[AR] Tweespan debuut van Alwyn en Snuit!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Tweespan debuut van Alwyn en Snuit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 15:31

Soms heb je zo'n dag dat je denkt: we gaan het gewoon doen. En dat was vandaag. Officieel weet ik hoe het moet, heb vorige maand mijn tweespan koetsiersbewijs gehaald, ook paar keer gegroomd met tweespan van de stalhouderij maar goed....met je eigen spul is toch weer anders.

Na veel gepruts aan de wagen (hoe krijg je de langboom op de juiste hoogte? alle veiligheidssluitingen aan de zwengen) en aan het tuig (heb combinatietuigen, dus ze moesten van twee enkelspan naar een tweespantuig) was het dan zo ver....

Van links naar rechts: Tamara, onze vaste groom, steun en toeverlaat, Snuit, 13 jarige welsh A ruin, ervaren in enkel/twee/vierspan en tandem oftewel: hij weet gelukkig hoe het moet ;) , en Alwyn (denk dat Snuit tegen zijn hoofd drukte, hoofdstel zit op zich goed) onze 3,5 jarige held die nog nooit in tweespan heeft gelopen maar wel in enkelspan.
Afbeelding

Even poseren met de baas, kijk naar Snuit, die staat keurig op rust maar met zijn oortjes op mij te wachten. Alwyn denkt alleen maar wat doet Tamara daar? De goede kijker ziet dat er nog iets ontbreekt, namelijk de springriemen. Helemaal vergeten :o
Afbeelding

En daar gaan we dan op pad. Alwyn snapte er eerst echt helemaal niets van. Gelukkig bleef Snuit erg kalm. Dit is op het laantje dat aan onze stalletjes / wei grenst. Leren ze wel goed rechtuit lopen maar het is ook nogal krap...
Afbeelding

We durfden nog niet de weg op te gaan, de straat is bovendien opgebroken en om direct door een bouwput te gaan met een span dat niet op elkaar is ingespeeld is ook zoiets, dus we zijn terug gestapt en in de wei wat rond gaat stappen...
Zoals je ziet is Alwyn enorm aan het werk.
Afbeelding

Freddy onze kleine maat appaloosa kijkt erg onhandig over de boxdeur heen... hij kan natuurlijk ook gewoon in de paddock gaan staan maar goed, het regende een beetje :+
Afbeelding

En de andere kant op. Snuit fluistert Alwyn in dat hij het geweldig doet. Tamara heeft ook wat meegelopen en Alwyn wat gerustgesteld plus op de hals geklopt.
Afbeelding

Dat hielp goed. Hier begint het er al op te lijken... Alwyn had in het begin wat moeite met het tempo van Snuit, die kan namelijk enorm goed stappen, hier houdt hij hem al beter bij.
Afbeelding

We sluiten af met keurig naast elkaar lopen. Lekker relaxed.
Afbeelding

We zijn echt trots dat ze het zo goed deden <3
Nog een technische vraag:
de strengen zijn bij de combi tuigen niet een linker en rechter streng maar twee dezelfde. We hebben nu de buitenstrengen een gat langer gezet. Klopt dat of hoe lossen de combi tuig bezitters dit op?
En technische opmerking:
Snuit loopt op bokkebitje, Alwyn op trensje omdat Alwyn echt een super gevoelig mondje heeft.
En last but nog least voor de bezorgde mensen: Tamara heeft steeds meegelopen / is er steeds bij geweest. Geen haar op ons hoofd denkt erover met het tweespan alleen aan de slag te gaan ;)
Groetjes en tot de volgende keer, Snuit, Alwyn, Tamara & Maaike

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:04

Wat deden ze het goed hè? Je hebt echt een stel kanjers!
Het was voor mij ook een hele leuke ervaring, erg leerzaam. Ik heb nu al zin om de volgende keer weer met ze aan de gang te gaan!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:23

Zooo, dat ziet er goed uit !!
Knapperds.

ik had ook geen linker en rechterstrengen, had ze gewoon op dezelfde lengte, maar ik had ipv zwengen doorlopende kabels dus die zorgde ervoor om het verschil in lengte op te lossen. ik kan je er helaas dus niet mee helpen.

Ze doen het goed zo te zien !! gaaf hoor ! *D
Voor je het weet zijn ze een superteam !!

mirror666

Re: Tweespan debuut van Alwyn en Snuit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:54

wauw heee dat had ik even gemist in het topic! :D
wat een knap span! :)
die dagen dat je denkt ''dat doen we gewoon'' zijn de beste :)
Vind het er knap uitzien :j
(en die kleine die bijna over die boxdeur moet klimmen om wat te kunnen zien _O- )

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:02

SNUIT <3 hihi nee hoor alwyn is ook een toppertje. Ze doen het echt goed hoor, dat wordt vast een heerlijk span!

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:16

hehe eindelijk!

't wordt vast een heerlijk span. geen wonder dat je zo trots bent.
keep up the good work!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:22

Heb er totaal geen verstand van: maar WAT een schattige paardjes heb je voor de wagen!

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:01

Ziet er goed uit! Tweespan is toch veel leuker dan enkelspan he ;)

Het lijkt alsof bij Alwyn de strengdragers die aan het schofttuig vastzitten en gat langer mogen, nu wordt de streng bij het schofttuig iets omhoog gehouden. Om het helemaal perfect te maken zou het mooier zijn als dat helemaal in één lijn door loopt van de borst tot aan de zweng.
Verder lijkt het alsof je lendenriemen aan de strakke kant zitten, het is de bedoeling dat deze losjes hangen als de strengen straks staan, maar het kan ook door de foto komen.

