[AR] Van oeh wat eng naar hehe wat heerlijk...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Van oeh wat eng naar hehe wat heerlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 11:46

Gisteren had degene die mee was foto's gemaakt van ons en het leuke is dat de 1e menfoto's met Bente precies een jaar geleden zijn genomen. Dus even teruggekeken en nu voor iedereen die wel eens denkt 'hoe komt het ooit goed / hoe wordt het ooit beter' (en hebben we dat niet allemaal) kleine foto spam.

Bente kochten we nadat mijn super betrouwbare merrie Rizanta was overleden. Bente was al wel licht betuigd maar een totaal ander type dan Rizanta, daarom vond ik haar ook zo leuk. Maar ja, een betrouwbare 13 jarige goed betuigde merrie voor de wagen of een jong ding van 5 jaar dat is nogal een verschil.... er zijn ook zeker momenten geweest dat ik dacht hoe krijgen we het voor elkaar maar ondertussen zijn we best tevreden over hoe het nu loopt.

juli 2011 ik men alleen met instructeur achterop, anders durfde ik het niet. Contact met de mond van Bente was heel lastig en ze bleef steeds achter met in de borst lopen. Zoals je ziet heb ik er zelf ook behoorlijk moeite mee :=
Afbeelding

doordat ze zo moeilijk in de borst liep en zo gevoelig was op haar mond / voor de leidselhulpen wilde ze vaak ook niet zakken, toen vond ik dit al een heel aardig moment nu denk ik 't ziet er nog niet echt ontspannen uit :x
Afbeelding

Dit alles combineerde ze ook nog met een enorm loopvermogen en dan werd het soms echt puzzelen, want ophoudingen kwamen vaak te veel door, maar ze zal toch moeten leren normaal tempo te lopen en ook te schakelen enz...

we reden toen ook nog met slagriem want ze ging vaak springen voor de wagen, vooral met wegrijden (had weer te maken met niet in de borst willen lopen) maar ook op de zweep kon ze nogal allergisch reageren en als ze dan ging springen galoppeerde ze dus op de plaats met steeds hoger wordende sprongen =:) vond ik nogal spannend :o
Afbeelding

Maar goed met goede begeleiding & veel geduld plus toch maar doorgaan dus naar plaatjes van gisteren...
lekker ontspannen wegstappen
Afbeelding
en direct wat kunnen opsluiten geen gehuppel
Afbeelding
beetje ronddraven zonder gedoe
Afbeelding
en bovenal gewoon naar buiten durven gaan als je daar zin in hebt en er is een groom incl door hele smalle doorgangen & langs vrachtwagen, tractoren, sproeiers enz :D
Afbeelding

Afbeelding

En dan wordt het uiteindelijk gewoon echt genieten...
Afbeelding
Beetje fotospam-week van ons maar goed, het is vakantie, volop grooms & fotografen aanwezig dus dan krijg je dat :o

bicci

Re: Van oeh wat eng naar hehe wat heerlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:11

+:)+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 13:31

Ik had het topicje eigenlijk weg willen halen maar dat lukte niet meer. Omdat het nu net lijkt alsof ik het hier heb geplaatst om te 'laten zien' hoe geweldig we zijn ofzo maar is bedoeld als hart onder de riem als mensen denken dat komt nooit goed.

Zo had ik er echt een zwaar hoofd in of we met Bente eindelijk wel eens normaal langs de weg zouden kunnen mennen. In de bak, op het weiland (pas veel later), in het bos (een beetje, ook pas veel later en als ik het aandurfde, het niet te hard had geregend want mevrouw sprong enorm over plassen en als ik wist dat er geen tractoren langs zouden komen :o ) ging steeds beter. Maar gewoon lekker stukje gaan mennen, buiten, iets waar ik enorm van kan genieten en wat met Rizanta probleemloos ging, dat durfde ik (na een paar keer flink in de berm te zijn beland, omdat ze ging springen of niet in de borst bleef lopen) steeds maar niet. Het kleine stukje naar het bos (700 meter }:0 ) vond ik al een enorme opgave :o

En daar we toch ooit mendurance willen gaan rijden moest dat toch ... als ik het durfde.
Nu is het gelukkig eindelijk zover dat ik ook eindelijk over de weg durf (meestal := ) :D

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:41

Het is toch een leuk topic! Bente was zeker niet de makkelijkste, heet ding wat ik me kan herinneren. Maar je hebt nu maar mooi voor elkaar!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:42

Hoef je toch niet weg te halen. Je mag reuze trots zijn op wat jij en Bente samen al bereikt hebben. Zo zie je maar, oefening baart kunst. _/-\o_

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:49

jullie doen het super!!

mooi voorbeeld voor hen die idd, met de handen in het haar zitten nu :))

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:55

Ziet er leuk uit hoor! Hoe groot is Bente?

