[AR] Voor het eerst betuigd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise_

Voor het eerst betuigd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 21:30

En ook deze jongeheer mocht eraan geloven. Inmiddels 2 jaar en 4 maanden oud is hij oud genoeg om betuigd te worden, en dat is dus ook gebeurd. Hij heeft zijn hele leven op het land gestaan samen met zijn maatje. Daarbij is hij destijds door de moeder verstoten en toen hij heel klein was opgegroeid in een vervroegde 'opfok' met andere verstoten veulens. Er is dus niet veel met 'm gedaan, altijd in het land gestaan. Een halster was bekend en je kon hem zo nu en dan poetsen en losgooien.

Maar nu is hij 6 dagen in Zoetermeer geweest om correct betuigd te worden, en het was een succes! *\o/* De beste man noemde hem 'de mustang'. :D
In den beginne kwam hij natuurlijk omhoog en heeft hij uitgehaald richting kar/tuig, maar van dit gedrag is niets meer te zien, hij doet het prima!

We kwamen hem dus vandaag ophalen, en vanochtend hadden ze hem voor het eerst in een tweespan gezet. In de avond mocht hij weer een rondje.. met ons! :D

Afbeelding
Hoi!

Afbeelding
Baasje, wat doe je daar?

Afbeelding
Ik mag er weer aan geloven. :(

Afbeelding

Afbeelding
Samen naast Uniek, een van de paarden van de firma die Doroon heeft beleerd

Afbeelding
In het zonnetje.

Afbeelding

Afbeelding
En op weg! Hier links

Afbeelding
Alle hoeken van Zoetermeer gezien..

Afbeelding
De man die hem beleerd heeft voelde het hobby gevoel opkomen, dus we zijn een stuk langer weggebleven dan we aanvankelijk eerst wilden. Op deze foto maakten we een bocht linksom, en paardje had pas sinds die ochtend voor het eerst in een tweespan gestaan, dus waren scherpe bochten als deze waar het andere paard duwt nieuw voor 'm....

Afbeelding
... en kwamen we erachter dat dit snel genoeg goed ging. :D
We zijn nog achter de pilaren op de foto langs geweest.

Afbeelding
En een parkeergarage in lukt ook :j

Afbeelding
En weer moe en voldaan thuis

Afbeelding
Mocht hij weer mee naar huis..

Afbeelding
Truck in. :)

Al met al een heerlijk avondje! Hij was erg braaf, stond natuurlijk op punten heel wat te springen en te dansen, maar wat wil je met een jong dier. :D We zijn niet de lucht in gegaan, en hebben niks aangereden.
Gelukkig is het dier absoluut niet bang aangelegd, dat scheelt zoveel. Hij kijkt, en that's it. Je moet hem wel echt bezig houden, anders zit 't mis.
Hij is professioneel betuigd bij Hanemaaijer in Zoetermeer. Fijne gozer, heel rustig en vriendelijk gaat hij te werk, met volle controle. 'Halt' is ook echt halt. De basis zit er nu in, en terug op stal wordt hij verder beleerd en naar eigen hand gezet en dan mag hij als hij 'groot' is samen met z'n moeder (als dit lukt) in het tweespan. :D

b485

Re: Voor het eerst betuigd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:30

Ziet er netjes uit. Vooral die parkeergarage is grappig.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:42

het was ook erg leuk om jullie paardje mee te maken!
wat een fijn dier is dat!
Erg slim en alert!

succes met het 'doorrijden'

groetjes van 'de stagaire' (van foto 6 :D)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:42

Paard lijkt het netjes te doen!

Wat ik dan wel weer verschrikkelijk jammer vind, is dat er dan toch altijd mensen blijven die geen geduld hebben en al zo vroeg hun paard (laten) beleren.... Verbaasd me niets als paardlief gewoonweg helemaal overrompeld zou zijn van alles; in een paar dagen tijd zoveel te verwerken vind ik nogal wat voor zo'n jong beestje dat zowel lichamelijk als zeker ook geestelijk nog niet uitgegroeid is.
Geestelijke belasting vergeten veel mensen helaas vaak.

