[AR] Cobe's veelzijdigheid (eerste keer koets)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Cobe's veelzijdigheid (eerste keer koets)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:40

Woensdag nog te horen gekregen van de springinstructeur dat hij zijn springcarrière gemist heeft, vandaag blijkt hij een volleerd koetsenpaard te zijn .. Alweer een carrière die hij gemist heeft :(:) Mijn karakter-pony-met-gebruiksaanwijzing .. hij blijft je gewoon verbazen!

Het voorbereidende werk kende hij al, dubbele longe, lange lijnen, commando's, ook in het bos aan de lange lijnen, het tuig .. Gisteren had hij even voor de koets gestaan (letterlijk, gewoon voor gestaan en met de burry's (?) wat gespeeld). Dus het was eigenlijk puur het trekken van iets dat nog moest .. en dat gingen ze vandaag eens bekijken.

Eerst even in de piste kijken wat en hoe, is toch iemand anders die vanalles van de pony vraagt. Tuig om, hoofdstel met bitje in (jaren geen bit meer ingehad), oogkleppen op (nieuw) en peesjes om (ook nog nooit aan gehad :+ ). En dan de piste in ..

1. Even stappen rechtsom

2. Even draven rechtsom

3. Even stappen & draven linksom

Goedgekeurd .. De band werd erbij gehaald.

4. Band klaarmaken (zie die pony staan <3 )

5. Met de band

Band & piste bleek beetje héél zware combinatie :(:) dus toen kwam het eruit "die zetten we gewoon voor de koets, komt helemaal goed". Zij zullen het wel weten zeker, ik ben wel gewoon toeschouwer .. :')

6. Nog even testen wat hij doet als de strengen extreem rare dingen doen (de enige reden waarom hij reageert is omdat zijn knieën niet 100% zijn, dus dat vond hij niet zo leuk .. Maar in geval van nood komt dat allemaal wel goed, ben ik zeker van :) ).

7. Alles klaarmaken .. Voor de oplettende kijker: de menner zit al klaar 8-)
Afbeelding

8. :D
Afbeelding

10. Voor de koets en alles goed bekijken/aanpassen (wát een geweldige pony is het toch _/-\o_ Hij heeft nog best lang moeten staan want het was niet helemaal zoals het moest dus hebben ze nog dingen verandert enzo .. Stond gewoon te slapen :+ )

11. En we zijn vertrokken! *\o/*

12. Stappen (ondertussen stond ik al op de koets, aangezien ik die aanwijzing had gekregen :+ , heerlijk! :D )

13. Nog een fotoo'tje onderweg
Afbeelding

13. En nog een stukje draf

Het is echt een TOPpony _/-\o_ Hebben klein rondje gedaan, nog wat gestapt, nog wat gedraafd, door plassen gedraafd, allemaal geen probleem. Echt fijn dat al mijn jaren geduld en band opbouwen en (grond)werken dit opleveren.. Het was gewoon echt een SUPERpony! En nog .. geen drupje zweet verloren :')

Helemaal :):) :):) :):) Bedankt voor het kijken!
Nu maar snel veel studeren en wat menlessen volgen zodat we het zeker allemaal goed gaan doen!

Ps: keuze om al dan niet meteen de weg op te gaan is die van hen.. zij beleren paarden, zij kennen mij & mijn pony (ik sta daar op stal) en [***] kende dat rondje al vanbuiten, hebben we al héél vaak onder het zadel gedaan .. En moest je voor de rest nog fouten zien mag dat vermeld worden, maar ik ken er nog niks van dus houd daar aub rekening mee :) (en ja, de zweep was stuk, net daarvoor bij een ander paard gesneuveld en ze vonden het niet nodig om een echte zweep te pakken :+ )

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:44

Deze mensen weten wel wat ze doen. Toppie, je krijgt een leuk paard om mee te mennen. {:}

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:45

Dank je wel :D
En ik ben er ook van overtuigd dat ze weten wat ze doen :j (ik vertrouw echt niet zomaar mensen mijn pony toe hoor :Y) ). Maar met nieuwe dingen ben ik toch altijd wel op mijn hoede voor bokt O:) :o

eclair98

Re: Cobe's veelzijdigheid (eerste keer koets)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:47

Gaaf hoor!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:56

Het ziet er heel goed uit. Ik heb niet veel verstand van het beleren voor de wagen, maar het ziet er erg rustig en verstandig uit. Top!

