[AR] Mini appaloosa Pepito aan de lange teugel!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DonCamillo

Mini appaloosa Pepito aan de lange teugel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 20:42

Pepito is een hengstje van dik 3 jaar en 98 cm. Het wordt tijd dat hij aan het werk gaat. Hij is al erg ervaren in de vrijheidsdressuur, maar voor mij uit lopen is heel andere koek dan ernaast!

We begonnen met longeren om de hulpen er een beetje in te krijgen, maar dat viel nog niet mee! In het begin vertikte hij het om ook maar een pas te zetten en moest er iemand naast, maar elke keer ging het beter en kwam er weer een gang bij. Ik gebruikte een longeerzweep zonder slag (die hield ik in mijn hand) om hem zo nodig aan te tikken, maar daar begreep hij niets van. Als ik wat met de slag van de zweep achter hem zwaaide, ging het veel beter.
(Bij voorbaat excuses voor de wat donkere opnames)

Vervolgens gingen we verder aan de lange teugel.
Hoewel het in de wei en op shows een heel dapper ding is (met altijd het hoogste woord), blijkt hij maar een heel klein hartje te hebben. Plassen in de wei, daar banjert hij zo doorheen. Maar op straat zijn de plassen, strepen en putdeksels bepaald obstakels. Honden in zijn weiland zijn hun leven niet zeker, hij gaat er achteraan en grijpt ze. Maar een blaffende hond op een erf is opeens doodeng! De dappere dodo.

Omdat ik er achter liep, liep ik bepaald ongelukkig om niet op zijn hoeven te trappen. En in draf had ik de grootste moeite om hem bij te houden, haha! Het laatste stukje film vind ik zelf wel heel aardig gaan (niet in het minst omdat ik eindelijk zijn tempo kan bijhouden...).

Voor het filmpje had ik de teugels door de bovenste ringen van zijn longeersingeltje gedaan, maar het is goed te zien dat hij van de teugelhulpen nu niets begrijpt. Daarvoor had ik ze gewoon los en kon ze van de hals houden als aanwijzing, dat ging al goed. Inmiddels heb ik ze door de onderste ringen van de singel en dat gaat ook heel goed.

Het is duidelijk te zien dat we er alletwee nog niet erg handig in zijn! Ik zie bijvoorbeeld al echte pianohandjes...
Tips zijn welkom, maar wel graag opbouwende kritiek. Bijvoorbeeld: kan ik er beter schuin achter gaan lopen? Maar dan is het voor hem weer anders als hij straks voor de sulky staat.

Hij gaat in ieder geval eerst nog voor een bandje, de volgende stap! Als dat weer nou maar eens wou meewerken, dan kunnen we eindelijk weer in de bak terecht of in het weiland. Voorlopig hebben we meer aan een zwemband dan aan een autoband.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:56

Ziet er al best netjes uit zeg! Door er schuin achter te lopen (zeg maar half naast z'n achterhand, half erachter) kan je idd alles makkelijker bijbenen en (vind ik persoonlijk) ook wat prettiger sturen. Voor hem zelf zal dat weinig verschil geven t.o.v. het sturen als hij voor de sulky staat hoor, hij wordt nog steeds van achteren gestuurd zeg maar. Ik kan op je lange lijnen filmpje niet goed zien of je wel of niet gebruik maakt van een menzweepje. Dat is toch wel echt aan te raden, aangezien je zweep een belangrijk onderdeel van je hulpen is, en ook van het sturen. Dan leer je hem meteen de zweephulpen. Dit kan je trouwens ook goed éérst vanaf de grond doen, gewoon zo los. Leren wijken voor druk en daarna dus leren wijken voor de zweep. Zodat je de menzweep straks als begrenzer kan gaan gebruiken, waar hij uiteindelijk dus ook voor bedoeld is.

Verder heel consequent zijn op de stemhulpen, en hem ook goed leren stil te staan.

Daarnaast is het idd soms fijner om de leidsels door de onderste ringen v/d longeersingel te doen, of door de lichtogen van het menschoftje. Zo is het ook lastiger voor ze om bijv. om te draaien :j

Met het slepen zou ik wel echt oppassen........ zou dat niet zomaar aanraden, er kan erg veel mis gaan. Doe je het wel, laat je dan alsjeblieft bijstaan door een ervaren persoon, en neem de nodige voorzorgsmaatregelen ten behoeve van de veiligheid (paniekhaken aan de strengen, zweng, 2e persoon die touwtjes aan de paniekhaken vast heeft en de zweng dan in 1x los kan trekken als het nodig is, etc. etc.).

Ik neem aan dat je nog wel hulp krijgt van een ervaren persoon bij het daadwerkelijke beleren?

