[AR] Aleida's Shakira voor het eerst naar buiten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

conejo

Aleida's Shakira voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 16:32

Eerst even wat informatie over de pony:

Naam: Aleida's Shakira
Ras: New forest pony
Leeftijd: bijna 4 jaar
Ze is nu bijna een jaar onder het zadel en begin dit jaar begonnen met beleren in het tuig. Eerst een paar keer gelongeerd zonder hoofdstel op. Daarna hoofdstel op en er achter lopen. Daarna in de binnen bak herrie gemaakt terwijl ik er achter liep. En terwijl we halt hielden en stil stonden. Dit doet ze allemaal super goed. Vandaar de keuzen om nu een rondje buiten te doen. Bewust op een zondag om niet gelijk heel veel verkeer tegen te komen (al is ze alleen bang voor trekkers en motors en dit gaat steeds beter)

Ze pakt alles goed op en elke keer kan ik verder gaan waar we de vorige keer gebleven waren (dit geld ook onder het zadel)

Ze is de pony van mijn zusje zij rijd onder het zadel (ik heel af en toe ook) en ik ben bezig met het beleren voor in het tuig. We gaan nog een paar keer met haar naar buiten en dan eens een keer hangen in de strengen en dan na een paar keer (afhankelijk natuurlijk hoe ze hier op reageert slepen en uiteindelijk voor de wagen.
Bij die laatste 3 stappen vragen we er iemand met heel veel ervaring met beleren van paarden en pony's voor de wagen er bij.

We hadden moeders mee genomen op wandeling, zij is herstellende van een pees blessuren en moet aan de hand gestapt en gedraafd worden.

We hebben alleen stapt omdat dit de eerste keer was voor Shakira.

Als je een opmerking hebt hou het alsjeblieft vriendelijk. Tips zijn altijd welkom.
Bochten links om wil ze nog niet zo goed, valt ze over haar rechter schouder weg, als iemand hier een tip voor heeft is het welkom (doet ze ook onder het zadel)

Hier de foto's dan eindelijk.

Eerste stukje buiten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier begon de ontspanning te komen.
Afbeelding

Zig zaggen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volte rijden op een stukje gras.
Afbeelding

Afbeelding

Mooi halt houden
Afbeelding

Afbeelding

CarinaR

Re: Aleida's Shakira voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:38

Wauw wat een mooie pony en wat pakt ze t leuk op.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 18:29

bedankt

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:35

idd leuk paardje en mooi kleurtje heeft ie!

Ik heb een tip op je probleem dat ze bepaalde bochten niet wil/kan maken, moet je net voor je die bocht gaat nemen even naar de andere kant op laten kijken en dan de bocht nemen.
Zo is ze rechtgesteld en zal ze die wel kunnen nemen :)

succes

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 18:36

Bedankt voor de tip zal het eens proberen.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:50

wat een knapperd heb helaas geen verstand van mennen maar het ziet er wel goed uit voor zover ik dat kan zienmaar ik ben weg van het kleurtje heel mooi

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:04

Wauw! Ze is werkelijk prachtig!! Ziet er goed uit!
Ben benieuwd straks naar foto's met wagen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:35

Ziet er weer goed uit, heerlijk om te zien hoe ontspannen jullie haar wegwijs maken met van alles. Ze blijft een knappe meid ook. :j Mooi ook hoe goud ze van kleur is.

Dat probleempje, het is echt iets rijtechnisch. Ze heeft constant ook stelling naar links, omdat ze dus naar rechts wil vallen. Daardoor moet je tegen sturen naar links, cirkeltje rond. Het is moeilijk om uit die cirkel te komen, en aangezien ze dit ook onder het zadel doet zou ik dit met de instructeur overleggen hoe je dit op moet lossen.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 20:28

Bedankt iedereen. Wij zijn ook heel blij en trots op haar.

Shettepret: Die gaan zeker komen.

Neon: Onder het zadel zijn ze prutsmuts al mee bezig. Heb op stal al van een ervaren menner een paar tips gekregen en gaan hier dan ook mee aan de slag.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:34

Vandaag hadden we op stal een onderlinge menwedstrijd. Toen iedereen geweest was zijn wij met Shakira in het tuig ook nog even de hindernissen gaan lopen.
Ze reageerde nergens op, alleen op de keer dat we een ton omgooide richting haar, toen sprong ze opzij, maar bij het commando voorwaarts liep ze ook gelijk weer netjes voorwaarts weg.

Verder op het oom gooien achter haar en het trommelen en zo op de tonnen reageerde ze niet.
Ook geprobeerd recht op een ton af te lopen. Ze liep er niet tegen aan, maar ging er netjes langs op. Wel was op het laats. Dus kunnen haar er wel richting sturen, maar ze zal hem dus niet om lopen.

