[AR] Caitlynn (welsh A) voor het eerst voor de sulky! :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniej_

Caitlynn (welsh A) voor het eerst voor de sulky! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 19:56

Caitlynn mijn welsh A cremello merrie staat sinds nu een kort weekje bij een pittige meid om haar te beleren. (samen met mij)
Vandaag was mijn sulky daar ook eindelijk op stal. En vandaag was het moment van Caitlynn haar eerste stapjes.
Ik ben super trots :o Eindelijk na 3 jaar staat mijn grote kleuter ook voor de kar !! *\o/*

Hier een foto verslag van haar stapjes tot deze grote stap!
Ik wil nog even melden dat:
* De kar nog niet goed hangt en de riempjes nog niet perfect op maat zitten.
* Dit doen we morgen, we wilden het voor vandaag nog even laten!
* Bitje is een voorbrengstangetje (tijdelijk), ben nog steeds op zoek naar de juist passende liverpool. (smal bekkie)
Even nog niet te veel gepruts aan de pony.

Lekker vies op het land
Afbeelding

In de ochtend weer even in het tuig lopen
Afbeelding

Afbeelding
Volle concentratie tijdens halt houden
Afbeelding

Later was mijn sulky er en mocht mevrouw even kennis maken met de sulky
Afbeelding

Afbeelding

Na veel rust en geduld vond Caitlynn de sulky niet meer eng en jawelll!!
Ze kon boven onze verwachtingen gewoon ingespannen worden!
Afbeelding

Afbeelding

Haar eerste stapjes
Afbeelding

Braaf!
Afbeelding

Onze eerste stapjes samen!! :wow:
Afbeelding

En onze eerste stapjes los 8-)
Afbeelding

Al met al een geweldig ervaring, we hebben zeker nog een lange weg te gaan.
Maar we hebben er alle vertrouwen in!
En zo kunnen we lekker na de zomer met een 4wielig wagentje lange ritten maken en wie weet een wedstrijdje <3

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:41

oooh jij duft! een foto van je pony zonder dat iemand hem vast heeft... jij gaat de volle laag krijgen. zeker met een net belereerde pony!
Ook hoort er altijd iemand op de bok te zitten! Verder vraag ik me af, is de sulky niet wat te groot, of de wielen iig? ik vraag me af of je die in balans gaat krijgen.

wel een leuk dier.

ook staat je topic hier verkeerd, moet naar aangespannen foto's/

lisetteexx

Re: Caitlynn (welsh A) voor het eerst voor de sulky! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:44

gaaf hoor ik kan niet wachten tot ik die van mij ervoor kan zetten!!

de volgende keer wel iemand je pony vast laten houden

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:47

Ohh wat een knappe dame heb jij zeg! Super dat ze het zo goed deed!

Ik heb overigens voor mijn Mountain een halve maat grotere stang dan mn showbit, past prima hier :D

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 21:42

@misticrider: ben het niet mee eens dat er altijd iemand op de bok moet zitten, vooral niet bij de eerste stappen.
Verder is deze pony aangeleerd om overal bij stil te staan, zoals je ziet op de foto's staat ze zelfs op rust.
Kwestie van vertrouwen hebben in elkaar en ja wat bokt daar verder over denkt zie ik dan wel. ;)
Deze kar staat al ruim 3 jaar voor mijn andere welsh A past prima.
En in de toekomst komt er een 4wielige wagen, deze is puur voor begin fase.

Bedankt voor de leuke reacties, het is nog even zoeken naar het juiste bit.
zal even temmen voor verplaatsen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:36

Wat een geweldig gaaf dier zeg, wauw, echt een knapperd! :+:

Wel erg jammer dat je sulky compleet uit balans is, en dat dit niet even eerst is aangepast, alvorens jullie verder zijn gegaan. Hij hangt heel erg voorover, drukt dus op de rug van de pony, en dat is absoluut niet de bedoeling :n
Daarnaast schrok ook ik heel erg van foto 8 vooral, en foto 9.

