[AR] Laatste rit met oude wagen en eerste rit met nieuwe wagen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Laatste rit met oude wagen en eerste rit met nieuwe wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 13:25

Hallo,

Als vervolg op Deel 1, 2 en 3 van ons dorp ritje met Roza Nu ook deel 4 en 5....

Uiteraard zijn beide filmpjes weer voorzien van commentaar door Charmaine.
We waren van plan een ijsje te gaan kopen bij de ijswinkel in het dorp, alleen faalde het allemaal een beetje....Uiteindelijk wel een heerlijk ijsje gehaald bij de snackbar, dus toch een ijsje kunnen eten :))

En nog ff wat leuke foto-tjes :))
Afbeelding

Knap wijffie!
Afbeelding

Char en ik samen op de kar :))
Afbeelding

Tevens was dit ook de (waarschijnlijk) laatste keer dat ik met deze wagen heb gereden!

Afgelopen zondag heb ik mijn nieuwe (2e hands) wagen bij een bokker opgehaald! Gisteren samen met mijn instructrice en wat hulp van mijn zus, moeder en Charmaine, Roza voor het eerst voor mijn nieuwe wagen gezet. Ze was best braaf maar vond het toch wel wat spannend hoor! Ze was wat rillerig op het nieuwe geluid van deze wagen. Roos is voor mijn concours wagen beleerd en heeft daarna nog nooit voor een andere wagen gestaan dus had dit ook wel verwacht...
Na een paar rondjes en wat geruststellende woorden van mijn kant werd ze steeds beter te doen. Alleen de bochten, en dan voornamelijk linksom, vond ze nog erg spannend. Dit kom omdat bij deze wagen mijn zweng een stuk lager zit en dus tegen haar been komt in de bochten en dat is ze niet gewend! Hebben dit wel geoefend met beleren maarjah, dat is ook alweer bijna 2 jaar geleden... Ze had dan ook steeds de neiging of heel sloom te worden of juist in galop er tussenuit te willen piepen. Ze bleef wel redelijk controleerbaar en gelukkig goed stuurbaar, dus alles gewoon goed op kunnen lossen.

Ik was erg blij dat ik heb gewacht met inspannen tot mijn instructrice erbij was, had het als ik alleen was geweest toch wat enger gevonden. Door de toch wel lichte spanning van mijn kant leek het mijn instructrice beter om gewoon lekker naast me te gaan zitten deze les, gaf mij ook meer zelfvertrouwen :)

Ik ben best wel van het lekker buiten rijden met de wagen maar daar wacht ik toch nog eventjes mee. Ga deze week nog ff 2x in de bak rijden en pas als ze in de bak 100% vertrouwd is met de wagen gaan we het buiten ook proberen (uiteraard met groom(s) hoor).

Ik ben erg trots op mijn nieuwe wagen en ik ga er vanuit dat het allemaal wel goed komt en dat het voor Roza ook gewoon een kwestie van wennen is! Van een licht concourswagentje naar een recreative marathonwagen is ook niet niks natuurlijk :(:)

Om mij een beetje af te leiden van het feit dat Roza het allemaal wel erg spannend vond zijn we gisteren bezig gegaan met het oefenen op het achenbach systeem, en ik moet zeggen, ik vind het maar ingewikkeld haha. Maar We zijn dus heel bewus tniet bezig geweest met Roza d'r houding, die moest eerst gewoon kunnen wennen aan de wagen enzo, dus lekker met mijn eigen houding e.d. bezig geweest en Roza lekker laten tuffen voor onze mooie nieuwe wagen!

Bekijk de filmpjes en een reactie zou leuk zijn :) Opbouwende kritiek is uiteraard ook welkom!

Uitleg krijgen voor Achenbach :)
Afbeelding

Roosje ging al iets meer ontspannen
Afbeelding

En nog 2 filmpjes, je ziet hier ook 1x dat ze er af en toe in galop uit piept...

Dat was het weer!!
:wave: :evaw:

Charmaiineee

Re: Laatste rit met oude wagen en eerste rit met nieuwe wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:33

Wat is Roza toch knap <3
Maar een beetje jammer dat ik het geluid niet hoor! MAAR CRIS, volgende keer gaan we niet falen als we een ijsje gaan halen :D

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:03

Leuke pony zeg! En wat een gekibbel bij jullie op de kar zeg! Vind het knap dat die pony alsnog zo braaf luistert!
Ik vind je marathonwagentje als ik heel eerlijk ben ietsjes te klein ogen voor haar. Had hem graag klein slagje groter gezien. Misschien is dat mijn mening en is dit niet goed te beoordelen van af foto's, op de filmpjes oogt het weer heel anders!
Goed dat je het zo rustig oppakt en haar rustig laat wennen, veel plezier nog met het karretje!
Ben je van plan ook marathon wedstrijden te gaan starten? :)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 15:48

