[AR] Sun en Storm 1e keer in tandem.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Sun en Storm 1e keer in tandem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 07:49

De laatste keer dat mn jongens in tweespan stonden was Sun er heel de tijd mee bezig om maar voorop te kunnen lopen. Is niet zo'n geweldige eigenschap in tweespan, maar in tandem blijkt dat nou juist de bedoeling.
Daarom toch maar even wat geimproviseerd en de jongens in tandem gezet met Sun natuurlijk voorop. Stormpje was gelukkig helemaal nergens van onder de indruk en was zelfs zo lief om niet eens te proberen of hij in Sun zn billen kon bijten.

Beide jongens dragen een (deel van het) enkelspantuig. Sun zit met snelsluitingen vast aan de borst van Storm en als leidsel heb ik mn dubbellonge maar uit de kast gehaald want zo'n lang leidsel heb ik nog niet. Bij Storm heb ik aan het hoofdstel wel geleide-ogen voor het leidsel van Sun, maar deze beletten helaas toch niet helemaal dat de lijn niet in zijn ogen kan komen. Een volgende keer doen we dit natuurlijk anders. Ook de strengophouders bij Sun, ik dacht er nog aan bij het inspannen en puntje bij paaltje ben ik het gewoon helemaal vergeten... :x :oo

Het was voor de jongens de eerste keer, maar voor mij ook. Heb een tijd geleden een keer van een ervaren menner een klavertje drie rond mogen sturen dus van hem had ik wel geleerd hoe ik de leidsels vast moest houden.
Natuurlijk moest ik eerst ff kijken of ik het spul uberhaupt rond kon sturen, dus eerst aan de lange lijnen gaan oefenen:

Afbeelding
Net begonnen, heel onwennig nog...

Afbeelding
zo loopt het toch al redelijk soort van recht...

Afbeelding
drafje ook even uitproberen

Afbeelding
knappe jongens, maar ik moest wel hard meelopen :P

Afbeelding
en hier had de fotografe de juiste instelling op het toestel gevonden *-:)

Maar eigenlijk, op wat heel haakse bochtjes na ging het best lekker. Grote plus was dat Storm heel kalm en ontspannen bleef, en hoewel Sun nog wel heel erg bezig was met "Hoe kan ik het perfect voor je doen?" en daardoor heel gespannen rondliep bleef het geheel toch goed bij me en best aardig rond te sturen.
Daarom de kar er maar bij gepakt en achter Stormpje gehangen. Dat ging van begin af aan beter dan het lange lijnen, want je blijft zelf natuurlijk veel beter op 1 plaats en daardoor kon ik mijn hulpen vooral aan Sun veel beter geven.

Afbeelding
netjes in stap in het eerste rondje

Afbeelding
Voorbereiden op de bocht

Afbeelding
Zo begint het toch al ergens op te lijken ;)

Afbeelding
Nog een keer voorbereiden op afwenden.

Afbeelding
Hele brave jongens.

Afbeelding
Maar, uiteraard, foutjes horen erbij, we moeten het nog leren.

Afbeelding
Haha, zoek Storm ;)

Afbeelding
In een drafje door de bocht

Afbeelding
Vrolijke Sun-koppie

Afbeelding
En de mooiste natuurlijk voor het laatst ;)

Tips zijn uiteraard van harte welkom. Ik vond dit veel fijner en leuker om te doen dan tweespan; juist omdat je elk paard individueel vast hebt en kunt begeleiden. Maar natuurlijk moeten we hier ook nog een heleboel leren.

Groetjes, Lacuna

StalNollie

Re: Sun en Storm 1e keer in tandem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 07:56

ziet er super leuk uit, heb zelf geen verstand van tandem rijden, wat ik wel weet is dat de teugels op de grond enorm gevaarlijk zijn, dus even goed opletten. voor de rest heb ik geen tips. maar wat een leuk spannetje

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 07:58

hoi lacuna, ziet er zeer goed uit voor een eerste keer, leren gaat toch door het te doen. veel succes ermee. laatste is inderdaad de mooiste.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:29

Ziet echt goed al uit voor de eerste keer!

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:37

Ziet er leuk uit!
Heb het eergister ook met die van mij geprobeerd!
Is nog best moeilijk!

