[AR] Ziekie's 4e keer voor de kar!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ZiekieLove

Ziekie's 4e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 16:37

Hallo!
De afgelopen paar weken een beetje aan het werk geweest met mijn 6 jarige shetlandmerrie Ziekie!
Veel met de dubbele longe gewerkt en aan de lange teugel, 2 weken terug eindelijk een nieuw tuigje besteld en vond ik het tijd om haar voor de kar te zetten!!(ik ben al 2 jaar bezig met de dubbele longe, lange teugelwerk, sleepwerk maar wegens een ongeluk tijd niks gedaan)
Ziekie is erg lang heel erg jeugdig geweest en vandaar dat ik haar nu pas echt voor de kar heb gezet, ze was er imo nog niet eerder aan toe, maar na haar veulen vorig jaar is ze eindelijk volwassen!
Samen met een kennis waarmee ik vaak met de haflinger ga mennen begonnen en ziekie doet het super!

Ik merk wel dat ze toch erg gevoelig in d'r mond is..ik gebruik nu een gebroken trens(vrij dik)maar hier is ze ook nog erg gevoelig op...nu probeer ik natuurlijk zo zacht mogelijk te zijn maar ze reageerd al op de kleinste druk(vooral last van met halthouden, ze gaat dan ontzettend schudden en zich opkroppen(zie filmpje)...wat raden jullie mij aan??
kan ik haar dan beter gewoon op een happy mouth bitje mennen??ik heb al een paar keer de tip bitloos mennen gekregen maar dit zie ik toch niet zo zitten en daarbij zou ik in de toekomst ook ooit wel wedstrijden willen starten en dat is als ik het goed heb begrepen niet toegestaan bitloos dus ook dat houdt me een beetje tegen.

oja voordat er commentaar op komt: er zijn inmiddels gaatjes bijgemaakt in het tuig, sommige onderdelen waren net wat te groot, dit is dus inmiddels allemaal op maat;)
wel heb ik het idee dat mijn schofttuigje wat klein is...nu is ziekie ook wel wat aan de dikke kant maar hij lijkt zo klein, ligt dat aan mij??

hier de foto's en een kort filmpje van mijn kleine duiveltje!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

het filmpje(alvast mijn excuses voor het ongelofelijk vervelende liedje haha!)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:49

Heb je wel eens gedacht aan een ongebroken trensje? En dan niet ál te dik, beetje dun mondstuk. Die liggen lekker stil in de mond en persoonlijk vind ik ze vaak zachter inwerken dan een enkel/dubbelgebroken trensje.

Vind het schoftje idd wat aan de korte kant. Pony doet het op zich al best netjes!
Wel mis ik een menzweep in je handen, die is toch erg belangrijk. Daarnaast mag je zelf ook wel iets aan je houding werken; handen wat hoger en niet rustend op je knieen. Ook werkt het fijner als je je leidsels vasthoudt zoals je je teugels ohz. vast hebt, ipv. de manier waarop je ze nu vast hebt. Dan heb je beter contact en komen de hulpen ook fijner over.

Edit: dacht dat er geen stophaken op het lamoen zaten, maar zie ze nu wel zitten volgens mij.
De broek mag wat verder over de rug heen naar voren gelegd worden, hij hangt nu van achter érg los en heeft op deze manier geen enkele functie. Broeksriempjes evt. wat verder naar voren aan het lamoen vastmaken.

liedje89

Re: Ziekie's 4e keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:13

Misschien kijk ik scheef maar volgens mij gebruik je nu een rijhoofdstel zonder neusriem los over een halster. Wat is daar de reden voor?
Ik zou er toch liever voor kiezen om gewoon een menhoofdstel met neusriem te gebruiken. Naar mijn idee zit dat toch wat steviger om het hoofd. Ik denk dat dat misschien ook wel wat help om je bit wat stiller in de mond te krijgen en het word ook niet gauw afgeworpen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:34

Dat zie ik nu idd ook. Halster onder het hoofdstel is alleen maar makkelijk, maar een neusriem zorgt er idd ook voor dat het bit wat stiller in de mond ligt, dat zou ik idd ook veranderen.

