prima maar voor de kar is ze behoorlijk pittig. Ze is er namelijk zo dol op. Waarschijnlijk heeft ze dit van haar moeder geërfd die in het verleden Nederlands Kampioen Tweespan is geworden. Haar vader is Star.

Afbeelding

Even voordat mensen erover beginnen; Ik heb begeleiding, dit is pas mijn 2e keer mennen, Abby is een zeer ervaren menpaard en het borststuk zit zéker te laag. Gaat volgende keer hoger. Zag het pas toen ik afstapte.

Hier dus de foto's van ons menavontuur van vandaag.
Even een verhaaltje erbij hoor.
We begonnen dus met optuigen. Zodra de broek erop lag en we aan de teugels begonnen spande Ab zich helemaal aan, ging wijdbeens staan en begon bijna te trillen van opwinding. We brachten haar naar de bak en ik stapte alvast een rondje om haar te laten ontspannen. Toen nam mijn moeder haar over en wilde haar wel even zo parkeren dat we de bomen mooi om haar heen konden laten zakken.
Nou mooi dat ze niet stil wilde staan. Uiteindelijk lukte het. Groom/begeleider op de bok samen met mij, zij neemt de teugels in handen. Mijn moeder laat Abby los en mijn groom zegt; "V..." *Abby zet zich flink af* "oorwaarts..." En toen hebben we in een vrij rap tempo twee rondjes door de bak gegaloppeerd aangezien Abby dat zo graag wilde. Na die 2 rondjes was ze eindelijk fijn te rijden.

Afbeelding

Afbeelding

De begeleidster deed de eerste paar rondjes nog even en daarna mocht ik.

Afbeelding

Geconcentreerd hoofd bij Abby.
Afbeelding

Het mennen gaat me vrij goed af, het lukt me ook al met mijn ogen dicht. :+

Daarna zelfs nog even een rondje dorp gedaan om uit te stappen. Ik mocht sturen en "mijn wagentje" had ik volgeladen met: Mijn groom, haar man, haar dochter en mijn moeder. Best wel trots dat ik voor de 2e keer mennen al een vol wagentje het dorp door kan sturen. :D

Afbeelding

Nog even mijn allerbeste fotoshopskills over deze foto uitgelaten. :')
Afbeelding

Zie je ons al gaan? :P

Dit was zeker voor herhaling vatbaar. Ik vond het geweldig en als we vaker oefenen dan kunnen we ook een keer een langer ritje maken. :j

Jullie horen vast nog wel een keer wat van ons! :evaw:

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:08

Wat gaaf dat ze het zo leuk vindt!

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:10

Superleuke foto's Pernille!
Haha die laatste foto _O-
Leuk gedaan! :P

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:11

Wat een enthousiast beest zeg :)) Veel plezier met de volgende ritjes :D

PeerAppel

Re: Haflinger Abby voert haar passie weer uit na 1,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 21:13

Bedankt Pip, Sharon en TrIjNiE! Ze vindt het helemaal geweldig, is geweldig te sturen en zo ontzettend scherp. Ik ga denk ik binnenkort maar eens echt pionnen en tennisballen verzamelen. :D

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:16

Superleuk dat jullie zo enthousiast zijn zeg! Super!
Die laatste foto :') eerst viel het me geeneens op!
Die pionnen zijn duur :oo

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 21:22

xBalou schreef:
Superleuk dat jullie zo enthousiast zijn zeg! Super!
Die laatste foto :') eerst viel het me geeneens op!
Die pionnen zijn duur :oo

Echt? :oo Maar het zijn toch gewoon pionnen. Onee, wacht. Ze zijn wel anders. :') Maar even kijken wat we doen dan.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:22

super stoer! leuk dat je het mennen gaat oppakken en zo te zien heb je ook een goede beweger voor je wagen staan... maarrrr

ja ja hier komt de maar ik vind het jammer dat je begeleiding niet heeft gezien dat je borttuig veeeelste laag zit ;) Dus zeker een paar gaten omhoog en dan zal ze nog mooier gan bewegen voor de wagen!!

vele veilige kilometers gewenst :)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 21:26

Bedankt! We hadden hem al een stukje hoger gedaan, maar hij zakte weer een beetje naar beneden helaas. Hij gaat direct hoger hoor!

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:46

Ach, voor het oefenen kan bet prima met gewone :P

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 07:01

Fijn menpaard.

