[AR] Nieuwe mini marathonwagen van Voskamp (demo model!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Nieuwe mini marathonwagen van Voskamp (demo model!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 22:55

Bij het evenement Paard en Koets kwamen wij in gesprek met wagenleverancier Voskamp (http://www.voskamphall.nl/new/), we waren opzoek naar een mini marathonwagen waar onze echt kleine minipaardjes van 80 cm mooi in span voor konden lopen, en waar tevens de grotere mini's goed in enkelspan mee gereden kunnen worden. We wilden een mooi model wagen, niet te zwaar en in een redelijke prijsklasse. Voskamp zag er wel wat in een nieuw model marathonwagen te laten produceren voor de doelgroep waarvoor wij een marathonwagen zoeken.
En eind februari was het zover, het eerste demomodel is gemaakt en wij hadden de eer deze uit te proberen!

Dit weekend hebben we foto's gemaakt van verschillende aanspanningen en die willen we graag met jullie delen (we hebben uiteraard toestemming aan Voskamp gevraagd of we een topic met foto's en informatie op bokt mochten openen).
Advies is van harte welkom!!!! Begin volgende week nemen we contact op met Voskamp met de bevindingen over deze marathonwagen en wat wij kunnen adviseren voor aanpassing, dus als jullie mee willen denken kunnen we dat meenemen en kunnen we samen zorgen voor een prachtige en betaalbare marathonwagen voor mini paardjes en shetlanders.

De marathonwagen heeft een spoorbreedte van 1,25 m, er zitten 16 inch wielen onder en de wagen is gewogen en weegt 160 kilo.

Houd er bij de adviezen / commentaren rekening mee dat het een demo model is! Dus dat alles nog in een kleur is en dat er dus nog een aantal dingen aangepast zullen worden.

Onze bevindingen zijn o.a dat de wagen licht te trekken is en dat zelfs een hele kleine mini van 80 cm hem in enkelspan prima kan vooruittrekken op het verharde (Buckje hebben we alleen als voorbeeld hoe licht die loopt een stukje de marathon laten trekken op het verharde)
- De bokhoogte mag naar onze mening wel een stuk verlaagd worden om een mooier beeld te geven van het geheel.
- Je ziet het remvloeistof reservoir zitten onder de bok en voor het beeld is het mooier als die niet in zicht is en daar een afwerking voor komt.
- Het lamoen vinden wij wat te forst voor een mini paard en adviseren wij te verfijnen en te verkorten (mochten hem een stuk verkorten van Voskamp en dat was ook wel nodig). Hetzelfde geld voor de zweng.
- De vierkante stang op de voorkant van de wagen gaat eraf, dat had Voskamp ook al gezegd. Een ronde voorkant vinden we mooier. Verder vinden wij het model van de wagen mooi en is alles heel degelijk.
- Een groomstang achter de bok zou heel fijn zijn, dan kan je veel stabieler achterop staan.
- De langboom was heel lang, die is ook verkort, verder is de afwerking voor tweespan echt prachtig, de tweespanzwengen zitten aan een evenaar en de langboom heeft een beweegbaar uiteinde.

Hierbij de foto's.

Enkelspan Buckje, 80 cm

Afbeelding

Afbeelding

Tandemspan Buckje en Lola, 80 en 81 cm

Afbeelding

Afbeelding

Tweespan Buckje en Lola

Afbeelding

Afbeelding

Enkelspan Pandorro, 1 meter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Gem op 05-03-12 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: stukje reclame-tekst verwijderd

annastasia

Re: Nieuwe mini marathonwagen van Voskamp (demo model!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:08

Ziet er goed uit!
Zelf zou ik inderdaad de vierkante stang aan de voorkant eraf willen hebben.
En het onderstel van het bokkussen zou ik ook graag anders zien, maar daar wordt vast nog wel aan gewerkt;-)
En wat betreft de in hogte verstelbare stoel, is het niet een idee om een X frame te maken welke met een zwengel omhoog/laag kan worden gedraaid? Rubberen/leren hoes erom heen en klaar!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:13

Ik ben het er mee eens dat de bokhoogte verlaagt moet worden, om het een mooier beeld te geven.
Vind het bijvoorbeeld bij Buck niet erg mooi ogen, zo'n grote kar erachter.
Bij pandorro al iets mooier.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 23:20

annastasia schreef:
En wat betreft de in hogte verstelbare stoel, is het niet een idee om een X frame te maken welke met een zwengel omhoog/laag kan worden gedraaid? Rubberen/leren hoes erom heen en klaar!

