[AR] Luna voor de kar (+blunder...)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Luna voor de kar (+blunder...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 14:00

Hallo iedereen!
1.
Afbeelding
Met dank aan Bianca (biancalaylo op bokt) heb ik deze foto's gekregen.
Ongeveer een maandje geleden verhuisde ik mijn pony naar een nieuwe stal.
Daar gingen we lekker buiten rijden!
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
Helaas, vraag me niet waarom... Ik denk dat de dag even teveel voor haar was geweest, veranderde mijn brave bom-proof pony ineens in een monstertje die uit had gevonden hoe ze kon trappen...
Hier had ze net gebokt, je ziet dat ze zich echt niet prettig voelt.
4.
Afbeelding
*Blunder foto*, hoe hoog wil je die kont hebben... In linkje, omdat ik er niet bepaald trots op ben. Wel een hele goeie van Andries om het rekje te veranderen, anders had haar achterbeen geheid ertussen gekomen en was ze gevallen.
http://imageshack.us/a/img694/4450/0g4l.jpg
Maar, vol goede moed gingen we verder. Ze kreeg even wat rust, wat tijd om haar nieuwe stal te ontdekken en we gingen langzaam aan weer oefenen met droog mennen (dus zonder kar). Dit deed ze zoals vanouds braaf, op wat spanning na. Maar ik ben rustig gebleven en uiteindelijk heb ik zelfs even voor 10 minuutjes de kar er achter gehangen en gestapt met een klein drafje. Ook dit deed ze netjes.
Dus toen ging ik naar het weitje om gewoon weer te rijden.
5.
Afbeelding
"Anders gooi jij ook je haar los. Wauw, wat heb je lang haar!" :')
6.
Afbeelding
Ontspanning, even lekker stappen.
7.
Afbeelding
Daarna weer een drafje op naar de galop, met mijn benen omhoog (die had ze vorige keer 3x vol geraakt..)
8.
Afbeelding
Spectaculaire foto :'), maar je ziet wel dat de galop de spanning geeft :P Dit is dan ook de 1e keer dat we dit weer doen na de blunder foto.
9.
Afbeelding
Ze gooit haar kont omhoog, gereed om te trappen. Maar, ik blijf rustig dus er is geen reden om te trappen.
10.
Afbeelding
Ik wilde niet teveel in haar mond zitten om geen getrap naar achteren te krijgen, maar toen gingen we dus zowat plat door de bocht :')
11.
Afbeelding
Ik denk dat ik eens met haar naar een race baan moet gaan :=
12.
Afbeelding
En gewoon nog 2 van haar lieve koppie, omdat ze toch wel een schatje is...
13.
Afbeelding
14.
Afbeelding
15.
Afbeelding
Tips mogen altijd! Hou het aardig, we werken er hard aan.
De dierenarts komt sowieso aankomende week even haar tandjes bijvijlen en een algehele check-up doen.
De zweep die ik nu heb vind ik te lang, maar is de kortste menzweep die er te krijgen is. Weet iemand een kortere?
Ik wil 1 of meerdere foto's laten uitvergroten, laat je gelijk weten welke je het mooiste vindt? :)
Nou, doei! :wave:
http://imageshack.us/a/img547/7199/wq5z.jpg
Op de foto's zit ©copyright!

_Femkeeex

Re: Luna voor de kar (+blunder...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:02

Leuke foto's! Maar waar is de blunder, ik zie hem niet

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:05

Citaat:
*Blunder foto*, hoe hoog wil je die kont hebben... In linkje, omdat ik er niet bepaald trots op ben. Wel een hele goeie van Andries om het rekje te veranderen, anders had haar achterbeen geheid ertussen gekomen en was ze gevallen.
http://imageshack.us/a/img694/4450/0g4l.jpg

Leuke foto's hoor! Leuk pony'tje ook :)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:06

yes! weer goed gelukte foto's! :D haha, en de blunder staat in een linkje :)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:15

Waarom gebruik je geen bokriem? Bokken is echt heel gevaarlijk als ze de benen over t lamoen krijgen.
Ook zou ik haar wat verder van de sulky vandaan zetten grote kans dat galop spanning op levert omdat ze te weinig ruimte heeft en de achterkant raakt. Het lijkt niet zo maar het zou maar zo kunnen kwestie van tjekken.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:16

Ik vind het er eigenlijk niet zo fijn uit zien. Ik denk dat je pony ook wat te dicht op het rekje staat. Ze hoort je in ieder geval niet te raken met haar benen in de galop. Ik zou haar eens wat meer naar voren zetten. En daarnaast zou ik eerst werken aan de ontspanning voordat je gaat galopperen.

Het is wel een super leuke pony!!

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:18

als je bij foto 8 en 14 kijkt, zie je dat er een ''bokriem'' zit.
en toevallig weet ik, dat ze der pas wat verder ervanaf heb gezet.