Wagen is idd eerder te klein als te groot achter Roos, maar ik wilde niet zo'n reus van een wagen, dus ben er erg blij mee :) Kan goed over mijn pony heen kijken en heb niet het gevoel dat ik te laag zit op mijn wagen :)

Haha dat gekibbel op de wagen is ze buiten wel gewend hoor ;) En vind het belangrijk dat ze daar ook gewoon tegen kan, ze hoort aan mijn stem en intonatie of ik het tegen haar heb of niet, is ook constant met die oortjes aan het draaien enzo, ze is erg oplettend :))

Hoop wel snel naar buiten te kunnen met de kar maarjah, wil wel dat ze 100% vertrouwen in de kar heeft voor we buiten op pad gaan, aangezien ik hier toch altijd het verkeer in moet enzo...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:45

Wat een leuke foto's en filmpjes, hahaha dat commentaar ook..... mijn pony('s) zijn zó fanatiek dat ze werkelijk denken dat zo'n beetje alles naar hen is bedoeld, dus denk dat ik met zo veel drukte op de wagen het niet lang had volgehouden zo in zo'n drukke stad en met dat verkeer! Petje af hoor!

Snap dat het niet leuk is om te horen, maar ook ik vind je wagen eigenlijk echt wat te klein voor achter deze pony. De zweng hoort ook niet tegen de benen van de pony aan te komen (ook niet in wendingen). Daarbij zijn deze Dutch wagentjes erg licht, natuurlijk is té zwaar ook niet goed maar te licht moet je ook niet hebben, al ligt dat uiteraard ook aan wat je er precies mee doet. Gezien het feit dat je hier voor dus een concourswagen had (die natuurlijk ook erg licht zijn) neem ik aan dat je hier ook niet mee echt gaat 'raggen', op hoge snelheid scherpe wendingen draaien, 'boscrossen' en dat soort dingen. Want dan zou het toch echt wel eens kunnen zijn dat je gaat driften of omslaan, omdat de wagen zo licht is in verhouding met de kracht die er voor staat.

Weet ook niet wat je reden is om geen 'grote' wagen te willen hebben, qua ruimte maakt het eigenlijk weinig uit, maar een iets grotere wagen met ook gelijk wat grotere wielen is toch een stukje beter dan zo'n klein, licht wagentje. Hier zie je veel shetjes mee lopen en die passen er vaak prima voor, maar deze pony is helaas toch echt wat te groot voor dit wagentje (of het wagentje te klein voor de pony, is maar hoe je het wil zien natuurlijk). Wat is de reden geweest dat je niet uiteindelijk iets groters/zwaarders hebt gekocht? Het hoeft niet meteen veel zwaarder en groter, maar een klein slagje groter/zwaarder had al veel goed gemaakt, ook voor het oog.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:01

Knappe Roza, en een knap wagentje !!
Die rillerigheid idd even negeren, en gewoon mennen, je kunt rustig iets meer vragen van haar, daardoor word zij ook weer met haar aandacht bij jou gebracht en minder bij het rammelen van je wagen.

Komt helemaal goed !! :j
Voor recreatie en af en toe een wedstrijd zie ik geen probleem met deze wagen en pony.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:21

Ziet er leuk uit :) Lekker ritje buiten!
Had vanmiddag ookal gekeken en vond ook je marathonwagen aan de kleine kant. Durfde toen niet te reageren, want ik dacht misschien ligt het aan mij.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:34

Jenkins schreef:
Ziet er leuk uit :) Lekker ritje buiten!
Had vanmiddag ookal gekeken en vond ook je marathonwagen aan de kleine kant. Durfde toen niet te reageren, want ik dacht misschien ligt het aan mij.

Dit is ook waarom ik vanmiddag niet gereageerd heb :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:39

Wat ik me ook nog afvroeg;
Zit je eigenlijk zo wel lekker en comfortabel, met je knieeen zo opgetrokken? Heb je niet het idee dat je zelf ook weinig beenruimte hebt?

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 00:02

ziet er leuk uit,

mag ik vragen wat voor tuig je erop hebt liggen?
vind het een erg mooie bruine kleur. :o

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 08:49

@ JoyCiej007: Mijn wagen weeg volgens de papieren 165 kg. Dus laten we het op 180 kg. houden. Ik wilde neit boven de 200 kg. uit komen de dat bleek nog vrij moeilijk...
De zweng komt niet tegen haar benen hoor, dat absoluut niet, alleen de strengen wel, en dat is ze nog niet zo gewend :n
Met deze wagen ga ik idd niet "raggen" heb ik hier niet eens de mogelijkheden voor haha
Wil voorlopig lekker km. gaan maken en af en toe eens een dressuur of vaardigheidswedstrijdje gaan rijden. In de toekomst wil ik ook wel een keer een marathon gaan rijden maar dat zal echt niet maandelijks worden ;)
En om op je laatste berichtje terug te komen, nee hoor, ik zit juist heerlijk :)) Was namelijk een concourswagen met alleen een bankje gewend, du dit is wel ff iets anders!

