[AR] Welsh A Roos @ work op Marathon Voorst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Welsh A Roos @ work op Marathon Voorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 20:21

Afgelopen zaterdag 11 augustus was weer de jaarlijkse Shetlandmendag in Voorst. Ook dit jaar heb ik mezelf weer als vrijwilliger aangeboden.

De dag er na wordt er nog een onderlinge wedstrijd verreden onder alle vrijwilligers onder het mom van: 'alles mag en kan, niets moet'. Een mooie kans om groene pony's mee te nemen, of om in ongedwongen sfeer te oefenen. Vorig jaar ook met Roos meegereden, en dat was haar áller 1e keer marathon/vaardigheid en dat deed ze super! Uiteindelijk toen 3e geworden van de 26 deelnemers. Zie: [AR-ITP] Welsh A merrie Roos: 1e wedstrijd, en wát voor 1!

Dit keer had ik eigenlijk niet mee kunnen rijden: mijn ouders waren een paar daagjes weg en ik had verder dus ook geen mogelijkheid qua vervoer. Toch bleef het wel heel erg kriebelen. 26 Augustus rijden wij ook Horse Driving Bussloo, en dit zou wel een leuke voorbereiding/training zijn. Ook voor mijn vaste groom, die toch een tijdje uit de running is geweest.

Maar ik had geen vervoer...... hoe doe je dat dan? Gewoon 'zoals vroeger'. Ik ben met aanspanning + groom 's ochtends vroeg al rijdend van huis vertrokken. We hadden van hier naar het wedstrijdterrein 15 km. af te leggen. Een afstand waar Roos haar hoef niet voor omdraait. Heerlijk rustig gereden, veel stap en wat draf. We zijn zelfs nog de Deventer brug over geweest; Roos is daar nog nooit geweest en het maakte een groot kabaal toen we er over heen reden. Maar 't dappere beestje deed alsof ze nog nooit anders had gedaan <3 Omdat ze daar 70 rijden voor de veiligheid het fietspad gekozen.

Aangekomen op het wedstrijdterrein Roos op een prikweitje gegooid en rust gegund. Daarna ingespannen, speel-uw-spel gereden, marathonhindernissen, en vaardigheid (helaas door een domme stuurfout van mij 1 balletje) (er is geen dressuur en wegtraject). Tussen de hindernissen door ook lekker gestapt. Ik merkte ook echt verbetering bij haar; ze was echt héel fijn te sturen, super wendbaar en dacht ook erg goed mee. Sprong in galop zelfs om en draaide gewoon op haar achterbenen in een scherpe wending. Ik hoorde dat we toch wel snelle tijden hadden neergezet, met name in de waterbak en op de brug (net als vorig jaar, haha). Ze vind het zelf ook práchtig om te doen.

Helaas heeft ze wel ontdekt hoe ze haar tong over het bit kan gooien. -O- Dit doet ze enkel als ze echt wat heet wordt, anders nóóit. Daar baal ik wel een beetje van. Nu maar even kijken voor een oplossing voor dit probleem.
Ik was zelf ook een stuk rustiger en minder hectisch; eindelijk let ik zelf ook op waar ik rijd :o O:) Komt ook mede doordat ik eind april SGMW Schalkhaar heb gereden.

Roos weer op het weitje gezet en halverwege de middag richting huis vertrokken. Pony was nog superfris en stapte vrolijk en flink door. Moe? nee hoor :n Nu een toeristische route langs de Ijssel afgelegd, werkelijk práchtig! Onderweg nog even gestopt en alle 3 (ja ook Roos) hebben we van een heerlijk schepijsje genoten.

Thuis aangekomen heb ik haar lekker afgespoeld en weer op de wei gezet.
Ben zo trots op haar!

Uiteraard zou ik dit nooit zomaar doen als ik niet zeker zou weten dat ze werkelijk in tópconditie verkeerd. Wij rijden thuis gemiddeld ook 20-30 km. per rit en dan op hoog tempo, dus dit moest gewoon te doen zijn, helemaal als ze extra veel rust zou krijgen en als we het rustig aan zouden doen.

De uitslag + prijsuitreiking is pas 17 augustus tijdens de BBQ, ^) dus we moeten nog even afwachten of ik succesvol 'mijn titel heb verdedigd' :)

Net als de zaterdag, was ook deze dag fotografe Marieke Versluis weer aanwezig. Zij heeft van ons nog een paar érg gave foto's gemaakt, al zeg ik het zelf. Marieke; heel erg bedankt! :D
Ook alle dank aan Mirjam, mijn 'supergroom'. _/-\o_ Zonder haar had ik niet kunnen rijden.

