[AR] minimarathon debuut voor Mieke!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

minimarathon debuut voor Mieke!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 09:47

Mieke heb ik 2 maanden geleden gekocht, totaal groen uit een weiland van 200 pony's.
Ik ben snel maar rustig en met geduld aan de gang gegaan.
Zaterdag (25ste) heb ik haar mee genomen voor haar eerste wedstrijd *\o/*
Ze had hier 7x voor de wagen gestaan.
we gingen puur voor de ervaring, want er waren veel nieuwe dingen voor mevrouw: hindernissen, muziek, die bel als je mag starten, in de vrachtwagen mee, andere paarden, brug over, tunnel door, zegmaar gerust alles van de wedstrijd. haha.
Ze heeft ontsettend haar best gedaan, wel wat ruzie tijdens optuigen, want mevrouw had haaaaaaaast. stilstaan vind ze verschrikkelijk.
Tijdens de marathon ging het super. ze ging zo de brug over (helaas geen fotos van) & de tunnel door. Het enige wat niet helemaal goed ging, was dat ze halverwege het parcour geen zin meer had. ze ging terug naar stap, en ging met geen mogenlijkheid nog harder :') ik natuurlijk een tikje geven met de zweep, maar de zweep interesseert haar niet echt?!
naja, al met al, een leuke dag gehad. mieke deed het super!!

paspoortje miek:
naam: Mieke
Geslacht: merrie (inclusief veulen en merrie streken)
leeftijd: 11 jaar
ras: Shetx appaloosa vermoedelijk?

wat vinden jullie van de wagen/pony verhouding? in het echt vond ik het wel gaan, maar nu oogt de wagen toch wel erg groot?
Afbeelding
hobbel de hobbel we komen er wel :)

Afbeelding
door de tunnel heen

Afbeelding
die lange dingen zijn mn strengen, die zijn nogal veel te lang :+ ik ga ze binnenkort in laten korten :)

Afbeelding

tips zijn altijd welkom!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:23

Jeetje, dat doe je snel zeg! wel knap van haar, ze doet het erg goed.
Wat is haar stokmaat? Ze toont voor deze wagen idd wel erg klein. Vind de verhouding wagen-pony wel goed,
maar de bokhoogte is zo hoog.
Dat hou je toch vaak hoor, met kleine wagens en kleine pony's, anders zit je zelf haast met je knieen in je nek, en dat is natuurlijk ook niet prettig.
Edit: vind het borsttuig wel vrij laag hangen, die zou wel een stuk omhoog mogen.

Heb zelf ook een paar jaar een wat hogere wagen achter m'n shet gehad, hij was absoluut niet zwaar. Ik vond het overzicht wel erg lekker, dat je er ook een beetje 'op' kijkt en niet er tegen aan. Maar nadeel is vaak wel dat het zwaartepunt dus ook een stuk hoger ligt, en dat ze dan ook een stuk minder stabiel zijn. Daar wilde ik eerder niet aan, maar merk nu toch wel duidelijk het verschil.
https://lh4.googleusercontent.com/-eawJ ... s640/4.jpg

Heb nu een echte marathonwagen, perfect voor zowel m'n shet als m'n welsh, stuk minder hoog maar toch lekker comfortabel en méer dan genoeg beenruimte.

Rhine_

Re: minimarathon debuut voor Mieke!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:39

Ziet er goed uit hoor!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 11:39

JoyCiej007 schreef:
Jeetje, dat doe je snel zeg! wel knap van haar, ze doet het erg goed.
Wat is haar stokmaat? Ze toont voor deze wagen idd wel erg klein. Vind de verhouding wagen-pony wel goed,
maar de bokhoogte is zo hoog.
Dat hou je toch vaak hoor, met kleine wagens en kleine pony's, anders zit je zelf haast met je knieen in je nek, en dat is natuurlijk ook niet prettig.
Edit: vind het borsttuig wel vrij laag hangen, die zou wel een stuk omhoog mogen.