Dat je pony ten alle tijden goed en braaf blijft stilstaan is super, heel erg goed, en dat wil je ook gráag zo hebben voor de wagen. Maar... het blijven dieren! Vluchtdieren zelfs! Je hebt heel veel geluk gehad dat dit goed is gegaan. Dat moet je nooit, maar dan ook nooit doen, echt levensgevaarlijk. Kans is altijd aanwezig dat ze ergens van schrikt of toch een pas verzet, (en vervolgens dan weer van de wagen achter haar schrikt) en het op een rennen zet. Meid, dat wil je echt niet meemaken, een pony aan de kletter met een wagen er achter, zonder iemand op de bok. Daar komen de grootste ongelukken van! En helemaal tijdens het beleren.... Wat is het nou voor moeite om even iemand de pony vast te laten houden?! Jullie zijn toch met zijn 2en? Blijkbaar is het maken van foto's belangrijker dan de veiligheid? Het is niet voor niets dat je, helemaal met het beleren, met meerdere personen bent, dat is niet zozeer vanwege het foto's maken, maar juist vanwege de veiligheid, dat iemand de pony goed kan vasthouden en kan begeleiden etc.

Daarom dus ook dat er altijd iemand op de bok moet zitten, daar heeft MisticRider toch echt gelijk in, ook al denk jij misschien van niet. Vanaf de grond heb je een stuk minder te vertellen, ze kan zich heel gemakkelijk los rukken en dan is ze weg, met een wagen achter zich aan, zonder iemand op de bok die haar nog kan sturen. Waarom ben je het daar niet mee eens, 'vooral niet met de eerste paar stappen'? Juist wél met de eerste paar stappen, want je weet niet wat ze gaat doen, ookal ken je je pony nog zo goed. Wie weet geeft ze een bok, raakt de wagen en vliegt er compleet in paniek van door, of krijgt ze het been over de streng/het lamoen.... wat wil je dan doen als ze loskomt? Dan heb je het nakijken naar een pony die compleet in paniek met een (omgeslagen) sulky aan de kletter gaat, en je mag dan nog maar zien hoe het eindigt. En dan is vaak het gevolg daar van niet alleen grote ongelukken, maar ook een pony met een trauma voor het leven, die nooit meer in te spannen is.
Je zal het vast allemaal erg overdreven vinden, helaas worden de meeste mensen ook door schade en schande wijs. Een beetje persoon met verstand van zaken weet dat je dit gewoon echt niet kan doen.

Zorg dat je materiaal en je wagen in orde is, en zet haar dan pas voor de wagen. Tuurlijk, na de eerste keer inspannen zal er altijd nog iets versteld moeten worden meestal, maar hier is zo te zien dat de lichtogen heel makkelijk even wat hoger hadden gemoeten in iedergeval, dan was de sulky iets meer in balans geweest. Juist met een sulky is het belangrijk dat die precies in evenwicht hangt. en bij het beleren moet je natuurlijk je spul helemaal op orde hebben.

Daarnaast mis ik ook echt een menzweep in de hand van de menner........ ook daar kun je echt niet zonder.

En dit wordt allemaal echt niet gezegd om je/jullie de grond in te trappen, zeker niet. Maar er gebeuren al zoveel ongelukken met aanspanningen, en dat wens je gewoon niemand toe. Dat zou toch verschrikkelijk zonde zijn? Mennen is een stuk risicovoller dan het rijden ohz. En ja, een ongeluk zit in een klein hoekje, en kan altijd gebeuren. Maar jullie zoeken op deze manier die risico's echt bewust op en vergroten de kans ook nog eens aanzienlijk.
Heb je geen ervaring met en verstand van het beleren van pony's voor de wagen, ga er dan alsjeblieft niet zelf mee aanprutsen, maar doe dit onder begeleiding van een ervaren persoon.

En misschien.... helpt dit dan wel............ bekijk het eens, en vraag je dan af of je dat niet met een paar simpele, maar belangrijke (voorzorgs)maatregelen absoluut wil voorkomen.....

Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 21-07-11 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:38

Kan het niet beter verwoorden dan Joyce, hopelijk doe je wat met de tips!

Leuke pony :j Veel menplezier!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:43

JoyCiej007 schreef:
Wat een geweldig gaaf dier zeg, wauw, echt een knapperd! :+:

Wel erg jammer dat je sulky compleet uit balans is, en dat dit niet even eerst is aangepast, alvorens jullie verder zijn gegaan. Hij hangt heel erg voorover, drukt dus op de rug van de pony, en dat is absoluut niet de bedoeling :n
Daarnaast schrok ook ik heel erg van foto 8 vooral, en foto 9.

Dat je pony ten alle tijden goed en braaf blijft stilstaan is super, heel erg goed, en dat wil je ook gráag zo hebben voor de wagen. Maar... het blijven dieren! Vluchtdieren zelfs! Je hebt heel veel geluk gehad dat dit goed is gegaan. Dat moet je nooit, maar dan ook nooit doen, echt levensgevaarlijk. Kans is altijd aanwezig dat ze ergens van schrikt of toch een pas verzet, (en vervolgens dan weer van de wagen achter haar schrikt) en het op een rennen zet. Meid, dat wil je echt niet meemaken, een pony aan de kletter met een wagen er achter, zonder iemand op de bok. Daar komen de grootste ongelukken van! En helemaal tijdens het beleren.... Wat is het nou voor moeite om even iemand de pony vast te laten houden?! Jullie zijn toch met zijn 2en? Blijkbaar is het maken van foto's belangrijker dan de veiligheid? Het is niet voor niets dat je, helemaal met het beleren, met meerdere personen bent, dat is niet zozeer vanwege het foto's maken, maar juist vanwege de veiligheid, dat iemand de pony goed kan vasthouden en kan begeleiden etc.

Daarom dus ook dat er altijd iemand op de bok moet zitten, daar heeft MisticRider toch echt gelijk in, ook al denk jij misschien van niet. Vanaf de grond heb je een stuk minder te vertellen, ze kan zich heel gemakkelijk los rukken en dan is ze weg, met een wagen achter zich aan, zonder iemand op de bok die haar nog kan sturen.
Je zal het vast allemaal erg overdreven vinden, helaas worden de meeste mensen ook door schade en schande wijs. Een beetje persoon met verstand van zaken weet dat je dit gewoon echt niet kan doen.

Zorg dat je materiaal en je wagen in orde is, en zet haar dan pas voor de wagen. Tuurlijk, na de eerste keer inspannen zal er altijd nog iets versteld moeten worden meestal, maar hier is zo te zien dat de lichtogen heel makkelijk even wat hoger hadden gemoeten in iedergeval, dan was de sulky iets meer in balans geweest. Juist met een sulky is het belangrijk dat die precies in evenwicht hangt. en bij het beleren moet je natuurlijk je spul helemaal op orde hebben.

Daarnaast mis ik ook echt een menzweep in de hand van de menner........ ook daar kun je echt niet zonder.

En dit wordt allemaal echt niet gezegd om je/jullie de grond in te trappen, zeker niet. Maar er gebeuren al zoveel ongelukken met aanspanningen, en dat wens je gewoon niemand toe. Dat zou toch verschrikkelijk zonde zijn? Mennen is een stuk risicovoller dan het rijden ohz. En ja, een ongeluk zit in een klein hoekje, en kan altijd gebeuren. Maar jullie zoeken op deze manier die risico's echt bewust op en vergroten de kans ook nog eens aanzienlijk.
Heb je geen ervaring met en verstand van het beleren van pony's voor de wagen, ga er dan alsjeblieft niet zelf mee aanprutsen, maar doe dit onder begeleiding van een ervaren persoon.

ik dacht al, wanneer komt tie, want ben het zoals vaak helemaal met je eens!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:46