1. Klaar voor de start! 3 geconcentreerde koppies
Afbeelding

2. In Hindernis 1
Afbeelding

3. Aanrijden naar start Hindernis 2. Helaas van hindernis 2 geen foto's. Was wel een moeilijke trouwens.
Afbeelding

4. Hindernis 3, de brug. Makkelijk opgezet, lange lijnen dus lekker gassen!
Afbeelding

5. Naar rechts!
Afbeelding

6. Ik stuurde te laat aan, was even vergeten dat we nóg een keer de brug op zouden gaan :o
Afbeelding

7. Moeilijk gezicht van mij :+
Afbeelding

8. Hindernis 4; de waterbak *\o/* 1e keer hindernis ff oefenen. 't viel me tegen dat Roos eerst heel iets aarzelde bij het water (doet ze nooit!) 'Whaah moet ik DAAR in?!'
Afbeelding

9. <3 Roos: 'Nou krijg ik nog natte voetjes ook nog' ^)
Afbeelding

10. Hier was ze weer met haar tong aan 't klooien.... :\
Afbeelding

11. :)ddd Spetter pieter pater, lekker in 't water! :)ddd
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. <3 Beetje extra gas geven
Afbeelding

15.
Afbeelding

't Was een heerlijke, gezellige dag; we hebben weer veel geleerd maar bovenal ook super genoten. Op naar Bussloo! :D :):)
Meer foto's van de zondag en ook van de Shetlandmendag zelf zijn te vinden op http://www.mariekeversluis.nl/recentwerk3.html
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 13-08-12 20:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Dennis

Re: Welsh A Roos @ work op Marathon Voorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:29

Gaaf, gaaf, gaaf!

Volgend jaar wil ik ook naar Voorst (maar dan voor de echte shetland mendag).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 20:40

Dat moet je zéker doen Dennis! Haha, begreep al niet waarom je daar nooit te vinden was ;) Ze hebben een heel uitgebreid programma; dressuur, vaardigheid, marathon, speel-uw-spel én het NK Ringsteken voor Shetlanders. Erg leuke, gezellige wedstrijd altijd en helemaal aangepast op de Shetten (korter wegtraject met lager tempo, maar 4 hindernissen).

Rij zelf helaas al 2 jaar niet meer mee daar, omdat ik (nog steeds) :o Ot weer goed voor de wagen moet krijgen na haar blessure. En tsja, Roos hoort natuurlijk niet thuis tussen de Shetten. Dus dan maar zo. 't is altijd erg leuk om als vrijwilliger te helpen als je zelf niet mee rijdt.

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:46

ziet er goed uit met roos de topper

ik ga ook kijken of ik volgend jaar mee kan doen
lijkt me echt supper gaaf

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:57

@ joycie ziet er goed uit.. wat het betreft de tong zou ik als je denkt een situatie te krijgen waarin ze heet wordt het bit een gaatje omhoog doen.. en als het kan zou ik je lamoen stokken op het schoftje een gaatje onhoog doen zo kan ze nog makkelijker kort draaien

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:24

Ziet er goed uit, jullie hebben plezier gehad zo te zien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 21:57

Meagan: Zéker doen! :j Wel op tijd inschrijven want het zit altijd héel snel vol ;)

Lanouska:Dankjewel. Vergeten er bij te zetten; daar heb ik zelf ook aan gedacht maar helaas....... bit gaatje hoger is geen optie; doordat de bakstukringen van het bit zo groot zijn, kunnen de bakstukken niet korter dan dit, ookal heb ik genoeg gaatjes. Mijn shetmerrie heeft een liverpooltje met kleinere bakstukringen, en daarbij kan ik het bit nog wel een stukje hoger hangen.....

Voor wat betreft de lamoenbomen hoger; eigenlijk horen deze bomen juist parallel te lopen, dus eigenlijk zou 't zelfs nog een gaatje lager moeten (maar die ruimte heb ik helaas niet meer). Hoger horen ze dus eigenlijk juist níet te zitten.
Eerst had ik hem idd juist hoger, maar wist wel dat dat net wat te hoog was. En heb toen die tip ook meerdere malen gekregen, om hem juist lager te hangen. Dan zit ook alles beter.

