[AR] Genieten van ons tweespannetje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Genieten van ons tweespannetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 18:35

Sorry.... :o het ging zo leuk...dus toch maar weer een topic. Zal me hierna even koest houden :+

Omdat de weg bij ons opgebroken is en we toch willen trainen met ons tweespan in opleiding Snuit en Alwyn, heb ik de pony's op de trailer gezet en zijn we naar het Bergse Bos gegaan (is hier op plm 15 minuten met trailer).

Nogal een gedoe, eerst wagen weggebracht, daarna pony's.
Alwyn had nooit meer op de trailer gestaan sinds ik hem vorig jaar heb gekocht, dus dat was een mooie oefening voor hem. Daarbij had ik geen idee hoe Snuit het zou doen, zou hij denken dat hij op wedstrijd zou gaan, hoe zou hij zich gedragen? Zouden ze de trailer wel opgaan?

Zie liepen er dus zo op :+
Afbeelding
Lekkere ponybillen en beentjes die wijd staan, stel je voor dat je tijdens de rit omvalt ;)
Afbeelding
En natuurlijk braaf staan naast de trailer ...
Afbeelding
Dat stuk van de training was in ieder geval gelukt...

En dan, inspannen, voor de wagen en gaan met die banaan. Vond het best wel weer spannend, Snuit stuiterde de 1e keer weg maar daarna gedroeg hij zich voorbeeldig. Alwyn moet echt aanpoten om Snuit te volgen in stap, maar gelukkig gaat dat al best wel goed.
Het tweetal in stap. Aan het eind zat een mevrouw op haar knieen met twee hondjes, dat was heel eng vond Alwyn :+ Tamara, onze groom, hield daar maar even op met filmen...Snuit hielp Alwyn erlangs en ik kon met een gerust hart weer verder (echt teamwork :D ).

Let bij alle video'tjes vooral niet op mijn geklets... :o
http://www.youtube.com/watch?v=0ytxWDCFQ8g
En als het stappen goed gaat, kun je gaan draven, dit was de 2e keer van de mannen in draf naast elkaar 8-) 't is een pittig setje :+
http://www.youtube.com/watch?v=4c_p07ZpLk8
Rechtuit draven en dan...wat bochtjes, over de parkeerplaatsen bochtje links / rechts, hier bochtje rechts in draf
http://www.youtube.com/watch?v=VindRFs8Fj8

Na zo'n 50 minuten zijn we gestopt...Alwyn was helemaal moe, Snuit moest hem zo'n beetje voortslepen het laatste stukje :(:)
't Spul weer in de trailer gezet en het was prachtig weer dus ze konden in de wei. Daar liet Alwyn zien dat hij vooral moe in zijn hoofd was geweest, want hij ging er direct bokkend met Freddy vandoor. Gelukkig maar :=

Ben heel tevreden voor zo'n tweede keer en eerste keer echt in draf!
Voor het mooi moeten we nog zien te zoeken hoe we Snuit nog wat dichter bij de boom krijgen (tips?).
En ik moet soms wat brutaler zijn naar Alwyn denk ik....maar goed, dat komt wel :P

HeleneDas

Re: Genieten van ons tweespannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:02

Hee.

Je mag best nog meer topics plaatsen hoor :D !
Ik vind het er super uit zien!
Leuke pony's
Misschien als de schimmel ( alwyn?) bijv met zn hoofd naar de andere gaat je stem waar ''bozer'' doen. want je stem toon in precies hetzelfde als je hem rustig maakt & beloont!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:13

leuk !!!!!

Wat ik wel vind is dat je een beetje te veel praat :D je praat ze suf zeg maar dat ze niet meer
het verschil weten tussen commando's en de rest.

Duidelijk aangeven wat de bedoeling is en idd zo als hiervoor al wordt gezegd miss iets je
stem verheffen als ze lopen te klieren.

Bij mij gaat het ook zo hoor. Ferro loopt constant en robijn loopt een beetje te klieren en om
zich heen te kijken. Ik zeg combi snuit en ferro en robijn en alwyn :D :+

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:19

Ha, dat ziet er goed uit !!
Dat praten is meer om jezelf gerust te stellen lijkt het, of niet ?!?

Haha, als het nog maar duidelijk is wat een commando is voor je paardjes en wat voor jezelf is....dan is het prima !!

Ze zijn echt gaaaaf samen, lekker uren draaien, kilometers maken, komt helemaal goed !!

