[AR] Het langverwachte debuut: Hans en Grietje in het tweespan!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Het langverwachte debuut: Hans en Grietje in het tweespan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 11:39

In 2009 heb ik een mooi vierwielertje gekocht, ik wilde met mijn shet Grietje gaan mennen. Na lang zoeken vond ik Arie Dibbits bereid om ons te begeleiden om veilig aan de slag te kunnen. Grietje pikte het super op. Arie leerde haar de nieuwe dingen en leerde het vervolgens aan mij en ik ging dan de week daarna aan de slag. Voor we het wisten liep ze voor de wagen. Helaas konden we niet door gaan met serieus doorrijden, want Grietje raakte in de sneeuwperiode bevangen.

1 Voorbereiding Grietje 2009:
Afbeelding

Helaas geen duidelijke foto van haar voor de wagen.

Toen ben ik met Hans aan de slag gegaan, hij was toen 5 jaar oud en ik zag hem altijd als puppypaard. Hij is ingereden en ik heb hem zelf voor de wagen beleerd.

2 Voor de slee:
Afbeelding
Neusriem zat hier fout.

3 Voor de wagen:
Afbeelding
Ik weet dat het borsttuig naar beneden is gezakt, het kon niet hoger, dus het werd een kort ritje. We hebben toen snel uitgespannen.

Grietje is sinds november onder behandeling bij de Visdonkkliniek, sinds dat moment is ze steeds beter gaan lopen. Nu zijn we zover dat ze rustig wat aan het werk mag. En vandaag was het dan zover. Jan zou ons komen helpen. Hij heeft al veel paarden voor de wagen beleerd, zowel enkel als dubbelspan. Veiligheid vindt hij belangrijk, dus hij heeft mij ook veel uitleg gegeven. Ik moet nog wat aanpassingen maken zodat het allemaal nog veiliger wordt (onder andere strengdragers en een ketting aan de langboom). Hij heeft het tuig afgesteld en even gevloekt, want het is een goedkooptuig en we hebben dus soms moeten inproviseren. Reden voor dit goedkope tuig is dat mijn oma in augustus 90 wordt en dolgraag mee op de wagen wil. Ik wil haar dus naar haar feest rijden. Ik ga nu zeker sparen voor een mooi zilcotuig, maar ik weet niet of ik daar nu al de tijd voor heb ivm mijn oma.

Daarna hebben we ze rustig ingespannen en is Jan op de bok gaan zitten. Ze vonden het toch wel raar opeens met zijn 2e te moeten samenwerken.

4 Afbeelding

5 Afbeelding

6 Afbeelding

7 Afbeelding

8 Je ziet mijn cap achterop liggen, door de spanning was ik hem helemaal vergeten op te zetten :o
Afbeelding

Daarna mocht ik de teugels overnemen en ging Jan achterop staan. In het begin hoefde ik alleen te sturen, Jan had de zweep paraat. Dat ging ook super goed, dus daarna ging hij van de wagen af, kreeg ik de zweep in mijn handen gedrukt en mocht ik het helemaal alleen doen. Grietje werd nog even boos op Hans en gaf een bokje, waarna ze even een kort sprintje trokken, maar dat had ik snel weer onder controle.

9 Even een fototje als bewijs :D
Afbeelding

Jan was heel tevreden, ze moeten natuurlijk nog wennen om samen te gaan werken. Grietje heeft de neiging wat minder te willen trekken dan Hans. Maar hij heeft goede hoop dat we het alle drie wel leren. Ik ben iig heel trots op mijn dikkies *\o/*

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:48

Ziet er netjes uit! Tof dat je droom eindelijk uit is gekomen!

ElineThera

Re: Het langverwachte debuut: Hans en Grietje in het tweespan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:57

Ziet er goed uit Kristel, ook goed dat je er zoveel aan doet om het veilig en goed te leren!
Ze gaan vanzelf leren om samen te werken, misschien kun je mijn Esra eens lenen, die wil ook altijd hard werken voor de kar en is samen met Hans een mooi bont duo :D
Geniet er maar van en hopelijk kan je oma er straks ook van genieten!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:59

Wat een leuk setje!!! Gaaf hoor - wel eens Sieltec overwogen? - best een raar tuig maar sterk en praktisch (en licht + veel kleuren) www.sieltec.de

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:00

helemaal super kristel ziet er top uit!!! ik kom snel een keer kijken :d

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:34

oowh super leuk! :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:16

Leuk Krisje :D
Otje werkte ook meer dan Fleurtje maar dat is aardig goed bij te leren, gaat je vast en zeker lukken :j

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:53

oooh Kris! Eindelijk :D
Super leuk gezicht!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:28

Ziet er super uit!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:03

Wat leuk voor je dat het gelukt is! Nu lekker gaan oefenen en dan kan je met Oma haar verjaardag gaan vieren zoals je je dat hebt voorgesteld. Helemaal top +:)+

Vind ze ook heel goed bij elkaar passen, mooi setje :j

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:31

Wat ontzettend leuk, Kristel! :D
Het ziet er echt al super goed uit hoor! :j
Succes nog met ze en ik hoop je nog vaak te zien rijden met het mooie koppel. :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:33

;( :) even een traantje wegpinken; wie had dat nu gedacht: Grietje weer voor de wagen. En dan nog wel een sprookjes dubbelspan: Hans en Grietje.
Ik ben zo blij voor je!!! _/-\o_ *\o/*

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 18:36

Ik had dat vorig jaar idd echt niet durven dromen Janouk :n Ik ben echt zo blij dat ik de stap heb genomen om naar Rob te gaan. We zijn er nog lang niet, ze mogen beide nog wel wat gewicht kwijt raken, maar daar heb ik wel vertrouwen in als ze het zo blijft doen! En dat is toch dankzij jullie goede ervaringen dat ik die stap heb genomen, dus het is ook een beetje mede door jullie dat Grietje nu weer voor de wagen staat :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:44

jee wat leuk!!! *\o/*
Wat een prachtig stel is het toch! <3

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:13

Wat goed dat ze nu samen voor de kar kunnen! Ziet er leuk uit zo met z'n 2.
Fijn ook dat Grietje er bijna weer bovenop is!

speedyrunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:29

Ziet er mooi uit die 2 zo voor de kar! *\o/*

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:30

leuk spannetje, lekker genieten zo samen