Daarnaast heeft ze echt meer dan genoeg ruimte om te draaien in het lamoen; die is van achteren net zo breed als mijn wagen. Wel wil ik nog een keer strengophouders aanschaffen, zodat ik de broeksriemen aan de ogen voor de lichtogen van het lamoen kan maken.

Letsdunit: Dankjewel! Ja zeker, was echt een heerlijke dag. Jij hebt tegenwoordig trouwens ook een érrug gaaf span zeg!!

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:08

als jij mij een pb doet dan vergeet ik het niet
hahaha

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:25

Gaaf Joyce! Ziet er heerlijk uit! :):)

Zie jullie wel in Bussloo!

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:25

wat me opvalt is dat ze op meerdere foto's haar mond open heeft, misschien toch eens gaan kijken naar een ander bit, of anders gaan sturen of eventueel een sperriem gebruiken.

en wat betreft de bomen zou ik ze ook iets hoger doen is makkelijker voor je pony om te wenden steekt het lamoen niet in haar zij.

en wat me ontzettend stoort zijn de blote armen van jullie zou veel netter zijn als je gewoon een T-shirt met mouwtjes aan doet.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:00

Ziet er leuk uit joyce!!! ze heeft er echt zin in die topper van je! Je moet snel maar is hier met je paardje komen ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 10:32

Melanie: Dankjewel! Ben ook zéer benieuwd naar jou span!

shelltje schreef:
wat me opvalt is dat ze op meerdere foto's haar mond open heeft, misschien toch eens gaan kijken naar een ander bit, of anders gaan sturen of eventueel een sperriem gebruiken.

en wat betreft de bomen zou ik ze ook iets hoger doen is makkelijker voor je pony om te wenden steekt het lamoen niet in haar zij.

en wat me ontzettend stoort zijn de blote armen van jullie zou veel netter zijn als je gewoon een T-shirt met mouwtjes aan doet.

Bedankt voor de tips. De foto's waar ze haar mond open heeft is ze voornamelijk bezig om haar tong over het bit te werken, of had ze hem er al overheen. Normaal heeft ze haar mond meestal wel gesloten, ook als ik stuur. Zo 'hard' stuur ik nl. niet, aangezien ze heel wendbaar is en een zacht mondje heeft. Dit is echt nieuw, dat tong over het bit gooien. Dat heeft ze laatst in Epe voor 't eerst gedaan, toen ze even heel heet werd. Bit reageert ze verder goed op; liverpool en de leidsels in de bril, om de schaar heen, sleuven in het mondstuk naar voren. Misschien dat ik eens een sperriem ga proberen ja, kijken of ze dan haar tong nog over 't bit kan krijgen.
Helaas kan ik het bit dus niet hoger doen omdat die bakstukringen van het bit zo groot zijn.......

Hmm, dan toch maar eens proberen, bomen wat hoger. Al heb ik niet echt het idee dat die in haar zij steken in wendingen. Maar uitproberen kan geen kwaad natuurlijk.

Blote armen.......... Tsja ik begrijp wat je bedoeld, maar 't was echt vréselijk warm en daarbij was het dus ook absoluut geen officiele wedstrijd, meer in de zin van; 'iedereen kan gewoon oefenen, alles mag/kan, niets moet'. Zo mag je iedere hindernis 2x rijden, of zelfs eerst nog eens in stap verkennen. Puur voor de fun is er een wedstrijdelement aan toegevoegd.
Bij de Shetlandmendag zelf is het al een aantal jaar niet meer verplicht om D/V in dressuurkleding te rijden. Dit omdat dat vaak teveel tijd kost. Toch blijf ik dan toch in dressuurkleding met hoedje rijden, omdat ik dat gewoon een stuk netter vind, en dat dat zo 'hoort'. Al krijg ik daar dus verder geen extra punten voor. ;)

Laura: Dankjewel! Hahaha moeten we idd maar eens kijken of dat een mogelijkheid is :j

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:40

Gaaf Joyce!! Het is ook zo een leuke pony jullie zijn leuke combi, succes eind van de maand!

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:02

ziet er super uit! Roos lijkt me een fijne pony voor de kar :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 18:34

Dankjewel Lot! We gaan ons best doen :)

Britt_Mara: Dankje! Hahaha ja dat is ze ook zéker. Heel werklustig en echt een 'will to please' :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 00:00

Wauw gaaf zeg, Joyce! Hele stoere foto's :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:47

ziet er goed uit joyce, héle gave pony is Roos. Lijkt me leuk om zo mee te doen, gewoon alles op het gemakje, lekker rondkijken en ervaring opdoen, heb je later alleen maar heel veel profijt van. En inderdaad herkenbaar, Welshjes die nooit moe worden haha!

