[AR] Welsh A merrie Roos wordt beleerd: Update 3; voor de wagen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Welsh A merrie Roos wordt beleerd: Update 3; voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 20:08

Sinds september 2010 ben ik in het bezit van deze geweldig lieve merrie. Roos is een 5 jarige Welsh Mountain merrie, v. Rowfant Saul, mv. Zonneweide's Nico. Ik heb haar eigenlijk vrijwel helemaal groen aangekocht, we zijn dus ook echt helemaal vanaf de pure basis begonnen; wandelen, héel veel wandelen, en daardoor vertrouwen opbouwen. Borstelen, longeren aan enkele en dubbele longe, wennen aan tuig, bit, oogkleppen en zweep. Vanaf het begin pakt ze alles echt geweldig snel op, dat verbaasd me nu soms nog. De stemcommando's aan de dubbele longe zaten er erg snel in, ook het werk aan de lange lijnen ging steeds beter.
In het begin is het natuurlijk erg aftasten, ik moet ook eerlijk bekennen dat ik in het begin ook echt wel getwijfeld heb of ik er wel goed aan heb gedaan, want eerlijk is eerlijk, zo'n Welshje is vaak toch een stuk gevoeliger dan de shetten waar ik lang mee heb gewerkt. Dat vergde in sommige opzichten dus ook een hele andere manier van aanpak. Ik heb Roos dan ook aangekocht om er een leuke menpony van te maken.

Vorige topics, voor een kleine impressie:

[ITP] * Nieuwe aanwinst (Welsh A merrie) Roos showt zichzelf *

[GVL-ITP] Welsh A merrie Roos @ work aan dubbele longe

Ik ben rustig met haar aan de slag gegaan en heb vooral gekeken naar de tijd die zij aangaf nodig te hebben, dat vond ik erg belangrijk. Eigenlijk hebben we de afgelopen periode echt gewerkt naar bevestiging in het werk, de stap om haar echt voor de wagen te zetten werd steeds kleiner. De enige 'grote' stap die we eigenlijk nog moesten nemen, was het wennen aan druk op de borst en het slepen. Normaal gesproken ben ik zelf niet zo'n fan van slepen, heb het helaas al vaak mis zien gaan, ik laat het dan vaak ook achterwege, maar voor Roos vond ik de stap nog te groot van het werk op de grond naar het werk voor de wagen, vandaar dat ik toch heb gekozen om wel iets in de trant van slepen te gaan doen.
Normaal leer ik ze wennen aan druk op de borst en strengen, en dat ze daar doorheen leren trekken. Ook het stappen over de strengen wordt niet overgeslagen.

Afgelopen zondag was het heerlijk weer, mijn groom kwam langs en wilde me wel helpen. Daags er voor heb ik het hele mentuig uit elkaar gehad en alles netjes gepoetst en ingevet, want dat was hoog nodig. Ook heb ik de strengen verbouwd van stropstrengen naar strengen met connectors voor het gebruik van paniekhaken, dat wilde ik al langere tijd.
We hebben Roos gepoetst, het tuig er op gelegd en alles een beetje op maat gemaakt. Hoofdstel met kleppen en longeersingel + staartriem kende ze al, maar nog niet het complete tuig. Hier een paar rondjes mee gelopen en dat ging prima.

Groom heb ik de pony bij het hoofd aan het halstertouw laten begeleiden, ik zelf liep er achter en heb steeds meer druk gezet op de strengen. Veel aanmoedigingen en uiteindelijk kon ik met mijn volle gewicht in de strengen hangen terwijl poown lief er flink doorheen trok, ook vanuit stilstand. Over de strengen laten stappen, strengen losgegooid, het ging allemaal prima!
Uitgebreid beloond en dat was genoeg voor die dag.

Volgende dag hebben we hetzelfde allemaal nog eens herhaald,
daarna de zweng er achter gehangen, bevestigd met paniekhaken en aan de ringen van de paniekhaken heb ik lange stro-touwtjes gemaakt (die zijn op de foto's ook wel te zien), zodat áls er iets mis ging, ze in 1 ruk los zou zijn van zweng + sleep. Zweng maakte bij het slepen ook iets geluid, kon ze daar ook mooi aan wennen. Ik bij het hoofd haar begeleiden, groom achter de zweng met de touwtjes in handen voor als het wel mis zou gaan. Korte wendingen gemaakt, strengen kwamen tegen haar benen en pony gaf er niets om, dat ging echt goed. Groom kon toen wel eventjes wat foto's maken.

