[AR] Josje voor het eerst weer voor de kar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Josje voor het eerst weer voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 22:05

Josje is een Frans Dravertje... En zoals de vaak alle Fransje Dravertjes was ze geboren in Frankrijk, waar ze voor de kar werd beleerd, zodat ze koersen kon lopen.. Josje was alleen niet zo heel goed in het lopen van koersen en dus werd ze verkocht naar België als recreatiepaard. Van België kwam ze naar Nederland en in Nederland vond Josje mij en ik vond Josje... Ze is mijn van alles en nog wat paardje. Buitenritjes, dressuren, springen, cross.. Het enige wat we nog niet hadden gedaan was voor de kar. Iets wat ik, al een hele lange tijd heeeeuuul graag wil!

Het tuig was maanden geleden al gekocht.. Alleen hadden we geen kar :') en omdat ik eerst een springzadel wil, zou die er ook niet zo snel komen. Maar och, we oefenden al wel mooi voor de slee als het sneeuwde en als het niet sneeuwde, liep ik in de wei achter haar te oefenen met een zwaar blok hout.

En toen... Toen kwam het baasje van Josje op een heel leuk idee. De boer waar baasje een ander paard reed: Friesje, had een kar in de schuur staan. Die kar werd niet gebruikt, want Friesje is zo'n nerveus en onzeker dier, dat die gewoon niet geschikt is voor de kar.. Dat vond de boer heel vervelend, want die wilde graag een paard voor de kar hebben, voor de camping gasten..

En dus had ik een voorstel.

Ik maakte een deal met de boer. Ik mag de kar zo vaak gebruiken als ik wil en wanneer ik wil... In ruil voor, dat ik van het zomer wat ritjes met zijn camping gasten moet maken :D Iets wat ik graag wil doen, want ik ken al zijn vaste camping gasten stuk voor stuk en het zijn geweldige mensen :D.

Samen met een ervaren menster die me hielp, hebben we haar vandaag voor het eerst sinds eeuwen weer voor de kar gezet. De laatste keer voor haar was dus in Frankrijk...

Bij mij op stal hebben we haar opgetuigd en liepen we naar de overkant, naar de boer. Sommige gaatjes moesten nog aangepast worden, maar we hadden niet zo'n gaatjesding. De boer wel en dus bij de boer hebben we het tuig beter passend gemaakt. Ze heeft trouwens niet het hoofdstel dat bij het tuig hoort, maar ik vond dat ding zo vervelend voor haar, dus ik heb gewoon haar andere oude hoofdstel gebruikt.

Onderweg naar de andere stal, aan de overkant van de weg :+ Lekker makkelijk. We hebben er zin in!
Afbeelding

Eerst hebben we de boom eraf gehaald en gekeken of Josje het erg vond dat die van bovenaf zo om haar heen kwam. Ze stond heel rustig en relaxed. Nam er eigenlijk geen notie aan. Nou, oké.. Boom weer aan de kar, weiland in.. En paard er maar voor hé. De boer en ook een andere menner kwamen ons twee even helpen.

We zaten een tijd aan haar te prutsen om het tuig helemaal goed passend te maken.. Josje kijkt een beetje verveeld :+ maar vind alles wel best.
Afbeelding

Eerst hebben we rond gestuurd met de kar erachter, zonder dat er iemand op zat. Twee liepen bij de leidsels, twee bij het halstertouw. Maar ze wandelde rond alsof het niets was.. En dus ging de menster erop. Ik en de boer liepen aan het halster mee.

Afbeelding

Na wat rondjes stap en ook draf, touw eraf en ging ze los door het land. Ze gedroeg zich voorbeeldig. Hartstikke keurig. Loopt natuurlijk voor geen meter correct nog, maar ze was braaf en liep netjes haar rondjes.

"Moet dit nou baas?"
Afbeelding

:')
Afbeelding

De menster en ik vonden Josje betrouwbaar en ervaren zat (ze gaf er geen zier om) om mij erop te laten.