Misschien een tip ? : weet niet of het iets is, het is lastig te zien, zo van een filmpje, ze doen het echt leuk samen maar ik vroeg me iets af :
loopt Snuit iets voor Alwyn ?
Alwyn buigt zo netjes in de wending in draf, en Snuit is helemaal recht als een plank door de wending gelopen, als hij met zijn hoofd voor Alwyn loopt, dan kun je met je linkerhand nooit ruimte genoeg aan Snuit geven om zijn hoofd ook naar binnen te kunnen doen. De neuzen moeten precies naast elkaar zijn om gelijke druk op de monden te kunnen hebben.
Misschien kun je de strengen van Snuit iets korter doen, dat Alwyn iets verder voor komt te lopen, zodat ze naast elkaar blijven met hun neuzen, ook omdat Snuit zo lekker fanatiek is. dan heb je iets meer gelijke druk misschien op beide monden en kun je Snuit iets meer ondersteunen en blijft hij dichter bij de langboom omdat je hem ook naar rechts in kunt laten buigen, misschien met iets hulp van je zweep ?

Maar dit is heel lastig, de afstelling van leidsels of strengen komt erg precies......ik vind dat ze het supergoed doen samen.
Laatst bijgewerkt door Biancacoo op 16-11-10 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 19:22

Citaat:
je stem waar ''bozer'' doen
zal proberen bozer te gaan doen...heb ik erge moeite mee...ben eigenlijk nooit boos :o
Citaat:
je praat ze suf zeg maar
klopt... ik hoop / denk dat het als we ze wat vaker naast elkaar hebben gehad weer wat beter wordt (met mijn gepraat). Ben ook nog een beetje zenuwachtig / onzeker en dan ga ik soort van ratelen :x Klopt dus Marjo, praat ook erg met mezelf }:0

Die setjes Robijn/Alwyn - Snuit/Ferro moeten we maar eens gaan proberen. Volgens mij zijn Ferro en Snuit een superspan in de marathon (alleen durf ik dat niet, haha) 8-)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:29

leuk,goed gedaan joh!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:31

[quote="VanHuisUit[/quote] klopt... ik hoop / denk dat het als we ze wat vaker naast elkaar hebben gehad weer wat beter wordt (met mijn gepraat). Ben ook nog een beetje zenuwachtig / onzeker en dan ga ik soort van ratelen :x Klopt dus Marjo, praat ook erg met mezelf }:0

[/quote]

Hihi, dat doen ik ook hoor praten tegen mezelf, haha heel herkenbaar, had nog even een dingetje toegevoegd wat ik me nog afvroeg.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:31

Wat een leuk stel zo samen zeg, gaat al best goed!
Wel ga ik idd mee met het 'commentaar' van mijn voorgangers; probeer strenger te zijn, meer stemverheffing en minder te 'ratelen'. Verder zie ik je ook vaak Alwyn aanroepen (te lief dus af en toe ;) ) en als hij niet reageerd pak je, zoals het hoort, je zweep erbij, maar je tikt hem dan heel zachtjes aan; je kan zien dat hij daar niet op reageert, maar ik zie je dan niet verder doorpakken zeg maar, zo van 'Ja hee Alwyn en nóu is 't klaar he?'. Is ook heel moeilijk, maar je zal merken als je Alwyn net wat meer doorpakt en daar wat strenger en consequenter mee bent, dat je dan ook minder vaak hoeft te corrigeren.

Maar eigenlijk mag ik niets zeggen hoor.... droom nog steeds van m'n 2 span shetten maar hoe meer ik er over na denk, hoe ingewikkelder het me lijkt, hahaha je moet dan echt zoveel dingen tegelijk doen, en ook nog eens op 2 pony's passen, dus alle bewondering voor jou hoor!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:49

Wat een leuk stel zo!!
Ik ga ook mee met bovenstaand commentaar, maar ik zou het ook hetzelfde gedaan hebben als jij :o .

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 20:00

Alwyn is wel een echte Welsh die zeer werkwillig is maar als ik iets doe wat hij niet begrijpt, snel van de kook is of beledigd. Dus ik tast het wat voorzichtig af. Ik wist ook niet goed wat hij aankon eerlijk gezegd. Nu ik zag dat hij zo vrolijk in de wei was, dacht ik, volgende keer pak ik je meer aan }:0

Vwb strengen / leidsels afstemmen en Alwyn voor of achter Snuit, dat vind ik inderdaad nog heel lastig te bepalen. Het was zo dat in het begin Alwyn ongelovelijk fris was en enorm trekt dat ik dan misschien Alwyn wat terug zou moeten gespen en langer in de strengen, terwijl na zo'n minuut of 15 werd Alwyn moe en liep het gelijk op, dan na een minuut of 40 stortte het geheel in elkaar en hadden we twee enkelspannen :Y)

Ik laat ze eerst nog een paar keer zo naast elkaar lopen zodat Alwyn het denk ik meer gaat begrijpen en met hem nog wat meer conditie opbouwen, denk / hoop dan dat dat 2e gedeelte waarin ze goed naast elkaar lopen, langer gaat worden. Is dat niet zo, dan ga ik dan (samen met mijn instructeur) wat knutselen met leidsels / strengen e.d.

