[AR] Ringsteken met de pony's !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lissenn

Ringsteken met de pony's !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 19:11

Het is alweer eventjes geleden, maar ik wil jullie de foto's niet onthouden :)

In Augustus is er altijd ringsteken met aanspanningen in Elspeet, en ook wij deden dit jaar weer mee!
De pony's zijn 2 shetlander merries, de witte heet Lois en de zwarte is Lillie..

Het was weer eens ontzettend leuk om mee te doen, ondanks dat we nog een flinke bui op ons hoofd hadden gehad, maar dat mocht de pret niet drukken!
Geniet van de foto's !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was even een kleine selectie van de vele foto's :D
Hopelijk hebben jullie een beetje de sfeer kunnen proeven ;)

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:12

Wat leuk, ziet eruit als een geslaagde dag! Maar is dat alleen op het asfalt??

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:14

Leuk! Ik krijg spontaan zin in het dorpsfeest in september, daarbij heb ik voorig jaar meegedaan met mijn toenmalige verzorg-mini-shetlander. Zit weer helemaal in de sfeer ^_^

SBravour

Re: Ringsteken met de pony's !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:22

Heel erg leuk!!
Waarom lopen ze niet op zand :( Ze hadden geen hoefijzers zo ver is zag, dan lijkt het me niet zo goed daar hard te gaan draven?!
Of heb ik het nou bij het verkeerde einde? :o

Lissenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 20:58

Nee geen zand, maar ze staan rondom op ijzers.. dus geen probleem hoor :)

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:41

SylviaIsabel schreef:
Heel erg leuk!!
Waarom lopen ze niet op zand :( Ze hadden geen hoefijzers zo ver is zag, dan lijkt het me niet zo goed daar hard te gaan draven?!

Meestal is ringsteken gewoon voor alle paarden die komen opdagen en zich ter plekke opgeven. Dan wordt er dus niet echt over nagedacht of het wel goed is voor de hoeven van de paarden/pony's..
Bovendien heb ik nog nooit ringsteken op zand gezien...?

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:50

Ik was daar ook, zag jullie nog voor bijkomen :)) Zag er super leuk uit!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:50

Wat een leuke foto's zeg, jullie hebben er wel werk van gemaakt, het verkleden en aankleden etc.
Wel zou ik bij beide pony's, en met name bij het schimmeltje (want daar hangt hij nog lager) het borsttuig wat hoger hangen; die hangt echt wat te laag en dat is echt niet prettig trekken voor ze ;)

SylviaIsabel schreef:
Heel erg leuk!!

(hard)draven over asfalt is helemaal niets mis mee; er zijn een hele hoop menners die regelmatig stukken over asfalt draven, zowel met als zonder ijzers. Als je pony z'n hoeven niet te snel slijt op het asfalt, gaat dat prima, óók zonder ijzers.

Ik rijdt hier al jaren flinke stukken over asfalt (en ja, heel vaak in flinke draf ook nog) met mijn pony's, zónder ijzers. Zowel met mijn shetmerrie eerder, als ook met mijn Welsh A. Shet heeft 2x in 10 jaar ijzers onder gehad omdat ze toen een keer te kort was bekapt door een slechte bekapper (die geen hoefsmid was), rest liep ze blootsvoets héel veel over asfalt en dat ging prima.
Welsh heeft nooit ijzers onder gehad en ook die gaat prima.

lucaa2 schreef:
Meestal is ringsteken gewoon voor alle paarden die komen opdagen en zich ter plekke opgeven. Dan wordt er dus niet echt over nagedacht of het wel goed is voor de hoeven van de paarden/pony's..

Klopt. Ringsteken voor aanspanningen is vrijwel altijd op asfalt. Het ringsteken op trekpaarden gebeurd meestal wel op zand, op een smal paadje afgezet met palen en lint (zoals ze het bijv. vaak in Zeeland doen):
http://www.zeelandnet.nl/foto/assets/fo ... 9/9450.jpg

Maar dat het slecht is voor de hoeven, is klinklare onzin. Of jij moet een paard hebben die slecht op asfalt loopt, die te snel z'n hoeven verslijt etc. maar dan doe je er vaak toch wel ijzers onder.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:54

Ik wilde het net zeggen, maar Joyce is me voor. Op asfalt draven is niks mis mee, zonder hoefijzers. Hier staan de pony's al hun hele leven (22 en 23 jaar) zonder ijzers en daar wordt ook mee op het asfalt gedraafd. Geeft niks. Hun hoeven slijten zelfs niet, ze blijven mooi rond. Komt nooit een hoefsmid bij!
Ik weet dat de meningen erover verdeeld zijn, maar naar mijn mening is het rijden zonder hoefijzers op de weg veel beter dan met hoefijzers.

Ontopic: wat een vrolijke bedoening! Ziet er heel leuk uit :) Gezellig hoor!!
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 25-03-13 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:57

Ziet er leuk uit!

