Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Op zo'n moment zou ik m'n handen wat meer sluiten + stem gebruiken om haar net wat verzamelder en zachter te laten gaan, maar evt. ondersteunen met zweep + stem om te voorkomen dat ze terug valt. Verder ziet het er aardig netjes uit.
JoyCiej007 schreef:Ze gaat idd aardig hard in galopOp zo'n moment zou ik m'n handen wat meer sluiten + stem gebruiken om haar net wat verzamelder en zachter te laten gaan, maar evt. ondersteunen met zweep + stem om te voorkomen dat ze terug valt. Verder ziet het er aardig netjes uit.
Ik zou wel even de losse uiteinden van de strengen vastzetten aan het borsttuig met aan beide kanten een touwtje oid, (of ze onder het klittenband van een onderlegger steken) dit staat erg slordig en is bovendien ook hinderlijk voor het paard, ze zwiepen nl. alle kanten op
daar heb ik dus niet alles over te zeggen. Moet zegge dat dit de eerste keer was dat ik dat zo had, met die strengen...
ook in de dressuurring. Vind het erg knap dat ze daar zo rustig onder blijft, als ik dat bij mijn pony doe in de dressuurring ben ik vervolgens een aantal rondes bezig om hem weer 'in het gareel' te krijgen
Mijn paard springt soms spontaan aan in galop, omdat ze de verzameling in de draf nog erg moeilijk vind, maar we laten haar ook niet door galopperen omdat ze anders maar blijft galopperen

Wat we ook wel vaak doen, is bijvoorbeeld pionnen in het midden zetten, slalommen met tempowisseling (verzamelde draf, arbeidsdraf, middendraf) en dan de lange zijdes een rustig galopje meepakken. De voltes zijn we net mee begonnen, ook idd voor de afwisseling en de juiste stuurtechnieken en leidseldruk!
Citaat:Dus waarom zou je juist verzuimen om te galopperen tijdens je dressuurwerk?
vandaar dat ik het ook vroeg
om te begrijpen wat de toegevoegde waarde is van galopperen in de men-dressuurtraining. Daarbij hebben we die van mij ook nog geruime tijd met slagriem gereden omdat als ze in galop aansprong als ze het allemaal erg spannend vond, ze ook haar achterwerk bij tijden wel erg omhoog gooide
en ze het zeker bij een wat hobbelende wagen / wat ongelijk terrein nog best spannend vond (waardoor ze dus regelmatig aansprong in een steeds hoger wordende galop) die wagen achter haar aan
Bente (1.55) heb ik net uitgelegd, staat ook net half jaartje voor de wagen en met Snuit (1.15, 14 jaar, kan alles) zou ik prima in bak van zelfs 20x40 kunnen galopperen.
ben blij dat jij dat ook niet zo ziet
VanHuisUit schreef:Snap ik wel hoor, zo voelt het ook niet![]()
ben blij dat jij dat ook niet zo ziet
![]()
Is manege Nieboer trouwens van Geziena Nieboer? Met haar heb ik vroeger nog ponygereden, dat wil zeggen zij zat bij de Goorechtruiters geloof ik met haar pony's en ik bij de Blauwe Ruiters. Heb lang in Groningen gewoond (en dus paard/pony gereden).
Cootjuh schreef:heel geef filmpje! maar glijd zo een karretje in de bak nou niet door in de bocht? we willen het hier ook graag es proberen maar we zijn er erg bang voor dat het fout gaat!
Maisie schreef:Ik vind ook dat hij niet heel hard gaat. Ja op de lange zijde miss maar later op de volte niet echt zo hoor.
Ziet er netjes uit mag nog meer gesloten maar dat is echt wel moeilijk in galop. Met zo'n groot paard in een
kleine bak ziet het er al snel hard uit.
Wij galopperen ook elke les. Word standaard meegenomen om de paarden los te maken. galopperen
linksom en rechtsom op de volte en dan ook zonder groom. Gaat dan vooral om de stelling en buiging
en de controle over de gallop en het goed aanspringen.
Oefenen voor marathons vind ik toch weer anders dat is korte bochten en snel vertrekken dan heb ik wel
liever een groom achterop.
Ipsilonka schreef:Voor een manegepaard vind ik dat je het heel goed doet. Lijkt me lastig om zo te zitten zonder bokkussen (en jij ook zo te zien). Alleen 1 tip, als je wilt dat ze langzamer gaat, gebruik dan een ander commando als hoooo. Hooo is stilstaan en dat wil je niet. Ik gebruik zelf altijd het woord kaaallllmmmm. En galoptraining is niks mis mee, ik doe het ook met mijn 5-jarige!
Dit zijn doorgewinterde koetspaarden die echt wel beschikken over veel vermogen en paarden die veel kunnen voor de kar. Het zijn geen automaten die automatisch doen wat je zegt, maar paarden die correct zijn beleerd en superfijn aan de juiste hulpen staan! Instructrice geeft ons bijna elke les hetzelfde paard, we hebben de eerste periode steeds gewisseld tussen een aantal paarden om de "feeling" tussen verschillende paarden te krijgen, en nu rijden we beide elke les met hetzelfde paard. Ik vind Amber extra fijn om mee te mennen omdat bij haar zo duidelijk naar voren komt als IK iets niet goed doe!