[AR] Samen voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sorsie

Samen voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 20:56

Mijn mooie duo
Afbeelding
Mijn uitzicht vanaf de kar
Afbeelding
Bliksem
Afbeelding
Wonder
Afbeelding

Aangezien ik nu alleen maar over de weg kon zijn er nu geen echte rijfoto's |(
Als ik weer in het land kan rijden komen er ook nog een keer rijfoto's :D

A_nita

Re: Samen voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:58

Leuk spannetje!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:01

Wat zitten er nou voor extra riempjes aan die hoofdstelletjes op de foto's met alleen hun koppies erop?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:06

ik neem aan dat die laatste foto's van de hoofden niet zijn van hoe je ment? zie n.l. bij je ingespannen foto wel bitjes.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 21:13

Foto's van de hoofdjes zijn inderdaad niet hoe ik men, maar vond het anders zo weinig foto's :o
En dat hoofdstel, dat is een gewoon hoofdstel door mij omgetoverd (niet helemaal perfect :P ) tot bitloos _O- , daarom zit dat een beetje maf.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:14

Aha, ik dacht al. :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:21

Leuke shetten!
Ik snap alleen niet wat je op de laatste foto's met de hoofdstellen hebt gedaan? Hoop dat je niet op deze manier 'bitloos' gaat mennen?? Daarbij zitten de bakstukken en het kopstuk e.d. helemaal om elkaar heen gedraaid, dat zou ik toch echt anders doen.

Foto 1 geeft een héel gevaarlijk beeld; ik zie niemand op de wagen en ook niemand die het span vast heeft en/of er voor staat. Levensgevaarlijk, dat zou ik nóoit meer doen!
Verder zou ik wel op zoek gaan naar andere tuigbeschermers; deze zijn zo verschrikkelijk dik dat het hele tuig uit z'n fatsoen wordt gehaald ;)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:31

ik volg de leidsel chaos niet helemaal :? hoe heb je dat in hemelsnaam zitten :?
(net als de riempjes chaos aan de hoofdstellen)
maar houd je je pony's nou naast elkaar door een riempje tussen de schoftje?

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 21:50

JoyCiej007 schreef:
Leuke shetten!
Ik snap alleen niet wat je op de laatste foto's met de hoofdstellen hebt gedaan? Hoop dat je niet op deze manier 'bitloos' gaat mennen?? Daarbij zitten de bakstukken en het kopstuk e.d. helemaal om elkaar heen gedraaid, dat zou ik toch echt anders doen.

Foto 1 geeft een héel gevaarlijk beeld; ik zie niemand op de wagen en ook niemand die het span vast heeft en/of er voor staat. Levensgevaarlijk, dat zou ik nóoit meer doen!
Verder zou ik wel op zoek gaan naar andere tuigbeschermers; deze zijn zo verschrikkelijk dik dat het hele tuig uit z'n fatsoen wordt gehaald ;)

Ik had geprobeerd een gewoon hoofdstel bitloos te maken. Hiermee men ik echt niet hoor _O-
Ik weet dat het niet goed zit, ben nog opzoek naar een goed bitloos hoofdstel, dus als iemand tips heeft :o maargoed, dat is een ander onderwerp.
En de foto was inderdaad gevaarlijk, ik weet dat het geen excuus is, maar de shetlanders zijn altijd heel lief. De volgende keer doe ik het niet weer ;)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:06

@ sorsie, de shetten waar ik zondag met mee ging op de wagen zijn normaliter ook heel lief, zondag echter besloten ze te gaan racen en waren ze totaal niet meer te houden. Zijn uiteindelijk op een muurtje met lichtreclamebord tot stilstand gekomen. Ik wil hiermee vooral zeggen, blijf altijd voorzichtig al zijn ze meestal nog zo braaf

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:35

Geen idee hoe jij je kruisleidsels heb zitten en hoe jij nu stuurt
Zo horen ze te zitten:
Afbeelding
Het linker leidsel gaat dus bij de linkerpony door zowel de leidselsleutels op het schoftje als op de halsriem en vervolgens naar het linkerbit van de rechterpony. Andersom dus ook.
Nu ben je op goed geluk de bocht door gegaan

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 11:21

Bedankt voor de verduidelijking :D
Ik had de linker leidsel bij de linker pony wel goed, maar dan had ik de linker leidsel bij de rechter pony door de leidselsleutels gedaan, die moesten dus door de leidselsleutels van de linker pony :o
Nu snap ik het weer :D Bedankt voor de hulp :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:37

sorsie schreef:
Ik had de linker leidsel bij de linker pony wel goed, maar dan had ik de linker leidsel bij de rechter pony door de leidselsleutels gedaan, die moesten dus door de leidselsleutels van de linker pony :o

Maar wat ik nou niet snap; hoe kan je in godsnaam op deze manier op pad gaan, terwijl je blijkbaar geen enkel idee hebt hoe je correct moet optuigen en inspannen? Hoe kan je dan veilig de weg op gaan?