Noem me een zeur, ik vind het nog wat anders als je met 2,5 jaar héeel rustig aan de gang gaat met een beetje stemcommando's leren, tuig wennen e.d. al vind ik dat eigenlijk nog wat te vroeg, maar met 2 jaar en 4 maand al compleet ingespannen en al...
:n nee sorry.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 22:52

_maaike_D schreef:
het was ook erg leuk om jullie paardje mee te maken!
wat een fijn dier is dat!
Erg slim en alert!

succes met het 'doorrijden'

groetjes van 'de stagaire' (van foto 6 :D)

Hee wat leuk! Fijn dat het allemaal zo goed ging! :D
Was zelf een tijdje niet geweest op stal, ik kom terug en krijg nou wat.. paardje is beleerd, haha! Goede zaak hebben jullie geleverd zeg!

@JoyCiej007: Ik ga compleet met je mee wat betreft de leeftijd, dat is ook niet mijn keuze. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 23:09

oké, dus als ik het goed begrijp is het je eigen paard dus ook niet?
Zal er wel 1 'van de oude stempel' zijn dan, de eigenaar.
Zo jammer, want het lijkt me een erg leuk beest. Ze zijn zoveel beter af als ze nog even lekker 'jong' kunnen zijn, werken kunnen ze nog hun hele leven; wat is een paar jaar wachten nou op een heel paardenleven lang plezier van je paard, denk ik dan?
Edit: foto 1 vind ik overigens erg leuk, er zit een leuke kop op!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 23:32

Dit is zeer zeker niet mijn paard, nee. Ik ben 'slechts' een goede kennis. :D Ik kan je in ieder geval verzekeren dat hij niet overwerkt zal worden. Zo'n drukke week als dat hij nu heeft gehad zal hij nooit meer hebben, eigenaren rijden niet zo frequent en zolang oma paard nog loopt, geniet deze heer nog even van z'n jonge dagen. :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 00:10

He wat grappig, op foto 5 geloof ik zie ik mezelf nog net achter Uniek staan :+
Heb ze zien weggaan en weer terugkomen, had tweespan koetsiersbewijs avondje.

Vwb de leeftijd, ook niet mijn ding zeg maar, maar heb niet het idee dat dit paard hier (zoals het hier gaat) iets van overhoudt hoor, gaat allemaal heel ontspannen en relaxed, daar wordt geen paard slechter van.

En de parkeergarage door :+ dat is echt geweldig.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 00:12

Zo zonde dat dit niet 6 maandjes later kan. 2 jaar en 10 / 11 maanden a la (liever nog gewoon 3 jaar of ouder) maar ik vind 2 jaar en 4 maanden écht heel jong! En dat terwijl het een gaaf paard is!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 00:18

Hij is inderdaad erg jong maar in 6 dagen correct betuigd zet ik nog veel grotere vraagtekens bij.
Hoop dat het allemaal goed blijft gaan. Veel plezier er mee!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 00:42

@Vanhuisuit: Hihi, leuk, nog iemand die 'm gezien heeft. :D

@ Blackdevils:
Citaat:
De basis zit er nu in, en terug op stal wordt hij verder beleerd en naar eigen hand gezet

De basis is in 6 dagen bijgebracht, de rest komt past later op eigen terrein. Bedankt!

@Sappos: Zoals ik al zei ben ik zelf ook geen voorstander van zo vroeg beleren, maar daarnaast is het trekken van een kar een hele andere belasting dan het dragen van een ruiter, en dus kijk ik ook niet vreemd op als dit voor het 3e jaar gebeurt.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 00:52

Ben ik helemaal mee eens maar dan nog zie ik ze liever nog net wat meer uitgroeien :j Liever bijna 3 dan nog geen 2,5 ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 01:31

idd leeftijd vind ik wat vroeg om zoveel invloeden te krijgen. zover jij beschrijft is hij verstoten door moeder dus al veel vroeger de opfok ingegaan, vervolgens af en toe in de handen gehad om te poetsen en halster om te doen, maar er is dus nooit met hem over straat gelopen? ik vind het dan toch idd heel anders om rustig te beginnen dan paf boem alles in 6 dagen doen! ik zou ook overvraagd worden als ik nu opeens in 6 dagen moet leren hoe ik een hele auto in elkaar zet terwijl ik er voorheen nog nooit een gezien had (voorbeeldje:P)

als je dan ook nog geen wedstrijd ambitie hebt en zelf zo nu en dan eens wilt gaan maar nu nog niet echt omdat je een ander paard hebt... dan helemaal zie ik het nut niet ervan om alles in een weekje te proppen.

