[AR] Veluwe 5-daagse

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Veluwe 5-daagse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 15:27

Hallo allemaal,

Ik ben van woensdag 21 juli 2010 tot zondag 25 juli 2010 naar de Veluwe geweest met de haflingerclub. We verbleven in de Woody Ranch in Uddel, dat is 3 uur rijden van hier.
Iedereen had zijn haflinger bij, maar ik moest weer lekker anders doen: ik nam mijn witte welsh pony mee :Y) Ik heb veel naar mijn hoofd gesmeten gekregen, dat het nog veel te vroeg was om Romeo mee op 5-daagse te nemen, en dat "die kleine" het nooit zou redden tussen haflingers.
Maar...niets is minder waar. Romeo heeft de 5-daagse zonder problemen meegedaan! *\o/*

Iedereen kreeg een plattegrond van het gebied zodat we gemakkelijk de weg zouden vinden. Iedere avond werd er een routebeschrijving gemaakt die de volgende dag gereden zou worden. De eerste dag zijn we gewoon in groep gaan rijden, het was zo'n 20 km, een beetje om de bossen te leren kennen.
Die avond, bij de 'vergadering' werd er tegen me gezegd: "Lotte, wij gaan zo ongeveer rijden *wijst route aan*, maar je kleintje gaat dit nooit kunnen, dus jij kan zo rijden *wijst véél kortere route aan*.
Ik heb vriendelijk bedankt en gezegd dat ik zelf wel zou zien hoe ik ging rijden. Romeo deed het zo ontzettend goed dat we de 2e dag 36 km hebben gereden, Romeo was niet eens bezweet :D Er waren maar een paar spannen die ook rond die afstand zaten, de rest zat zo'n 10 km minder. Dan moet je je inbeelden dat er voornamelijk tweespannen waren, er was maar 1 haflinger die in het enkelspan stond. :Y)
Toen waren de mensen al verbaasd, maar ze zeiden allemaal: "We zijn nog maar op de 2e dag hé, wacht maar af..."

De 3e dag kregen de paarden rust, anders zou het een beetje te veel worden. De 4e dag ging weer zo goed, we hebben 30 km gereden zonder problemen. Romeo was niet moe te krijgen, maar ik wou hem toch zeker niet overbelasten. De 5e en laatste dag hebben we 25 km gereden omdat we niet veel tijd hadden, alles moest nog ingeladen worden.

Vooral de laatste dag hoorde ik op de achtergrond mensen tegen elkaar zeggen: " :wow: Heb je die kleine gezien?? Die liep ons tweespan straal voorbij!" en "Wat heeft Lotte toch een geweldig pony'tje hé, het is echt een beestje met karakter!" en "Die Romeo, dat is toch een echte toppony hé!"
Iemand van de club zei ook tegen me: "Toen je Romeo 3 jaar geleden kwam laten zien, dacht ik: "jezus wat heeft die gekocht, zo een lelijk ding!", maar ik moet op mijn woorden terugkomen hoor, het is een prachtbeest! Ik heb er werkelijk niets op aan te merken! Als de fokker hem nu ziet, zal die spijt hebben dat hij Romeo heeft weg gedaan! Hem zou ik zeker en vast willen kopen, hij is ideaal voor mijn kleinkinderen en het is een perfecte menpony met karakter."
Pff daar doe je het toch voor hé <3

Gisteren hadden we de paarden nog 1 uur op de wei gezet voordat ze de vrachtwagen op gingen. Andere paarden stonden te slapen in de wei en zouden liefst geen poot meer verzetten. Maar wie moest weer anders doen? Uiteraard ja, Romeo :Y) Hij liep te paraderen als een puber dat een half jaar op stal heeft gestaan. Toen hoorde ik langs alle kanten: "Jezus Lotte wat heb jij dat dier gegeven? Dat is toch niet meer normaal hé dat hij na 5 dagen nog zo actief is!!"

Maar goed, ik heb mijn verhaal gedaan (of toch het belangrijkste deel, ik kan nog véééél meer vertellen :o ), hier zijn de foto's!

Mooi wit gewassen
Afbeelding

Afbeelding

Meisje van 11 jaar heeft 25 kilometer gemend, ze vond het geweldig!
Afbeelding

Genieten van de prachtige bossen
Afbeelding

Even kijken waar we ons bevinden :o
Afbeelding

Afbeelding

Romeo hield ineens bruusk halt, toen hoorden we ook wat in het bos maar konden niets zien... Afbeelding

....en plots steekt er in de verte een dik everzwijn het boswegje over, gevolgd door 6 kleintjes. In het midden van het paadje kan je een klein bruin baby-everzwijntje zien rennen.
Afbeelding

De sherry-stop: voor de meeste menners het belangrijkste moment van de dag :D Afbeelding

En weer verder op pad... het wegje liep zo ver als je kon zien.
Afbeelding

Even poseren
Afbeelding

Zijkant
Afbeelding

Uiteraard eerst rollen nadat we hebben uitgespannen
Afbeelding

Sherry-stop
Afbeelding

10-jarig meisje dat met Romeo ment, ze komt iedere vakantie naar de eigenaars van mijn vz-paardjes. Ze woont in Parijs maar is van Ivoorkust.
Afbeelding

