De afgelopen paar weken een beetje aan het werk geweest met mijn 6 jarige shetlandmerrie Ziekie!
Veel met de dubbele longe gewerkt en aan de lange teugel, 2 weken terug eindelijk een nieuw tuigje besteld en vond ik het tijd om haar voor de kar te zetten!!(ik ben al 2 jaar bezig met de dubbele longe, lange teugelwerk, sleepwerk maar wegens een ongeluk tijd niks gedaan)
Ziekie is erg lang heel erg jeugdig geweest en vandaar dat ik haar nu pas echt voor de kar heb gezet, ze was er imo nog niet eerder aan toe, maar na haar veulen vorig jaar is ze eindelijk volwassen!
Samen met een kennis waarmee ik vaak met de haflinger ga mennen begonnen en ziekie doet het super!
Ik merk wel dat ze toch erg gevoelig in d'r mond is..ik gebruik nu een gebroken trens(vrij dik)maar hier is ze ook nog erg gevoelig op...nu probeer ik natuurlijk zo zacht mogelijk te zijn maar ze reageerd al op de kleinste druk(vooral last van met halthouden, ze gaat dan ontzettend schudden en zich opkroppen(zie filmpje)...wat raden jullie mij aan??
kan ik haar dan beter gewoon op een happy mouth bitje mennen??ik heb al een paar keer de tip bitloos mennen gekregen maar dit zie ik toch niet zo zitten en daarbij zou ik in de toekomst ook ooit wel wedstrijden willen starten en dat is als ik het goed heb begrepen niet toegestaan bitloos dus ook dat houdt me een beetje tegen.
oja voordat er commentaar op komt: er zijn inmiddels gaatjes bijgemaakt in het tuig, sommige onderdelen waren net wat te groot, dit is dus inmiddels allemaal op maat;)
wel heb ik het idee dat mijn schofttuigje wat klein is...nu is ziekie ook wel wat aan de dikke kant maar hij lijkt zo klein, ligt dat aan mij??
hier de foto's en een kort filmpje van mijn kleine duiveltje!

het filmpje(alvast mijn excuses voor het ongelofelijk vervelende liedje haha!)