Info over de pony:
Naam: Aleida's Shakira
V: Sulaatik's Versace
M: Schaffelaar's Mabel
VM:Silverlea Golden Guinea
Ras: New Forest Pony
Geboorte datum: 24-05-2008
Onder het zadel sinds juni 2011
We hebben haar zelf gefokt en haar moeder is in mijn bezit.
Zij is 20 jaar en loopt sinds januari voor de wagen en vind het super leuk en doet het ook goed.
Omdat het onder het zadel heel goed gaat en we merken dat ze niet meer een vol koppie heeft elke keer met rijden besloten vandaag de eerste stap te zetten om haar voor de wagen te beleren. We gaan dit heel rustig aan doen en nemen er alle tijd voor.
We gebruiken in eerste instantie het tuig van haar moeder. Op het moment dat ze het leuk vind en we echt verder willen kopen we een eigen tuig. We zorgen wel dat op het moment dat we gaan hangen/slepen/voor de wagen zetten dat het goed passend is.
Alleen het hoofdstel en bit moeten we nog een passende zoeken. Moeders heeft maat cob en bit maat 13,5 en zij zelf heeft maat pony en bit maat 12,5.
Maar dit moet wel lukken.
Het aan het tuig laten wennen en lange lijnen gaan we zelf doen.
Vanaf het hangen vragen we hulp van iemand die hier meer ervaring mee heeft. Dit omdat mijn eigen pony de eerste is geweest die ik samen met een ervaren iemand heb beleerd. En we het wel leuk en veilig willen doen. En er zijn gelukkig meer dan genoeg ervaren mensen op stal bij ons.
Vandaag dus de eerste stap gezet door het tuig op te leggen.
Eerst het schoftje samen met de staartriem en couleron.

Daarna het borsttuig er bij (deze met stro touwtjes vastgezet aan het schoftje.)

Daarna de broek er aan.

En in stilstand met alles om.

We hebben ook rechts om gelongeerd, hier gaf ze een klein bokje en dat was alles. Verder merkte je wel dat ze moest wennen aan de couleron en broek. Rest gaf ze echt niks om. We gaan haar nu een paar keer zo longeren zodat ze goed kan wennen.
Als er nog tips zijn hou ik me aan bevolen.
Is er commentaar hou het netjes wij zijn ook maar mensen die het beste voor hebben met hun pony's.