[AR] Menwagen opknappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jorien_

Menwagen opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 15:16

In januari heb ik een menwagen gekocht:

Afbeelding

Zoals te zien niet moeders mooiste. De wagen is lange tijd niet gebruikt en door het weer is ie erg verroest. De kussens zijn nodig toe aan een poetsbeurt en de 'spijkers' waarmee het leer van de kussens vast zit zijn ook verroest. Ook het hout kan nodig een nieuwe laklaag gebruik.

Afbeelding Afbeelding

De bedoeling is dus om deze wagen op te knappen. Hij is verder nog helemaal goed, alleen de rem moet nog gemaakt worden.

Hier de wagen al helemaal uit elkaar gehaald:

Afbeelding

Begonnen met schuren:

Afbeelding

En in de grondverf:

Afbeelding Afbeelding

Ondertussen ook begonnen met het schuren van het lamoen, wat ik onbegonnen werk vond. Bij ons aan de staleigenaar gevraagd of hij niet nog wat had staan. Hij had nog een mooie nieuwe lamoen staan, maar dan moesten er wel ogen aan mijn wagen gelast worden. Aangezien er nog een ouder bevestigingssysteem op zat:

Afbeelding

Ik ben nu zover, de ogen voor het nieuwe lamoen zijn op de wagen gelast en de wagen is geschuurd en staat klaar voor de volgende verfbeurt. De kussens zijn opgepoetst en lijken weer als nieuw. De 'spijkers' van de kussens zijn vernieuwd. Het hout bestond uit allemaal verschillende kleuren, dus is donker gebeitst en kan nu worden gelakt.

Wordt vervolgd!

Ik had geen idee waar ik dit moest plaatsen, dus hoop dat 't goed staat

ikke_draver

Re: Menwagen opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:23

leuk dat je de wagen zo aan het opknappen bent !
ziet er mooi uit !

ik ben benieuwd hoe het er uit ziet als alles af is !!!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:25

Leuk, ik ben ook erg benieuwd! :)

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:43

Ziet er goed uit, ik ga dit volgen! :D

Ik heb ook een 'opknapper' gekocht. :D Maar gelukkig was het hout nog goed. :j

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:49

Wat een leuk projectje! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. :)

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 19:07

Wat een leuke reacties!

@T_hijs: Van deze is het hout ook nog wel goed, maar alleen verschillende kleuren en vind het mooier om het allemaal hetzelfde te hebben, vandaar alles in 1 dezelfde donkere kleur gebeitst.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:28

Aha oke, bij mij is alles blauw geverft, dus ik verf ik straks gewoon nog een keer zwart.:j

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:19

AR ---> AR - ITP

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 00:27

T_hijs schreef:
Aha oke, bij mij is alles blauw geverft, dus ik verf ik straks gewoon nog een keer zwart.:j

Gelukkig was dat bij mij niet geverfd, want vind het zelf wel mooi dat je kunt blijven zien dat het hout is.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 11:18

Om even een update te geven. De wagen is nu zo goed als helemaal geschilderd. Moet alleen nog even eronder om een paar delen van het frame aan de onderkant nog te verven en dan is die klaar en kan ik beginnen met de wielen. Het hout heb ik ook 1 kant van gelakt en ga ik straks proberen voor de 2e keer te lakken. Foto's volgens zsm.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:45

Goed bezig!!
Wat zal dat ineens een totaal andere wagen zijn als hij helemaal is opgeknapt. Dan heb je echt eer van je werk.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:52

Ben benieuwd hoe de wagen er nu uitziet.. :)

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 14:00

xAylie schreef:
Ben benieuwd hoe de wagen er nu uitziet.. :)

Ga proberen binnenkort foto's te plaatsen. Momenteel druk aan het werk, zodat ik minder tijd over hou om verder te gaan.

MendyGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:35

Ziet er al een stuk netter uit zeg!
Wat een verschil. :oo
Ben benieuwd naar het totaalplaatje :j

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:06

Ben benieuwd!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:41

Oh wat leuk dat je dit hier plaatst! Ik ga dit volgen, ben benieuwd hoe het wordt! :D

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 13:09

Foto's van het hout is gelukt om online te krijgen. Die van de menwagen zelf is nog niet gelukt. Stuur de foto's namelijk via mijn telefoon naar m'n mail en de foto's van de menwagen blijven nog ergens halverwege hangen volgens mij :P ..

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Als ik van de week tijd heb, ga ik het hout en de kussens er weer op draaien. Moet nog even nieuwe schroeven halen, zodat ik dat ook netjes heb ipv de verroeste schroeven die er inzaten. De wielen moeten er nog afgehaald worden en de onderkant van de wagen moet nog even geschilderd worden, maar dat laat ik even doen :o .. Als de wielen eraf zijn, kan ik ze gaan schuren en verven en dan is de wagen eigenlijk zo goed als klaar!