maar het ziet er wel allemaal erg leuk uit :D en idd foto 1 is om op te eten :D (nja ik eet geen paard hoor ;))

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 03:11

Hiep piep hoera, dit paard heeft een basis gekregen om nooit te vergeten.
Er is niets mis gegaan, het ziet er allemaal heel mooi en rustig uit. Over een jaar is hij dit nog niet vergeten. Leuk dier verder ook en dat maanoog vind ik zelf heel erg mooi.
Hij lijkt voor wel een beetje beervoetig. Ik ben wel benieuwd naar wat bewegingsfoto's over een tijdje.

Crisicasters, oude mannen draaien hun hand er niet voor om om deze categorie jonge paarden even in te spannen. Er is nog nooit een paard dommer van geworden en de oude knarren weten wel op tijd te stoppen. Die hebben minstens veertig jaar ervaring, het gemiddelde Bokkertje kan er nog veel van leren.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 03:15

Sappos schreef:
Zo zonde dat dit niet 6 maandjes later kan. 2 jaar en 10 / 11 maanden a la (liever nog gewoon 3 jaar of ouder) maar ik vind 2 jaar en 4 maanden écht heel jong! En dat terwijl het een gaaf paard is!

Dus, als het geen gaaf paard was, maar een stinkbok, was het niet te jong?
een schrale troost, hij hoeft alleen maar even uit te kijken waar hij loopt en moet net iets meer kracht zetten dan wanneer hij los in het land staat. Er zit nog niemand op zijn rug.
Voor een menpaard is het niet te jong, en het is geen slappe Tinus. Voor een jong dier is dit juist een hele mooie ervaring waar de baasjes over een jaar erg veel voordeel van hebben.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:19

Zo uit het land en in 6 dagen beleren?
Dat noem ik een spoedcursus,haha.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:31

Trouwens...er wordt gezegd van paard kwam wel omhoog en heeft naar de wagen geslagen. Ik heb er nu 3 beleerd en ben nu met de vierde bezig. GÉÉN van alle paarden zijn met het beleren omhoog gekomen of hebben naar de wagen geslagen. Ik reken meestal een maand voor het beleren. Minimale leeftijd: 3 jaar. Met mijn eigen dieren ben ik veel langer bezig, er wordt per dier bekeken hoe snel we gaan

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:51

Het is gewoon een feit dat het lichaam nog lang niet is uitgegroeid, en dat groeiplaten en gewrichten e.d. ook nog lang niet gesloten en uitgegroeid zijn:
Afbeelding

Neem daarbij dat een paard op een dergelijke leeftijd mentaal ook nog lang niet volwassen is. Paard moet zich toch wel kunnen concentreren om zo aan het werk te gaan; die concentratie is op die leeftijd nog lang zo groot niet, en kunnen ze ook niet lang vasthouden. Maar als ze er dan ineens tegen in gaan, dan zijn ze maar 'aan het klieren' en dan moet je ze 'aanpakken'.

In 6 dagen van vrijwel helemaal groen (kent geen tuig, geen bit, geen verkeer, helemaal niets) naar hup zo voor de kar en hup, zo in 2span de weg op, waarbij paard duidelijk laat merken dat hij er niets van snapt dat z'n spanmaatje ineens de langboom zijn kant op duwt.... dat vind ik nogal wat om te verwerken in zo'n korte periode, op zo'n jonge leeftijd.

En daarin ben ik het ook wel een beetje met BD eens; je hebt grote kans dat het paard gigantisch overrompeld is door wat hij allemaal wel niet voor z'n kiezen heeft gehad in die paar dagen, en dan is het nog maar de vraag of hij straks thuis ook zo braaf zal zijn.

@ bijdehandje: tuurlijk, respect voor 'de oude garde', ben het met je eens dat dat vaak de enige echte 'paardenmensen' zijn, als je het zo moet noemen. Maar tegenwoordig is er ook meer bekend dan 'vroegah', je kan ook teveel aan vroeger hangen....