@ymor, ze raakt der niet in galop (als je goed leest:) dan raakte ze der tijdens die blunder foto.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:23

biancalaylo schreef:
als je bij foto 8 en 14 kijkt, zie je dat er een ''bokriem'' zit.
en toevallig weet ik, dat ze der pas wat verder ervanaf heb gezet.

@ymor, ze raakt der niet in galop (als je goed leest:) dan raakte ze der tijdens die blunder foto.

Ik zal wel scheel zijn maar zo staat het er niet hoor. In de galop doet ze haar benen omhoog omdat ze de vorige keer drie keer vol geraakt is.

Als ze zo hoog kan bokken met een bokriem dan zit dit dus niet goed.

En ze staat er te kort op dus als je gewoon nog iets verder naar voren doet is het goed.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:23

Mooie pon, leuke foto's!
Er zitten hele leuke bij, 5, 8, 9 vind ik leuk.
Misschien kun je de galop wat meer aan de longe oefenen, of doet ze het daar goed?
Want dat ze zo hard gaat kan ook komen doordat ze niet zo goed kan ontspannen..en idd zit ze toch nog vrij dicht op de sulky.
Je zweep kun je evt. ook zelf inkorten, door het handvat eraf te halen, stuk eraf te zagen en het handvat weer vast te lijmen.

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:27

LS_fotos schreef:
Waarom gebruik je geen bokriem? Bokken is echt heel gevaarlijk als ze de benen over t lamoen krijgen.
Ook zou ik haar wat verder van de sulky vandaan zetten grote kans dat galop spanning op levert omdat ze te weinig ruimte heeft en de achterkant raakt. Het lijkt niet zo maar het zou maar zo kunnen kwestie van tjekken.

dit is ook wat ik denk, de mijne zou ook direct trappen als zijn staart continu ergens tegenaan komt..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:33

Oeh wat een vreselijk leuk dier, doet me denken aan mijn oude menpony :j Maar ik vind dat je met dit soort sulky's al vrij snel te kort achter je pony hangt. Vind de bokfoto ook echt heel eng want in principe kan ze je vanaf die afstand vol in je gezicht raken. Er loopt wel een stang maar toch...
Heb je nog ruimte om haar naar voren te zetten?

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:37

oke nog een keer de uitleg: de bokriem zie je op foto 8 en 14 dit is een halstertouw, die bevestigt is als een bokriem. tijdens die blunder foto had ze dus geen bokriem, want dat zijn de eerste 3 foto.dus van 2/3 weken terug. (als je dan commetaar heb, lees dan eerst goed ;) ) en gister heb ik weer fotos gemaakt, en hebben we de bokriem (het halstertouw) na de eerste galop erop gezet, waardoor je hem dus alleen op foto 8 en 14 ziet. en nee in galop is er niks aan de hand maar omdat ze 2/3weken geleden dus zo ongelooflijk ging bokken uit het niets, is ze toenn 3x vol geraakt tegen de been waardoor ze nu der benen omhoog houd dat als luna gaat bokken ze niet geraakt word tegen der been. en @petra; ze was eerst een bomproef super lieve merrie die geen stap fout deed, dus ze heeft er altijd zo dicht voor gelopen, dus lijkt me stug dat het daar door komt, ik hoop dat iedereen het nu een beetje snapt, en dus niet door blijft gaan met dit commetaar want dat is dus niet nodig.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:38

@chocobroodje, bedankt voor deze reactie, dit zal ze wel waarderen als je het op deze manier vraagt! :) en haar medestalgenoot (ik dus) vind het super hoe je het op deze manier vraagt :D

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:52

Er wordt toch om advies gevraagd? Dat krijg je maar dan moet je er ook wel naar luisteren.

Als tip tegen de spanning kan ik je het volgende zeggen. Probeer altijd van uit de rust te werken. Ga eerst gewoon lekker warm stappen. Als je merkt dat ze helemaal relaxed is dan kan je gaan draven. Galop zou ik voorlopig nog even achterwege laten. Probeer er voor te zorgen dat je elke pas onder controle hebt. Daarna kan je gaan galopperen.

Dit is overigens niet aanvallen bedoelt allemaal. Maar je vraagt om advies dus ik probeer alleen te helpen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 15:40

HO, rustig aan iedereen :D
Het rekje zit niet tegen haar kont/staart aan, ook niet als ze remt. Hier heb ik juist op gelet.
Ze raakt mijn benen niet in de galop, máár wel als ze naar de zijkant bokt.
De foto's zijn een beetje door elkaar geraakt. De eerste galop heb ik zonder slagriem gedaan maar daarna is hij er wel aan gegaan.
De spanning in galop is enkel voor de kar, omdat we daar enkele weken terug dat akkefietje over hadden, dat we het niet met elkaar eens waren.
Overigens heeft zij al een half jaar voor deze kar gestaan zonder te bokken. (Tot nu dus).
De tip van zelf de zweep inkorten ga ik zeker doen!
Overigens is er in stap en draf prima ontspanning, het is dus enkel de galop waar we aan moeten werken.