Arme Josje is niet zo happy met deze nieuwe opkomende hobby trouwens :')
Afbeelding

Na een stuk rond stappen en draven terwijl er iemand meeliep, mocht ik ook los.
Afbeelding

Ik heb niet de teugels zoals een echte menner, dat vond ik wel heel erg lastig, dus deed het eerst maar zo.
Afbeelding

Kort drafje.
Afbeelding

En toen zijn we nog even op het zandpad naast het weiland gaan rijden. Staartriem, zagen we, moet inderdaad even iets strakker :).
Afbeelding

Happy
Afbeelding

Buiten hebben we alleen maar gestapt trouwens. Ik wilde wel een drafje, maar mocht niet van menster :+
Afbeelding

Je moet toch wat als je met zijn twee op de foto wilt :P
Afbeelding

Weer terug in de weide, even geholpen door een derde om paardlief weer uit te spannen.
Afbeelding

Het was heerlijk!

Ik heb zo erg genoten en ben zo trots!

Wel even ter duidelijkheid, Josje was dus al wel beleerd voor de kar en had hier genoeg ervaring in. Het was alleen al heel lang geleden dat ze dit voor het laatst had gedaan, dus daarom waren we extra voorzichtig. We hebben veel voorbereiding gehad tot dit moment, daar ze een draver is en ook als draver voor de sulky heeft gestaan dus hard hard hard.. Ik heb veel met haar geoefend aan de lange lijnen, zonder kar. Alle stemcommando's zitten er goed op en ze staat netjes stil wanneer ze stil moet staan. Ook is het tempo lekker rustig.

De eerste weken ben ik niet alleen en word ik constant door een ervaren menner geholpen, die als ik het zelfstandig kan (hoewel ik er altijd een 2de persoon bij wil hebben, zeker met voor de kar spannen. Je zal maar net bezig zijn met op de kar klimmen en paardlief schrikt ergens van) mij daarna les blijft geven, zodat alles in goede banen loopt en we deze zomer heerlijk op pad kunnen met familie en vrienden. Picknickmand mee op deze kar en heeeerlijke ritten maken.

Maar ik heb het volledige vertrouwen in mijn paard, want hoe geweldig was ze wel niet vandaag <3

Ben echt zo ontzettend happy. Wilde dit al zolang.. En dan is het eindelijk zover :D .

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 23:14

Even snel fotootje bewerkt :) Vooral voor mijn fb cover foto :D Vond het wel een grappig resultaat.

Afbeelding

Drx

Re: Josje voor het eerst weer voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:27

Leuuk!!
Leuk dat je paardje het ook zo heerlijk rustig opvat :)
Ziet er allemaal goed uit.
nog heel veel plezier met je knappie!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:30

Wat kunnen dravers toch ook makkelijke paarden zijn :j Ze let in ieder geval goed op.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:35

Wat leuk dat Josje het zo goed doet en blijkbaar haar verleden niet vergeten is.

Wel paar kleine dingetjes.
Zie een foto van het inspannen van Josje, zonder dat er leidsels aan het hoofstel zitten.
Voor je paard voor de wagen zet, altijd eerst je leidsels etc. eraan, stel er gebeurt wat dan kan er eventueel iemand snel de leidsels grijpen en zo sturen.
Nou ga je zeggen, maar er zat een halster touw aan. Maar dat is niet hetzelfde.

Verder ben je beetje gehandicapt met die wagen, hij is te laag voor Josje.
Leidsels hangen op haar achterste en over haar heen kijken zal niet makkelijk zijn ;) :D .
Maar super dat je het zo kan lenen en zoveel hulp hebt om haar toch weer voor de wagen te krijgen.

Heel veel menplezier gewenst! Ook met de camping gasten.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 23:40

Klopt van de leidsels, dat we die er nog niet aan hadden. Maar kwam omdat we nog zo ontzettend met het tuig zaten te prutsen en in elkaar zaten te zetten, dat we die compleet vergeten waren. Menster zei het ook al, oeps, volgende keer meteen even de leidsels eraan, want dit hoort niet.

De boom is te laag bedoel je? Daar zaten wij ook al mee en dus hadden we de andere menner erbij gehaald, maar die zei dat het prima kon. Aangezien hij al jaren ment met verschillende paarden, eenspan, tweespan en alles, dacht ik dat het dan wel goed zat. Maar dat is dus niet zo?

Of bedoel je alleen het over haar heen kijken? Want ik kan dat nog net :P Kar was ook voor een Fries van 1.45 geweest.

Bedankt fransje23 en Drx voor de reactie :) Ze pakt het inderdaad heel goed op.

