Het is een ouderwetse trainings sulky, ik heb hem ooit gekregen van iemand die dravers trainde. Toen was hij al oud en heb ik hem alleen geverfd. De banden gingen nog wel en op het zitplankje zat een kussentje gebonden die er nog wel oké uitzag.
Na een aantal jaren sulkyscheuren in de Gooise bossen verhuisden we van stal. Daar was geen plaats voor een karretje en Sul verdween onder een zeiltje op een ander terrein.
Twee jaar later verhuisden we weer van stal en daar was wel plek! Het heeft nog even geduurd, maar vorige week was er eindelijk tijd om Sul weer van stal te halen en een grondige opknapbeurt te geven!
De oude verf was veel afgebladderd, de banden waren op en eigenlijk is de sulky uit balans als je er met z'n tweeen op zit. Er moest dus een nieuw zitje op, nieuwe banden en een nieuw verfje. Klinkt gemakkelijk, was het niet!
Het is een project geworden van twee dagen, waarbij halverwege de tweede dag mij de moed in de schoenen zonk. Ik had al flink wat geld uitgegeven aan hout, verf, ander materiaal en vooral nieuwe banden, en Sul bleek er erger aan toe te zijn dan verwacht. Voor een beetje meer geld had ik een hele nieuwe sulky kunnen kopen, maar mijn voorliefde voor antieke vervoersmiddelen (zie mijn trailer) deed me doorzetten.
Ook ben ik mijn vader ENORM dankbaar voor zijn hulp, hij heeft het meeste werk gedaan en kwam met goede oplossingen voor mijn wensen en de problemen die we tegenkwamen.
Klusdag één.
Voor de nieuwe zitplank moesten er profielen op gelast worden, hier met vier man sterk aan het werk in de loods


Thuis, mijn lieve paps meet de maten op voor een bezoekje Praxis.

Voetenplank en stevige basis voor de zit maken.

Nieuw verfje!

Klusdag twee (anderhalve week later).
Het is pokkenweer, tussen de stortregens door (maar nog steeds in de regen) gaan we verder.
Banden vervangen. Eerst de oude banden eraf gesloopt, wat een werk! Het vinden van banden nieuwe in deze maat was nog knap lastig, het zijn ouderwetse zwaar transport ballonbanden (voor van die megagrote bakfietsen). Die dingen zijn antiek en de banden dus ook. Gelukkig is er nog één bedrijf in Nederland die de banden heeft. Goedkoop waren ze niet, maar toch maar besteld...

PROBLEEM! Eén velg heeft een flinke roestplek en is zelfs helemaal doorgeroest.

Ik had hem al afgeschreven maar vaderlief dook in zijn magische garage en heeft een mooi plaatje gemaakt om de velg te versterken.
Mooi in vorm timmeren, slijpen, gaatje erin, spaak erdoor en aanschroeven.

De inmiddels geverfde planken bevestigen

Balans testen, Ik ben blij!

Megan gehaald, tuigje op!

Inspannen.

Ik heb een lekkere vieze kont van het zonder zadel naar huis rijden


Megan WIL! Handschoenen aan...

Na twee jaar stapt Megan weg alsof ze nooit anders heeft gedaan. Sul is back!

Er heeft lekkerlijk bloed, zweet en tranen in dit project gezeten, maar het is ontzettend leuk dat we nu weer kunnen mennen. Megan vind het zó leuk en is niet te stuiten.