Daarna er voorzichtig een autobandje achter gehangen. Wederom ik bij 't hoofd, groom achter de sleep met de touwtjes in handen. En wauw wat deed ze dat fantastisch! *\o/* Het gewicht was natuurlijk te verwaarlozen zo klein, maar het gaat natuurlijk meer om het idee. Zelfs een klein drafje geprobeerd, daar werd ze iets zenuwachtig van, maar toen ze zag dat ik gewoon heel rustig bleef, was er eigenlijk niets meer aan de hand. Alles ging prima, dus daarna groom ook weer even wat foto's laten maken.
Voor toen vond ik het wel weer genoeg.

Je ziet op de filmpjes en foto's dat ze nog erg veel steun zoekt bij haar begeleider, ze is in dit soort dingen in het begin altijd wat onzeker. Vandaar dat ik er ook nog niet met de leidsels + zweep achter ben gaan lopen, dat is de volgende stap; leidsels er aan, ik er met zweep achter lange lijnend naast/achter de sleep, groom als begeleider bij het hoofd en dan steeds iets verder van de pony verwijderen, zodat ze het straks uiteindelijk echt helemaal zelf doet, met alleen steun van mij van achteren.

Ik ben iemand die vaak overal van te voren al spoken ziet en me al helemaal inbeeld hoe poown lief helemaal in paniek zal raken. Maar keer op keer bewees de situatie dat dat helemaal nergens voor nodig was. Het geeft niet alleen haar vertrouwen, maar ook mij, de grote stap om haar uiteindelijk voor 't eerst voor de wagen te zetten wordt nu steeds kleiner, en ik durf wel te zeggen dat dat ook zeker niet meer lang zal gaan duren, denk echt slechts een kwestie van hoogstens enkele weken.

Introductieverhaaltje is nu wel aardig lang geworden :') dus laat ik maar gewoon overgaan naar de foto's, dat zegt vast veel meer :)

1. Het 'slachtoffer' in kwestie:
Afbeelding

2. Opgetuigd en al; schoftje kantelt iets naar achteren, lag wat te ver naar voren ook door het mooie hooibuikje. Borsttuig oogt wat hoog te zitten, had ze verder met slepen geen last van, toch later maar ietsje lager gedaan. Broek mag misschien iets hoger, 'kiept' altijd iets naar beneden.
Afbeelding

3. Hier het borsttuig aan beide zijden even 2 gaatjes langer gemaakt:
Afbeelding

4. Zweng er achter, Roos kruipt graag wat achter je, zodat ze steun aan je heeft, maar gaandeweg zie je haar vertrouwen groeien.
Afbeelding

5. Halthouden en belonen
Afbeelding

6. En toen ineens vroeg ze zich af wat dat ding toch was wat er achter hing, die kop ook echt van haar: ' :oo was da dan vrouwtje?!'. Helaas had ze op de foto net bijna haar ogen dicht, maar ze keek me echt heel erg verbaasd aan, hahaha _O-
Afbeelding

7. 't lekkere koppie ook even op de foto. Volgens mij is de hoogte van de oogkleppen precies goed zo. En ja, bit is echt nét ietsje te krap eigenlijk, er wordt nu gezocht naar een breder bit, dat is toch wat prettiger, al vormde dit in de afgelopen maanden nog geen problemen.
Afbeelding

8. En zo gingen we verder....
Afbeelding

* Filmpje van het lopen met de zweng:

9. Daarna mocht dan eindelijk het bandje er achter. 't lijkt hier alsof ik haar half vooruit trek, maar er staat nauwelijks druk op het halstertouw.
Afbeelding

10. Dat ging super!
Afbeelding

11. Paar pasjes draf
Afbeelding

12. Ze stapt al een stuk zekerder rond
Afbeelding

*Filmpje van het lopen met de zweng + sleep:

13. Nog even poseren voor de foto en dan ook netjes stil blijven staan aan een los touwtje:
Afbeelding

14. Eigenlijk viel het best allemaal mee hé +:)+ (zeg ik dan vooral tegen mezelf) :')
Afbeelding

Velen van jullie zullen wel weten dat ik een tijd geleden heb besloten om een nieuwe marathonwagen aan te schaffen. Dit topic heeft mij erg geholpen in mijn zoektocht: [AR] Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?
De wagen heb ik inmiddels al geruime tijd binnen, (juni 2010) maar wegens omstandigheden heb ik er nog maar weinig mee kunnen rijden, hij staat nu al sinds juni 2010 werkeloos onder een zeil. Ook heb ik niet echt mijn nieuwe wagen 'geshowd'. Hopelijk duurt het niet al te lang meer, en kan ik straks eindelijk heerlijk genieten van mijn prachtige splinternieuwe wagen. Hier dan toch maar even wat foto's in de enkelspanuitvoering, bij deze wagen zit tevens een verwisselbaar 2span systeem en een extra afneembaar groomstoeltje, op de foto niet zichtbaar. Roos zal dus ook voor deze wagen komen, iets wat nu steeds dichter bij komt :o
15.
Afbeelding
https://lh6.googleusercontent.com/_ycsz ... MG0880.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/_ycsz ... MG0889.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/_ycsz ... MG0903.JPG

Sorry voor 't lange verhaal, maar 't geeft wel een beetje een update.

