[AR] Harich dit weekend, beltsjeriden: een zeldzaam gebeuren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Harich dit weekend, beltsjeriden: een zeldzaam gebeuren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 10:14

Beltsjeriden (arreslee) te Harich dit weekend.
Iets wat niet zo vaak kan.
Een mooi taferaal wat veel publiek trok:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ere rondje.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 06-02-12 10:24, in het totaal 4 keer bewerkt

nujaro

Re: Harich dit weekend, een zeldzaam gebeuren ;-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:16

Echt heel leuk dit. Eindelijk eens voldoende sneeuw, zodat dit gemakkelijk kan. Had er wel bij willen zijn :)

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:27

ziet er mooi uit! _/-\o_

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:13

gaaf hoor.

Elanor

Re: Harich dit weekend, beltsjeriden: een zeldzaam gebeuren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:24

Wat een prachtige sleeen, mooi gezicht!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 12:44

Chevano schreef:
gaaf hoor.

Mag ik je als menner-leek maar leergierig.. wat vragen ?

Zie : http://www.mijnalbum.nl/Foto-JFCC4PNE.jpg dat je zelf heel vriendelijk het bit hebt ingesteld en zo ook rijdt (je hebt em aan de ring vastzitten dus gelijk aan normaal bit)
Maar zag dus in Harich vooral erg strak en vooral hard gebruik van dit bit (teugels op laagste gat), paarden hadden er duidelijk last van.
Kan me wel extra frisheid met dit weer voorstellen, dat merk je onder zadel ook, maar het viel me op.
Waarom worden er in de mennerij eigenlijk het type liverpool menbit gebruikt ? moet ik dit zien als een soort
"noodrem" als ie eronderuit gaat lopen of in paniek raakt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:50

wat een mooie sleeën zeg!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:11

Wauw wat gaaf! Als ik ooit eens geld over heb, zou ik gráag zo'n authentieke arretikker willen, alleen dan in pony-formaat. Compleet met bellentuig!

Peetstap schreef:
Maar zag dus in Harich vooral erg strak en vooral hard gebruik van dit bit (teugels op laagste gat), paarden hadden er duidelijk last van.
Kan me wel extra frisheid met dit weer voorstellen, dat merk je onder zadel ook, maar het viel me op.
Waarom worden er in de mennerij eigenlijk het type liverpool menbit gebruikt ? moet ik dit zien als een soort
"noodrem" als ie eronderuit gaat lopen of in paniek raakt ?

Net zoals 'ruiters' gebruik maken van vele diverse bitten, en ook allemaal op een andere manier, is dat met het mennen net zo. Je hebt ook zat menners die rijden op een simpel trensje, of een bokkenbit bijv.
De keuze hoe de leidsels in de liverpool (of bijv. een bokkenbit of b-stang) worden vergespt, ligt natuurlijk bij de menner zelf. Gebruik van de laatste sleuf is idd erg scherp. Sommige paarden hebben dit 'nodig' (al valt over dat 'nodig' best te discussieren; eigenlijk hóór je die sleuf gewoon niet nodig te hebben is soms ook de opvatting, dan moet er aan andere dingen gewerkt worden ipv. bit extra scherp instellen) maar er zijn vast ook wel mensen die de leidsels standaard in de laatste sleuf gespen, ondanks dat het paard dit helemaal niet nodig heeft en er dus idd juist extra heftig op gaat reageren.

Je kan het vergelijken met het gebruik van een pessoa-bit door sommige ruiters; er zijn er wat die prima de inwerking weten, en er zich bewust van zijn dat een pessoa-bit nog een heel stuk scherper is dan een normaal stangbit; het pessoa-bit heeft wel hefboomwerking, maar die kan niet begrenst worden door een kinketting. Aan de andere kant heb je helaas ook genoeg ruiters die vinden dat zo'n bit 'stoer' staat, of 'bij het springen/buitenrijden 'hoort''...... en die de teugels gewoon standaard in het laatste gat gespen, ongeacht of hun paard dan van pijn en ongemak juist erg achter de teugel en achter het bit gaat kruipen.

Waarom bepaalde menners dan de leidsels daar in de laatste sleuf gespen, kunnen alleen zij je dus vertellen. En waarschijnlijk zullen er ook helaas wat bij zitten die het niet deert dat de inwerking dan extra scherp is, en dat hun paard dat helemaal niet nodig heeft....

Ik men ook op een liverpool; ik heb de leidsels altijd in de bril (dus in die ring) zitten, maar dan wel om de schaar heen, zo heb je een klein beetje hefboomwerking. De 1e en 2e sleuf (ik heb een ponybit, dus heb geen 3e sleuf) heb ik bij mijn Welsh A nog nooit gebruikt.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 17:43

[quote="JoyCiej007"

Net zoals 'ruiters' gebruik maken van vele diverse bitten, en ook allemaal op een andere manier, is dat met het mennen net zo. [/quote]dank voor je goede uitleg, het klinkt logisch, zelfde als met springen...: de een rijdt losjes het parcours de ander trekt het bit bijna in de oren.... :(
Het viel me hier gewoon op dat een enkeling dus de leidsels in de bril had, de rest allemaal in de schaar.
Ernaar vragen "waarom" vindt ik toch wat moeilijk, vat men zoiets niet snel op als kritiek ?
Heb wel met diegene even gesproken die erg losjes reed en em daar een compliment over gegeven, die zij dat
ie het altijd zo deed, hun fries voelde zich er prima bij.
íZijn fries even in rust maakte ook direct contact met me toen ik naast em stond, voelde zich dus ook "vrij"
Wel was duidelijk te zien dat sommige paarden zich er niet lekker bij voelde, yep daar heb ik helaas oog voor....
vondt mijn vrouw weer minder: "he je verpest de mooie sfeer" :D :D

LucasM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 08:33

zulke sleeën kwam ik tegen gister op omrop fryslân :D
Leuke foto's hoor :j

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:34

wat ontzettend gaaf zeg!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 23:54

Als jullie zelf erbij willen zijn: het kan a.s. zaterdag in Hindeloopen
http://www.ijsclubhindeloopen.nl/agenda.htm

==
Zaterdag 11 februari 2012
Arresleewedstrijden / Belslydjeien
De wedstrijden zullen worden gehouden op het IJsselmeer achter Jachthaven Hindeloopen aan de De Mekúljes te Hindeloopen
Aanvang om 14.00 uur
IJs en Wederdiende
Klassieke dracht
==

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:57

Leuk, mijn ouwe verzorgpaard van vroeger deed ook mee aan zoiets.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:38

ik ben hier zaterdag ook heen geweest. Ik zou even wat foto's uploaden. Ik kan je zeggen het was super om te zien

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:05

Hier wat foto's voor jullie. Ik kon echt moeilijk kiezen daarom maar gewoon het toegestaande van 15 gekozen.
Er liepen me toch een paar prachtige paarden tussen echt geweldig !

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:14

jaloers! Dat ziet er gaaf uit zeg, hele leuke foto's _/-\o_