Ik sluit me bij Joyce aan. Daarnaast vind ik de bak waar in gereden wordt véél te smal. Het makkelijkste voor een jonge pony is rechtuit. Nu moet ze elke keer krappe wendingen maken tussen het lamoen, voor een ouder dier prima te doen maar voor een jonge pony vind ik het te lastig. Daarnaast pony's los heb ik ook, mijn eigen dieren blijven gewoon braaf staan en zo niet zijn ze niet jarig. Echter met beleren áltijd of iemand de pony vast laten houden of vast laten staan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:06

Ik snap dat sommige mensen het niet eens zijn met hoe het hier gegaan is. Maar ik ken Sanniej al heel lang en weet dat zij alles wel overwogen doet.
De pony is door mij gefokt en ken ik dus al haar hele leven. Beestje heeft nog nooit een stap verkeerd gezet en je kan er een bom naast afsteken en ze blijft gewoon staan.
Het 2e filmpje is een voorbeeld van hoe het niet moet. Het gaat daar al bij het longeren fout, paard was van begin af aan al niet op zijn gemak.
Caitlyn is keurig opgevoed en weet wanneer ze moet wachten.
Tuurlijk, het is en blijft een dier, maar als eigenaar voel je zelf aan wat wel en niet kan. Wat jullie hier op de fotos zien, is niet zo in 1 dag gebeurt. De pony heeft al langere tijd rustig aan kunnen wennen aan tuig en rondlopen.
Jullie tips zullen echt gehoord worden, maar onthoud ook dat de mensen weten waar ze mee bezig zijn.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 23:12

Tuurlijk kan ik me in veel punten vinden van joyce. Ik heb de foto's niet gemaakt was dichtbij genoeg en ik kan zelf aanvoelen wanneer ik ingrijp.
En ja de pony had vast gehouden moeten worden, ze heeft ook niet minuten lang los gestaan.
Er was iemand zeer dichtbij de pony.
Sulky word morgen goed gezet, zoals ik al aangaf... Pff kom op ze loopt 20 rondjes met een sulky voor een keer.
Wilde gewoon even niet nog meer gaan prutsen.
Toch ben ik het niet eens met jullie mening dat je de eerste keer op de bok moet zitten.

Niet iedereen heeft de luxe over een 20x60 bak, pony gaat wanneer wij denken dat het kan in het land (afgezet) gemend worden.
Iedereen beleerd een pony anders en beleeft het ook anders.
Menzweep zal er uiteraard in vervolg foto's gewoon bij zijn.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:14

Ik ben niet zo kritisch over de foto's, hierboven is al voldoende
gezegd over de veiligheid en het balans van de sulky.

Echter wat sappos zegt over de bak, vind ik wel een heel belangrijk punt,
deze is echt veel te smal. Als het dier in paniek raakt, kun je niet wenden.
Dus ik zou me een andere plek uitzoeken om te trainen.

Heel leuk en aansprekend ponietje, zal vast een leuke menpony worden.
Er zit veel rust in de training, veel vertrouwen, dat is fijn!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:17

Ik heb helaas ook geen prachtige 20x60 bak met achterberg bodem. Daarom rijd ik buiten of op een grasveld. Onze rijbak is te smal en te zwaar voor een kleine voor de wagen, de paddocks kan ik wel in rijden maar die zijn scheef en niet heel groot, wel breed. Het liefste rijd ik dus gewoon buiten.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 23:20

Bedankt voor je leuke reactie sapos.
Bak is tijdelijk even meer voor veiligheid van pony als het morgen weer zo goed gaat, gaan we in het land. ;)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:21

ik heb ook echt geen luxe mega bak. Ik maak mijn pony's voor ik ze beleer goed verkeersmak (en dan ook echt verkeersmak, inc eentjes, trekkers, en kinderen. en ga dan gelijk de weg op. heerlijk om km'tjes te krijgen in die beentjes, lekker rechtuit recht aan.. na een x of 10 ga ik pas in de bak rijden... is op die manier altijd allemaal goed gegaan.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 23:29

