Mensen doen vaak dingen omdat ze nu eenmaal "zo horen", zonder verder bij het effect na te denken of het nut.
Er zijn zeker paarden die beter lopen met oogkleppen. Ook bij meerspannen kant het makkelijker zijn met name bij langspannen waarbij de leidsels langs de ogen van de achterpaarden lopen.
Maar bij enkelspannen vraag ik me het nut ook vaak af hoewel je een heftig effect kunt krijgen als je ze zomaar weg laat.
PaysBas schreef:Wat leuk om een keer een aanspanning aan het werk te zien met nog wel een jongen op de bok!
Er zijn er wel meer hoor. 
janouk schreef:Tip; pas wel op dat je zelf recht blijft zitten op je kar. Je zit vaak scheef, zeker bij de galop.
Je hebt deels wel gelijk, in het filmpje met de galop is het wat geforceerd.
Maar: Als ik als ruiter op een paard zou zitten dan dien ik stil rechtop te blijven zitten zodat ik het paard niet stoor in zijn balans en zelf geen verkeerde spanning in mijn lijf heb.
Net als bij OHZ heeft het hele lichaam effect op het paard. Een verandering van aanspanning werkt door in het contact. Je moet ontspannen en losgelaten op de kar kunnen zitten.
OHZ zal een paard in een wending zelf zorgen voor balans en de massa naar binnen verplaatsen. Als ik echter op de wagen zit wordt dit echter niet voor me gedaan. Daarbij helt mijn kar ook nog naar buiten door de middelpuntvliedende kracht en de vering. Wanneer ik rechtop probeer te blijven zitten moet ik mijzelf gaan houden. Dit levert dus een spanning op in mijn lichaam die weer vertaald wordt naar het paard.
Door in de wendingen los te blijven en tegengesteld mee te gaan kost het me weinig/geen spierspanning om te blijven zitten.
Wanneer ik dus volgens het plaatje probeer te gaan zitten in de dressuurproef zal dit altijd spanning opleveren. En spanning gaat altijd ten koste van de beweging.
Vandaar dat ik in de training de losgelatenheid belangrijker vindt dan het plaatje, al blijft het natuurlijk altijd een aandachtspunt. 
sumic schreef:thomas sjouwt lekker door. kwa gangwerk kunnen die van mij echt niet aan hem tippen.
Op de foto's ziet hij er meer ontspannen uit dan in het draf filmpje.
De spanning die klopt. Dit komt ook omdat ik hem probeer meer naar de oprichting toe te rijden. Ik heb hem lang alleen achter de hand aan naar beneden gereden.
Verder zit in de gangen ook wel wat werk, niet alles is van nature, met name zijn ruggebruik waaruit naast zijn sterke persoonlijke karakter het meeste verzet voortvloeit.