Verleden is ze blijkbaar niet vergeten :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:44

Ik bedoel dat wagen iets te laag ligt voor haar en jij zit zeg maar te laag, als je hoger zou
zitten, hangen de leidsels niet over haar achterste en kan je makkelijker lekker over je paard weg kijken.

Voor het verschil zie filmpje boven in mijn profiel van mennen met zwarte paard, dan zit je als menner stuk hoger
en lopen de leidsels niet met knik over zijn achterste.
(nou is deze wagen weer net te groot voor mijn fjord geef ik onmiddelijk toe :o :D :+ )

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:30

Leuke foto's zeg! Gaaf dat het zo goed lukt!
Mocht je aan een hogere kar gaan: heb zelf een draver daar de eerste keer gigantisch mee aan de kletter zien gaan dus pas op! Mijn theorie is dat ze nooit gewend zijn de kar achter zich ' te zien' , omdat een sulk extreem laag is.

Verder vind ik de bomen wat te kort, als je hard gaat, komt ze dan niet tegen de kar aan?

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:55

Leuk paardje!
Maar ik vind dat de kar gevaarlijk klein is. Het lamoen is te kort waardoor hij te dicht op de kar loopt waardoor er kans is dat ze met haar achterbenen de kar raakt en dan krijg je vaak paniek. En doordat de kar zo laag is hangt het lamoen achter ook te laag. Mocht je paard een bokje geven is de kans groot dat hij meteen een been over het lamoen gooit.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:03

Super dat ze het zo braaf doet, leuk paard ook!
Ik ben het met de rest eens dat de kar gewoon eigenlijk te klein is. Je zit niet alleen laag, maar het lamoen is ook te laag, te kort en te smal. Als je paard één keer bokt staat ze zo over het lamoen heen en als ze een keer uithaalt naar achter of stel dat ze haar passen verruimt raakt ze misschien al bijna de voorkant van de wagen met haar achterbenen. Ook het smalle van het lamoen is niet prettig voor je paard want zo kan ze alleen maar als een plank de bocht om gaan omdat ze tussen het lamoen nauwelijks ruimte heeft om haar lichaam te buigen.

Ik zou toch op zoek gaan naar een leuke tweedehands wagen en laat je daarbij goed informeren door verschillende mensen zodat je zeker weet dat de informatie die je krijgt klopt. (ook al zeggen mensen dat ze ervaring hebben, het is niet altijd zo. Niet iedereen die met een enkel- of een tweespan rijdt heeft veel ervaring, laat staan met verschillende soorten tuigen en wagens).

Zeker als je met gasten gaat rijden moet je zorgen dat de combinatie veilig is!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 18:12

Het lamoen is inderdaad te laag, maar niet te smal. Ik kan er wel even een foto van maken als ik de tweede keer weer ga, van de achterkant. Ze gaat namelijk niet als een plank door de bocht. Het lamoen was wel te smal, maar is gebroken en opnieuw gelast, breder, zodat het haar zou passen. Dus dat past.. Maar hij is wel te laag. Gelukkig bokt ze niet en komt ze daar niet overheen. Ken haar sinds 2008 en ze heeft nog nooit gebokt. Achter heeft ze niet heel veel ruimte nee, maar ik ga ook niet met haar galopperen voor de wagen. In stap en draf heeft ze wel de ruimte bij haar achterbenen en komt ze niet tegen de wagen aan, ook in haar harde dravers draf niet. Dus voor nu, zo af en toe een rustig ritje met alleen stap en draf, vind ik het niet zo erg.

Maar inderdaad, ideaal is het niet, ik ga mijn portemonnee maar open trekken voor een fatsoenlijke wagen, want ik vind het ontzettend leuk om te doen en wil haar er vaker voor hebben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 04:15

Ik ga ook met bovenstaande mee, gelukkig heb je dit zelf ook door! Ik denk dat met 'te smal' vooral ook bij haar achterhand wordt bedoelt, ze heeft erg weinig ruimte om goed te kunnen draaien.

Succes verder met de zoektocht naar een fatsoendelijke wagen die ook goed past! Let er verder ook op dat de wagen niet alleen goed past, dus qua hoogte maar de wielen die je er nu onder hebt zijn eigenlijk niet echt geschikt om mee te nemen, doordat ze zo breed zijn hebben ze een hoge rolweerstand. Nogmaals succes en wellicht meer plaatjes (met een andere wagen) binnenkort!