[AR] Welsh A Roos @ 1e Dressuurtraining voor de wagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Welsh A Roos @ 1e Dressuurtraining voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 00:24

Jaja, het gaat nu erg snel... het is slechts ruim een maand geleden dat Roos voor 't eerst voor de wagen stond... Zie voor het hele beleerproces incl. foto's filmpjes en update's, dit topic:
[AR-ITP] Welsh A merrie Roos wordt beleerd: Update 3; voor de wagen!

Het loopt inmiddels steeds beter, afgelopen zaterdag hebben we een heerlijke rit door een nabijgelegen dorp en bos gemaakt en dat was puur genieten, zelfs mijn buurmeisje/verzorgster/groom heeft Roos toen nog even gereden, óók in galop :j

Laatst zijn we bij Elien geweest om voor het eerst eens wat dressuurmatig voor de wagen aan de gang te gaan, dit is dus de allereerste keer. We zijn voornamelijk bezig geweest om een goed onderscheid te maken tussen draf en galop, mevrouw heeft namelijk het galopknopje gevonden en springt nu heel makkelijk uit zichzelf aan in galop, als ik haar alleen maar vraag om slechts iets actiever en voorwaartser te draven. Dan springt ze aan in een heel verzameld galopje. Veel (schijn)overgangen gereden dus, en geschakeld tussen verzamelde draf, middendraf en galop. Ik durfde zelfs af en toe wat meer gas te geven in galop.
Daarnaast ook wat bezig geweest met stelling en buiging, Roos buigt links érg makkelijk in, maar rechts gaat een stuk moeilijker. Dit gaan we verder trainen aan de dubbele longe en ook voor de wagen.

Ik had verwacht dat ze in deze 'vreemde' wei met allemaal 'vreemde' pony's in de paddock er naast, wel heel erg heet zou zijn en dus ook erg zou gaan showen, maar dat viel nog aardig mee. Het échte showknopje voor de wagen zit er (helaas) nog niet op, maar dat zal vast nog wel komen.

Ik heb echt heerlijk gereden, Roos voelde erg fijn aan en probeerde zo goed mogelijk uit te voeren wat ik van haar vroeg. Ze is heel makkelijk en licht te sturen. En met wat goede tips van fotograve annex 'lesgeefjuf' ( :+ ) Elien ging het steeds beter!

Elien, héel erg bedankt, ben superblij met deze foto's! :*

Tips zijn erg welkom -:)

1. Instappen, en Roos houd mevrouw de fotograaf *-:) goed in de gaten
Afbeelding

2. Warmdraven
Afbeelding

3. Nog een beetje afwachtend
*KLIK!*

4. Hier wilde ik haar wat actiever hebben, daar reageerde ze ook wel op (zie achterhand)
Afbeelding

5. En we reden lekker verder
*KLIK!*

6. Tijd voor wat verruiming!
Afbeelding

7. <3
Afbeelding

8. Kom Roos, we gaan fotograve eens omver rijden }:)
Afbeelding

9. Inzet wending, Roos doet erg haar best.
*KLIK!*

10. Een rustig en verzameld galopje
Afbeelding

11. Moest me af en toe even goed concentreren, maar er kon ook wel een lachje vanaf :o
Afbeelding

12. En toen.... een 'miscommunicatie'; Roos dacht 'jeej ik spring gewoon in galop aan, net zo makkelijk toch?' :roll:
*KLIK!*

13. Gewoon weer in draf dus Roos!
Afbeelding

14. :wow: :+: <3
Afbeelding

15.
Afbeelding

16. .... En toen.... werd ik tijdens een rustmomentje (voor zowel mij als pony) betrapt door Elien.... De camera ontgaat niets! :o O:)
*KLIK!*