Ik zou je echt met klem een mencursus/cursus koetsiersbewijs willen aanraden, want op deze manier vraag je gewoon om ongelukken.
Daarbij; je pony's kunnen nog zo verschrikkelijk lief zijn, het blijven pony's, vluchtdieren. Als je ze zo los zet en ze schrikken ergens van (en ja dat doen ze vroeg of laat heus, ookal zijn ze de allerliefsten) en er zit niemand op de bok of er voor om de leidsels vast te houden, dan gaat je span er vandoor zonder jou en heb jij het nakijken.
Mag jij raden wat er verder allemaal wel niet kan gebeuren!

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 12:07

JoyCiej007 schreef:
sorsie schreef:

Maar wat ik nou niet snap; hoe kan je in godsnaam op deze manier op pad gaan, terwijl je blijkbaar geen enkel idee hebt hoe je correct moet optuigen en inspannen? Hoe kan je dan veilig de weg op gaan?

Ik zou je echt met klem een mencursus/cursus koetsiersbewijs willen aanraden, want op deze manier vraag je gewoon om ongelukken.
Daarbij; je pony's kunnen nog zo verschrikkelijk lief zijn, het blijven pony's, vluchtdieren. Als je ze zo los zet en ze schrikken ergens van (en ja dat doen ze vroeg of laat heus, ookal zijn ze de allerliefsten) en er zit niemand op de bok of er voor om de leidsels vast te houden, dan gaat je span er vandoor zonder jou en heb jij het nakijken.
Mag jij raden wat er verder allemaal wel niet kan gebeuren!

Je hebt gelijk.
Kennissen van ons rijden al jaren met de kar (ook dubbelspan en tandem) en die helpen mij regelmatig. Nu was het echter een poosje geleden en had ik verkeerd in mijn hoofd hoe de leidsels vast moesten... Ik dacht écht dat ik het goed in mijn hoofd had, maar blijkbaar niet. De kennissen zijn verhuisd dus konden nu niet even langskomen om te helpen. Er was wel een vriendin mee, maar die weet eigenlijk niet zoveel van mennen :o
Ik krijg straks ook menles, maar omdat ik shetlanders heb is dat lastig, want je kunt niet een paardenkar erachter hangen. Dus we zitten nu nog met het veroer van het karretje naar de manege waar ze lessen geven. Je kunt moeilijk iedere keer eerst de pony's en dan het karretje erheen rijden...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:17

Waarom is het lastig dat je shetlanders hebt en er geen paardenkar achter kan hangen? Die snap ik niet helemaal? Je hoeft toch geen grotere kar er achter te hangen??

Heb je geen trailer waar de pony's in kunnen en een aanhanger voor de kar? Weet niet hoe ver je van de manege zit, maar anders als het niet ál te ver is, kun je er toch ook gewoon rijdend heen met je pony's en kar?

Of je vraagt bij de plaatselijke menvereniging of iemand een instructeur weet die ook aan huis lesgeeft.

Je kan ook een cursus koetsiersbewijs doen met paard en wagen van iemand anders soms.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 13:02

Ze hebben op de manege alleen karretjes voor grote pony's of paarden, dus daarom is het lastig dat ik shetlanders heb want die kunnen niet voor zo'n grote kar ;) Dan moet ik dus iedere keer mijn eigen karretje mee zien te nemen.

We hebben wel een aanhanger voor de kar, maar dan moet mijn moeder iedere keer 2 keer heen en weer 2 keer terug rijden |( Dat wil ze niet.
Rijdend erheen gaat helaas ook niet, want de dichtsbijzijnde manege is 13 km enkele reis dus dat is 26 en dan nog een uur lesrijden, dat is wat te veel voor ze.

Misschien dat ik inderdaad paard en wagen van een ander kan lenen, dat moet ik nog navragen, maarja het is natuurlijk leuker met mijn eigen :P

Ik heb ook advertenties geplaatst (op marktplaats) of iemand mij menles wil geven, maar dan krijg ik reacties en dan besluiten ze uiteindelijk dat het te ver is |(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:26

maar waarom zitten de pony's nu met de schoftjes aan elkaar geknoopt?

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 21:37

stef schreef:
maar waarom zitten de pony's nu met de schoftjes aan elkaar geknoopt?

Was even voor de foto, dat ze mooi naast elkaar bleven :P

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:41

JoyCiej007 schreef:
Leuke shetten!

Idd,
Met die tuigbeschermers zien ze er een beetje pakezeler eruit!
Maar verder leuke pony's

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 21:43

HeleneDas schreef:
JoyCiej007 schreef:
Leuke shetten!

Idd,
Met die tuigbeschermers zien ze er een beetje pakezeler eruit!
Maar verder leuke pony's

Dankje :D
Ja, klopt inderdaad, de beschermers vielen me erg tegen, ben opzoek naar andere.
Misschien iemand een tip?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 00:08

haha...prachtig, knoop de schoftjes aan elkaar, dan lopen ze netjes bij elkaar.
Dat vind ik wel een zeer creatieve oplossing....zou dan wel even photoshoppen en het wegwerken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:18

als ze zonder riempje tussen de schoftjes niet naast elkaar staan, heeft 1 dus de strengen te lang (of de ander te kort)

ilsemarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:33

ah wat een leuk span

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:04

.... :wow: staat je tweespan nou LOS op de eerste foto?
Meid ga alsjeblieft eerst iets leren over het optuigen en mennen van een tweespan voordat je zo de weg op gaat en je dieren, jezelf EN andere weggebruikers in gevaar brengt.