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:03

Wat gaaf Sabine! Wat is hij toch weer ongelofelijk braaf :D Succes met leren mennen, ik hoor het wel als je een keertje iemand nodig hebt om een rondje mee te gaan op de koets :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:22

Pas maar op wat je zegt, want daar houd ik je aan... Een groom is altijd handig :Y) :P

Thanks aan de andere ook! :D

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:31

Gaaf! Zie alleen het punt van raar doen met die strengen niet zo tof voor het paard. Sta zelf al 6 jaar op een menstal maar heb dit nog nooit gezien. Wel fijn dat hij zo braaf is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:40

Dat doen ze om te kijken hoe hij zou reageren als de strengen om 1 of andere reden tussen zijn benen komen. Ze doen het héél erg extreem :j En inderdaad niet zo leuk voor pony (ze zijn ook gestopt toen ik stopte met filmen) maar het is simuleren van heel extreme, gekke, situaties, dat je weet wat je kan verwachten .. Maar zoals je ziet valt dat ook reuze mee, en het is niet zo dat dit nu elke keer gedaan gaat worden ;)

En dank je :)

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:40

dat ziet er goed uit!

gabbe, dit doen ze wel vaker, puur om te kijken hoe het paard reageert als het bv met een been over de streng heen komt, als je paard dan volledig in paniek reageert is dat niet zo fijn als je erachter hangt.
je doet het paard er niets geen kwaad mee maar kan wel even zijn reactie testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:44

Kijk eens aan, ik wist al iets :Y) :))

Thanks! :D

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:52

Het ziet er goed uit, tijdje even rustig bevestigen wat er gedaan is dan komt het wel goed.
En die strengen is niet apart hoor, ik doe het ook altijd. Wel op een iets andere manier, ik longeer ze met de strengen tussen de benen, en slepen met 1 streng verkeerd. In aparte situaties kan het been tussen de streng en lamoen komen. Het is gewoon erg fijn als dit "normaal" is voor ze en niet in paniek raken of gaan slaan. Je kan dan rustig alles weer doen zoals het hoort.

Veel plezier met leren en Welkom bij je nieuwe verslaving :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 06:40

Dank je Bluestar :D
Ik heb hen bij andere paarden inderdaad ook al zien longeren zoals jij zegt :j Fijn dat het toch herkenbaar is :)

En ja, veel bijleren nu hier, maar heb er wel zin in :D Zeker nu ik weet dat hij het zo leuk vind, dat is toch het belangrijkste ;)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 07:30

Ik ken het inderdaad ook. Je kunt het ze er maar beter op een rustige manier aan laten wennen dan dat ze een keer buiten in paniek raken. Leuke pony trouwens!!! En mennen is heel verslavend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:32

Thanks :-) Voor de verslaving ben ik inderdaad al gewaarschuwd, haha. Mijn lichaam zal het sowieso leuker vinden en [***] lijkt het ook wel wat te vinden. Heel fijn zijn reacties :D

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:38

Ziet er goed uit zeg! Lekker rustig en kalm zoals het aangepakt wordt, echt super! Veel plezier

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:43

Zo twijfel je nog, en een week later loopt hij er al voor!
Super :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:05

Haha ja, klopt :+
Maar het was eigenlijk gewoon kwestie van de stap zetten en kijken wanneer die mensen tijd hadden om te zien wat hij zou doen, en dat viel vroeger uit dan verwacht :Y) Ze vonden het ook fijn dat de voorbereiding al zo goed was gedaan, heb eigenlijk best veel complimentjes gehad over ponybeest :D Ze wilden 'm zelfs kopen :Y) :))

Dank je wel Neon, zal het compliment doorspelen ;)

Quibes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:09

Gaaf!! Leuk paardje ;)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:18

Oeh, hij staat erg leuk voor de koets :)) handig, zo'n veelzijdige poown :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:55

Dank je Eeltje1991

@ TrIjNiE__ : haha ja, het heeft wel wat om hem voor de koets te zien hé .. Hij lijkt er zowat voor geboren :Y) Ben echt benieuwd naar de toekomstige ritten, eerst gaan zij nog een aantal keer dingen doen en dan daarna ik (onder begeleiding) en zelf nog lessen nemen en bijleren en ... Zal me niet vervelen :+ :))

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:15

Denk dat ze met de strengen ook zoiets hadden van als hij daar niet echt op reageert kan hij wel voor de wagen.... omdat het met slepen niet zo'n succes was.