Vraag, is je tuig veilig? Het ziet er heel verdroogd uit. Er is nog heel wat poetswerk aan je tuig. De schimmel staat erop. Je zou niet willen dat je leidsels knappen onderweg. Ik zou eerst het tuig onderhouden en goed nakijken op slijtage.
En dan meteen het tuig goed op maat maken. Veilgheid boven alles, zeker met passagiers aan boord.
Succes veilige kilometers.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 07:44

T ziet er goed uit. Je ziet wel aan abby dat ze het erg leuk vind :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:22

Paard lijkt het wel heel erg goed te kennen en het naar haar zin te hebben :j

Ik krijg wel een beetje de huivers bij het feit dat je begeleiding ervaring heeft maar dat borsttuig niet opmerkt.. Dat jij je daarin vergist als 'beginner' vind ik nog wel logisch maar...
Hopelijk heb je je tuig gauw weer heel om verder te kunnen oefenen, dan kunnen er echte kegels naast ;)

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:33

Leuke haffie heb je daar! :D
Maar ik ga mee met wat Akshay zegt: als je begeleider zo ervaren is, hoe kan het dan dat het borsttuig zeker 4 of 5 gaten te laag zit??! Zorg dat je tuig in orde is, want strengen of leidsels die knappen kunnen tot grote ongelukken leiden, zeker als je een vurig paard hebt.
Wees voorzichtig!

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 09:38

We hebben hem hoger gedaan. Kon niet hoger. Leek oké totdat we weer afstapten.
Gatenprikker mee volgende keer.
Tuig is niks mis mee, behalve dat het wat oud en stijf is en een lange tijd ongebruikt geweest.
We gaan nu op zoek naar een goede vakman/vrouw om het tuig te repareren en andere zwakke plekken te verstevigen zodat gevaarlijke situaties in het vervolg voorkomen kunnen worden.
Ik heb er nu van geleerd, weet dat het gevaarlijk is etc.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:09

PeerAppel schreef:
Gatenprikker mee volgende keer.

Als je een ander/nieuw tuig gaat passen moet je dat standaard mee hebben, en zo niet, en het tuig blijkt niet te passen, niet gaan rijden.

PeerAppel schreef:
Tuig is niks mis mee, behalve dat het wat oud en stijf is en een lange tijd ongebruikt geweest.

Dat is nu juist hetgeen dat er mis mee is. Het is stijf en oud. Dan is de kans op breken (zelfs de dikke stukken leer) heel groot. Sowieso voor gebruik na lange tijd altijd invetten. Zo krijg je zelf ook goed inzicht in de slechte plekken.

PeerAppel schreef:
Ik heb er nu van geleerd, weet dat het gevaarlijk is etc.

En gelukkig maar dat er niks gebeurt is!

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:52

Gaaf zeg!! Leuke foto's ook, je ziet dat ze het leuk vind om te doen!! Binnenkort als mijn wagen klaar is (zie onderschrift), mag mijn hafje hem voor het eerst naar stal rijden. Ze heeft er dan in totaal ongeveer 5 jaar niet meer voor gelopen (muv sleeen in de winter en van de zomer 3 keer voor een andere kar gelopen tijdens het ponykamp wat ik begeleidde), ben heel erg benieuwd, die van mij vind het ook zo geweldig!! En ik vind het ook een mooie manier om haar op haar oude dag nog wat aan het werk te zetten om wat spieren te behouden, aangezien ze het zo leuk vind om te doen :) Vroeger heeft ze ook niets anders gedaan, dus vrees niet bokkers, die van mij is ook een bomproof leerpaard ;)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 20:54

Mooie Haflinger heb je, Melody! Ik vond het geweldig om mijn merrie zo ontzettend gelukkig te zien!
Je kar wordt echt mooi zeg! Heb het stiekem wel een beetje gevolgd. ;)
Alvast veel plezier!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 01:03

Als ze het zo leuk vindt, mag ze de oortjes er wel wat enthousiaster op zetten.

Idd even uitkijken met het tuig, misschien eens even in een bak met olie leggen
en dan kijken of het nog soepel te krijgen is.

Leuk dat je het wagentje mag lenen, kan me voorstellen dat je trots op haar bent!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:40

Juist een tuig dat lange tijd tijd niet gebruikt is geweest, is een linke zaak. Oud en stug zeg je? Ik gruw ervan. Als je merrie zo'n felle is en zo snel uit de startblokken komt, is het verstandig om een goed onderhouden tuig te nemen. In olie leggen geeft schijnveiligheid. Bekijk het tuig terwijl je het poetst en wees kritisch. Je wil niet dat het tuig knapt tijdens het rijden. Gebruik een goed smeervet. Ik heb altijd Bense & Eicke zadelvet met bijenwas. Donkerblauwe potjes.
Veel veilge menkilometers.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 18:20

Dit topic is ondertussen al weer lichtelijk verouderd. Het tuig is ondertussen meerdere malen goed ingevet en heeft een tuigmaker gezien die alle zwakke plekken heeft gerepareerd en het tuig dus weer veilig heeft gemaakt.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:26

Abby!
Ze ziet er super uit voor de wagen!
En wat leuk dat ze zo enthousiast is!