TS: als je geen oogkleppen wil gebruiken; er zijn ook speciale menhoofdstellen maar dan zónder oogkleppen, die kun je gewoon los kopen.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 18:45

JoyCiej thanks voor de tips!
de broek is inmiddels op maat gemaakt, was allemaal net wat te groot;)
ik heb bij het tuig een menhoofdstel met kleppen gekocht maar deze is te klein voor ziekie, vandaar dat ik nu even haar gewone hoofdstel gebruik(en dus ook vanwege de kleppen), deze heeft wel een neusriem maar ook die was te groot dus daar ook wat gaatjes bijgemaakt dus die komt er wel gewoon aan vanaf nu;)
het halster heb ik eronder gelaten omdat er geen neusriem aan zit, helpt niet heel erg I know maar vond het toch net wat fijner als helemaal niks!
zweep heb ik in het bos wel erbij maar ziekie reageert zo goed op stem en was hier nog niet heel erg bezig met stelling ed dus dat komt ook nog ;)
van het schoftje vond ik idd ook....het zit zo op zich wel goed, vond het alleen een beetje raar uitzien..
m'n houding ga ik aan werken!!ik moet de rugsteunen nog op de koets maken dus ben erg snel geneigd om zonder rugsteun zo te gaan zitten:P
Bitje is een goed idee, ga ik zeker proberen!!dankjewel!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:20

Ik zal eerlijk toegeven dat ik mijn zweep ook niet altijd in de hand heb, omdat ik dan gewoon met mijn handen in de knoop kom. Maar ik vind het dan wel fijn om hem gewoon binnen bereik te hebben. Heb je geen zweepkoker op je wagen? En zag ik er nu een plak af vallen op het filmpje?

Ik vind het er verder trouwens best aardig uit zien voor de 4de keer, zag dat ik dat nog helemaal niet gezegd had :o

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:27

je pony lijkt er in elk geval veel plezier in te hebben.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 22:47

Thanks!!nee we moeten er nog een zweepkoker opzetten koets was een opknapper die nog niet helemaal af is :-$ dat was een van de rugsteunen die ik per ongeluk achterop had laten liggen(a)

ja ze vind het volgens mij ook heel leuk,ze is ook erg werkwillig!

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:41

Leuk filmpje/foto's! pony vind het zo te zien wel leuk :)

Ik heb beetje zelfde probleem als jij gehad kwa bit. Mijn ervaring is dat je voor shetjes vaak beter wat dunnere bitjes kunt gebruiken vanwege die kleine mondjes. Ik heb ook jaren met een rij hoofdstel met lage neusriem gemend, en nooit echt een fijne aanleuning gehad. Nu heb ik een menhoofdstel (ideal) en aanleuning is 100% beter geworden! Ik dacht altijd dat het aan het bit lag, maar heb er nog hetzelfde bit in. Ik gebruik trouwens een dun, ongebroken trensje, heb het idee dat gebroken trensjes in het gehemelte prikken, tenminste, bij mijn pony wel..

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 17:17

ik ga nu een stangetje proberen eens kijken of dat beter gaat!tnx voor de tip

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:18

Leuke combi zo! Inderdaad even ongebroken bitje proberen. Je kunt ook gewoon rechte liverpool nemen met losse scharen, en dan goed opletten dat je het goed in de mond hangt, kinketting en neusriem op juiste manier vastmaken (vooral neusriem niet te los! en bit niet te laag!). Hoe losser je alles hebt hoe meer beweging erin zit, en hoe rommeliger en onrustiger het wordt (en dus zeker niet vriendelijker, wat veel mensen denken maar wat niet zo is). Als jebit mooi hoog in de mond hangt is hij namelijk zachter dan zo laag. Bij liverpooltje kun je leidsels door de bril doen (dat ronde gedeelte) of door 1e sleuf. Mooi is als je een liverpooltje te pakken kunt krijgen met maar 2 sleuven, anders lijkt het direct zoveel in de mond van je pony. En dus een niet te dikke bij die kleine mondjes.

Veel plezier vind dat je een mooi passend wagentje hebt en een leuke poown!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 01:19

ZiekieLove schreef:
ik ga nu een stangetje proberen eens kijken of dat beter gaat!tnx voor de tip

Een ongebroken trensje bedoel je? Die worden vaak onterecht 'stangetjes' genoemd.
Een stangbit is een bit met hefboomwerking (dus bijv. een liverpool, een B-stang, bokkenbit, etc. etc.)
Een trens heeft geen hefboomwerking, dus is geen stang.
Het gaat niet om het mondstuk wat ongebroken is, wat een bit een stang zou maken, maar om de hefboomwerking. ;)

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 14:14

Ik heb inderdaad een Liverpool was dan ook van plan de leidsels idd gewoon door de bril ga het zo uit proberen! Bedankt weer voor de reacties en de tips;)hoop alleen dat de Liverpool niet te klein is anders wordt het wachten tot ik een andere heb!pony heeft best een brede mond en hoofd Hihi heb ook een frontlijn maat full anders knelt t:p

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:47

Ziet er leuk uit! Gaat toch vrij goed zo te zien?! :)

Waar zijn die stangen naar boven eigenlijk voor op je kar? Voor een hogere rugleuning te maken ofzo? Ben wel nieuwschierig

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 22:24

dank je wel!!=D
hihi nee daar zaten de rugleuningen op vast, die hebben we er met het verven van de kar af gehaald maar die moeten er nog steeds terug op gezet worden hihi(A) vandaar:P