Heb zelf ook een paar jaar een wat hogere wagen achter m'n shet gehad, hij was absoluut niet zwaar. Ik vond het overzicht wel erg lekker, dat je er ook een beetje 'op' kijkt en niet er tegen aan. Maar nadeel is vaak wel dat het zwaartepunt dus ook een stuk hoger ligt, en dat ze dan ook een stuk minder stabiel zijn. Daar wilde ik eerder niet aan, maar merk nu toch wel duidelijk het verschil.
https://lh4.googleusercontent.com/-eawJ ... s640/4.jpg

Heb nu een echte marathonwagen, perfect voor zowel m'n shet als m'n welsh, stuk minder hoog maar toch lekker comfortabel en méer dan genoeg beenruimte.

Ja is inderdaad snel, maar ik had er een goed gevoel bij, dus waarom niet? ze heeft nu eeen weekje rust gehad om alles te verwerken in dat shettebolletje :)
Normaal loopt mijn shet van 1.11 er voor, dat staat/past beter.. De wagen is vrij zwaar, maar ze heeft er nog niet heel veel last van.
ze is net geen meter, 98 of 99 cm.
Borsttuig hangt hoog zat, maar door die kl*te lange strengen lijkt het nogal laag...
ja, jou wagen heb ik gezien (in dat wagen topic toen) en die is echt waaaaaaauw :oo
maar ver boven mijn budget...

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:29

Mooi shet hoor.. :)
Knap ook na 7x voor de wagen dan al zo goed presteren.
De mijne heeft het ook 1x gehad dat ze terugging naar stap. Maar dat kwam omdat ze doodmoe was.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:33

MisticRider schreef:
De wagen is vrij zwaar, maar ze heeft er nog niet heel veel last van.
...

volgens mij schrijf je dat verkeerd... :o ;) die wagen weegt maar 100 kg.... dus vrij zwaar... vind ik nogal mee vallen. en als je het bankje er af zou halen en het bokkussen in het midden scheelt dat weer een paar kilo's.... :j

het enige aan het hele plaatje is idd de bokhoogte, maar ja, dat maakt qua gewicht niet uit.

Leuk dat mieke het zo snel oppakt, wees maar zuinig op haar !!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:07

Biancacoo schreef:
MisticRider schreef:
...

volgens mij schrijf je dat verkeerd... :o ;) die wagen weegt maar 100 kg.... dus vrij zwaar... vind ik nogal mee vallen. en als je het bankje er af zou halen en het bokkussen in het midden scheelt dat weer een paar kilo's.... :j

het enige aan het hele plaatje is idd de bokhoogte, maar ja, dat maakt qua gewicht niet uit.

100 kg. noem ik idd niet 'vrij zwaar', dat is juist netjes voor die shetten hoor!
al hadden de wielen misschien ietsje groter gekund.

Maar er zit natuurlijk ook een groot verschil in werkelijk gewicht van de wagen, en rolweerstand. Die hele kleine ponywagentjes hebben echt van die wieltjes er onder ter grootte van een kruiwagenwiel; als ik die wel eens door het bos zie gaan, dan trek ik er toch een stuk makkelijker doorheen hoor, met mijn marathonwagen. Die mag dan wel zwaarder zijn dan zo'n uberlicht en klein dingetje, maar heeft heel erg weinig rolweerstand.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:12

Biancacoo schreef:
MisticRider schreef:
...

Hmm, ik denk dat hij toch iets zwarder is, of athans, zwaarder loopt. ook mijn pony van 1,11 heeft er ook wel een beetje moeite mee. niet veel, maar wel een beetje...

Ze doet het echt toppie ben zeker zuinig op haar :j

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:15

Mijn pony's hadden geen enkele moeite met de wagen, ook die van 95 cm liep er zo mee weg !
maar dat heb ik maar 1x gedaan, vond het geen gezicht....hij was ook gemaakt voor mijn tweespan mini-shetten, vandaar de kleinere wielen.
maar ik zou er nu idd grotere onder laten maken. en dan de bok lager..

voor enkelspan is een grote maats shetlander mooier.
maar de wagen rolt best licht, moet je alleen wel er op blijven letten dat de wielen vet hebben... dat hadden ze bij de fabriek niet gedaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:23

Daarnaast moet een net beleerde pony natuurlijk ook 'leren trekken' nog hé.......
En helemaal in wendingen zie je ze vaak in het begin nog wat 'stilvallen'.... Dat maakt het ook zwaarder. heeft mijn merrie ook nog wel in de wendingen soms.
Ik merk dat aan mijn Welsh A merrie dus ook, die staat sinds afgelopen maart voor de wagen maar pas sinds de laatste paar weken kan ik zeggen; die sjouwt lekker door en trekt er ook echt aan.

