[AR] Tweede menles, soort van vaardigheidstuuroefening

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Tweede menles, soort van vaardigheidstuuroefening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:17

Vandaag heb ik ze zelf opgetuigd en ingespannen, want ik had de eerste les goed opgelet hoe het moest zitten. Jan heeft enkel gekeken of ik alles juist heb vastgemaakt en op de juiste manier heb bevestigd. Daarna mocht ik op de bok stappen en hebben we vooral het sturen geoefend. Met pionnen en emmers een korte route uitgezet waar ik netjes doorheen moest sturen. Dat viel niet mee en ik heb wel een paar keer de pionnen omgereden :7 Ik vond het zelf nog erg lastig om de zweephulp correct te geven, omdat Hans de bocht veel te ruim wilde nemen. Daarom is Jan even op de bok gaan zitten om het stuur wat meer te bevestigen. Dus heb ik even wat foto's en een filmpje gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier zijn te nog een beetje tegen de hand.

Maar na een tijdje gingen de hoofdjes al wat meer naar beneden
Afbeelding

In stap:

En in draf:

Ze zijn nu nog onrustig met hun hoofd soms, het is nog even aftasten hoeveel je wanneer kunt vragen. De komende weken ga ik ze aan de lange lijnen trainen om ze wat soepeler te krijgen. Vooral Grietje is links niet zo soepel. tips zijn welkom, maar wel graag opbouwend. Zelf vind ik dat ze het heel goed oppakken. Ze werken al meer samen dan de eerste keer en voor de tweede keer in het tweespan is het lang niet gek toch?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:52

Mooi toch dat het weer lekker gaat. En dressuurmatig komt vanzelf wel. Eerst trainen op gehoorzaamheid, stilstaan en vooruit. De rest komt later.

Tipje om zelf goed met de zweep te leren omgaan:
zet een pion in het midden, leg een balletje erop en probeer van links en rechts de bal met het puntje van je zweep van de pion te tikken.
Zo leer je hoelang het uiteinde van de zweep is en waar het touwtje komt; zo kan je later vanaf de kar de zweep op de schouder of op de singel laten komen bij zowel het linker als rechterpaard.

Rhine_

Re: Tweede menles, soort van vaardigheidstuuroefening

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:39

Komt zeker goed hoor!

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:20

Ziet er goed uit hoor, Kristel! :D
Dat komt zeker helemaal goed met jullie! Ze doen het echt goed! +:)+

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:29

Ziet er leuk uit ze hebben er zin in :D

Alleen zou ik je langboom wel even beter afstellen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:07

Ah jij kunt vast mee over een half jaar op de menrit :D. Komt helemaal goed.
Rustig blijven oefenen en trainen en niet te veel willen.
Wat Grietje betreft, vergeet niet dat ze een naar jaar achter de rug heeft en haar spieren langzaam weer moeten aansterken, zeker voor zoiets. Dus niet overvragen is mijn advies.
Veel stapwerk ... het draven komt dan vanzelf.

Tip van Janouk voor de zweep heb ik ook ongeveer zo gedaan, maar dan met een leeg conservenblikje op een weidepaal. Proberen het blikje eraf te slaan met de slag van de zweep.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 22:28

Janouk, dat is een goede tip! Ga ik zeker proberen

Overvragen let ik heel goed op, Rob heeft me goed gewaarschuwd en ik wil uiteraard geen terugval. Veel stappen was idd het idee, ik wil graag met haar gaan oefenen om ook met een hand te kunnen rijden. Dan is stap snel genoeg :D

L_rivaldo: In welk opzicht? Hij is nu lang, maar we hebben de pony's bewust verder naar voren gezet, omdat mijn remvaardigheden ook getraind moeten worden en ik niet wil dat ik op de hakken rijdt. Al scheelt het wel dat ik met een soort van broek rijd. Al lopen ze in het filmpje er achter, maar dat kwam omdat ze het lastig vonden. Als ze gewoon rechtuit lopen lopen ze een stuk verder voor de wagen dan op het filmpje.