Het tuig was maanden geleden al gekocht.. Alleen hadden we geen kar

En toen... Toen kwam het baasje van Josje op een heel leuk idee. De boer waar baasje een ander paard reed: Friesje, had een kar in de schuur staan. Die kar werd niet gebruikt, want Friesje is zo'n nerveus en onzeker dier, dat die gewoon niet geschikt is voor de kar.. Dat vond de boer heel vervelend, want die wilde graag een paard voor de kar hebben, voor de camping gasten..
En dus had ik een voorstel.
Ik maakte een deal met de boer. Ik mag de kar zo vaak gebruiken als ik wil en wanneer ik wil... In ruil voor, dat ik van het zomer wat ritjes met zijn camping gasten moet maken

Samen met een ervaren menster die me hielp, hebben we haar vandaag voor het eerst sinds eeuwen weer voor de kar gezet. De laatste keer voor haar was dus in Frankrijk...
Bij mij op stal hebben we haar opgetuigd en liepen we naar de overkant, naar de boer. Sommige gaatjes moesten nog aangepast worden, maar we hadden niet zo'n gaatjesding. De boer wel en dus bij de boer hebben we het tuig beter passend gemaakt. Ze heeft trouwens niet het hoofdstel dat bij het tuig hoort, maar ik vond dat ding zo vervelend voor haar, dus ik heb gewoon haar andere oude hoofdstel gebruikt.
Onderweg naar de andere stal, aan de overkant van de weg

Eerst hebben we de boom eraf gehaald en gekeken of Josje het erg vond dat die van bovenaf zo om haar heen kwam. Ze stond heel rustig en relaxed. Nam er eigenlijk geen notie aan. Nou, oké.. Boom weer aan de kar, weiland in.. En paard er maar voor hé. De boer en ook een andere menner kwamen ons twee even helpen.
We zaten een tijd aan haar te prutsen om het tuig helemaal goed passend te maken.. Josje kijkt een beetje verveeld

Eerst hebben we rond gestuurd met de kar erachter, zonder dat er iemand op zat. Twee liepen bij de leidsels, twee bij het halstertouw. Maar ze wandelde rond alsof het niets was.. En dus ging de menster erop. Ik en de boer liepen aan het halster mee.

Na wat rondjes stap en ook draf, touw eraf en ging ze los door het land. Ze gedroeg zich voorbeeldig. Hartstikke keurig. Loopt natuurlijk voor geen meter correct nog, maar ze was braaf en liep netjes haar rondjes.
"Moet dit nou baas?"

De menster en ik vonden Josje betrouwbaar en ervaren zat (ze gaf er geen zier om) om mij erop te laten.
Arme Josje is niet zo happy met deze nieuwe opkomende hobby trouwens

Na een stuk rond stappen en draven terwijl er iemand meeliep, mocht ik ook los.

Ik heb niet de teugels zoals een echte menner, dat vond ik wel heel erg lastig, dus deed het eerst maar zo.

Kort drafje.

En toen zijn we nog even op het zandpad naast het weiland gaan rijden. Staartriem, zagen we, moet inderdaad even iets strakker

Happy

Buiten hebben we alleen maar gestapt trouwens. Ik wilde wel een drafje, maar mocht niet van menster

Je moet toch wat als je met zijn twee op de foto wilt

Weer terug in de weide, even geholpen door een derde om paardlief weer uit te spannen.

Het was heerlijk!
Ik heb zo erg genoten en ben zo trots!
Wel even ter duidelijkheid, Josje was dus al wel beleerd voor de kar en had hier genoeg ervaring in. Het was alleen al heel lang geleden dat ze dit voor het laatst had gedaan, dus daarom waren we extra voorzichtig. We hebben veel voorbereiding gehad tot dit moment, daar ze een draver is en ook als draver voor de sulky heeft gestaan dus hard hard hard.. Ik heb veel met haar geoefend aan de lange lijnen, zonder kar. Alle stemcommando's zitten er goed op en ze staat netjes stil wanneer ze stil moet staan. Ook is het tempo lekker rustig.
De eerste weken ben ik niet alleen en word ik constant door een ervaren menner geholpen, die als ik het zelfstandig kan (hoewel ik er altijd een 2de persoon bij wil hebben, zeker met voor de kar spannen. Je zal maar net bezig zijn met op de kar klimmen en paardlief schrikt ergens van) mij daarna les blijft geven, zodat alles in goede banen loopt en we deze zomer heerlijk op pad kunnen met familie en vrienden. Picknickmand mee op deze kar en heeeerlijke ritten maken.
Maar ik heb het volledige vertrouwen in mijn paard, want hoe geweldig was ze wel niet vandaag

Ben echt zo ontzettend happy. Wilde dit al zolang.. En dan is het eindelijk zover