[AR] Aleida's Shakira beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

conejo

Aleida's Shakira beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 20:52

Vandaag de eerste stap gezet om de pony van mijn zusje voor de wagen te beleren.

Info over de pony:

Naam: Aleida's Shakira
V: Sulaatik's Versace
M: Schaffelaar's Mabel
VM:Silverlea Golden Guinea
Ras: New Forest Pony
Geboorte datum: 24-05-2008
Onder het zadel sinds juni 2011
We hebben haar zelf gefokt en haar moeder is in mijn bezit.
Zij is 20 jaar en loopt sinds januari voor de wagen en vind het super leuk en doet het ook goed.

Omdat het onder het zadel heel goed gaat en we merken dat ze niet meer een vol koppie heeft elke keer met rijden besloten vandaag de eerste stap te zetten om haar voor de wagen te beleren. We gaan dit heel rustig aan doen en nemen er alle tijd voor.

We gebruiken in eerste instantie het tuig van haar moeder. Op het moment dat ze het leuk vind en we echt verder willen kopen we een eigen tuig. We zorgen wel dat op het moment dat we gaan hangen/slepen/voor de wagen zetten dat het goed passend is.
Alleen het hoofdstel en bit moeten we nog een passende zoeken. Moeders heeft maat cob en bit maat 13,5 en zij zelf heeft maat pony en bit maat 12,5.
Maar dit moet wel lukken.

Het aan het tuig laten wennen en lange lijnen gaan we zelf doen.

Vanaf het hangen vragen we hulp van iemand die hier meer ervaring mee heeft. Dit omdat mijn eigen pony de eerste is geweest die ik samen met een ervaren iemand heb beleerd. En we het wel leuk en veilig willen doen. En er zijn gelukkig meer dan genoeg ervaren mensen op stal bij ons.

Vandaag dus de eerste stap gezet door het tuig op te leggen.

Eerst het schoftje samen met de staartriem en couleron.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna het borsttuig er bij (deze met stro touwtjes vastgezet aan het schoftje.)
Afbeelding
Afbeelding

Daarna de broek er aan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En in stilstand met alles om.
Afbeelding

We hebben ook rechts om gelongeerd, hier gaf ze een klein bokje en dat was alles. Verder merkte je wel dat ze moest wennen aan de couleron en broek. Rest gaf ze echt niks om. We gaan haar nu een paar keer zo longeren zodat ze goed kan wennen.

Als er nog tips zijn hou ik me aan bevolen.
Is er commentaar hou het netjes wij zijn ook maar mensen die het beste voor hebben met hun pony's.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:41

Ziet er netjes en rustig opbouwend uit! Erg leuke pony ook!

Tip; broeksriempjes aan het borsttuig maken, door het gat/de gesp waar normaal gesproken de strengen komen :j zit vaak wat fijner. Kan je hem geleidelijk ook wat 'strakker' trekken zodat ze nog meer kan wennen aan het straktrekken/druk v/d broek.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:20

Wauw, knappe Shakira, dat is lang geleden zeg!
En het is duidelijk dat alles wat jullie met haar hebben gedaan in het voordeel is, ze loopt lekker ontspannen en ze kijkt ook nergens van op. Ik denk dat het beleren en het daadwerkelijk voor de kar zetten een makkie voor haar is. :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:26

Wat een plaatje van een pony zeg, zal mooi staan voor de wagen :j
Elke stap paar keer doen voordat je volgende stap doen, niet haasten, geen stress en deskundige hulp als je gaat slepen / voor de wagen zetten. En vooral lekker zo doorgaan :)

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:45

Wat ziet ze er prachtig uit Inge! Qua model vind ik haar nu wel wat weg hebben van Allison.
Knappe pony met al dat tuig erop. *D Gaan jullie ook hulp inschakelen als ze echt voor de wagen gaat, of ga je dat zelf doen.

Susanne

Re: Aleida's Shakira beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:51

Mooi beessie zeg, staat vast erg mooi voor de wagen straks. Succes!

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:52

JoyCiej007: Dat heb ik geprobeerd met de broek, maar dat past niet. vandaar op deze manier. En zo kunnen we hem ook strakker zetten, hij zit nu op zijn lost.

Neonlight: Met alles wat we met haar doen profiteren we dat we vanaf dag 1 veel met haar hebben gedaan en ze veel gewend is. En ze vertrouwd ons voor 200%. Ze was idd nergens van onder de indruk. Ze vond de paarden die naar buiten gingen interessanter.

VanHuisUit: Zoals al in de post staat gaan we het precies op die manier doen.

supertammy: Ja zeker. Iemand bij ons op stal beleerd regelmatig paarden voor de wagen die kunnen we vragen en er zijn wel meer mensen die er ervaring mee hebben. We gaan het dan samen met een van hun doen.

Jelleee: Bedankt, Als het ooit gaat lukken willen we haar misschien met haar moeder samen in het 2 span zetten. (die is alleen vos.)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:33

Wat een super gave pony!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:46

Shakira in het tuig *\o/* ! Gaaf hoor, wordt net zo'n toppertje als haar mams :j . Houdt ons op de hoogte :) !

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:48

Ziet er goed uit!! Nou ben benieuwd verder!!

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 19:07

Stef: Bedankt.

Gemma: Vast, ze lijken kwa karakter best veel op elkaar. En hou je op de hoogte. Nu meer tijd voor, omdat mama geblesseerd is.

Jouke: Bedankt. Zal wel goed gaan, met alle hulp op stal en nu meer tijd...

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:56

Mooi dat alles zo rustig wordt opgepakt! Ben benieuwd hoe het er uiteindelijk allemaal uit komt te zien! :D