Wauw wat gaaf! Als ik ooit eens geld over heb, zou ik gráag zo'n authentieke arretikker willen, alleen dan in pony-formaat. Compleet met bellentuig!
Peetstap schreef:Maar zag dus in Harich vooral erg strak en vooral hard gebruik van dit bit (teugels op laagste gat), paarden hadden er duidelijk last van.
Kan me wel extra frisheid met dit weer voorstellen, dat merk je onder zadel ook, maar het viel me op.
Waarom worden er in de mennerij eigenlijk het type liverpool menbit gebruikt ? moet ik dit zien als een soort
"noodrem" als ie eronderuit gaat lopen of in paniek raakt ?
Net zoals 'ruiters' gebruik maken van vele diverse bitten, en ook allemaal op een andere manier, is dat met het mennen net zo. Je hebt ook zat menners die rijden op een simpel trensje, of een bokkenbit bijv.
De keuze hoe de leidsels in de liverpool (of bijv. een bokkenbit of b-stang) worden vergespt, ligt natuurlijk bij de menner zelf. Gebruik van de laatste sleuf is idd erg scherp. Sommige paarden hebben dit 'nodig' (al valt over dat 'nodig' best te discussieren; eigenlijk hóór je die sleuf gewoon niet nodig te hebben is soms ook de opvatting, dan moet er aan andere dingen gewerkt worden ipv. bit extra scherp instellen) maar er zijn vast ook wel mensen die de leidsels standaard in de laatste sleuf gespen, ondanks dat het paard dit helemaal niet nodig heeft en er dus idd juist extra heftig op gaat reageren.
Je kan het vergelijken met het gebruik van een pessoa-bit door sommige ruiters; er zijn er wat die prima de inwerking weten, en er zich bewust van zijn dat een pessoa-bit nog een heel stuk scherper is dan een normaal stangbit; het pessoa-bit heeft wel hefboomwerking, maar die kan niet begrenst worden door een kinketting. Aan de andere kant heb je helaas ook genoeg ruiters die vinden dat zo'n bit 'stoer' staat, of 'bij het springen/buitenrijden 'hoort''...... en die de teugels gewoon standaard in het laatste gat gespen, ongeacht of hun paard dan van pijn en ongemak juist erg achter de teugel en achter het bit gaat kruipen.
Waarom bepaalde menners dan de leidsels daar in de laatste sleuf gespen, kunnen alleen zij je dus vertellen. En waarschijnlijk zullen er ook helaas wat bij zitten die het niet deert dat de inwerking dan extra scherp is, en dat hun paard dat helemaal niet nodig heeft....
Ik men ook op een liverpool; ik heb de leidsels altijd in de bril (dus in die ring) zitten, maar dan wel om de schaar heen, zo heb je een klein beetje hefboomwerking. De 1e en 2e sleuf (ik heb een ponybit, dus heb geen 3e sleuf) heb ik bij mijn Welsh A nog nooit gebruikt.