Ik zal het idee als optie noteren :)
Maar houd er wel rekening mee, dat als dit een optie kan worden, dat de wagen in gewicht en prijs zal toenemen.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:22

Ziet er mooi uit! Nette wagens!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:24

Ik heb even wat bewerkt voor de mensen die moeite hebben met het doorheen kijken van de evt aanpassingen.
Afbeelding

HuLu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:42

Zie ik nu goed dat deze wagen 600 euro duurder is dan de vergelijkbare van poland (zie vorige topic), waar zou dat hem dan in moeten zitten volgens voskamp? Ik heb het andere topic meegelezen omdat wij ook al heel lang op zoek zijn naar een beginnerswagentje, maar ik vind dit wel een reuzeverschil?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 23:56

Het grote verschil in de prijs tussen vergelijkbare wagens zit hem onder andere in het netjes rekenen van de BTW bij de prijs van Voskamp. Bovendien vergeet jij dat bij de wagens van Poland ook nog een groot bedrag aan vervoerskosten naar Nederland bijkomt (zo'n 200 euro komt er nog bij die prijs erbij en dan is de wagen dus al 1850 euro).
Bovendien is er ook kwaliteitsverschil.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:06

Inderdaad de bok in hoogte verstelbaar of van voor naar achter verstelbaar.
Ronde stang boven de voorkant is ook mooier.
En ik zie niet op de foto of er een opstapje is om om de wagen te komen ? Voor de kleinere personen onder ons ;)

Ik heb mijn marathon/recreatie wagen ook bij voskamp vandaan. Heb er nog steeds heel veel plezier van :D
Misschien het gewicht nog iets naar beneden brengen ? Ipv bladveren, luchtvering gebruiken ( van die luchtbalgen eronder) scheelt toch ook weer het een en ander aan ijzerwerk...
Laatst bijgewerkt door Shayla op 05-03-12 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

HuLu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:07

Dan nog! ik vind 400 euro nog een groot verschil en zo op de foto's te zien zie ik geen verschil. Als je het vorige topic leest dan zijn de mensen toch ook heel tevreden over de kwaliteit??? Je gaat toch niet 400 euro meer betalen als het niet hoeft? Ja en je koopt bij een bedrijf dus wat er dan met die btw is dat kan toch neit schelen? Je kijkt toch naar de eindprijs die je betaalt. Ik ben heel benieuwd wat jij dan als kwalititeitsverschil ziet.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:11

Een bokstoel die omhoog en omlaag kan, zou wel super zijn! :j
Zelf vind ik het mooier als er voor een maat grotere wielen opzitten dan achter

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 00:15

De bok is al van voor naar achter verstelbaar :)

Er zit aan de voorkant aan beide kanten een rubberopstap aan het draaistel :)

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:16

Oké dat had ik niet gezien :D

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 00:23

Hulu: jij mag natuurlijk zelf bepalen waar en van wie jij je wagen koopt en welke wagen jij het mooist vind. Ik geef alleen aan wat onze bevindingen zijn en wat onze mening is.
Als jij liever bij Poland koopt omdat je zo goedkoop mogelijk uit wil zijn dan doe je dat toch, ik persoonlijk koop liever bij een wagenleverancier in Nederland en hou ervan als alles netjes geregeld is en daarbij doel ik o.a. op de BTW en de zekerheid op garantie.
Het is verder niet mijn bedoeling de wagen van een ander naar beneden te halen want ook die is van goede kwaliteit en mensen zijn er over het algemeen heel tevreden over, ik zeg alleen dat wij vinden dat er wel kwaliteitsverschil in zit en dat de wagen van Voskamp kwalitatief beter en degelijker is.

HuLu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:28

levert voskamp eigenlijk thuis af, of moet je hem afhalen? ik woon best ver van eerbeek (boven groningen) en reken dan maar eens uit, met de prijzen tegenwoordig aan de pomp ;(

HuLu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:31

ik vraag toch alleen maar waar volgens jou dat verschil dan in zit? jij hebt ze blijkbaar allebei gezien? maar je benoemd niets, en voor het maken van een goede keuze is dat natuurlijk wel belangrijk...ik vind het gewoon een beetje vreemd dat je allerlei dingen zegt en dan er niet verder op ingaat, dit gaat toch over discussies....