Vwb door de wending, dan moet het binnenpaard voor het buitenpaard lopen (tenminste zo heb ik het geleerd bij koetsiersbewijs). Niet zoveel als Snuit in die bocht doet, maar neuzen naast elkaar in de bocht dat gaat niet of je moet een hele krappe bocht willen nemen. Als ik linksom wend, gaat het veel beter, want dan staat Alwyn binnen. Was nu al blij dat ze enigszins gezamenlijk zonder horten en stoten door de bocht gingen }:0

En het bochtenwerk / buiging in enkelspan kan Alwyn al heel goed, die is met zijn 3,5 jaar dressuurmatig eigenlijk veel verder dan Snuit. Snuit vindt buiging erg moeilijk, helemaal rechtsom.

Haha, en daarbij heb ik alleen maar ervaring met de super afgerichte paarden van de stalhouderij met paar tweespanlessen en groomen, dus tja, er valt nog veel te leren :)) :o
Met andere woorden: alle tips zijn welkom hoor :list:

@Tine, misschien als je man de filmpjes ziet dat hij er dan eentje bij koopt voor jullie poown :)* ?
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 16-11-10 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:05

Leuke foto's :).. kan helaas de filmpjes niet bekijken dat ligt aan mijn laptop

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:05

Denk dat het idd het allerbelangrijkste is dat ze gewoon wennen, het moet naar elkaar toe groeien !
Eigenlijk jullie alle 3, en dat is zoo mooi, als je dat over een jaartje terug ziet, heb je volgens mij een geweldig spannetje !!

Ik kwam er alleen achter dat ik juist met mijn gepraat bij dingetjes waarvan ik verwachtte dat mijn pony het eng vond, haar juist zenuwachtig maakte, dus zeg nu alleen als ze snuift of kijkerig word, Niet doen, Ga door !!, en verder niks, als ze er dan voorbij is of aanstalten maakt om door te gaan, meteen een vriendelijk: goedzo ! Braaf !!

Ze kijkt nu minder, en ook ik ben er zelf rustiger van geworden, omdat je zelf minder druk hebt, voor je uit kijken en zelf niet die witte steen enger maken dan hij is ........hihihi. ik doe dat zelf dus ook, afgelopen weekeinde heb ik gewoon 300 meter voor me uit gekeken en nergens naast de wagen,....mijn dappere pown is voor het eerst nergens van geschrokken, dus zo zie je maar dat je soms heel makkelijk iets over kan brengen, spannend is het ook altijd vind ik !! helemaal zo voor de eerste paar keren.

Maarrree laat maar komen die Spam van Snuit en Alwyn, ze zijn erg leuk om te zien !!

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:21

Ziet er leuk uit! een paar tips:
Ik ben het met wat hierboven allemaal gezegt wordt. Ik denk zoals je zelf ook zegt dat als je wat vaker hebt gereden het praten ook wel minder zal worden. Wees wel heel duidelijk in je commando's, hierboven werd al gezegd dat je iets 'bozer' kan reageren met je stem, maar het is ook zeker belangrijk dat je duidelijke commando's aanhoud.
Op een gegeven moment zeg je iets van: Rustig Ho Snuit, Alwyn niet schrikken van die witte steen (op dat moment vallen ze allebei terug naar stap) Alwyn draf, Snuit draf.
Hier had je misschien beter geen aandacht kunnen besteden aan de steen en duidelijker kunnen zijn wat je wil met rustiger naar Snuit toe en zodra ze allebei stappen gewoon gelijk weer het commando draf geven en niet beide pony's apart. Ik vind dat je hier ook strenger mag zijn, want draf is draf.
Ik weet dat het lastig is om concreet te zijn met de commando's (heb er zelf vaak ook moeite mee), maar het zorgt er wel voor dat je veel relaxter kan rijden ook als je pony's gewoon direct reageren op de commando's of het nou harder of zachter is.