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:30

Zeker niet weghalen hoor! Juist leuk om te lezen voor mensen die nu met een paardje gaan beginnen met mennen. Heerlijk toch dat het vertrouwen wat dan met de tijd groeit. Ik merk ook dat ik steeds een stapje verder ga met mijn pony.
Ziet er iig erg leuk uit bij jullie!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:40

Leuk topic juist hoor. Zou je voor de complete men-i-beten willen uitleggen wat er wordt bedoeld met in de borst lopen en wat een slagriem is en doet? En of dat op de foto's te zien is? Ik zie bij alle foto's een paard dat zo te zien gewoon tegen de borstriem (heet dat zo?) aanloopt dus dat zal het wel niet zijn?
Excuus als dit echt heel erg :o? vragen zijn...

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:43

Leuk topic! Ook ik ben bewijs van iemand, dat als je niet opgeeft je erg veel kunt bereiken. Wel goed om dat zo te laten zien! Leuk!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 15:57

:) laat ik hem staan :j
Bente was inderdaad een behoorlijke hittepetit, is ze nog wel maar ze is een stuk 'gezeggelijker' geworden :+

Citaat:
Leuk topic juist hoor. Zou je voor de complete men-i-beten willen uitleggen wat er wordt bedoeld met in de borst lopen en wat een slagriem is en doet? En of dat op de foto's te zien is? Ik zie bij alle foto's een paard dat zo te zien gewoon tegen de borstriem (heet dat zo?) aanloopt dus dat zal het wel niet zijn?
Excuus als dit echt heel erg vragen zijn...

Natuurlijk zijn dat geen rare vragen. Persoonlijk wist ik ook nog niet zo goed wat daar nou zo erg aan was 'het niet in de borst lopen', totdat ik met Bente aan de slag ging. Het wil zeggen dat ze geen constante (of soms zelfs helemaal geen) druk willen nemen in het borsttuig. Stel je voor dat je bijv een sleetje trekt en je trekt de ene keer meer en de andere keer minder, dan gaat het sleetje schokken. Dat gebeurt ook als een paard niet genoeg doortrekt of steeds een beetje, dan gaat je wagen schokken, komen de strengen de ene keer op spanning de andere keer weer niet. Dat heeft weer tot gevolg dat het paard daar bangig van kan worden en in het ergste geval willen ze helemaal niet meer trekken of steigeren als ze moeten aanzetten of soms zelfs bokken enzovoort. Het is dus echt niet fijn als ze 'niet in de borst' willen lopen.

Een slagriem is een riem die je aan de achterkant van het tuig kunt vastmaken via de staartriem en kunt bevestigen aan het lamoen (dat zijn die 'stokken' aan de zijkant van het paard). Als een paard dan gaat bokken, neemt hij het lamoen ook mee omhoog, tot een bepaalde hoogte maar door het gewicht van de wagen, krijgt hij gewoon een klap in zijn rug en zal hij als het goed is stoppen met bokken. Ook heb je dan niet de kans dat ze over het lamoen gaan met de achterbenen als ze dus zo hoog bokken. Omdat ze zo hoog sprong in galop en dan haar kont steeds hoger gooide plus dat ze wel eens een (lage gelukkig nooit hoge) bok gaf als ze het heel spannend vond hebben we die riem eromheen gedaan.

Hoop dat het duidelijk is :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:25

Helemaal duidelijk, dank je wel voor de uitleg +:)+

Heel veel plezier met mennen en ik hoop voor je dat het gauw lukt om te gaan mendurancen.

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:38

+:)+ top team!! <3

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:48

Geweldig VHU!!