De eerste paar weken/maanden liep ze voor mijn idee alsof het haar veel moeite kostte om te trekken, vooral in stap. Maar je kon duidelijk zien dat dat even wennen was; als ik hem zelf makkelijk kan verplaatsen, moeten mijn pony's dat al helemaal kunnen. En als mijn shet er mee weg loopt, dan moet deze dame van 15 cm. groter dat nog makkelijker kunnen.
En dat blijkt ook wel nu :j Nu baal ik er soms van dat die wagen zo makkelijk loopt, als hij eenmaal rolt dan rolt´ie gewoon, en dan willen de strengen nog wel eens iets slap gaan staan, alhoewel ik die kort genoeg heb.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 17:17

Biancacoo schreef:
Mijn pony's hadden geen enkele moeite met de wagen, ook die van 95 cm liep er zo mee weg !
maar dat heb ik maar 1x gedaan, vond het geen gezicht....hij was ook gemaakt voor mijn tweespan mini-shetten, vandaar de kleinere wielen.
maar ik zou er nu idd grotere onder laten maken. en dan de bok lager..

voor enkelspan is een grote maats shetlander mooier.
maar de wagen rolt best licht, moet je alleen wel er op blijven letten dat de wielen vet hebben... dat hadden ze bij de fabriek niet gedaan.

daar ga ik is over na denken! kun je zoiets "zomaar" laten doen?? en waar kun je terecht om dat te laten doen?

JoyCiej007 schreef:
Daarnaast moet een net beleerde pony natuurlijk ook 'leren trekken' nog hé.......
En helemaal in wendingen zie je ze vaak in het begin nog wat 'stilvallen'.... Dat maakt het ook zwaarder. heeft mijn merrie ook nog wel in de wendingen soms.
Ik merk dat aan mijn Welsh A merrie dus ook, die staat sinds afgelopen maart voor de wagen maar pas sinds de laatste paar weken kan ik zeggen; die sjouwt lekker door en trekt er ook echt aan.

De eerste paar weken/maanden liep ze voor mijn idee alsof het haar veel moeite kostte om te trekken, vooral in stap. Maar je kon duidelijk zien dat dat even wennen was; als ik hem zelf makkelijk kan verplaatsen, moeten mijn pony's dat al helemaal kunnen. En als mijn shet er mee weg loopt, dan moet deze dame van 15 cm. groter dat nog makkelijker kunnen.
En dat blijkt ook wel nu :j Nu baal ik er soms van dat die wagen zo makkelijk loopt, als hij eenmaal rolt dan rolt´ie gewoon, en dan willen de strengen nog wel eens iets slap gaan staan, alhoewel ik die kort genoeg heb.

mijn ruin heeft dit ook, en die is al 10 jaar beleerd...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:21

Dan is óf je wagen echt te zwaar (maar kan ik me niet voorstellen als hij maar 100 kg. weegt en niet al te veel rolweerstand heeft) of je pony is gewoon niet goed getraind...... Je ziet dat ze makkelijker gaan trekken op het moment dat ze het 1. goed doorhebben hoe dat moet, en 2. als de achterhand spieren ook wat meer ontwikkeld zijn. Als ze bijv. op de voorhand duikelen, dan is het al een stuk moeilijker trekken.....

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 21:14

JoyCiej007 schreef:
Dan is óf je wagen echt te zwaar (maar kan ik me niet voorstellen als hij maar 100 kg. weegt en niet al te veel rolweerstand heeft) of je pony is gewoon niet goed getraind...... Je ziet dat ze makkelijker gaan trekken op het moment dat ze het 1. goed doorhebben hoe dat moet, en 2. als de achterhand spieren ook wat meer ontwikkeld zijn. Als ze bijv. op de voorhand duikelen, dan is het al een stuk moeilijker trekken.....

o mijn ruin kon hem ook wel trekken hoor, maar niet dattie er zo mee weg liep. toen hij voor de wagen liep was hij goed getraind, flink gespierde billen.