Cartouch is een hengst van bijna 3 jaar oud.
Aangezien rijden geen optie is gaan we hem binnenkort voor een karretje zetten

Dit was de 3de maal aan de lange lijnen en hij pakt het heel goed op !
Hier enkele filmpjes en tips zijn altijd welkom.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
KBTP schreef:3 jaar en je wilt binnenkort met hun voor een karretje? Ik zou nog iets langer de basis erin werken, zeker tot zijn vierde liever nog iets langer naar mijn mening![]()
Indd ook korter op 't kontje gaan lopen voor beter contact.
Verder vind ik 't wel een leuk diertje!
Edit: Ik zie in je profiel dat hij in juni pas 3 wordt, dus hij is nog maar twee. Dit vind ik echt veel te veel al...
Rhine_ schreef:Rhine_ schreef:Hij kan het goed! Wel een zweep id hand nemen.
Is die pony nu ook nog geschoren op 2j?
JoyCiej007 schreef:Persoonlijk vind ik hem nog aardig jong voor dit werk, het zou mijn keuze niet zijn, ookal doe je het maar eens per week. Dat is nog aardig veel, daarbij kan een jong dier ook nog niet zo lang z'n concentratie houden.
Inderdaad er veel dichter achter lopen, zo heb je niets te sturen en te zeggen, ook meer contact met de mond houden; je hebt nu waslijntjes.
Ik zie op de foto's ook geen zweep, maar dan zal het vast een kort rij-zweepje/dressuurzweep zijn?
Ik zou wel echt een menzweep gebruiken; nu heb je wel een zweepje in de handen, maar daar kan je niets mee. Je kan de pony niet eens bereiken, omdat je er te ver achter loopt. En als je er dichter op loopt en slechts een rijzweepje/kort zweepje hebt, kan je hem alleen op z'n kont tikken, daar heb je dus ook niets aan.
De zweep is namelijk bedoeld om mee te sturen en te begrenzen, en niet eens zozeer om ze aan te sporen harder te gaan. Als je pony nu op zij springt kan je niets, en springt hij zo bovenop een fietser of onder een auto!
Als je er op de juiste afstand achter loopt, moet je met de slag van je zweep (rijzwepen hebben ook geen slag....) net bij het schoftje en de hals kunnen komen, zonder je al te ver uit te strekken. Op die manier kan je hem begrenzen waar nodig![]()
Kent hij dat nog niet, dan zou ik dat eerst eens gaan oefenen (in de wei of bak), het wijken voor druk aan leren en dan de druk vervangen door de zweep, zodat hij echt gaat wijken voor de zweep, en je hem met de zweep + leidsels kan sturen en begrenzen.
Hier wilde mijn merrie naar binnen vallen (buurten bij de fotograaf) dus stuur ik haar terug naar rechts met mijn leidsels, en daarbij laat ik haar dmv. een zweephulp links naar rechts 'wijken'.
Zonder menzweep op de weg lange lijnen zou ik niet eens durven, laat staan met zo'n afstand er tussen
Wel een erg leuk beestje trouwens! Wat is zijn stokmaat? Hij oogt echt heel mini, hahaha, of ben jij zo lang??
Citaat:3 jaar en je wilt binnenkort met hun voor een karretje? Ik zou nog iets langer de basis erin werken, zeker tot zijn vierde liever nog iets langer naar mijn mening
Edit: Ik zie in je profiel dat hij in juni pas 3 wordt, dus hij is nog maar twee. Dit vind ik echt veel te veel al...
femkesofie schreef:Citaat:3 jaar en je wilt binnenkort met hun voor een karretje? Ik zou nog iets langer de basis erin werken, zeker tot zijn vierde liever nog iets langer naar mijn mening
Ben ik het mee eens!