Gaan we nu een hele discussie voeren over draven op asfalt :+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:59

_nvds schreef:
Ziet er leuk uit!

Wel als er hier mensen zijn die gigantische onzin en flauwe kul verkopen ;)
was die opmerking niet gemaakt, had je mij niet gehoord over asfalt en draven op asfalt, want dat is de normaalste zaak van de wereld.
wil alleen dat soort fabeltjes wel graag uit de wereld helpen.

Overigens wordt er ook gewoon normaal gereageerd, dus ik zie je probleem niet zo?

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:00

JoyCiej007 schreef:
_nvds schreef:
Ziet er leuk uit!

Wel als er hier mensen zijn die gigantische onzin en flauwe kul verkopen ;)
was die opmerking niet gemaakt, had je mij niet gehoord over asfalt en draven op asfalt, want dat is de normaalste zaak van de wereld.
wil alleen dat soort fabeltjes wel graag uit de wereld helpen.

Overigens wordt er ook gewoon normaal gereageerd, dus ik zie je probleem niet zo?

Jeetje , je hoeft niet gelijk zo heftig te reageren hoor!
Ik zeg alleen dat het gewoon leuker is voor TS dat ze leuke gezellige reacties krijg. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:04

Ik reageer helemaal niet heftig :+
Leuker voor TS dat ze reacties krijgt 'oh wat leuk' 'oh wat lief' 'oh wat schattig', tuurlijk. Die reacties komen hier toch ook gewoon voorbij.

Maareh, nuttige en bruikbare info kan de TS vast ook wel wat mee. Sterker nog, zijn een hoop mensen die het alleen maar waarderen als er op een nette en vriendelijke (!) manier wat tips worden gegeven. Bijv. in dit geval dus borsttuig wat hoger hangen.

Mocht iemand dat niet waarderen, tsja dan moet je ook geen foto's plaatsen op een discussieforum.
Dus ik snap 't probleem niet zo; TS maakt er volgens mij geen probleem van (en dan nog, ze heeft zelf er voor gekozen die foto's te plaatsen) dus waarom zou jij in het topic je ongenoegen moeten laten blijken dat er enkele reacties volgen over wel of niet op asfalt draven.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:16

Ik maak er ook geen probleem van ik zeg gewoon dat de discussie nu wel klaar is.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:28

*zucht* laten we het gezellig houden ;)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:29

lucaa2 schreef:
*zucht* laten we het gezellig houden ;)

Ja! :)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 07:49

Sorry sorry, maar ik had dat idee omdat mijn pony heel snel korte hoeven krijgt...

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:13

Hee lisan!! leuk topic en was ook erg geslaagd!!
Heb jij weer haha zo'n discussie... ach ieder mag gelukkig zelf weten hoe of wat en 1ding is zeker, deze twee ponydames komen niks tekort!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:47

Wat leuk, ik ben gisteren net bezig geweest te informeren naar het ringsteken wat ze elk jaar bij ons in het dorp houden. Ben nu druk bezig onze Humphy (shet) voor de kar te beleren en het lijkt mee ook erg leuk om mee te doen. Helemaal omdat het hier in het dorp is en ik er dus gewoon vanaf huis heen kan rijden.

Ik heb het vroeger ook wel een s onder het zadel gedaan met mijn pony, ook erg leuk :j

Lissenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 12:48

Citaat:
Maareh, nuttige en bruikbare info kan de TS vast ook wel wat mee. Sterker nog, zijn een hoop mensen die het alleen maar waarderen als er op een nette en vriendelijke (!) manier wat tips worden gegeven. Bijv. in dit geval dus borsttuig wat hoger hangen.

Goed en dankje voor het opmerken! inmiddels hangt het ene borsttuig wat hoger en het andere wordt niet meer gebruikt ;)

Bedankt voor alle leuke reacties! :)

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 06:00

Wat een geniale aankleding!!! Een super plaatje zo!!

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:31

lucaa2 schreef:
SylviaIsabel schreef:
Heel erg leuk!!

In en rondom middelburg maken ze er altijd een heel feest van, dan maken ze wel een baan van zand.
Maar jongens, het is 1 keer, dat is niet z'n groot probleem, en als jij het erg vindt, doe je gewoon niet mee.

Wat leuk! Met aanspanning heb ik nog nooit gezien! Jullie zijn ook zo kleurig. :P

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:07

Hahahaha wat voor ras heb jij daar dan in je weide staan ? Geweldig zo'n veel kleurigepony!

wendycarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:36

haha ziet er echt heel leuk uit!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:42

Gaaf hoor! Erg kleurrijke bedoening!

Als ik toch ook even nog wat mag zeggen over dat draven op asfalt. Juiat het draven op asfalt met hoefijzers is niet goed, hoefijzers zorgen namelijk voor extreem veel trillingen die door het 'hele' been gaan. Juist blootsvoets worden die trillingen gedempt door de straal. Maargoed, dat verder terzijde.