[AR] nou, hier zijn wij dan ook...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diana29

nou, hier zijn wij dan ook...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 18:19

Ongeveer een jaar geleden kreeg ik het idee om mijn ijslander te beleren voor de kar. Makkelijker gezegd dan gedaan. ten eerste moest ik hulp hebben en natuurlijk materiaal. Ook wist ik niet alles van de achtergrond van mijn ijsje, omdat ik haar met 17,5 gekocht had. het duurde nog een hele tijd voor het er eindelijk van kwam...
Deze zomer was het zover,
Via een vriendin, die zelf ment, een borsttuig geleend en begonnen met lange lijnen werk. dat opgebouwd en daarna gesleept. met van alles en nog wat. Daarna een tuig overgenomen en daarmee gewerkt, toen een sulky gekocht. Ik dacht nog, als het niet lukt verkoop ik dat ding gewoon en rijden we verder :o
Maar nee hoor! niet nodig, onze ijsco liep ervoor alsof ze dat vaker gedaan had. Kan natuurlijk, want ik weet niet alles van haar voorgeschiedenis. Na een paar keren loopt ze dus in de bak al los, draaft aan, stopt, maarkt slangevoltes etc. We zijn erg tevreden. Natuurlijk moet ik altijd iemand hebben die helpt. Ook al kun je alleen optuigen, nooit zonder een ervaren iemand mennen! en dat zal ik zeker nooit vergeten!
dat is dan ook niet altijd even gemakkelijk, maar het lukt :D
Hieronder een foto van de laatste keer, ze is nu 5x voor de kar geweest.
opbouwende tips zijn welkom. afkraken liever niet.. :D
Afbeelding
Afbeelding

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:52

Wat leuk dat je ook aangespannen rijd met je IJslander.
Het ziet er goed uit!

Ik ben ongeveer 11 jaar geleden begonnen met het aangespannen rijden met mijn IJslander-ruin.
3 jaar geleden zijn we begonnen met 2-span rijden, samen met mijn andere IJslander erbij.
Je hoort het steeds meer, dat ze aangespannen gaan lopen.

Wat ik wel altijd jammer vind is dat je altijd weer afhankelijk bent van iemand die mee gaat mennen. En het moet wel weer iemand zijn, waar je wat aan hebt als het nodig is.

Heel veel plezier en veilige kilometers!

En ik zie dat je toch oogkleppen gebruikt? Of heb je ook zonder geprobeerd?

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 20:43

Je hoort het inderdaad niet vaak, mennen met ijslanders. Mijn eerste commentaar kreeg ik van een andere ijslander ruiter, die het maar niks vond, zo van, daar zijn ze niet voor. Maar mijn ijsco doet het super. Ben jij ook begonnen met een 2wielre?
Ik ben begonnen met mennen zonder oogkleppen, maar had even een probleem met het hoofdstel en heb het menhoofdstel genomen met kleppen, dat deed ze ook super, sindsdien gaan we met. dan hoef ik niet steeds de bitten te veranderen, want mijn dochter (en ik soms ook) rijd met gebroken trens.
Dat afhankelijk zijn is soms minder, want er zijn wel mensen die willen helpen, maar iemand die niet weet wat hij moet doen in geval vannood, nou daar heb je niks aan }:0 , maar meestal lukt het wel iemand te vinden. Ik heb een paarden gekke vriendin, die helaas niet naast de deur woont (1/2 uur rijden) maar die me zo vaak ze kan komt helpen.,

jamiroquai

Re: nou, hier zijn wij dan ook...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:46

Leuk, mennen met een ijslander. Wat en onzin om te zeggen dat hij daar niet voor is!!!!

Ik ben inderdaad gestopt met mennen omdat je zo afhankelijk bent van een ander, maar het blijft leuk.

Heel veel plezier en veilige kilometers!!!!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:33

Ik heb eerst ook comentaar gehad hoor. Iedereen zegt dat je een ijslander hebt door de extra gangen die ze hebben, en dat door het aangespannen rijden je alles verpest. Ik heb er alleen maar voordeel mee gehad.

We zijn begonnen met een marathon/recreatie wagen (4 wielen), omdat het hier in het bos (veluwe) toch wel beetje pittig was soms voor enkelspan zijn we verder gaan kijken. We kwamen toen uit bij een bedrijf hier niet zo ver vandaan (HCA Klarenbeek) zijn daar gaan kijken voor een 2-wieler en we waren verkocht.

Toen hebben we voornamelijk met de 2 wieler gereden.
Met de start van ons 2-span hebben we de 4 wieler weer gepakt. Tindur beleerd naast Wiek, en na een half jaar in het dubbelspan, hebben we Tindur ook eens in het enkelspan gezet, voor de 2 wieler.

Dus als we nu enkelspan rijden gebruiken we de 2 wieler, gaan we in het dubbelspan, met onze marathon-wagen.

Ondertussen is mijn vriend wel handig geworden met paarden. En is ook absoluut niet bang om er 1 vast te grijpen als die raar doet (heel soms komt dat voor als we hele rare dingen tegen komen)
Dus dat is ideaal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:52

Vind dat altijd zo'n onzin dat ze daar niet voor gemaakt zouden zijn. Alsof een paard gemaakt is om op te rijden :? Als je het beide leuk vind waarom niet :D

Hoe groot is jouw ijsco? En wat voor een sulky is het? Ik zoek ook een wagen voor mijn welsh namelijk.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:57

Ziet er leuk uit :D Ik ben zelf ook een echte menner, kan niet wachten tot mijn zwarte monster ervoor kan!

Ik heb alleen het idee dat je lichtogen wat hoger mogen, dan hangen ze op het schoftje, en kunnen ze daar overheen schuren :) Je borsttuig mag volgens mij ook een gaatje hoger, en je culeron ook.

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 12:00

Bedankt! Ik zal straks de punten die je opnoemde even iets hoger hangen en weer foto's maken, zien hoe het zit. dacht zelf dat het borsttuig goed zat, kan misschien vertekenen op die laatste foto. Zit een handbreedte boven het borstbeen. De culeron zit dacht ik ook goed, maar op de laatste foto trekt ze haar staart omhoog, ze laat graag "gas" los tijdens het rijden :D . De lichtogen zal ik even veranderen. Ik vind mennen met een ijsco super, de mijne tölt zelfs voor de kar :) en onder het zadel ook gewoon!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:12

Op de website van Hans van der Mee, www.hansvandermee.nl staat een prachtige ijslander voor een tweewieler, dus .... complete onzin dat een IJslander niet geschikt zou zijn voor voor de wagen! Leuk hoor!

kianzzz1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:24

Idd leuk hoor met een ijslander voor de kar <3