Ik zou zelf niet met sperriemen gaan klooien, maar de oorzaak zien te achterhalen. als een paard te tong over het bit gooit is daar een reden voor. het kan aan het bit liggen, maar ook aan jouw hand, spanning in de kaak, you name it. het is in ieder geval een serieus te nemen gedrag dat in bijna alle gevallen te verhelpen is door ontspanning te rijden, en gebruik te maken van blokkende hulpen ipv. 'trekkende' hulpen, hoe zacht ook.

met een sperriem kan je het symptoom wel verbergen, maar je lost de oorzaak van het probleem er niet mee op. aangezien je pony het alleen doet als ze heet wordt zou ik daar ook op zoek gaan naar de reden voor het tonggooien. waarschijnlijk staat er dan een stuk meer druk op het bit, waardoor bijvoorbeeld haar tong in de verdrukking komt. in dat geval zou je kunnen kijken voor een bit met tongvrijheid.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 12:14

Nyckle: Wacht maar tot je de jouwe voor de wagen hebt; dán krijg je past stoere plaatjes!!! :j

Merrieveulen: Dat begrijp ik. Alleen heb ik er voor nu op de korte termijn even niets aan. Tuurlijk ga ik uitzoeken waar het aan ligt (al krijg je dat soms gewoon niet altijd uitgezocht). Toevallig had ik al een bitje met tongvrijheid op het oog, wil ik ook zeker gaan uitproberen, alleen is mijn ervaring dat er ook veel pony's zijn die dat juist nog minder vinden, omdat zo'n tongboogje wel snel in het gehemelte kan prikken. Maar ik wil het zeker proberen.

Alleen wil ik voor nu dus wel even voorkomen dat ze het vaker gaat doen; hoe vaker en meer ze het doen, hoe beter ze dat geintje leren uit te halen. En ze kan haar tong ook niet zelf terug krijgen. Na héel veel prutsen heb ik haar tong die middag terug kunnen krijgen maar daar raakte ze helemaal van over de rooie. Daarnaast stuurt het vreselijk als ze hun tong er eenmaal overheen hebben.... Ik wil het dus met name even voorkomen dat ze het tijdens Bussloo nog een keer gaat doen.

Het stond al in de planning om de tandarts weer te laten komen (die is vorig jaar april nog geweest) dus kan hem het ook nog even voorleggen, al denk ik niet dat ze in een jaartje tijd veel gebitsproblemen heeft ontwikkeld.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:16

wat een leuk dingetje is het zeg! Duidelijk ook plezier erin :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:51

gebitscontrole kan nooit kwaad. Welke tandarts heb je? ik weet dat Jan Groeneveld ook bittenadvies geeft, en als ik me niet vergis heeft hij ook testbitten.

het klinkt mij toch nog het meest alsof de tong in de verdrukking raakt, zeker omdat ze hem dus ook niet graag terug wil laten doen. je kunt kiezen voor een lage tongvrijheid, die prikken niet gemakkelijk in het gehemelte en verdelen de druk van het bit gelijkmatiger over tong en lagen.
hou er rekening mee dat een paardentong in ontspanning de hele mond vult, zodoende zijn er een hoop bekkies die niet bijster veel ruimte overlaten voor de tong indien er sprake is van druk op het bit.
kies in dat geval vooral ook een niet te dik bit.

de zoektocht naar het juiste bit is vaak lastig, het is een kwestie van uitproberen en helaas worden niet alle bitten uitgeleend door bittenservices.

verder is het natuurlijk altijd zaak bij een dergelijk verzet/ ontwijken van de hulpen om je eigen hulpen/ hand nog eens goed onder de loep te nemen. wij kunnen onze hand nog zo goed, zacht en vriendelijk/ eerlijk vinden, soms denken de paarden daar gewoon anders over.

Ik denk zeker dat Roos er iets mee duidelijk wil maken, zeker omdat je haar beschrijft als een fijn te rijden, werkwillig dier. Zo'n paard doet dit niet zomaar.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 15:04

Ik heb Spencer Schuman als tandarts/gebitsverzorger (hoe je het wil noemen).

