[AR] Sharonne voor het eerst als echte trekker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Sharonne voor het eerst als echte trekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 07:55

Oké, het klinkt misschien wat minderwaardig, het woord trekker voor een paard.
Maar het is natuurlijk niet zo bedoeld.

Na enkele jaren oefenen, kilometers maken met erachter lopen, het juiste bit zoeken, (dat was ook een hele uitdaging) werd het langzaam tijd voor een stapje verder.

Een vriendin wilde ons hiermee wel helpen en sinds ze ook weer onze stalgenoot is geworden, is de boel in een stroomversnelling gekomen.

Na enkele keren met alleen het Zweng erachter geoefend, zodat ze de touwen tegen haar benen kon voelen, hebben we ook nog een keer geoefend met de band los achter haar aan slepen, zodat ze aan het geluid kon wennen.
Dat was gelukkig allemaal niet eng, maar dat sleepspoor daarin tegen wel.

Daarna afgesproken om samen met onze vriendin de band erachter te hangen.
Onze rolverdeling had eerst in de planning dat ik naast Sharonne zou lopen, maar ik was zo zenuwachtig, dat ik bang was dat het op Sharonne over zou slaan.
Daarop heeft onze vriendin die plaats ingenomen en heb ik haar plekje bij het zweng overgenomen.

We vertrokken en het leek wel of Sharonne nooit iets anders gedaan had. De eerste bochten waren wel wat eng, zo die touwen langs haar benen, maar daarna ging het steeds beter en na een tijdje ontspande ze zich zelfs.

Deze foto's zijn van de eerste keer. Vandaar dat de band ook een eind achter haar ligt.
Zodat als ze achteruit zou komen, ze niet direct op de band zou staan. Tegenwoordig is die afstand kleiner.
We hebben nu vier keer geoefend en het gaat steeds beter. Ondertussen loopt er alleen de eerste aanzet nog iemand naast, maar daarna niet meer. En hebben we afgelopen donderdag de band over het erf getrokken.
Dat was nog wel een beetje eng, maar uiteindelijk heeft ze het echt SUPER gedaan.

Nu even dooroefenen dan kan ze binnenkort misschien wel voor de kar. Echt heel spannend allemaal.

Ben zo ontzettend trots op mijn meisje.
Ze doet het zo goed en vind het zo ontzettend leuk.

Gelukkig was er nog een stalgenoot, die ik even mijn camera kon geven, zodat er wat fotootjes gemaakt konden worden van deze eerste keer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Sharonne voor het eerst als echte trekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 08:03

Gefeliciteerd! Wat ontzettend leuk dat je paard het zo goed oppikt :j

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 08:06

Ziet er erg goed uit :j leuk paard ook om naar te kijken.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:45

Ziet er leuk uit maar ze heeft zo te zien nog veel te leren.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 11:51

Bedankt voor de reacties :D

Rhine_ schreef:
Ziet er leuk uit maar ze heeft zo te zien nog veel te leren.

Zulk commentaar is handig als je het onderbouwt.....

Ja, ze is nog in de leer. Staat toch ook "voor de eerste keer" in de titel ;)
Overigens vind ik het "veel moeten leren" wel meevallen.
Ze pakt het heel snel en goed op.

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:58

Hoe oud is je paardje? :)
Ziet er zeker wel goed uit. Nu maar afwachten of ze het verder ook goed oppakt! :D
Succes gewenst!

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:11

Leuk dier zeg.. Veel plezier in de toekomst.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 15:50

ArroNnie schreef:
Hoe oud is je paardje? :)
Ziet er zeker wel goed uit. Nu maar afwachten of ze het verder ook goed oppakt! :D
Succes gewenst!

Ze is 12 nu (de ouwe muts), heb haar 7 jaar en zijn eigenlijk voornamelijk met rijden bezig geweest.
Nu word het tijd voor iets nieuws :P
Ze vind het echt helemaal geweldig. Van de week hebben we de band over het terrein gesleept. Morgen gaan we dat weer doen, alleen dan vanuit de schuur naar de bak. (vorige keer was het andersom)
Ben benieuwd hoe ze dat doet.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 08:34

We zijn ondertussen al weer een eind gevorderd.
Iedere keer gaat ze weer een sprong vooruit. Echt zo leuk

Nu ongeveer 5 keer gesleept, waarvan de 3de keer maar met 2 personen en het ging echt geweldig.

de 4de keer hebben we aan het einde van het slepen de band over het terrein naar de schuur gesleept.
Was even twee passen paniek en daarna herpakte ze zich en deed ze het geweldig.

Gisteren hebben we eerst enkele rondjes losgestapt in de grote bak.
Toen de bak weer uit en daar was ze het niet mee eens, want ze vond het veel te kort
Vanuit de bak naar de schuur en daar de band aangekoppeld.
En dan vanuit de schuur naar de kleine bak. Ze vod het weer even spannend, maar na enkele passen was ze weer rustig.
In de bak gesleept en daar ben ik op een gegeven moment op de band erbij gaan zitten. (Zag er vast banketstaaf uit, want ik zat op handen en knieën om er snel weer af te kunnen)
Vond ze eerst niet eerlijk. Je zag haar echt zo van "het is ineens zwaarder, hoe kan dat". Maar ze trok daarna zonder moeite weer verder.
Na het slepen weer over het terrein terug naar de schuur.
Daar lag een plas en daar kon ze natuurlijk niet doorheen..... }:0
Even wat aanwijzingen naar haar en toen liep ze toch de schuur in.
Daar haar even voor de kar gezet. Nou echt alsof ze nooit eerder gedaan had. Ze bleef heel netjes tussen het lamoen staan. Die even in de lichtogen gehangen, ook geen probleem.
Toen de kar er weer afgehaald en lekker buiten nog een stukje uitgestapt. Dat mocht ik doen.
Normaal doet JP mennen, zodat ze momenteel een vast persoon heeft en een vaste stem die haar commando's geeft. Als dat straks allemaal goed gaat, dan kan ik ook gaan slepen en de leidsels op de kar overnemen.

Komende zondag gaan we droog een route buiten lopen. (dus zonder iets erachter.)
En dan is de planning dat donderdag de kar er voor het eerst achter gaat.
We gaan dan met de kar van onze stalgenoot. Die heeft namelijk een schamelrem? (Draaikransrem of hoe dat ook heet) zodat de kar niet zo makkelijk kan scharen mocht een paard achteruit komen.

Daarna snel onze eigen kar in orde maken.
Nieuwe bout om het zweng vast te zetten erop en nieuwe snelsluitingen voor de strengen erop.
Heb nu passende strengbussen en ook paniekhaken voor de broekriem, dus we zijn we bijna helemaal klaar voor

Vind het echt spannend, maar ze doet het zo goed.
Ben echt heel trots op mijn meisje. *\o/* _/-\o_