Kan inmiddels ook melden dat de shetlandmerrie waar ik altijd mee reed, nu ook écht van mij is, samen met haar zoon. Plan voor de toekomst is dan dus ook éindelijk het 2span vormen waar ik al zo lang van droomde.
:wave: er zullen vast nog wel meer topics volgen!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 21-03-11 09:19, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek aangepast.

Thorstensen

Re: Welsh A merrie Roos voor 't eerst voor de sleep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:14

ziet er leuk uit! veel succes.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 20:17

flickr schreef:
ziet er leuk uit! veel succes.

Dankjewel :) Ben zo benieuwd hoe ze het straks voor de wagen gaat doen, ze heeft echt fantastische gangen en kan prachtig showen, hopelijk kan ik dat straks voor de wagen ook een beetje 'opwekken'. Naast intensief recreatief gebruik en af en toe wat wedstrijdjes lijkt het me dan ook erg gaaf om haar in de toekomst voor te brengen tijdens aangespannen (show)rubrieken van het stamboek, met concourswagen en -tuig. Maar dat is nog even toekomstmuziek :)ddd

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:36

Gaaf hoor :D :D :D.
Ik kan niet wachten haar voor de wagen te zien!

meagenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:38

he supper jo schiet al op

leuk dat ottje nu ook van jou is

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:20

Die ziet er super uit, en leuk dat je de shets hebt kennen kopen !!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:11

Wat een heerlijke dame is het toch om naar te kijken joyce!
Was je ingeloot voor de paardenvierdaagse, zo ja hoop ik je daar te zien met je knappe roos (als ze er klaar voor is natuurlijk :))

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:49

Heey, daar is ze dan voor de sleep. Super! Jullie gaan nu hard vooruit :j Heb vertrouwen in jezelf en Roosje, jullie komen er samen wel :j

Ben ook zeker benieuwd naar het tweespan strax natuurlijk :D Maar eerst Roosje ervoor, lijkt me een erg mooie combi zo met je nieuwe wagen!

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:49

Wauw wat een goed bericht, en wat leuk om te horen dat het is gelukt met Ot en haar zoon!
Dat smaakt naar meer!! :D
Succes!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:08

wat fijn dat ze het allemaal zo goed oppakt, zal een chique combi worden deze zomer (weer in een glad zomerpakje) voor die blitse rode wagen!

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:57

Super Joyce! +:)+
Het ziet er erg goed uit, fijn dat ze het ook zo goed/snel oppakt.
En super dat het gelukt is met Ot en haar zoon, lekker aan de slag! :D

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:28

Wat een gis koppie heeft Roos toch! Ze doet het ook lekker voor de sweng en de band. Ga zo door, wellicht krijg je haar voor Epe nog getraind.

mandy_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:12

aahw wat een leukertjee :o

Ingrid_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:18

wat een leuke pony :) ben benieuwd als de pony straks voor de wagen staat :D

bontgeweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:54

waarom heb je het halster touw aan het bit vast? is het niet verstandiger om er een halster onder te doen?!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:18

wat doet roos dat netjes! daar kun je niets van zeggen :) als dat zo door gaat, staat zo zo voor de wagen :))

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:19

Ha, dat ziet er super goed uit !!
Goed bezig, mooi begin, voor je het weet loopt die lekker voor je superwagen !!!
Wat een mooie combinatie zal dat zijn.

Enne, :j :j :j :j :j gave bling bling frontriem !!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:24

Gefeliciteerd met deze mijlpaal!
Tja en welshjes zijn inderdaad anders dan de gemiddelde shetlander :+
Vind je borsttuig trouwens wel wat krap zitten, dan bedoel ik de ruimte tussen draagriem / hals / borststuk. 't Werkt wel hoor, maar het lijkt dus wat klein.