Ik heb zelf idd ook het liefst een wat dunner mondstuk. Ook dit mondstuk is zeker niet dik, maar had hem graag nog wat dunner gewild. De tong niet graag terug willen laten doen heeft met de tong over het bit slaan zélf niet zo veel te maken. Ze raakt juist nerveus omdat je bij/aan/in haar mond zit te priegelen. Ze heeft ook een hekel aan wormspuiten in de mond en ze is de laatste tijd nogal snel geprikkeld/in paniek. ;)

Ik ga er zeker wat mee doen, maar dat zal wel wat tijd kosten. Ze heeft best wel een fijn en zacht mondje, maar niet zó overdreven dat je bijna niet normaal kan sturen of wat druk op het bit kan uitoefenen. Tijdens de paardenvierdaagse Epe nam ze voor 't eerst dit jaar zelf flink wat druk op het bit, ze was ineens best sterk en dat had ze eerder niet. Kwam bijna in de verleiding om de leidsels in de 1e sleuf te gespen (puur voor dat moment even) maar helaas ging dat niet omdat mijn tuigenmaker een beetje dom is geweest bij het verstevigen van de stoten van mijn leidsels (te dik gemaakt, dus past niet meer in de sleuf). Haar neusriem zit nu erg los, té los vind ik, maar doe ik hem strakker dan krijgt ze er weer wondjes van omdat haar botjes zo uitsteken. Heb ook een tijdje met bescherming er onder gereden, maar die was weer te dik. Dus nu doe ik er denk ik maar zo'n dunne, rubberen kinkettingbeschermer onder.

Dus 't is nog beetje uitzoeken en prutsen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:08

wat er ook goed onder kan is een beschermer van een aansnoerneusriem, tenminste dat heb ik om de kinketting. zijn niet van die lompe dingen en staat ook netjes bij een leren hoofdstel en een fijner hoofdje.

nervositeit bij het aan de mond/ in het gezicht zitten is op zich natuurlijk gedrag (voorbeeld voor de algemeenheid: geen enkel paard laat z'n kop afspuiten op enkele uitzonderingen na, maar denk ook aan kopschuwheid en het feit dat héél veel paarden hun hoofd omhoog doen bij het aandoen van het hoofdstel/ bit), en alleen te verhelpen door er juist op een respectvolle manier mee om/ mee bezig te gaan.

dit heeft ermee te maken dat paarden onder elkaar alleen héél voorzichtig en met beleid aan elkaars hoofd zitten (en dan mogen vaak niet eens alle paarden in een groep dat bij elkaar doen), en verder alleen in dat gebied komen met elkaars hoofd om te stoeien/ vechten. het enige dat verder in dat gebied komt zijn roofdieren die voor de slagader gaan. dat is voor een paard normaal, dus hoe hij reageert.

maar goed, op zich dus prima op te lossen door consequent gedrag te laten zien wanneer er iets aan het hoofd moet gebeuren, en dan ook op een respectvolle wijze. vráág het hoofd naar je toe tot je aan d'r mond mag, met je vingers ín de mond mag, in de neus, de oren, ogen, etc..., in plaats van het naar je toe te trekken/ af te dwingen. voor veel paarden is dat erg bedreigend.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:40

Ziet er weer goed uit Joyce!!! jullie kunnen het echt wel! Alleen nog een klein beetje meer in jezelf en in Roos geloven :)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:10

Leuke foto's Joyce! Roos heeft mooi de oortjes erop staan!

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:26

Gaaf topic is het geworden :) Heb het enorm naar mijn zin gehad. Onwijs leuke ervaring om eens met paard de ijsselbrug over te gaan. Die koeien in de weide vond ik nog het mooist, allemaal omhoog kijken wat daar nou weer voorbij kwam. :P

Wedstrijd zelf was heerlijk, leuke sfeer en alles mooi op het gemakje mogen doen. Voor mij ook wel prettig gezien het lange tijd geleden was dat ik achterop stond bij een marathon. Het probleem met de mond ben je je van bewust en hoop dat je er een passende oplossing voor gaat vinden. Is altijd lastig gezien er veel factoren mee kunnen spelen.

Ik vond het in ieder geval een geslaagde dag, roos heeft super haar best gedaan en het volgens mij ook prima naar haar zin gehad (haha wat heeft die een plezier in de hindernissen, echt onwijs leuk) en ik heb heel veel zin in Bussloo :D