Ik ken mensen van de oude stempel die bloedonderzoek bij een ziek paard maar grote onzin vinden 'want dat had je vroeger ook niet'. Tsja, als we op die fiets gaan beginnen......

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:12

ben het in dit geval met bijdehandje eens, dat ie de basis heeft geleerd daar wordt ie echt niet dommer van.
en zo lang ie op deze leeftijd nog geen huifkar hoeft te trekken en alleen sporadisch een keer een licht wagentje(en dan geen uren uiteraard) denk ik ook niet dat het kwaad kan.
zal niet zeggen dat vroeger alles beter was, maar de oude garde van vroeger heeft wel veel meer verstand van paarden dan degene die het nu denken te weten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:19

Ik ga het commentaar niet allemaal herhalen, ik ben het eens met alles hierboven maar ik vind het knap dat hij het zo allemaal maar doet. :j

Ik vind alleen die laatste foto wat eng eigenlijk...als het paard nou in zijn achteruit gaat omdat hij de vrachtwagen niet op wil dan loopt ie zo de sloot in. Ergens anders parkeren was niet mogelijk? :+

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:20

Jee, mijn shet kreeg laatst 5 dagen de tijd om te verwerken wat hij geleerd had.
Ik weet dat het TS haar fout niet is, maar ik sta hier ook absoluut niet achter :n

Ja vroeger was alles anders, maar dat wil niet zeggen dat het goed was.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:53

Sappos schreef:
Trouwens...er wordt gezegd van paard kwam wel omhoog en heeft naar de wagen geslagen. Ik heb er nu 3 beleerd en ben nu met de vierde bezig. GÉÉN van alle paarden zijn met het beleren omhoog gekomen of hebben naar de wagen geslagen.
Praten we hier over Shetjes? Elk paard kan een keer slaan of steigeren, op zich niets mis mee.

Er wordt weer lekker doorgezaagd inderdaad. Ik ben er niet op tegen om een dier jong wat te leren, het enige gevaar is (ook uit eigen ervaring) dat wanneer een dier lekker loopt je stiekem toch eigenlijk te veel gaat doen.
Een recreatief ritje is niets mis mee.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:35

Bellatrix schreef:
. Ergens anders parkeren was niet mogelijk? :+

Nee hier niet echt :D is nogal een smalle straat :Y) met huizen die te bereiken zijn door een bruggetje, dus het terrein van Hanemaaijer ligt een stuk lager dan de weg. Daar kom je niet zo snel weg met zo'n wagen als je dat niet gewend bent denk ik :o

Ziet er goed uit! Basis bij Hanemaaijer zit wel goed, die man is echt zo relaxt en kundig! Hij heeft echt vreselijk veel ervaring. Heb er met veel plezier vorig een paar lessen genomen.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 17:57

@JoyCiej007: over het helemaal groen gedeelte: Hoor dat hij al wel bekend was met zowel tuig op de rug als het bit. :) Was mij nog niet bekend, maar dat maakt het wel een stuk makkelijker en minder abrupt natuurlijk. Ik kan het niet meer dan met je eens zijn wat betreft je verhaal en de hier bekende informatie over groeiplaten, maar ik vrees dat er nu weinig aan te doen is. De basis zit erin en dit is snel gebeurd. Ik kan je enkel verzekeren dat het 'doorrijden' op een heel ander tempo zal gebeuren. :)

Bedankt voor de reacties!

@ Bellatrix, nee elders parkeren was helaas niet mogelijk met een flink brede truck. :D hij was te breed om überhaupt het bruggetje te passeren om op het terrein van Hanemaaijer zelf te komen. Gelukkig loopt dit paardje zonder ook maar enig probleem de truck in dus daar is alles goed gegaan.
@ Ukkiepuk: Leuk dat je daar ook geweest bent! Ben ook echt heel tevreden over hoe hij te werk gaat! :J

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:47

Wat een leuk paard! leuk dat je hem hebt beleren bij de hanemaaaijers, die kunnen dat soort dingen wel haha! basis zal er dus zeker goed in zitten nou de kilometers gaan maken voor de goede gewenning.

Veel menplezier!