Heel veel plezier met je mooie meisje. Hopen haar snel voor de wagen te zien!
En super fijn dat Ot en kind nu ook van je zijn :j

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:11

Ziet er leuk uit! Daar ga je vast een leuke menpony aan hebben :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 21:01

Dank voor de leuke reacties allemaal :D Ik heb zometeen een update te plaatsen!!! :j

@ Ciska: Dankjewel, bij mij begint het idd ook steeds meer te kriebelen om haar voor de wagen te hebben, al is het aan de andere kant nog zo onwerkelijk op de één of andere manier.

@ L_rivaldo: Dankje, hahaha ze kan ook echt koppen trekken, niet normaal :') Ik ben idd weer ingeloot voor de vierdaagse. Of ik Roos of Ot mee neem weet ik nog niet, ligt er aan wie tot hoever klaar is. Misschien neem ik ze wel beiden mee, moet ik tegen die tijd nog maar even zien.

@ Suzan: Dit is idd niet alleen goed voor Roos, maar ook voor mij, het vertrouwen aan mijn kant in haar groeit ook steeds meer, en dat heb ik dan weer nodig om zeker naar haar over te komen. Dat 2span komt er wel, maar idd eerst dit maar eens voor elkaar maken en Ot terug trainen :j

@ Lienepien: 't is nu wel een raar idee hoor, dat ik momenteel nog niets voor de wagen heb, en straks ineens 2 en daarna 3 pony's heb om te trainen voor de wagen :o ga het nog druk krijgen!

@ Sabina: Pas maar op, 't menvirus werkt aanstekelijk.
@ Sandrina: Dankjewel! We gaan idd gewoon rustig verder en dan zien we wel waar 't schip strand.

bontgeweld schreef:
waarom heb je het halster touw aan het bit vast? is het niet verstandiger om er een halster onder te doen?!

Halstertouw zit idd aan het bit vast; vastgeklikt aan de rechterbitring, touw onder de kin door en dan door de andere bitring. Dit doe ik bewust, omdat áls ze dan gek gaat doen, ik/mijn groom dan net even wat meer te vertellen heeft dan met halster, helemaal natuurlijk omdat er niemand achter loopt met leidsels in de handen, daarbij hangt het touw vaak gewoon in een boogje en staat er geen druk op het bit.

@ Elien: Dat moment komt steeds dichterbij! :D

@ Biancacoo:Dankjewel! De blingbling frontriem is een Ukie frontriem, was eerst nog niet zo bekend als menfrontriem (krijg er nog steeds van mede-menners erg leuke reacties op) maar begint nu ook onder de menners steeds bekender te worden. Heb hem van Elien gekregen voor m'n verjaardag.

@ VHU: Dankjewel, een mijlpaal is het voor ons zeker ja, dit was gewoon nog dé grote stap die we nog moesten nemen, en dat voelt zo goed als dat eenmaal gedaan is. Het omschakelen van Shet naar Welsh was idd even spannend. Het borsttuig zag ik zelf ook ja, al moet ik zeggen dat me dat nu wel meeviel eigenlijk, hij lijkt nu beter te liggen. Heb niet het idee dat hij niet goed werkt of niet lekker ligt, ook Roos heeft veel onderdelen nog op het kleinste of bijna kleinste gaatje. Het is een maat pony tuig, maar hij zal vast ook op een C pony passen. Alhoewel ik dan dus idd wel ga twijfelen over de verhoudingen. Maar het tuig zelf is vrij groot en erg zwaar uitgevoerd, en dus heel ruim verstelbaar. Ik hoop straks in de toekomst voor alle 3 een eigen enkelspantuig te hebben, maargoed dat is nog toekomstmuziek, dat is natuurlijk een hele investering.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:04

Heel gaaf, ik wil dat ook zo doen.

heb je een foto van hoe je die zweng precies heb gemaakt ?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 21:33

MSophie schreef:
Heel gaaf, ik wil dat ook zo doen.

heb je een foto van hoe je die zweng precies heb gemaakt ?

Foto's + uitleg en andere tips zijn in dit topic wel te vinden, gaat eigenlijk geheel over slepen:
[AR] Degelijk beginners tuig

Foto's van vandaag worden geupload :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:34

Update!
Vandaag mijn groom weer weten te strikken, en nu dus een stap verder geweest. Ik heb eerst zelf wat rondgestuurd aan de lange lijnen, en ze liep zo lekker nageeflijk en dressuurmatig alsof ze het al jaren deed, dat ik zo nog wel uren door kon prutten, dat voelde heel goed :j Te bedenken dat vandaag voor haar de eerste keer lange lijnen was met het complete tuig en met leidsels, en dat ze in totaal misschien zo'n 5 á 6 keer aan de lange lijnen heeft gelopen (rest dubbele longe); in het begin was ze bang van de zweep en wijken voor de zweep/sturen met de zweep fokte haar alleen maar op. Maar dat ging al snel steeds beter. Vandaag ging dat echt super!
Ja, er hangt een halstertouw over haar nek, dit in geval voor als mijn groom moest ingrijpen, en de strengen hingen alvast over haar rug heen, waardoor het borsttuig wat ongelukkig hing. Een andere liverpool die hopelijk beter past, is overigens onderweg.

