[AR] Sun en Storm in tweespan voor de sulky

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Sun en Storm in tweespan voor de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 18:59

Supertrots op mn mannekes!
Dit is de 3e keer dat zij samen in tweespan staan. Sun heeft hiervoor 1x eerder in tweespan gestaan, en ik heb in totaal (incl de 3 keer met mn eigen jongens dus) 5x een tweespan-met-wagen gestuurd. Heb mn jongens wel goed voorbereid door veel tweespan aan de lange lijnen te oefenen.
Al met al dus een heel groene combinatie, dus tips zijn van harte welkom!

ff voorstellen:
Sunshine is het rechterpaard, hij is 10 jaar, ook 10 jaar in mijn bezit en heb m zelf opgeleid en beleerd. Wij mennen inmiddels 7 jaar in enkelspan.
Storm is het linkerpaard, hij is 3 jaar, nu ruim 1 jaar in mijn bezit en ook hij is door mijzelf opgeleid en beleerd. Hij heeft een paar keer in enkelspan gestaan en nu dus ook een aantal keer in tweespan.

Afbeelding
Net begonnen

Afbeelding
braaf stappen

Afbeelding
eerste drafje, heel eng op zo'n sulky!

Afbeelding
het wordt al een beetje een span ;)

Afbeelding

Afbeelding
zucht, Sun kán wel heerlijk lopen zeg... als tie dat nou altijd eens deed... >;)

Afbeelding
de bocht om stappen... Sun zwenkt een beetje uit... :o

Afbeelding
iets meer ontspanning, in elk geval bij mij.

Afbeelding
En daar reageren de jongens dan ook op door gewoon iets relaxter te gaan lopen.

Afbeelding

Afbeelding
En weer uitstappen, brave jongens!

Tips zijn van harte welkom, maar we zijn het alledrie nog aan het leren! Afbranden doe je dus maar bij iemand anders!
groetjes, Lacuna

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:09

wat fijn om te zien dat het zo goed gaat,maar is zo;n sulky wel handig met een 2span dat vraag ik me af ben je ook niet bang dat je bv omhoog klapt en de stang de pony's raakt ik zeg maar wat.verder veel succes

Evelinee_

Re: Sun en Storm in tweespan voor de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:15

Wat een super leuk span heb je daar zeg! Lekker verder trainen en dan worden ze zeker weten een heel leuk span!

Ik vraag me alleen af of jou langboom de borsttuigen van de pony's naar beneden trekt? Bijvoorbeeld bij foto 3?

Die sun kan inderdaad zeker leuk lopen zeg! Veel succes nog!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:20

ha, ja kijk het is lastig met de balans een sulky voor tweespan, maar ik heb met de hca ook prima 2-span gereden het is even wennen en wat aanpassingen doen, maar dan komt het ook helemaal goed !
het is een gaaf spannetje zo !! super hoor.

dat komt helemaal goed.
je zou idd meer gewicht achterop je wagentje moeten hebben, want je bankje kan vast niet verder naar achteren ??
als je bankje door een smid nog 10 cm naar achteren geplaatst zou kunnen worden dan ben je ook meer in balans en hangt je langboom niet zo aan de disselriemen ! maar ja......dat is wel weer een ingreep en onhandig als je weer enkelspan wilt gaan mennen.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:22

Zie er gaaf uit hoor, maar ik ga ivm de sulky ga ik met de rest mee!

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:31

Wat een gaaf stel samen!! Kom binnenkort maar is langs!
Staan ze nou bij je ouders (zo te zien aan de molen) ?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:44

Daar gaan ze dan +:)+
Mooi hoor ze passen prachtig bij elkaar.
Volgens mij kunnen je strengophouders wel ietsje naar achteren, maar misschien ziet het er op de foto anders uit dan in 't echie?
Nu sparen voor leuke wagen, vind sulky niet zo geweldig zo eerlijk gezegd, vind het erg hangen op borststuk

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:46

Leuk span hoor.

Geen ervaring met tweespan en ook niet met sulky dus kan geen tips geven

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:30

Super lacuun! :)
Ik ga er wel nog een terugkaatsen ;)
je mag wel iets ontspannen in je schouders ( ;) ) Ik vind het er erg netjes uitzien al. Tips enzo kan ik je echt niet geven.. Maar ik vind wel dat stormpie een ander hoofdstel moet, dit laat zijn hoofd nog vervelender uitkomen, zéker naast dat snuitje van sun ;)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:32

Wat passen de ponys mooi bij elkaar. Ik vind het er super uitzien :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 01:54

Wat een leuk span maar persoonlijk zou ik noooit mijn tweespan voor een sulky durven zetten O:) Als ze gaan... Maar het is goed dat ze het zo braaf oppakken. Blijft de sulky een beetje in evenwicht?