Sja.. zoals ik al zei iedereen beleert anders.
Jij vind het niet kunnen in een kleine bak, en ik zou nooit te nimmer met een groene pony direct de weg op gaan.
Ook al is ze verkeersmak ;)
Heb al heel wat dingen mee gemaakt met mennen, en dit heeft nooit gelegen aan de manier waarop de pony beleerd is.
Ja je kunt het goed geluk noemen, maar zo zie ik het niet.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:31

sjeumig!! die van filmpje 2 is echt te erg voor woorden!!!!!!!!!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:32

dat is ook wel weer zo, ieder zn ding.
maar als stuur, rem, en gas er op zit, ga ik de weg op hoor.. maar het scheelt dat het hier heel rustig is, en er genoeg ruimte is...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:34

Maar ik maak wel onderscheid tussen eigen pony's die ik beleer of dieren van anderen. Bij de eerste ben ik vanaf het moment dat ik ze heb bezig met verkeersmak maken en ze overal aan te laten wennen. Bij de tweede weet je niet wat voor dier je krijgt, hoe hij zich gedraagt en wat hij al kent. Mijn eerste galopje doe ik vaak ook in de bak maar met mijn eigen dieren ga ik direct naar buiten (met iemand ernaast uiteraard) Als ik dit vertrouw bouw ik dit steeds meer af totdat ik alleen kan gaan. Ik heb helaas ook niet altijd een groom beschikbaar dus ik maak gewoon geen foto's en plaats die niet op bokt :') Als ik alles wat ik ooit gedaan heb vast had gelegd...

(snap dat je nu wel even van het weiland af blijft, het is zo nat, je trapt alles kapot)

MisticRider same here, mits je maar een rem en stuur hebt idd :j

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:46

Ik verplaats dit topic van AR naar AR-ITP.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:12

Hmm, wat een schattig mooi pony met zo een lief neusje !
Heb altijd wel wat respect voor mensen die hun jong paardje zo'n nieuwe dingen leren.
heb ook als 1 van de enige geen commentaar (!!!).
Die filmpjes zijn er misschien wat over, zo kan je iedereen bang maken met springen, cross, of gewoon gaan wandelen....
Mooie foto's ! :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:44

Jeetje wat een super mooie pony heb je :j wees er maar zuinig op.
Sluit me aan bij eerder commentaar.
Zelf hebben we onze Alwyn eigenlijk na wat links/rechts sturen en wandelen op de wei (zodat ze ook wennen aan het gerammel van wagen) meegenomen de weg op, en dat was midden in een woonwijk. Eerst inderdaad veel mee gewandeld, dus was al erg verkeersmak. Is wel lekker voor ze als ze direct flink vooruit kunnen lopen, rechte stukken, leren ze goed wat voorwaarts is. En als er wat gebeurt kun je gewoon voorwaarts corrigeren (even laten gaan, niet direct in de mond maar proberen op stem en wat op leidsel terug te nemen), anders komt de wagen vaak wat hard in en schrikken ze daar weer van. Ook met meelopende groom opletten dat ze niet te snel ingrijpen / terug gaan houden probeer het de pony vooral zelf wat te laten oplossen zeg maar en op stem te laten terugkomen. Zeker als je al zoveel met haar bent bezig geweest is dat vast totaal geen probleem.

Leuk hoor zo :j

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 08:23

Bedank voor de leuke reacties :)
Ben ook zeer blij met haar en zeker zuinig :)
Zo even kijken hoe ze het vandaag doet.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:32

Sanniej_ schreef:
Toch ben ik het niet eens met jullie mening dat je de eerste keer op de bok moet zitten.

Waarom niet? Onderbouw dat eens.

Ik vind dat je een leuke pony hebt, daar zul je in de toekomst vast fijn mee kunnen mennen :)
Verder ga ik mee met de punten die Joycie aangaf en als tip wil ik je nog meegeven de leidsels voortaan anders op te
steken ipv ze onder de staartriem van van je tuig te leggen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:55

hafjelinger schreef:
Sanniej_ schreef:

Waarom niet? Onderbouw dat eens.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom TS dit meent. En niet om l*llig te doen, maar dat meen ik echt.