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:43

Op zich is het wel handig om de verschillen te weten, jullie hebben ze beiden geprobeerd.
Elk zal zo z'n voor- en nadelen hebben. Wel fijn om dat te weten bij het maken van een keuze.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 00:53

Ik heb ze allebei momenteel thuis staan ja.

Hulu ik benoem wel punten maar wilde eigenlijk niet dat dit een topic wordt waarin ik die twee wagens ga vergelijken, ik wilde alleen de nieuwe wagen van Voskamp laten zien en geef jullie de mogelijkheid mee te denken erover.

Maar dit zijn wat punten die wij o.a. beter vinden aan de wagen van Voskamp:
Het tweespansysteem met de evenaar waar de zwengen aan zitten is mooier/ luxer en zit beter in elkaar, de zwengen van het tweespansysteem zijn mooier afgewerkt met leer, de langboom heeft een beweegbaar uiteinde, de langboom is beter af te stellen en te bevestingen aan de wagen, de rem is mooier en professioneler, het staalwerk zit volgens mijn zwager (die staalexpert van beroep is) beter in elkaar, de achterkant van de wagen is luxer afgewerkt met leer, er zit reflectiemateriaal in de wagen verwerkt, de wagen is geolied geleverd en loopt direct soepel.

Je kan contact opnemen met Voskamp voor vragen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 01:21

Klinkt positief....denk dat ik daarna eens bij Voskamp langs ga...ligt helaas nogal uit de richting

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:33

Zoals ik in het topic over de wagens van Poland Carriages schreef:

Ik heb de demowagen bij Voskamp gezien toen hij net binnen was. Ik heb al wel een aantal dingen gezien die ik aangepast zou willen zien. Wij hebben Bartho geholpen zijn nieuwe marathonwagen pony aan te passen, die wij gebruiken voor onze a en b pony's. Wij hebben een aantal maanden met zijn demowagen gereden en een nieuwe aangepast wagen laten maken. De nieuwe versie wordt nu ook te koop aangeboden. Als je een nieuw topic opent zal ik deze wagens ook op foto laten zien. Misschien wat voor de mensen met grote shetten en welshen. Zal je dan gelijk vertellen wat mij opviel aan de kleine wagen... Misschien heb je er wat aan.

-Ik vind het bokkussen op zich niet eens verschrikkelijk hoog ogen. Als je het kastje afwerkt met platen of stukken leer, zal je zien dat het voor het oog al een stuk beter is. Je moet wel comfortabel kunnen zitten, denk aan beenlengte enz...
-Wat mij opviel waren de achterbeugels. Volgens mij kun je er nauwelijks of niet achterop zitten. Ik heb Bartho al verteld dat ik de groombeugels achterop graag gedraaid zou willen zien als ik de wagen zou kopen. Meer ruimte om te zitten en wel de ruimte om te groomen.
-De voorstang hebben wij op dat moment ook genoemd. Staat veel sierlijk als die wordt verwijderd.
-Misschien is een beugels zoals die op mijn wagen zit (achter het bokkussen), wat om te bevestigen op deze wagen. (zie foto’s hieronder).

Wij hebben een aantal maanden met zijn ponywagen gereden en zijn zeer tevreden.

Dit is het demo model:

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 8870_n.jpg

Demo model met enkelspan welsh

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 1135_n.jpg

Demo model met enkelspan grote maat shet

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 2687_n.jpg

Wij liepen tegen een paar punten aan en hebben deze punten aan laten passen en een nieuwe wagen laten maken.

- De punten waar je de tweespanconstructie en de enkelspanbomen aan vast maakt is verstevigd.
- De beide rempedalen zijn naar rechts gehaald. (voor/achterrem)
- Er komen nog noppenbanden onder.
- Verder hebben we rondom rvs.

Het is een zeer plezierige wagen om mee te rijden. Loopt zeer licht! Erg stabiel. We hebben volle bak gereden op indoorwedstrijden en geen last gehad van zwabberen of kantelen.

Twee weken geleden kwam onze nieuwe wagen binnen. De noppenbanden moeten er nog onder en op een aantal stangen komt nog bruine griptape.