Hoop dat ik op een dag hetzelfde kan zeggen.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:46

topic verwijderen? 8)7
Toch niet door de hitte bevangen he?

je mag terecht trots zijn op wat jullie als team al bereikt hebben!
Het is je zo gegund en je hebt het oprecht verdiend!
Volgend jaar dezelfde tijd weer zo'n topic hoor.
Kunnen we allemaal stiekem meegenieten... :o

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 21:08

:*

In dit geheel trouwens nog even extra complimenten voor mijn 'hoofdgroom' Tamara die altijd zo rustig blijft en ook vanavond weer de rots in de branding was met het groot verkeer wat we tegen zijn gekomen (enorme tractor met enorme hooiwagen, soort graafcombinatie met daarachter soort monstertruck ^) plus diverse tractoren al dan niet met aanhanger :+ ). Alleen bij die enorme hooiwagen zijn we nog enigszins in de berm geschoten :o maar was niet eng :D

Voor wie het vroeg: Bente is plm 1.58. Als ze stoer is wordt ze 2x zo groot, als ze bang is kruipt ze overal voorbij :+

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 21:13

Superstoer Maaike!!! :)

Bente is gaaf!
Toen ik die een jaar geleden zag op wedstrijd was ze vooral :wow:, zij zelf, en voor mij ook.
Maar een paar weken terug was het gewoon een lieve grote poonie! :)

Kom je gauw een keertje endurance-oefenen in het bos bij ons? (met crazymel ? ) :P Stap ik mee uit :P

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 21:23

Super Maaike.
Zo blijkt maar weer wanneer je er zelf in blijft geloven het goed kan komen met de juiste instructie.

* nu wij zelf nog *

Ga zo door

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 21:28

Ik vind dit een leuk topic hoor. Je mag best laten zien wat voor progressie jullie gemaakt hebben. daat mag je best trots op zijn. en trots op je leuke paardje!

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 08:00

Hihi, ja gisteravond was één grote oefening en bevestiging van wat Bente allemaal al geleerd heeft! Wat een rit! Maar het ging super! Ondanks die gigantische trekker met aanhanger die toch wel wat spannend was, was ze toen die voorbij was ook weer de rust zelve. Superpaard! Die mendurence komt er ook vast nog wel weer eens!

Oh ja, en vergeet jezelf niet in dit compliment, jíj hebt haar alles geleerd! +:)+

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:39

Super team zo samen !
zo zie je maar dat je in relatief korte tijd heel veel kunt bereiken !!
Fijne foto's !! :j

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:18

IK ben dus zo'n iemand die beren ziet en door dit topic krijg ik wel weer moed, ik men nu een tijdje met een ander paard bij een instructeur en dat gaat heel goed, ik ben origineel een dressuurruiter die ook wilde gaan mennen.
Mijn eigen paard vind het heel spannend om ingespannen te worden terwijl ik heb toch door een zeeeer ervaren menner heb laten beleren.
Dus ook niet zelf heb lopen rommelen.
Na het inspannen loopt hij dus ook als een zonnetje op bekend terrein maar even van het terrein af en hij spant zichzelf weer. :o
Ik ben nu even met mijn paard gestopt vanwege gezondheidsklachten van mn paard maar zat er echt aan te denken om toch misschien maar niet door te gaan.
maar nu lees ik deze topic en meid je hebt me er toch doorheen gesleept, we gaan het als hij beter is toch weer proberen, dus niet zelf rommelen maar met ervaren instructeur.
Dank je wel :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 16:26

Zonder mijn instructeur en grooms was ik ook nooit zover gekomen.
En dat blijft ook zo. Afgelopen week dus erg geschrokken van een enorm stampende Bente voor de wagen ivm een aantal dazen die ze maar niet weggemept kreeg met haar staart.....tot 2x toe staart over leidsel, kreeg het nauwelijks los, vond het doodeng -O- en dat met een oefenmarathon op de agenda....

Maar ja ik wil het zo graag want ze loopt ook zo lekker 'in principe' O:)

Dus vandaag les gehad met vaardigheid oefenen en later in de hindernissen.... ze liep zo fijn. En dankzij instructeur achterop durfde ik ook goed eraan te rijden waardoor we zelfs stukjes in keurig beheerste galop gingen :D

Zo kom je dan toch elke keer weer stukje vooruit :)

Succes met je paard!

**edit** even in je profiel gespiekt, wat een super gave paarden zeg _/-\o_
Maar zie dus dat je je paard waar je zoveel mee hebt gedaan vorig jaar hebt moeten laten inslapen. Het duurt dan ook gewoon simeplweg heel lang voordat je weer 100% voor een ander paard gaat en hem/haar echt vertrouwt, tenminste zo was dat bij mij. En ik ben echt geen penny heb ook al heel veel paarden en pony's gehad maar als je grootste vriend of vriendin eruit stapt, dat is wel heel zwaar. Hoop dat je het zo krijgt met je andere paard(en) als je het graag wilt hebben :j