[AR] Humphy is het ook aan het leren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Humphy is het ook aan het leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 12:41

sinds een tijdje ben ik ook bezig met onze shetlander Humphy te beleren. We zijn nog aan het droog oefenen in het land met een houten framepje er achter. Hij is super braaf en pakt het heel goed op, het bit was in eerste instantie het grootste probleem. Onder het zadel werd hij bitloos gereden, dus nog geen bit gewend. Maar inmiddels gaat dat ook heel goed.Vandaag de kleine weide sleep geprobeerd, maar helaas was die toch te zwaar dus weer terug naar het houten frame. De kar staat al klaar en als het weer mee zit en mijn man tijd heeft hoop ik die er eind deze week, of dit weekend voor het eerst achter te hangen.

foto's van vandaag
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Zit nog een beetje te twijfelen of het borststuk niet iets hoger moet of dat hij goed hangt dus advies is altijd welkom. Hou het op advies en begin niet af te zeiken :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:05

tip; maak een touw vast aan het hout en houd dit touw in de hand. Dan kan je bij paniek of bij een scherpe bocht mee sturen of omhoog trekken, ook om te voorkomen dat jezelf geraakt wordt door je houten instructie.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:06

Borstje idd iets hoger proberen. Verder horen de leidsels tijdens het erachter lopen door de lichtogen te lopen ;)
Weet je ook al wat er gebeurt wanneer je de broekriemen aan de buitensingel vastmaakt en zo wat druk creërt vanuit de omloop?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 16:16

uryanne schreef:
Borstje idd iets hoger proberen. Verder horen de leidsels tijdens het erachter lopen door de lichtogen te lopen ;)

zie je dat dacht ik al, ga ik iets hoger hangen. Leidsels lopen door de lichtogen, misschien niet goed zichtbaar op de foto ;)

uryanne schreef:
Weet je ook al wat er gebeurt wanneer je de broekriemen aan de buitensingel vastmaakt en zo wat druk creërt vanuit de omloop?

Bedoeld hoe hij zal reageren als de kar in de broek gaat remmen of bedoel je dat niet?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 16:16

janouk schreef:
tip; maak een touw vast aan het hout en houd dit touw in de hand. Dan kan je bij paniek of bij een scherpe bocht mee sturen of omhoog trekken, ook om te voorkomen dat jezelf geraakt wordt door je houten instructie.

goeie tip!! Top nu toe nog geen problemen mee gehad hij is zo braaf. Maar ga hem er wel aanzetten voor de volgende keer.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:08

AR ----> AR - ITP

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:49

Pumi schreef:
zie je dat dacht ik al, ga ik iets hoger hangen. Leidsels lopen door de lichtogen, misschien niet goed zichtbaar op de foto ;)

Leidsels lopen door de leidsel- sleutels ;) De lichtogen zijn de onderdelen waar je lamoen in hangt ;)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 23:48

uryanne schreef:
Pumi schreef:

Leidsels lopen door de leidsel- sleutels ;) De lichtogen zijn de onderdelen waar je lamoen in hangt ;)

stom dacht even niet na, dus als je grondwerk doet, horen ze ipv door de ogen op het schoftje door de ogen van de lamoen? Waarom, is dat dan?

suuzepuus

Re: Humphy is het ook aan het leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:53

Ik wil graag meelezen in dit topic!!
en snap ook niet helemaal wat er bedoeld wordt met leidsels door de lichtogen...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:42

Het grote voordeel is dat de leidsels dan tegen de benen aankomen en het dier dan went aan 'dingen' langs zijn lijf.
Helemaal overtuigd raakte ik toen ik meerdere mensen bij de tuigmaker zag langskomen met afgebroken leidselsleutels door een groen paard.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:05

uryanne schreef:
Het grote voordeel is dat de leidsels dan tegen de benen aankomen en het dier dan went aan 'dingen' langs zijn lijf.
Helemaal overtuigd raakte ik toen ik meerdere mensen bij de tuigmaker zag langskomen met afgebroken leidselsleutels door een groen paard.

Dat van die afgebroken leidselsleutels kan ik me wel voorstellen. Scheelt onze Humphy is super braaf, dus dat gaat goed, ik heb de strengen nu door de lichtingen en als hij iets te kort omgaat krijgt hij die dus tegen zijn benen aan waar hij dan weer niet warm of koud van wordt :D Denk dat we in dat opzicht geluk hebben dat hij al zo ontzettend veel gewent is met zijn 14jaartjes jong!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:45

Ik vind het schoftje eigenlijk wat te klein en te kort. Ook de broek past nét aan. Borsttuig vind ik niet zo lekker liggen, maar kan niet zo goed zien waar dat precies aan ligt.

Het is idd handig om de leidsels door de lichtogen te doen, ipv. door de leidselsleutels. Ben het alleen niet helemaal eens met de formulering 'dat dat zo hoort'. leidsels hóren door de leidselsleutels, alleen is het in de meeste gevallen bij het lange lijnen etc. verstandiger om ze door de lichtogen te laten lopen, om bovengenoemde redenen. Zijn wel meer mensen die dat doen ja.

Bij sommige tuigen kun je de strengen er ook afhalen en de broeksriempjes weer aan de borst maken. Zo krijgen ze meteen wat druk van broek en op de borst mee. Of broeksriempjes aan de binnensingel van het schoftje maken, al zullen die van jou daar denk ik te kort voor zijn.

Overigens, zie ook mijn opmerking in je andere topic over het lamoen. Dit tuigje is echt het allergoedkoopste wat er te vinden is. De kwaliteit, pasvorm en verhoudingen van dit tuig zijn eigenlijk gewoon prut....

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 17:48

@ JoyCiej007

reactie, zie ander topic :D

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 20:30

Zo en dan nu een foto van het echte werk *\o/*

Vandaag ook voor het eerste wat draf werk gedaan, mijn man met de longeerlijn achter op de kar, om in te grijpen mocht het nodig zijn. Maar Humphy doet het super braaf en heeft geen misse stap (draf) gedaan. Trots op mijn ventje

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 04:28

hmm, ik ga mee met joyciej hierboven. Past allemaal niet zo geweldig, ook op je onderstaande foto, borsttuig zit nog steeds te laag. Daarnaast staat je pony ook erg ver van de wagen af en volgens mij kan je lamoen niet korter?. Ik zou je gewoon aanraden om een ander tuig aan te schaffen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 09:41

Maartje1990 schreef:
hmm, ik ga mee met joyciej hierboven. Past allemaal niet zo geweldig, ook op je onderstaande foto, borsttuig zit nog steeds te laag. Daarnaast staat je pony ook erg ver van de wagen af en volgens mij kan je lamoen niet korter?. Ik zou je gewoon aanraden om een ander tuig aan te schaffen.

Borsttuig kan nog wel een stukje hoger, zal er nog even naar kijken. Lamoen kan zeker ingekort worden en gaan we dus ook nog doen, moeten er alleen even tijd voor hebben. Maar voordat hij langere tijd voor de kar komt te staan, gaan we hem eerst inkorten.