17. Toen was het snel gedaan met ons rustmoment ~~}> :')
Afbeelding

18.
Afbeelding

19. Ze werd steeds losser, en werd ook actiever en meer voorwaarts zonder direct in galop over te gaan
*KLIK!*

20. Dus mocht ze daarna, op commando, even lekker in galop, maar dan wel lekker actief!
Afbeelding

21.
*KLIK!*

22.
Afbeelding

Nou, dat was 't weer voor nu! We hebben nog veel te trainen , zowel op rit als dressuurmatig, maar het begin is er in iedergeval :D
:wave:

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 05:50

Ziet er leuk uit! Ze loopt lekker! :D

mag ik vragen hoelang je hebt gereden? ze ziet er nogal bezweet uit of zie ik dat verkeerd? :P

Tips kan ik helaas niet geven, in me hele leven zelf nog maar 1 lesje gehad :o

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 06:37

Dat ziet er veel belovend uit voor de koets. Mooie zelfhouding neemt Roos al aan. _/-\o_

Rhine_

Re: Welsh A Roos @ 1e Dressuurtraining voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 07:13

Ik blijf der echt geweldig vinden :o Voor de dient dat rood koort eigelijk?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 07:53

Ik denk dat dat touw als slagriem dient, gewoon voor het geval dat er iets gebeurd.

Ziet er super uit hoor :). Het ligt echt aan de naam, Roosjes zijn super :).

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 08:33

Ziet er goed uit hoor! Op naar jullie eerste wedstrijd! Wou dat mijn spruit zo liep, de eerste keer dat ik les had! Loopt nu ruim een jaar voor de wagen en weet nog steeds de juiste houding nie thelemaal te vinden ;)

Ga zo door!

Ik heb ook een Roosje, noujah, een Roza, maar meestal is het Roos. Hoop Roosjes in dit topic al haha

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 08:38

ziet er super uit!!!
Je hoeft met dit weer niet lang te rijden om ze in het zweet te hebben...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 10:11

Dank voor de leuke reacties allemaal :)

@ Jenkins: Vond 't eerlijk gezegd nog wel meevallen qua zweet, zo heel snel en veel zweet ze niet. Maar het was ook wel heel erg warm, volgens mij was het zeker 25 graden, als het niet warmer was, en 't was midden op de middag rond een uurtje of 2/3. Ik weet niet hoelang we ongeveer gereden hebben, ben ik eerlijk gezegd ook niet mee bezig geweest. Ben ingespannen naar Elien gereden (niet zo ver), daar heeft ze even rust gehad, getraind, en toen heb ik haar daar nog een paar uur op de wei gegooid voor we weer ingespannen naar huis zijn gereden. Tussendoor is ze nog een paar keer 'onder de douche' geweest, hahaha. Maar 't was ook wel érg warm hoor, had het zelf ook heel warm. Foto 14 bijv. is ook tijdens het uitstappen gemaakt, alleen heb ik hem ergens tussendoor in het topic gezet.
@ Janouk: Dankjewel, ze reed ook echt heel fijn.
@ Rhine: Het rode 'koort' (het zoveelste halstertouw waarvan ze de musketon gesloopt had) is idd, zoals Dennis al aangeeft, bedoeld als slagriem. Niet dat dat nodig is, want volgens mij heeft ze het nooit geprobeerd, maar het is meer voor m'n eigen idee.
@ Dennis: Idd als slagriem. Hahaha dankjewel, denk dat ik Ot dan ook maar ga omdopen tot Roos :')
@ Crista: Ochja, nóg een Roos. Hahaha zijn er wel erg veel ja. Dankjewel :o Al moet ik zeggen dat het niet écht officieel 'les' was hoor, maar Elien had af en toe tussendoor wel even wat goede tips. Ben zelf nog een beetje onzeker met Roos, maar dat gaat al steeds beter.
@ Polly: Nee dat klopt, het was verschrikkelijk warm, en ik vond het eerlijk gezegd qua zweet nog wel meevallen, alleen beetje bij haar hals (maar dat heeft ze altijd wel een beetje) en onder het tuig.