Echt zo fijn dat je van die ervaren mensen erbij hebt. Want daarom gaat het allemaal goed. De pony krijgt zoveel bevestiging en 'zekere' hulpen dat hij gewoon op vertrouwen z'n ding doet. En zo hoort het ook. Goed materiaal, ervaren mensen, top.

En fijne pony hoor.

Besef wel dat hij nu wat overdonderd kan zijn en dat je nog van alles kunt tegenkomen helemaal als je het zelf allemaal gaat doen. Niet om de pret te drukken maar hou in de gaten dat hij echt nog heel groen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:19

Dank je wel voor de leuke reactie :D

En dat laatste ben ik me van bewust :j Is ook een typisch [***]-iets (heb ik hen ook gezegd): de eerste keer gaat iets nieuws vaak super, en daarna hangt het er vanaf of hij het eigenlijk wel leuk vond of niet of het super blijft gaan :+ Maar aangezien ik al een tijdje met de lange lijnen bezig ben en hij dat echt geweldig vond (zeker als we het bos in gingen) denk ik dat het wel goed komt. Maar sowieso gaan zij nog een aantal keer met hem aan de slag, ook echt het bos in, en de weg oversteken en dat soort dingen .. En daarna ikzelf onder begeleiding. Dus dat komt wel goed :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:31

Vast wel :j

Hij stond zo te twijfelen bij het bandje. Dat was het enige waarvan ik zoiets had van hmmmm waarom daar niet wat meer tijd in dat hij goed leert te vertrekken met druk op zijn borst. Dat kun je ook direct voor de wagen staan alleen als ze voor de wagen (nadat ze 1e paar keer wellicht zo wegstappen omdat ze zo onder de indruk zijn) gaan klooien met wegstappen (lees niet meer stil willen staan, steigeren, in tuig gooien) is dat zo moeilijk weer goed te krijgen. Kun je dat beter wat meer intrainen, is mijn mening dan (en daar zijn vast heel veel verschillende meningen over).
Als het dan niet goed gaat / niet goed genoeg voor de wagen kun je ook altijd weer teruggrijpen op even weer wat trainen met sleepje.
Vond dus dat dat wel erg snel over was, nadat hij even niet begreep wat de bedoeling was.

Met de strengen is kwestie van 'smaak' hoe je dat doet, vond het een beetje te, maar goed kon me dat wel voorstellen omdat ze hem er direct voor deden.

Fijn dat je er (met de pony) zo langzamerhand in kunt rollen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:39

Ik snap het :j
Probleem met de band was alleen dat de band eigenlijk gemaakt is voor paarden en andere stevige dieren (tinkers, haflingers, ..) .. en pony was blijkbaar toch beetje klein en smalletjes als je het op die manier bekeek :+ De band was groot & log, en de piste was zwaar, hij kreeg hem gewoon niet vooruit. Lukte met hulp dan weer wel maar dan moest hij echt al zijn kracht in de strijd gooien en dat is natuurlijk ook geen fijne ervaring. Ze hebben er nog even over staan overleggen en gekeken of er geen kleine band was ofzo of iets anders met minder gewicht, en toen hebben ze samen besloten dat hij het principe van het trekken wel door had en daar niet echt raar op deed (hij kwam gewoon niet vooruit :+ ) dus besloten ze dat het in de koets ook gewoon moest gaan. Ze waren in ieder geval wel echt zeker van alles, op dat moment heb ik ook wat twijfels ge-uit ("zouden jullie dat nu al wel ... ") maar ze gingen dat gewoon doen en het ging goed gaan. Dus wie ben ik dan :+ :))

Ik denk dat het ook veel van het type paard/pony afhangt .. De dieren die ze tot nu toe hebben gedaan waren niet alleen wat groter, maar ook een stuk gevoeliger/sneller en niet zo mee bezig geweest als ik met mijn pony bezig ben geweest .. Dus daar steken ze dan meer tijd in het bandwerk .. Ook is de pony niet het type dat niet meer zal willen stilstaan, de dag dat dat gebeurd zet ik het in de krant :+ Steigeren word je ook moe van dus dat verwacht ik ook niet .. en moest er toch ergens een probleempje opduiken ben ik er zeker van dat ze dat ook weer gewoon fijn opgelost krijgen. Eventueel kunnen ze nog altijd wat in elkaar fabriceren voor de kleine pony's (die gaan ze misschien in de toekomst toch krijgen om te beleren, wie weet.. tot nu toe zijn het altijd grotere dieren geweest). Komt wel goed :)