Edit: overigens zie ik ook nu pas dat ik niet erbij heb geschreven wannéér ze mijn benen raakte. Met bokken dus, wat ze deed tijdens de galop.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:59

Het lijkt dat als de pony in de strengen komt, de broek begint te trekken. Dat zie je vooral bij de galop, zodra hij naar voren springt in de galop, trekt ook de broek aan. Dan kan ik me zo'n reactie wel voorstellen.
Heb je de broekriemen te strak staan? Of je strengen tekort?
Laatst bijgewerkt door janouk op 05-09-13 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 16:12

Je bedoelt dat de broek dan op haar lendenen trekt?
Bedankt voor het meedenken :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:16

Nee, de broek trekt zich strak op de broekspieren.

Afbeelding
pony trekt in de strengen, maar de broek trekt ook aan.

Geen meninstructie in de buurt of een ervaren menner, die het tuig goed afstelt?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:25

Idd Janouk ik zie het ook :j De broek zit te strak in vergelijking met de strengen, daar is nog speling maar de pony kan niet verder naar voren door de broek.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 16:55

Ah op die fiets.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat we op die foto aan het afremmen waren. Hierdoor hangen de strengen iets los en remt ze dus inderdaad op de broek.
Maar ik zal de broek wel ietsje losser doen voortaan.
En ik kan haar nog een stukje naar voren zetten, maar in principe heeft Andries me aangeraden om haar zo dicht mogelijk op het hekje te zetten, zodanig dat het hekje niet op haar kont komt als je remt. (En dat is nu het geval)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:11

Je hebt een super leuke pony en leuke wagen ... maar afstellen broek/strengen/wagen is niet 100%.

Je zegt dat je pony niet met kont tegen rekje komt maar die foto die Janouk eruit ligt (ik had hem net ook gekopieerd om er wat over te zeggen, maar vindt het bij foto 2 ook echt heel dicht erop hoor) rem je af maar rekje komt (vrijwel?) tegen haar kont. Dat lijkt me voor haar niet prettig en denk dat ze daar dus om is gaan flippen.

Maar je hebt toch geen rem op deze wagentjes? Dan moet broek echt anders werken want nu houdt hij het niet tegen.

Kan ook kwestie zijn van burries eens goed bekijken waar je de 'sleuven' hebt om broekriempjes doorheen te halen.

Hoe dan ook leuke poown en materiaal maar afstemming dus nog ff deskundige erbij.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 17:19

Na de eerste 3 foto's heb ik haar er verder vanaf gezet (langere strengen) en de broek een gaatje korter gemaakt. De onderste foto's is hoe het nu zit.
Ik ga morgen eens grondig kijken naar kar icm. tuig.
Ik vind het dan alleen raar dat ze de eerste maanden hier geen kik op heeft gegeven.
Edit: dus wellicht handiger om de onderste foto's te gebruiken voor de verbeterpunten :D
Edit 2: op foto 6 en 7 zie je bijvoorbeeld dat er nog ruimte tussen zit.
Edit 3: hou er ook rekening mee dat ze een erg dikke staart heeft.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 05-09-13 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:26

Zolang de pony zo dicht op jouw wagentje staat,
kan de broek niet veel losser want dan bots het wagentje tegen haar billen.
Als je haar eens 25-30 cm langer in de strengen zet, zijn de meeste problemen opgelost.
Lamoen zal dan een 15-20 cm verlengd moeten worden. Op de foto hierboven staat alles op druk.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:31

Citaat:
Ik vind het dan alleen raar dat ze de eerste maanden hier geen kik op heeft gegeven.

Het gaat goed tot dat de kar een keer tegen haar kont komt en ze schrikt. En dat is nu blijkbaar gebeurd. Het is nu werken aan een goede afstelling van wagen en tuig en dan aan het vertrouwen van je pony terugwinnen, dat het niet nog eens gebeurd.
Aan de spanning in je pony te zien is haar vertrouwen behoorlijk geschaad. Ze laat je duidelijk weten dat er iets niet goed zit. Dus is er werk aan de winkel.
Want het is een fijne menpony en je wilt vooral het vertrouwen houden.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 17:40

Helaas is het vertrouwen inderdaad geschaad, maar met wat oefenen komt dit zeker wel terug.
Het kan zijn inderdaad dat nu dan toch de kar tegen haar kont is gekomen, wellicht broek wat uitgerekt na alle ritjes?
Maargoed ik ga er naar kijken!