Erg leuke pony overigens!

DonCamillo

Re: Mini appaloosa Pepito aan de lange teugel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 23:25

JoyCie: Bedankt voor je commentaar.

Het viel me bij het bekijken van mn het longeerfilmpje zelf al op dat ik bepaald niet consequent ben met de stemhulpen. Ik neem aan dat dat ook komt omdat ik met de vrijheidsdressuur bij deze pony al op heel jonge leeftijd ben begonnen, en dan alleen door het op commando zetten en belonen van spontaan aangeboden gedrag. Ik had dus aanvankelijk erg de neiging om bij het longeren "achteraf" (dwz als hij uit zichzelf van gang veranderde) het commando te geven en te belonen. Overigens heeft dat toch aardig gewerkt! Maar het moet inderdaad wel beter.

Ik gebruik inderdaad altijd een zweep, ook op het filmpje trouwens. Dat is nu nog een dressuurzweep ivm de lengte.
Wat betreft de hulp: reken maar dat die er is. Voor de eerste keren inspannen komt er bijv een boom van een kerel bij die erg veel ervaring heeft met grote en kleine aanspanningen, maar ook met beleren.

Het zweng voor het bandje is er al, mooi afgerond en zonder uitstekende delen of spijkers. Alleen die paniekhaken zijn er niet en die komen er voorlopig ook niet: eerst maar eens zien of hij een beetje geschikt is voor het mennen en dan gaan we voor een mooi (Ideal?)tuig, waar de veiligheidslichtogen en paniekhaken ongetwijfeld al aanzitten. Daarom wil ik daar nu niet in investeren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:33

Snap dan idd hoe dat zo komt met de stemhulpen ja :)

Voor wat betreft die paniekhaken; die zitten niet standaard bij een tuig; aan de strengen zitten dan vaak D-ringen, en de paniekhaken koop je los, die maak je aan de wagen, en daar maak je de strengen dan weer aan.
Afbeelding

Je hebt ze al voor € 12,50 per stuk. Het grote voordeel met slepen is dat áls het mis gaat, dan kan je meteen de zweng + sleep van je paard afkoppelen, en zo ernstige gevolgen beperken.
Heb helaas ooit gezien hoe een paard met sleep en al aan de kletter ging in de bak....... Beest over de rooie, man in kwestie mocht naar 't ziekenhuis en paard zelf had een giga trauma.....

Je kan namelijk zonder slepen ook heel goed leren dat ze door de druk op hun borst moeten trekken...... dan laat je iemand aan de strengen hangen (verlengd) en steeds meer druk/gewicht zetten, ander persoon paardje bij het hoofd begeleiden, en dit ook vanuit stilstand oefenen.
Is een stuk veiliger ;)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 00:14

Leuk, dat hebben we namelijk al een paar keer gedaan (aan de strengen hangen) en daar keek hij niet eens van op: hij begon gewoon te trekken alsof hij het al jaren gedaan had. Het zal ook wel door zijn vele VHD training komen dat hij alles wat met mensen te maken heeft heel normaal vindt, denk ik, naast zijn koele karakter (in de omgang met mensen, die met paarden is een heel ander verhaal).
Dat de paniekhaken niet standaard waren wist ik niet en de prijs valt alleszins mee, dus dat is een uitstekend idee. Bedankt voor de tip!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:43

Geen dank :) Tuurlijk heb je die paniekhaken ook voor € 70,= per paar, maar om mee te beginnen zijn de goedkopere ook wel prima hoor, om mee te slepen.

Die van mij doen het nog steeds prima, al zouden ze van RVS zijn gemaakt en dus niet mogen roesten. De haakjes zelf roesten idd weinig tot niet, maar de moertjes en boutjes die er voor zijn gebruikt en ook de ringetjes, roesten nu dus wel, dat vind ik wel jammer.

Goed dat hij idd door die druk heen trekt. Veel pony's vinden dat in het begin namelijk wat vreemd, want ze zijn gewend om van nature juist te stoppen bij druk op de borst (veel mensen laten paarden ook achterwaarts gaan door lichtjes met een hand/vinger op de borst te drukken). Maar met wat aanmoedigingen is dat vaak zo geleerd, om ze door die druk heen te laten trekken.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 22:47

Die paniekhaken passen niet op de touwstrengen die ik heb! Dat is nou jammer.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:04

Hah misschien volgende keer het licht aandoen of niet in de avond longeren?
Leuk ponytje zeg! Ik heb niets toe te voegen aan Joyce's commentaar/opmerkingen. Daar kan je veel verder mee komen. Veel succes!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 01:56

Dank je wel!
Het longeren was al met het licht aan, maar je kunt natuurlijk niet al te veel verwachten van een video met een mobieltje.