1 Voorbereiding Grietje 2009:

Helaas geen duidelijke foto van haar voor de wagen.
Toen ben ik met Hans aan de slag gegaan, hij was toen 5 jaar oud en ik zag hem altijd als puppypaard. Hij is ingereden en ik heb hem zelf voor de wagen beleerd.
2 Voor de slee:

Neusriem zat hier fout.
3 Voor de wagen:

Ik weet dat het borsttuig naar beneden is gezakt, het kon niet hoger, dus het werd een kort ritje. We hebben toen snel uitgespannen.
Grietje is sinds november onder behandeling bij de Visdonkkliniek, sinds dat moment is ze steeds beter gaan lopen. Nu zijn we zover dat ze rustig wat aan het werk mag. En vandaag was het dan zover. Jan zou ons komen helpen. Hij heeft al veel paarden voor de wagen beleerd, zowel enkel als dubbelspan. Veiligheid vindt hij belangrijk, dus hij heeft mij ook veel uitleg gegeven. Ik moet nog wat aanpassingen maken zodat het allemaal nog veiliger wordt (onder andere strengdragers en een ketting aan de langboom). Hij heeft het tuig afgesteld en even gevloekt, want het is een goedkooptuig en we hebben dus soms moeten inproviseren. Reden voor dit goedkope tuig is dat mijn oma in augustus 90 wordt en dolgraag mee op de wagen wil. Ik wil haar dus naar haar feest rijden. Ik ga nu zeker sparen voor een mooi zilcotuig, maar ik weet niet of ik daar nu al de tijd voor heb ivm mijn oma.
Daarna hebben we ze rustig ingespannen en is Jan op de bok gaan zitten. Ze vonden het toch wel raar opeens met zijn 2e te moeten samenwerken.
4

5

6

7

8 Je ziet mijn cap achterop liggen, door de spanning was ik hem helemaal vergeten op te zetten

Daarna mocht ik de teugels overnemen en ging Jan achterop staan. In het begin hoefde ik alleen te sturen, Jan had de zweep paraat. Dat ging ook super goed, dus daarna ging hij van de wagen af, kreeg ik de zweep in mijn handen gedrukt en mocht ik het helemaal alleen doen. Grietje werd nog even boos op Hans en gaf een bokje, waarna ze even een kort sprintje trokken, maar dat had ik snel weer onder controle.
9 Even een fototje als bewijs

Jan was heel tevreden, ze moeten natuurlijk nog wennen om samen te gaan werken. Grietje heeft de neiging wat minder te willen trekken dan Hans. Maar hij heeft goede hoop dat we het alle drie wel leren. Ik ben iig heel trots op mijn dikkies