Voor de leidsels bij storm in ze ogen zou je dan toch oogkleppen op moeten doen.
Knappe kanjers heb je!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:57

ha, superpony's !!
het plezier straalt ervan af.
Verbeterpunten had je in ander topic al gehad, ik vind het echt stoerrrrr !!!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:09

hihi! :D wat een geweldig zicht. Ik vind het er gaaf uitzien :j je moet wel oppassen, straks groeit sun zijn ego helemaal de pan uit :P

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 09:41

Haha bedankt allemaal

Leidsels op de grond, :oo mn groom heeft dat ook regelmatig tegen me geroepen. Vind het erg lastig met die lange dubbellonge, maar sowieso moet er gewoon goed materiaal voor komen wil ik hiermee verder gaan.

Oogkleppen bij storm, ik ben er nog niet helemaal kapot van; wil eigenlijk zo zonder blijven mennen. Dacht zelf aan een extra ring of oog bovenop het kopstuk van het hoofdstel zodat de leidsels van Sun ruim boven Storm zn ogen blijven. Moet er nog even goed over nadenken hoe ik het wil gaan doen.

Haha, wat grappig lisanne, ik vond dit eigenlijk veel minder moeilijk dan tweespan, juist omdat je ze allebei op een eigen leidsel hebt lopen.

Sun zn ego mag best opgekrikt worden, wordt ie alleen maar mooier van ;) En als hij eenmaal begrijpt wat de bedoeling is, wordt het een ontzettend fijn werkpaardje wat zich volledig voor je inzet.

Had nog wel ff mot met de zweep, want de zweep die ik heb is te kort. Kon Sun er niet mee aanraken. Heb gelukkig nog een langere staan, dus die gaat volgende keer wel mee.

Groetjes, lacuna

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:13

Leuk!!
Die een na laatste foto is leuk :P Dan lijkt Sun heel lang haha :P

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:19

Dat ziet er super uit! Heb er geen verstand van maar ik vind het er super uitzien, ze doen hard hun best :D

oetenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:13

Het begin is er! ziet er niet verkeerd uit. Wat betreft de leidsels, ik begrijp dat je een dubbele longe gebruikt? Belangrijk is dat de leidsels, allemaal onafhankelijk van elkaar zijn. Mocht er iets gebeuren kunnen ze direct van elkaar los. Zo heb ik met tandem rijden, alle gespen van de leidsels los. De voorpony kan dan zo eraf "getrokken"worden, op de strengen na dan (bij mijn bevestigd door middel van paniekhaken.) En inderdaad (halve) oogkleppen bij de achterpony, dan heeft hij geen last van de leidsels in zijn oog.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:39

Ziet er super leuk uit lacuna! Je hebt echt 2 leukerd samen.
Dat de een harder wil in tweespan is hier ook bekend, maar na oefenen, oefenen en oefenen wordt het steeds beter ;) .. ik rijd al sinds september/oktober 2span met tum toen net beleerd en merk nu dat ze steeds meer een duo worden, maar we zijn er nog lang niet hoor.

Gisteren ben ik ook voor het eerst tandem gaan doen erg leuk :D..

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 08:29

Ik vertrouw er ook wel op dat het beter zal gaan in tweespan...
Ik vertrouw er alleen niet zo heel erg op dat ik dat zonder ongelukken voor elkaar ga krijgen met de wagen die ik nu heb. :) Heb mn jongens nu samen voor die sulky staan in tweespan, en dat werkt gewoon niet want het is voor mij te onstabiel om er ontspannen op te kunnen zitten.
Maar, volgende week maandag gaan ze in tweespan voor een vierwielertje, en ik weet zeker dat het dan veel beter zal gaan :)
Met dit wagentje hou ik het voorlopig lekker bij tandem ;)

De voorpony staat inderdaad met snelsluitingen aan de borst van de achterpony vast, inderdaad met het idee dat hij er dan heel snel af kan. Heb verder een scherp mes bij me, waarmee ik binnen 1 haal die dubbellonge doorgesneden heb zodat hij helemaal los is van het span.
Vind je tip om hem met een open leidsel te rijden ook een hele goede. :)

Groetjes, lacuna

naomimiracle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:59

mooie pony ! <3

ik en mijn vriendin hebben allebei een veulen gekocht en
willen later een 2 span voor shet <3

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:15

wat een leuk span ! veel plezier ermee