Wagen gloednieuw

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 9624_n.jpg

Wagen met tweespan a welshen rond de 1.23

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 6467_n.jpg

Ik heb verder nog weinig foto’s van de wagen.

Prijs – kwaliteit verhouding is zeer goed! Een goede degelijke wagen voor een goede prijs!

Wij hebben de luxe dat we hem als wagen ‘erbij’ hebben (trainingswagen). Maar vonden hem zo plezierig dat we hem de indoorwedstrijden hebben meegenomen ipv onze wedstrijdwagen (twee/vierspan).

Ik ken de wagens van Poland niet, dus kan daar niet over oordelen…

Bartho levert wel uitstekende garantie. Klopt er iets niet of is er iets stuk, dan zal hij je snel helpen.

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:35

Even een stipje!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 11:42

Bedankt Bontegevaar! Dat zijn goede punten idd!

Misschien kan je de maten van o.a. de wielen en het gewicht van de pony marathonwagen vermelden :) Dat is namelijk een iets grotere en zwaardere wagen als de mini marathonwagen en de prijs is hoger, mag je de prijs vermelden? Ik had gevraagd of ik die mocht vermelden over dit demomodel en dat mocht :).

Ik heb zelf ook een welsh en een kleine C pony en zie daarvoor die pony marathonwagen helemaal zitten!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:45

Ziet er goed uit, hoe gaat dat met zo'n demowagen?
Heeft hij daar er een paar van staan en kun je ze zo
eerst uitproberen voordat je besluit tot aankoop over te gaan?

Stippies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:06

De wagen ziet er na eerste foto indruk goed uit, op aankleden van de bok na. Ik denk inderdaad dat de bok hoogte op zich niet eens zo gek is, alleen door het onderstel van de bok "dicht" te maken, oogt het meteen al heel anders (zoals Bontegevaar ook al aangaf).
Helemaal de bok naar beneden, geeft m.i. hetzelfde probleem als bij de Poland Carriages wagens, dat de zitting te laag is.

Misschien overbodig en is het al het geval, maar er op letten dat ALLE bouten en moeren (en schroeven) van RVS zijn. Dit ivm roest.

Ook alles verzinkt en dan gepoedercoat. En bijv. de treeplank achter, verzinkt (dit ook ivm roest).

Lamoen gewicht is van belang, vooral bij de kleintjes.

Op de laatste foto met Pandorro ervoor kun je de bevestiging van de zweepkoker goed zien. Deze mag naar mijn idee beter aansluiten bij de stang waaraan hij is bevestigd. Anders is het zo'n uitsteeksel waar je achter blijft haken/hangen met je kleding of menschort of teugeluiteinde oid.

De stang voorop helemaal weglaten is minder mooi. Zie voor en na foto van Buckje. Ik zou dan opteren voor wel een stang maar 1 die de ronding van de wagen volgt.
Of zoals de stang op de 2e demowagen van Bontegevaar, maar dan op de kleinere wagen met wellicht nog een stang in een iets kleinere diameter ertussen (dus 2 stangen; 1 "standaard" maat in het verlengde van de wagen en 1 iets dunner er tussenin).

Is het bokkussen ruim genoeg voor een wat "groter/breder" lijf (met winterjas)? Ik vind jullie beiden nl. erg slank en rank :o .

Is de wagen ook op de zgn. "handrem" te zetten? (zoals je gebruikt bij het vervoer etc.)

Ik denk dat het goed is om nog close-up foto's te maken/plaatsen van het lamoen en de bevestiging aan de wagen, de 2-span zwengen, de remmerij (zowel de pedalen als de remvloeistofplek/ pot en bij de wielen), de vering en een foto van de wagen met langboom (zonder ponies).

Ik vind het super dat jullie dit testen en we er hier samen naar kunnen/mogen kijken! +:)+
Ik heb toch het idee dat (ondanks de aanpassingen van het KNHS) het mennen met de mini's en A-ponies toch meer in opkomst is.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:10

Citaat:
Heeft hij daar er een paar van staan en kun je ze zo
eerst uitproberen voordat je besluit tot aankoop over te gaan?

Hij heeft van deze 2 modelen een demowagens. Als hij er één op de zaak heeft staan weet ik zeker dat je hem mag proberen. Ik heb de blauwe wagen een aantal maanden gehad, omdat er aanpassingen gedaan moesten worden enz... Maar een week of twee weken testen behoort zeker tot de mogelijkheden.