En ach, voor mijn volgende wagen wee tik dus meteen, voor het oog 1 slagje groter... Ik ben voor nu blij met mijn wagen en dat is toch het belangrijkste op dit moment :) Ik doe mijn pony er geen kwaad mee door haar zo te laten lopen...

@ Biancacoo Voor deze keer hebben we niet zo veel van haar gevraagd omdat ik het zelf toch ook wel klein beetje spannend vond. Ik ga van de week zelf met haar aan de slag en zal haar dan zeker iets meer aan het werk gaan zetten omdat bij mij de spanning er nu ook af is :)

@ Jenkis en Rhine_ , gewoon reageren hoor, ik eet je niet op als je zegt dat je mijn wagen te klein vind ;) Ieder zo zijn mening toch?

@ wjerbo_en_ik, er ligt een ideaal luxe marathon tuig op met doorlopende strengen in de kleur London. Wordt officieel in dit type in deze kleur niet gemaakt maar is speciaal voor mij dus WEL gemaakt haha heb er bijna 4 maanden op moeten wachten, maaaaaar dan heb je ook wat ;) :+

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:15

Ik wilde ernog aan, toevoegen dat ik mijn rood wagentje al aan de kleine kant vind, maar die was ook voor een andere pony gekocht.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:55

Crista schreef:
@ JoyCiej007: Mijn wagen weeg volgens de papieren 165 kg. Dus laten we het op 180 kg. houden. Ik wilde neit boven de 200 kg. uit komen de dat bleek nog vrij moeilijk...
De zweng komt niet tegen haar benen hoor, dat absoluut niet, alleen de strengen wel, en dat is ze nog niet zo gewend :n
Met deze wagen ga ik idd niet "raggen" heb ik hier niet eens de mogelijkheden voor haha
Wil voorlopig lekker km. gaan maken en af en toe eens een dressuur of vaardigheidswedstrijdje gaan rijden. In de toekomst wil ik ook wel een keer een marathon gaan rijden maar dat zal echt niet maandelijks worden ;)
En om op je laatste berichtje terug te komen, nee hoor, ik zit juist heerlijk :)) Was namelijk een concourswagen met alleen een bankje gewend, du dit is wel ff iets anders!

En ach, voor mijn volgende wagen wee tik dus meteen, voor het oog 1 slagje groter... Ik ben voor nu blij met mijn wagen en dat is toch het belangrijkste op dit moment :) Ik doe mijn pony er geen kwaad mee door haar zo te laten lopen...

Oh, maar dat had je wel in de OP gezet..... Dus dan is het niet zo raar dat ik daar op in ga volgens mij?
Citaat:
Na een paar rondjes en wat geruststellende woorden van mijn kant werd ze steeds beter te doen. Alleen de bochten, en dan voornamelijk linksom, vond ze nog erg spannend. Dit kom omdat bij deze wagen mijn zweng een stuk lager zit en dus tegen haar been komt in de bochten en dat is ze niet gewend! Hebben dit wel geoefend met beleren maarjah, dat is ook alweer bijna 2 jaar geleden...

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 12:01

haha ik zie het idd, ik bedoelde dat de strengen meer tegen haar been komen, nee zweng tegen haar been zou niet zo best zijn :n

Sorry :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:06

Crista schreef:
haha ik zie het idd, ik bedoelde dat de strengen meer tegen haar been komen, nee zweng tegen haar been zou niet zo best zijn :n

Sorry :o

Nee oké, dan is dat misverstand ook even uit de wereld geholpen :)

Is het geen idee om, nu je de nieuwe wagen hebt uitgeprobeerd, haar de volgende keer ipv. in te spannen even te laten wennen aan de strengen tegen/langs haar benen? Aan bijv. de dubbele longe en lange lijnen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 12:13

Ja dat idee had ik idd zelf ook al. Weer even die diep weggestopte herinnering ophalen :+
Moet ff kijken of ik iemand kan vinden die me daar ff mee gaat helpen, moet vast wel lukken ;)

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:03

Wat een ontzettend leuke pony, leuk die filmpjes zo krijg je echt het idee hoe ze voor de wagen loopt.
Is ook leuk voor over een tijdje dat je dan het verschil kan zien.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:30

Leuk commentaar altijd bij je filmpjes, dat accent ook geweldig!
Leuk dat je een kar hebt gevonden ik heb een soort gelijke.
Je kan eventueel je stoel ook nog verstellen he :)

Opzich kan je nog lekker rondom kijken op deze wagen, wel zou ik je aanraden het rooster dicht te maken zodat als ze bokt ze daar niet in kan blijven hangen met haar benen (dit omdat ze toch wat groter is en er makkelijker bij zou kunnen komen)