Ze lag eerst nog rustig wat te soezen in het zonnetje, maar daar kwam al gauw een einde aan }:)
Afbeelding

Even lekker wat rondsturen, ze lag érg lekker in de hand en liep er bij als een volleerde dressuurpoown :o
Afbeelding

Daarna zweng er weer achter, en ditmaal 2 autobandjes er aan. Groom de pony bij het hoofd laten begeleiden, en ik nu dus met leidsels, zweep én 'paniek-stro-touwtjes' in de handen er half achter/naast. Veel aangemoedigd en gepraat, en Roos ging steeds zekerder lopen, zocht nog wel steun bij mijn groom. Ze moest nog weer even wennen toen de banden wat 'lawaai' maakten, en nam toen even een sprong voorwaarts, ik nam héel iets druk op de leidsels en ze kwam meteen weer terug, ik had niets in handen en kon haar heel goed bij me houden. Groom steeds wat verder naar achteren gestuurd, en daarna halstertouw over de hals laten gooien terwijl ik rustig verder praatte, en ineens liep ze helemaal zelf *\o/* Pasjes draf laten doen, halthouden, beetje rondsturen, het ging super! Zonder aarzelen nam ze vanuit stilstand gewoon de druk op de borst, en trok daar doorheen. Toen groom er nog naast liep en ik probeerde bij te sturen met de zweep reageerde ze daar erg gespannen op, ik denk omdat ze het toch niet verwacht had. Toen groom weg was, kon ik haar haast om de zweep laten buigen, zo fijn was ze te sturen!
Halstertouw hing ook nu weer voor de zekerheid nog wel over haar hals.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zag ze ineens groomlief staan met camera in handen *-:) en daar wilde ze even buurten. Ondanks herhaaldelijk stem, leidsel en zweephulpen van mij wilde ze haar zin doordrijven en háar kant op gaan. := Tot ik de slag van de zweep ineens voor haar neus liet bungelen, haha toen gaf ze dat plan toch maar snel op -O-
Afbeelding

Geconcentreerd verder, en ze werd steeds zekerder van zichzelf. Voor mij voelde het ook steeds beter, dus durfde ik ook beter door te pakken en te vragen.
Afbeelding

Tenslotte nog even een portretfoto. Iedere keer wanneer we even halt hielden, keek ze heel verwijtend achterom met een kop van 'zeg vrouwtje gaan we nog door of niet?!' :roll: >;) Maar wel mooi braaf blijven staan :Y) :o
Afbeelding

Volgende keer zorg ik gewoon dat er iemand in de buurt is *voor het geval dat* en ga ik lekker alleen aan de slag met haar, lekker rondsturen en ondertussen zelf de 'paniektouwtjes' in handen :j

Volgende stap: ik wil nog even een paar keer met haar aan de lange lijnen naar buiten, maar wel mét begeleider (die dan weer steeds verder weg van haar gaat lopen) voor de zekerheid; ik 'durf' het nog niet alleen, omdat ik bang ben dat ze toch schrikt en zich omdraait, vastdraait en dan ben je haar zo kwijt natuurlijk. Nog een keertje met de sleep over de weg, extra veel lawaai maken.
En dan tsja........... verzin eens wat :') Volgens mij moet dan niet alleen zij, maar ook ík 'er aan geloven' en is de éne stap die mist, alleen nog de stap om haar echt daadwerkelijk voor de wagen te zetten.
Oeh krijg er nu al kriebels in m'n buik van :o :D

Eigenlijk zit alles qua voorbereidend werk er verder al in; het leek een hele lange weg toen we begonnen, maar gaandeweg gaat het toch ineens een stuk sneller dan je denkt! Ben stiekem toch wel een beetje trots op haar, als je ziet wat ze in die korte periode allemaal zo snel en goed heeft opgepakt en geleerd. :+:

Denk dat ik hier maar een update-topic van ga maken :j

Alle dank weer naar m'n lieve groom Mirjam voor alle hulp :)
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 08-03-11 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:37

Wat is Roos toch een super pony!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:39

ziet er heel goed uit joyce! ze pakt het echt lekker op :)
zie dat je de strengophouders ook iets langer hebt gemaakt :)