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 07:39

Sappos schreef:
Wat een leuk span maar persoonlijk zou ik noooit mijn tweespan voor een sulky durven zetten O:) Als ze gaan... Maar het is goed dat ze het zo braaf oppakken. Blijft de sulky een beetje in evenwicht?

als ze gaan... weet ik uit eigen ervaring, dan gaan ze met een marathonwagen wagentje net zo hard en makkelijk en heb je aan je remmen ook niks.. ^) als ze blind gaan.. dan gaan ze......
ik begrijp dat het met een sulky misschien eng overkomt, maar het is echt goed te doen !

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 07:55

Bedankt voor al jullie tips (en voor het niet afbranden...) en alle leuke berichtjes.

Qua sulkybalans is het zeker nog niet optimaal, zit er nog erg mee te puzzelen. Overigens, met twee mensen op de wagen is de balans ineens wél goed haalbaar, mja ik ben van het type ik rij liever alleen, dus dat moet toch gewoon worden aangepast.
Bankje kan op dit moment inderdaad nog niet ver genoeg naar achteren; spullen om dat aan te passen zijn in bezit, nu zorgen dat vriendlief tijd maakt om dat in orde te maken ;)

Qua andere wagen, heb ik aan zitten denken (en spookt nog steeds door mn hoofd) maar dan ben ik dus weer afhankelijk van anderen met een rijbewijs en een aanhanger (of busje) om de kar mee te kunnen nemen. Nu neem ik heel het spul in 1 keer mee, karretje uit elkaar geschroefd in mn achterbak, paardjes in de trailer. Ideaal. Dus als ik de balans in orde krijg, dan wil ik het voorlopig toch zo houden.

Eng, ja, heel eng. Maar dat vond ik de eerste keer met de sulky in enkelspan ook.
Ook met deze wagen ga ik net zo hard achter ze aan als wanneer ik met een vierwielertje rij en ze gaan ervandoor. Heb met mn enkelspan wel altijd het gevoel gehad dat ik met een tweewielertje veel meer contact heb met mn paardjes, met mn vierwielertje voelde ik altijd een behoorlijke afstand; daarom is die ook verkocht.

Haha, ja I know, zeker met Sun ernaast die wel de lepel aan zn hoofdstel draagt; volgens mij is het al een heel ander zicht wanneer ze beiden dezelfde hoofdstellen zouden dragen. Mja, Storm heeft gewoon een lelijk hoofd, kan er niks anders van maken. Maar zal volgende keer de moeite nemen om Sun zn bit aan zn zwarte hoofdstel te hangen.
Ontspannen in mn schouders, je bedoelt waarschijnlijk ontspannen in heel mn lijf... :o Komt wel, als ik het iets vaker heb gedaan, en zeker weet dat mn paardjes niet achterlijk gaan doen omdat ze nu samen voor de wagen staan.

Strengophouders bleven wat naar voren schuiven en vanaf de wagen zag het er niet uit alsof de jongens er last van hadden in ieder geval. dus heb het voor nu maar ff zo gelaten.
Sparen voor een nieuwe wagen; je vindt de sulky op zich niet geschikt, of je vindt de sulky niet zo geschikt omdat ie in de borsttuigen hangt?

Ja lisanne, ze staan nu bij mn ouders. Dus nu ben ik er zó natuurlijk!
Zit deze en volgende week ff klem met examens, misschien een keer in de week daarna?

Bedankt allemaal ook voor jullie leuke reacties! ben ook erg trots op mn mannetjes.
Groetjes, lacuna

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:58

Misschien dat draagriemen je balans probleem iets oplossen... Dan dragen ze de boom op de draagriemen en kunnen ze wat vrijer in de strengen lopen. De boom blijft op één hoogte en gaat niet zo aan je disselriemen/sluitingen hangen. Wij gebruikten bij ringsteken met oudere koetsen stijgbeugelriemen. Voor ons was dit een enkel ritje, maar denk dat het bij jullie ritjes fijner rijdt voor je shetten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:49

Citaat:
Heb met mn enkelspan wel altijd het gevoel gehad dat ik met een tweewielertje veel meer contact heb met mn paardjes, met mn vierwielertje voelde ik altijd een behoorlijke afstand; daarom is die ook verkocht.

Heel herkenbaar hoor, heb ik met mijn tweewieler ook bij de pony's, ik men er graag mee, zeker als ik alleen men.

Citaat:
je vindt de sulky op zich niet geschikt, of je vindt de sulky niet zo geschikt omdat ie in de borsttuigen hangt?

Dat laatste. Als hij wel fijn in evenwicht hangt is het een prima oplossing zeker wat jij zegt: je kunt het zelf allemaal meenemen is natuurlijk erg makkelijk!

Ben benieuwd naar het vervolg, ze zijn in ieder geval samen erg leuk. En dat hoofd van Storm .... was me dus echt niet opgevallen hoor.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 01:29

Ziet er leuk uit, goed bezig!

Lacuna schreef:
Bedankt voor al jullie tips (en voor het niet afbranden...)
Ik heb Joyciej nog geen tweespan zien rijden dus zal wel meevallen. ;)