Over de strengen..
Een langere buitenstreng zou volgens de theorie nodig zijn omdat het paard aan de binnenkant met de disselriem vast zit aan de langboom. Dit gaat vooral op bij het rijden met een gareeltuig op de paddenstoelen omdat je daarbij geen zweng hebt die kan draaien en het gareel kan ook niet vervormen wat een borsttuig wel kan.
Het is dus niet nodig met een borsttuig om je buitenstreng een gat langer te doen, de meeste tuigen van tegenwoordig hebben het ook niet meer, want als je paard in de strengen staat hangt de disselriem als het goed is slap en wordt je paard dus niet naar binnen getrokken.

Ik rijd zelf met een combinatietuig van Ideal en ik heb mijn strengen dus gewoon op dezelfde lengte.

Veel succes met je tweespannetje, gaat vast veel plezier met ze hebben!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 21:11

Txs iedereen :D We hebben nogal wat moeten doen om uiteindelijk tot een tweespan te komen dus ik ben wel heel blij nu.
Tweespan is wel vreselijk leuk, je hebt ook direct flink wat power voor je wagen 8-)

Citaat:
Het lijkt alsof bij Alwyn de strengdragers die aan het schofttuig vastzitten en gat langer mogen, nu wordt de streng bij het schofttuig iets omhoog gehouden. Om het helemaal perfect te maken zou het mooier zijn als dat helemaal in één lijn door loopt van de borst tot aan de zweng.
Verder lijkt het alsof je lendenriemen aan de strakke kant zitten, het is de bedoeling dat deze losjes hangen als de strengen straks staan, maar het kan ook door de foto komen.

Je hebt helemaal gelijk. We hebben ermee zitten prutsen en eigenlijk moet het borsttuig bij Alwyn ook een gaatje hoger. Dan zitten de strengen ook beter. De lendenriemen zijn inderdaad te kort. Heb ook nog andere, dus die moeten we dan maar gaan gebruiken.

Bedankt ook voor je feedback op de strengen.

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:54

ziet er goed uit! wauw!
Onwijs leuk zo dit 2-span!

Snel weer foto's! :D

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:04

Wat een leuk span zeg!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:11

Wauw, wat ziet dat er leuk uit zeg! Schattig stel!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:23

Goed bezig VHU! Leuk om ze nu samen te zien. Brave pony's. En nu lekker kilometers gaan maken samen, daar leren ze het meeste van succes!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 22:51

We moeten nog eens goed kijken hoe we die kilometers willen gaan maken. De weg waar ik altijd langsmoet met de wagen is tot en met januari op de schop en de andere kant op is een hele drukke oversteek, met een venijnig dijkje erachter, en elke 10 minuten grote vrachtwagens omdat daar grond wordt afgegraven, op een smal polderweggetje is dat ook niet ideaal.

Het is wel erg leuk ze nu eindelijk met z'n tweetjes voor de wagen te zien staan, want je bent toch wel heel benieuwd hoe het nu eigenlijk lijkt met z'n tweetjes. Zat ook enorm te twijfelen toen we Snuit kochten, wilde eigenlijk heel graag een schimmeltje := ;)

Ze zijn echt heel erg op ons gericht, dat is wel heel fijn, op die manier zijn ze super braaf. Maar ze mennen echt wel anders dan de paarden van de stalhouderij, ze zijn echt super snel in hun reacties. Moest zelf ook even 'intunen' eerste stuk :+

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:31

Oeh erg stoer meid :D.. ziet er super leuk uit :D.. proeft naar meer nietwaar?

Ik schrok even van de strengen dacht effies, doe ik iets fout wat ik nog niet wist ? Gelukkig maar dat het niet moet :P

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:16

Zo he maaike! wat super leuk dat je ze eindelijk naat elkaar hebt staan! veel plezier net je tweespan en nog gefeliciteerd met het behalen van je tweespanbewijs!!!!!!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 21:33

Txs!
He Rakker een vriendinnetje....ook tweespan plannen?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:04

Super zeg, dat ziet er voor een eerste keer erg goed uit. <3

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:08

Ohhh... wat gaaf!!
Zo gaat het wel heel erg kriebelen om ook met mijn mannen te beginnen! Mja, even geduld nog...

Wat doen ze het knap zeg! Als die straks op elkaar ingespeeld zijn wordt het zo'n gaaf span!!

Groetjes, lacuna

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:50

Ziet er goed uit voor de eerste keer!
Leuk span :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:13

Hier geen nuttige tips. Maar ik wordt fan van je span.
Welshjes zijn top.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:26

Hoi!

Bedankt voor doorsturen van de link! Wat leuk zeg, en veel wijzigingen; je 2-span gehaald, een nieuwe pony, wat leuk allemaal zeg!
Ziet er super uit!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 21:32

Haha, fans zijn altijd welkom :+
Citaat:
en veel wijzigingen; je 2-span gehaald, een nieuwe pony

Nou en voordat we de juiste match hadden is er ook heel wat gebeurd. Eerst hadden we gedacht Freddy voor met Simba, maar Freddy kreeg opeens een groeispurt en werd te groot, toen een andere pony voor bij Simba (Traffor), dat matchte niet met Sim, toen een andere pony voor bij Alwyn, die matchte niet met mij, en dan nu Alwyn en Snuit.

Moet zeggen dat ik erg blij ben met deze mannen en we willen nu geen wijzigingen meer ~~}>

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:09

ow wat ziet dat er stoer uit, je ziet dat ze echt nog naast elkaar lopen in plaats van met elkaar, maar goed dat komt vanzelf. Vaker doen en meer foto's plaatsen!

Wal_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:30

Ik heb ook twee webtech combinatie tuigen,
1 enkelspan nog
koop er straks nog een enkel bij
dan wil ik ze ombouwen tot dubbelspan, hoe duur zijn die dingen?
weet niet precies hoe ze heten