Hier de foto's:

http://i30.photobucket.com/albums/c326/ ... mennen.jpg

Hier slaat mijn zusje tegen een van de tonnen aan.
Afbeelding

Hier was mijn linker lijdsel te lang, ze liep de bocht te veel door.
http://i30.photobucket.com/albums/c326/ ... ennen5.jpg

Groom geeft richting aan.
http://i30.photobucket.com/albums/c326/ ... ennen4.jpg

Recht op de ton af lopen.
http://i30.photobucket.com/albums/c326/ ... ennen3.jpg

http://i30.photobucket.com/albums/c326/ ... ennen2.jpg

http://i30.photobucket.com/albums/c326/ ... ennen1.jpg

http://i30.photobucket.com/albums/c326/ ... mennen.jpg

Van de week gaan we hangen, eens kijken hoe dat gaat.

menfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:42

Wat een schitterende pony. Voor wat betrefd de stelling en buiging, mss wat meer aan de dubbele longe werken?
Heb je toevallig een oude autoband, dan kun je die er wel achter hangen om te laten slepen. Ziet eruit als een rustige pony. Veel succes

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:45

mooie pony! :D
hij doet het erg goed zo te zien.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:47

leuke pony, leuke foto's ook.
Ik dacht allen te lezen dat je je eigen moeder had meegenomen om te wandelen. :o
Maar toen je had over een peesblessure snapte ik dat je de moeder van je pony had meegenomen.
Succes met het zadelmak maken voor de wagen (heb geen flauw idee hoe je dat eigenlijk noemt :o )

menfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:48

Volgens mij noem je dat beleren voor de wagen :P

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:57

menfan schreef:
Wat een schitterende pony. Voor wat betrefd de stelling en buiging, mss wat meer aan de dubbele longe werken?
Heb je toevallig een oude autoband, dan kun je die er wel achter hangen om te laten slepen. Ziet eruit als een rustige pony. Veel succes

We gaan eerst hangen, zodat ze leert wat gewicht is. Daarna gaan we pas slepen en hier voor hebben wij een pallet.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:01

Menfan: bedankt. Heb er dus totaal geen verstand van. Maar ik zal het niet meer vergeten.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 22:41

Afgelopen woensdag avond gehangen. Ze deed het echt super braaf. Strengen tegen haar benen gaf ze niks om (heb al wel eens met dubbele longe gelongeerd om haar hier aan te laten wennen) Eerste keer hangen ging ze wel even slingeren en ze kwam elke keer wel terug in tempo, maar als je haar aanspoorde dan trok ze en ging ze sneller lopen. Een keer met de stem door blijven aansporen en als ik toen door was gegaan was ze zo in draf gegaan (dit maar niet gedaan).

Ook herrie achter haar gemaakt tijdens het hangen, ook hier gaf ze niks om.

Ook hebben we de streng tussen haar benen gedaan (ook dit al eens met het longeren gedaan) en ook hier reageerde ze helemaal niet op, ook niet toen we de streng heen en weer bewogen en tegen haar benen aan kwam.

Volgende week willen we gaan slepen.

Hier een paar foto's van het hangen. Zijn geen goede kwaliteit, dit omdat het binnen was en al donker werd.

Nog niet hangen, strengen tegen haar benen aan laten komen.
http://i30.photobucket.com/albums/c326/ ... eleren.jpg

Beginnen met hangen (was niet de eerste keer)
http://i30.photobucket.com/albums/c326/ ... leren1.jpg

En hier zie je dat mijn vriend moeite heeft om te blijven hangen.
http://i30.photobucket.com/albums/c326/ ... leren2.jpg

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:52

wat een mooie pony!
en wat pakt ze het mooi op, mede omdat jullie zo fijn rustig aan het werk zijn.
lijkt me een hele leuke pony om straks voor de wagen te hebben!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:46

Wat leuk hoe jullie dat met haar doen. Lekker rustig aan, niet te snel en op alles voorbereiden. Ben benieuwd hoe het er straks uit gaat zien voor de wagen :D

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 20:15

Weer even een update voor de genen die het leuk vinden. Helaas geen foto's maar zal kijken of het de volgende keer wel lukt. Maar veiligheid gaat voor.

Vorige week met haar gesleept met de palet er achter. Ze was wat rillerig en 1 keer stond ze met de streng tussen haar been. Daar gaf ze gelukkig niks om. Op het einde was ze wel ontspannen en toen ook gestopt.
Dit heb ik zelf gedaan met hulp van mijn zusje en mijn vriend (die dit al vaker heeft gedaan)

Vandaag weer gesleept. eerste paar passen wat gespannen maar daarna ontspannen. kwam 1 keer klem te staan met het oosthoutje achter bakrand. Daar bleef ze heel rustig onder. Ze bleef niet stil staan, maar meer zo van wat wil je en zelf maar wat proberen, maar wel in de hand te houden en goed luisteren. Omdat het zo goed ging ook in draf is mijn zusje op de palet gaan staan en ook dit deed ze weer super. Dit links en rechts om in stap gedaan.
Dit keer besloten mijn vriend het te laten doen. Ik vond het de vorige keer wel spannend en waarschijnlijk bracht ik dit over op de pony.

Van de week nog een keer en dan draven. En dan waarschijnlijk de keer er na voor de wagen. Daar voor vragen we er wel iemand er bij die regelmatig paarden beleerd voor de wagen.