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:17

Jeetje, wat een vooruit gang en wat een plaatje om te zien voor de wagen!
Je mag zeker trots op der wezen, is het voor in de toekomst ook de bedoeling om wedstrijdjes te gaan rijden of puur recreatief?
Veel plezier met haar!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:20

Mijn Rosy en mijn A lot of Rosy zijn beide ook super. Dus als we nu alle menpony's gewoon Roos gaan noemen, wie weet worden ze dan allemaal net zo braaf :+.

Soms heb je gewoon 'een schop onder je kont' nodig en dan lukt het in eens een stuk beter :).

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:25

Oow oke nou niet dat het mij uitmaakt hoor, was gewoon benieuwd :P Beleer Sil natuurlijk ook en was benieuwd hoelang jij ongeveer reed :)
En omdat Sil tot nu toe nog niet erg bezweet voor de wagen vandaan is gekomen, was ik even benieuwd.
Ik spuit sil ook af voor we aan het werk gaan met warm weer, misschien dat hij daarom minder snel zweet.
Maar als ze ook een paar keer onder de douche is geweest dan zal het vast niet allemaal zweet zijn geweest :P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 10:26

ilovemoney schreef:
Jeetje, wat een vooruit gang en wat een plaatje om te zien voor de wagen!
Je mag zeker trots op der wezen, is het voor in de toekomst ook de bedoeling om wedstrijdjes te gaan rijden of puur recreatief?
Veel plezier met haar!

Dankjewel :o :D
Voornamelijk recreatief, maar reed met Ot ook zo af en toe een wedstrijdje (onofficieel). Bedoeling is om dat ook met Roos te gaan doen. En misschien ga ik in de toekomst wel dressuur/vaardigheid rijden met haar, dat weet ik nog niet, het lijkt me wel heel erg leuk. Al moet ik zeggen dat dat ook veel tijd en werk kost, daarbij past Roos niet in ons veetrailertje en zullen we steeds met 2 auto's op pad moeten (en ik heb geen E-rijbewijs) dus wedstrijden brengt voor ons ook altijd een hoop gedoe met ons mee, omdat ik dan van veel mensen afhankelijk ben. Maar ben zeker van plan om met haar af en toe een wedstrijdje te rijden, ookal is het onofficieel.

@ Dennis: hahaha dat zou nog eens wat zijn :') Klopt, dat is het idd ook. Elien is met mij mee geweest als groom achterop toen we naar haar reden, en zag ook heel snel dat ik, als er wat 'engs' gaat aankomen, de leidsels al wat korter ga pakken e.d. dus daar hebben we ook aan gewerkt. Ik weet het zelf ook wel dat ik dat niet moet doen, maar dat gaat soms gewoon automatisch/onbewust, en dan is het fijn als iemand je daar af en toe even aan herinnerd.
Nu zit ik meestal vrij ontspannen, maar in het begin had ik het ook nodig dat mijn grooms af en toe zeiden dat ik gespannen zat met gespannen spieren en nek, en dat ik wat meer moest ontspannen. Dan denk je er beter aan :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 10:27

Jenkins schreef:
Oow oke nou niet dat het mij uitmaakt hoor, was gewoon benieuwd :P Beleer Sil natuurlijk ook en was benieuwd hoelang jij ongeveer reed :)
En omdat Sil tot nu toe nog niet erg bezweet voor de wagen vandaan is gekomen, was ik even benieuwd.
Ik spuit sil ook af voor we aan het werk gaan met warm weer, misschien dat hij daarom minder snel zweet.
Maar als ze ook een paar keer onder de douche is geweest dan zal het vast niet allemaal zweet zijn geweest :P

Maakt niet uit ;) van te voren en tussen het rijden door is ze niet gedouchet, dat vind ik niet prettig met tuig e.d. (al droogt het wel héel snel weer op met dit weer). Toen we klaar waren met trainen bij Elien heb ik haar even helemaal afgespoten en een paar uurtjes op de wei gegooid, daarna rustig naar huis gereden en bij thuiskomst weer even gedouched. Dat is toch altijd even lekker voor ze.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:37

ik vind het er ook heeel fijn uitzien, nu ik zelf weer fanatiek aan het rijden ben met mijn ruin weet ik ook hoe fijn het voelt als ze zo gaan (ik ga hem maar geen roos noemen ;)).