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 17:47

En de wagen helemaal in de verf. Op de tweede foto kun je ook de ogen zien die er op zijn gelast:

Afbeelding

Afbeelding

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:06

ziet er goed uit, we zijn nu zelf ook een menwagentje aan het opknappen. hebben we gekregen bij de haflinger die we ook gekregen hebben.
we zitten nu zelf een beetje te dubben over een aantal dingen hoe we het willen hebben. er zit namelijk alleen maar een bok op en geen achterzitjes. terwijl er wel ruimte er voor is. heb het geluk dat mijn broer lasser is en die zal ons daarmee wel helpen.
daarnaast zijn we nog aan het bekijken voor wat voor materiaal we gaan gebruiken, er zaten (hij is al helemaal gestript) nu over het geheel allemaal kleine latjes van 1,5 cm dik en 5 cm breed, dit willen we gaan vervangen voor eventueel aluminium traanplaat of voor hout met ribbels en op de plaats waar je moet kunnen staan in de ribbels rubber doen.
er zitten nu dikke autobanden eronder, we twijfelen nu heel erg of we deze gaan vervangen voor dezelfde banden die jij eronder hebt, of het zo te laten. weet jij wat wijsheid is, het is de bedoeling dat we er over de weg en in het bos ermee gaan rijden. is het zwaarder voor een haf om met dikkere of met dunnere banden door het bos te rijden.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:41

Nou, dan mijn kar ook even.:)

Er is een keer met de kar om gekanteld, daarom is er een deel van de vering en van de wagen zelf gebroken/verbogen.

De zijkant, waar een scheur in zit. Deze is nu opnieuw bekleed, tot de ong. de helft van de kar met traanplaat zodat ie steviger is.
Afbeelding
Afbeelding

Van binnen is er een ijzer plaatje tegenaan gezet.
Afbeelding

De vering stond scheef, die was door de klap verbogen.
Afbeelding
Rechts zit het ook anders als links ( Die krul zegmaar) Ook kun je zien dat er een plaatje bijgeduwt is, zodat de kar meer recht hangt ipv schuin naar rechts.
Afbeelding
https://lh5.googleusercontent.com/-Iu22 ... 797/x5.JPG

Afbeelding

De foto's zijn van een tijdje geleden. Mijn opa is hem rustig aan het opknappen ( Ik heb hem pas over een jaar nodig.) De vering is nu recht gezet, de traanplaten zitten er op ( tot ongeveer onder de bok) En nu is het enigste wat nog moet gebeuren de rem en de achterwielen die niet helemaal lekker lopen. Ik gok dat een lager kapot is. Daarna ga ik hem zelf nog helemaal verven. Ik denk zwart maar dat weet ik nog niet zeker haha.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:34

Word al mooi Jorien!

En gaaf T_hijs, ben benieuwd hoe die eruit ziet als die geverfd is. :)

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 12:55

myk_en_shant, hier op bokt heb ik wel is gelezen dat autobanden minder stabiel zouden zijn. Of het werkelijk zo is, weet ik niet. Wat betreft dikke of dunne banden in het bos, zou ik denk ik voor wat dikkere banden met profiel gaan. Even logisch bekeken, ik zie eigenlijk nooit wielrenners in het bos, maar mountainbikers. Een mountainbike heeft bredere banden met profiel en een wielrenfiets van die dunne bandjes. Ik heb er verder ook niet zoveel verstand van. Bij ons op stal mennen ze gelukkig veel, dus als ik iets niet weet, dan vraag ik het daar.

T_hijs jij hebt ook een leuk wagentje! Ben ook benieuwd hoe die eruit ziet als die klaar is.

xAylie dank je!

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:03

Hihi wat leuk, ik ben nu zelf ook bezig met een huifkar voor mn shet.. Planken opnieuw geverfd (groen) en alle staal zwart. Even een pauze gehad, ben zelf heel hard gevallen.. Maar er zit al een nieuwe band op, nu alleen de rem nog even opnieuw maken en het lamoen eraan. Ben ondertussen bezig mn shet te beleren ;)
Veel succes verder ;)

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:19

Volgens mij zijn autobanden 'n stuk zwaarder. Hoe lichter de kar hoe makkelijker het trekt en aangezien autobanden noggal zwaar kunnen zijn, trekken die volgens mij toch 'n stuk zwaarder. Ik weet niet of ze minder stabiel zijn, maar ik denk het niet. :)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:23

Autobanden zijn volgens mij inderdaad zwaarder.
Maar de wagens hierboven hebben toch allemaal mountain bike banden, of zie ik dat nou verkeerd? :o