Wat me verder opvalt is dat je leidsels eigenlijk continue in een boogje hangen. Als je wat meer contact met je leidsels zou houden gaat het waarschijnlijk ook wat gelijker lopen en zal Snuit ook niet zo van de boom aflopen. Probeer of ze bij gelijke druk op de leidsels ook even ver naar voren lopen. Het kan namelijk zijn dat de ene pony wat gevoeliger is op de mond of dat eentje het prettiger vind om met wat meer druk op de leidsels te lopen, het is dan helemaal niet erg om de leidsels te verstellen. Als je wat meer druk houd kan je ook makkelijker met je buitenteugel contact houden en toestaan zover nodig om een bocht te maken en met je binnenteugel ophoudingen maken om stelling te vragen.

Sorry voor de vele uitleg, ik hoop dat je er wat aan hebt. Het is niet als kritiek bedoelt, want het is pas de tweede keer dat ze in het tweespan gaan en zoiets moet ook gewoon groeien door kilometers te maken. Ik vind dat je heel goed op weg bent, ga lekker zo door!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 21:35

Ben super blij met je uitleg en opmerkingen, kan en doe ik zeker wat mee +:)+

Snuit houdt van wat lichte druk op de leidsels, Alwyn heeft vrijwel geen druk. Dan zou ik Snuit inderdaad een gat bijv terug kunnen gespen en Alwyn wat meer ruimte geven...

Hoe zou je het aanpakken in het begin (zeg maar dat 1e kwartier), als Alwyn zo actief is, want dan is het dus andersom. Dan is Snuit gewoon normaal en Alwyn moet ik echt tegenhouden, die wil er als een speer tegenaan :# . Wel gewoon beginnen met Snuit teruggespen, of dan toch eerst allebei in dat normaal-gat of Alwyn juist teruggespen?
Met de lessen was het wel eens zo dat we halverwege iets met die gespen deden :7

Ik wil ze namelijk leren dat ze gewoon direct rustig beginnen en onder controle zijn. Wil geen gedonder voor de wagen :+

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:39

Idd wat jij zegt als je ze in het begin meteen rustig wil hebben zou ik in het begin al vergespen, dus dan of gelijk of Alwyn een gat strakker, het zal toch een beetje puzzelen zijn wat het beste loopt. In het begin zal je daardoor altijd wat meer moeten vergespen dan straks als het wat meer een spannetje wordt, ze moeten ook op elkaar ingespeeld raken en daar moet je ze nu nog wat meer bij helpen.
Ik heb er nu 7 staan, alles kan naast elkaar, maar elk tweespan loopt anders en gebruik je toch weer andere trucjes voor om het lekker aan het lopen te krijgen. Als je het leuk vind mag je altijd een keer bij mij komen en met mijn pony's rijden, dan kan ik je dingen laten zien en voelen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 22:00

Citaat:
Als je het leuk vind
lijkt me geweldig! Pb komt eraan.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:02

ik kan je geen commentaar geven.
want heb geen verstand van 2 span.

maar wat gaat het al goed zeg!
leuk hoor dat je zo in/om het bos hebt gereden.
en snuit loopt wel he? alwyn loot vanzelf mee hihi

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:24

ik kan ook geen commentaar geven op 2 span etc :)
maar ik vind het er leuk uitzien, een heel gesleep geweest voor je ritje :D
ziet er trouwens knus uit, die 2 zo lekker in de trailer :D

Lekker door oefenen, en veel leren dan komt het helemaal goed :D
ze zijn leuk bij elkaar :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 10:02

Snuit heeft inderdaad weinig aanmoediging nodig, is ook super dapper, staat nooit ergens voor stil 8-)
't Is inderdaad een heel gesleep :roll: maar goed als je wat wilt moet je wat he.

Het vorige baasje van Snuit heeft de filmpjes ook gezien. Snuit liep 'vroeger' altijd aan de andere kant, dus op links. Dus dat gaan we de volgende keer ook proberen.

Enne... ik weet er ook nog niet veel van hoor :+ daarom ben ik ook erg blij met tips en opmerkingen :D

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:07

Ik zou ze gewoon regelmatig van kant wisselen, vanaf het begin af aan. Als je ze namelijk altijd aan dezelfde kant rijd worden ze vaak wat scheef en buigen ze slecht naar één kant

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:18

Mooi tweespan, ik hoop volgend jaar ook te kunnen beginnen met mijn toppers. <3

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:08

Wat een super span en heerlijk die hoefjes zo in draf. Lekker kilometers gaan maken en fotos blijven posten hoor! Altijd leuk om dit te volgen, je ziet dan zo lekker de vooruitgang! Leuk leuk!