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:39

Ha, dat ziet er echt super uit !
Volgens mij heb je een heel fijne pony aan haar, en de wagen past echt fantastisch achter haar !!
Superknap dat je haar al zo fijn aan het lopen hebt !!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:24

Jeetje, ben ik 2 weken op vakantie,... moet je jullie nu zien! Wauw, wat een plaatje zeg :j jullie gaan leuk vooruit nu!

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:29

volgens mij zit je slagriem een beetje strak.

Komt deze pony uit Barneveld? Volgens mij herken ik haar.

Heel leuk beestje trouwens erg vriendelijk beeld!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 13:39

@ Polly: Hahaha, het geeft idd echt een kick ja :o Nee doe maar niet, lopen er al genoeg van rond ben ik al achter :') officieel heet ze trouwens Beijering's Rosemarie, maar dat roept zo moeilijk ;)
@ Biancacoo: Dankjewel :) Het is idd een erg fijne pony om mee te werken, al moet je haar wel een beetje leren kennen, 't is wel echt een portretje qua karakter, maar dat gaat al steeds beter. Wagen past idd goed, al moet er niet een echt grotere pony voor, dan wordt wagen wat te klein en pony wat te groot.
@ Suzan_bobar: Hahaha, ja leven gaat gewoon door hoor :P We hebben idd niet stil gestaan!

willemieke schreef:
volgens mij zit je slagriem een beetje strak.

Komt deze pony uit Barneveld? Volgens mij herken ik haar.

Heel leuk beestje trouwens erg vriendelijk beeld!

Slagriem is een heel zacht, soepel halstertouw, aan de éne kant heb ik het touw door de ring gehaald waar eerder de musketon zat, aan de andere kant heb ik hem met een paardenknoop vastgemaakt aan het lamoen. Hij líjkt strak te zitten, maar omdat het vastgemaakt is met een paardenknoop en omdat het touw zelf nog wat flexibel-uitrekbaar is, zit hij echt niet te strak. Je kan je vuist er rechtop onder zetten en dan heb je nog ruimte over. Als er dus kracht vanonder op komt (als ze dus zou gaan bokken) heeft ze nog wel íetsje ruimte. Anders zou ik ook niet zo gemakkelijk kunnen galloperen, want dan zou de slagriem haar achterhand tegen houden.

Pony komt niet uit Barneveld, maar uit Coevorden, Drenthe. Deze mensen hebben haar maar even gehad, hebben haar vorig jaar zomer overgekocht direct van de fokker, en die zat ook ergens in de buurt van Coevorden. Maar mocht je een foto hebben van de pony die je denkt te herkennen, mag je die wel pb'en hoor. Roos heeft nl. hele specifieke kenmerken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:40

Wauw jullie zijn een hele leuke combinatie zo! Je pony lijkt ook een stuk dunner sinds je vorige topic. :)
Mooie plaatjes hoor, jullie zijn leuk op weg!

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:55

Ziet er erg gaaf uit hoor joyce, dat belooft nog wat in de toekomst!!!

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:36

Aaa daar is roos weer. Ik ben fan van je leuke ponie. Wat doet ze het goed zeg. Ze loopt lekker.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:07

Is dat dus voor als ze zou stijgeren?
Hoe snel loopt ze eigenlijk in stap/draf/galop?

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:17

Daar hebben we Roos! Wat doet ze weer haar best, heerlijk mooie foto's! <3

meagenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:45

wat gaat dat goed zeg
binnenkort kom ik langs met sjaakie

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:02

Rhine_ schreef:
Is dat dus voor als ze zou stijgeren?
Hoe snel loopt ze eigenlijk in stap/draf/galop?

Meer voor als ze zou bokken, zodat ze nergens overheen kan komen en alles veilig blijft. (voor zover dat natuurlijk mogelijk is)