Onderweg naar huis gingen we even controleren hoe het met de paarden ging, dus even aan een tankstation van de snelweg af. Zien we plots een paar jeeps heen en weer crossen langs de autostrade, we vonden het al zeer raar... Komt er plots een varken tevoorschijn!
Politie was al gebeld, ze moesten het dier proberen te vangen, maar hoe vang je een varken die helemaal van de kaart is?
http://img101.imageshack.us/img101/4071/p7250183.jpg

Het was een onvergetelijke vakantie en zeker voor herhaling vatbaar! Romeo heeft ontzettend zijn best gedaan <3
Bedankt voor het lezen!
Groetjes Lotte

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:37

Wat geweldig!
Prachtige ritten hebben jullie gemaakt!

En ik ben natuurlijk helemaal niet bevooroordeeld met mijn welshkes en eentje daarvan die zelfs ook Romeo heet, maar die hebben echt wel karakter, die geven volgens mij veel minder snel op dan menig grotere pony/paard, dacht dat dit al algemeen bekend was ;)

L_Rivaldo

Re: Veluwe 5-daagse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:42

Ziet er echt geweldig uit en ik altijd maar denken dat er echte zware zandpaden zijn.. kijk hoe mooi die paden.. stiekem toch maar even kijken of er nog wat mogelijk is ben jaloers :D

Echt mooie foto's!

merle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:05

sander_lotte; wat heb je een mooie pony <3 en wat een mooie lokatie waar je gemend hebt :o

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:21

Super zeg!!! Je kan echt trots zijn op je ponie beest!!!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 16:39

@ avaluna: het waren inderdaad prachtige ritten! Ik sta nog steeds versteld van de mooie bossen.
De welsh pony's zijn niet zo gekend hier, dus over het karakter van een welsh weten weinig mensen iets. Maar Romeo heeft hen eens goed laten zien hoe welsh pony's zijn ;)
De laatste dag reden we met 3 spannen achter elkaar: een tweespan haflingers, mijn enkelspan welsh pony en een enkelspan haflinger. De achterste menner vroeg: "gaan we nog 1 keer een rengalopje doen? Als afsluiter van de geweldige vakantie..." Zo gezegd, zo gedaan, we gingen in rengalop. Het tweespan haflingers was zich volledig aan het geven, maar ik moest Romeo inhouden omdat hij bijna op de wagen voor ons zat :D

@ Laura: er zijn veel zware zandpaden, maar er zijn ook paden die perfect te doen zijn. In het Speulderbos zijn de bossen het leukst om te rijden.(naar onze ervaring)

@ merle1: dank je :D

@ jouke_h: ik ben inderdaad erg trots op mijn ukkie <3

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:43

Erg leuke pony! goed dat hij in het hooi rolt, zo blijft hij netjes proper :) Moeten de mijne ook eens doen..

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:19

Lotte, Top locatie met top pony. Dat kon alleen maar goed gaan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:30

Wat is Romeo toch een superpony....maar wat wil je met een super Welsh A ;) het zijn gewoon kanjers.
Een heerlijke vakantie is dat geweest, hij loopt zo dapper door die bossen. En dat hij de haflingers eruit rijdt, die kleine dribbelkont :D
Volgens jaar gaan wij ook! Geniet nog lekker na van je heerlijke 5-daagse enne... wanneer ga je voor de mendurance :+ ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:38

Ik zei toch dat dat makkelijk ging.
Ziet er geweldig uit en je heb ook een hele mooie pony.
Je broek mag wel een gaatje hoger trouwens

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 21:26

@ Boterfliegje: in het hooi rollen doet ie altijd :D Zelfs als ik in de loop van de dag hooi bij breng, moet hij eerst erin rollen voordat hij begint te eten :+

@ VHU: Hij liep inderdaad erg dapper door de bossen, de oren vielen er bijna af, zo ver naar voren stonden ze :D
Ik sta er nog steeds van versteld hoe hij sommige haflingers eruit reed :Y)

@ Napie: dank je, het was een geweldige ervaring. Alleen jammer dat vriendlief niet graag foto's maakt, ik heb alleen maar 2 foto's van mezelf van de laatste dag, toen had ik iemand mijn fototoestel gegeven om foto's van de groep te trekken. De rest van de foto's heb ik zelf moeten maken.

Wat betreft de broek, mag die echt een gaatje hoger? Dank je om het even te zeggen, dacht dat die goed zat zo :o Achja, iedereen leert voortdurend bij hé ;)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:34

Ow wat leuk zeg, ziet er onwijs gezellig uit!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 01:50

gaaf joh,echt leuk zo"n rit.
en je ijzers zaten er ook goed onder :D (ligt hij lekker met zijn benen omhoog)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:28

Wauw, gaaf zeg zo'n rit!
Leuk he, die ommeslag als de mensen dan toch zien dat zo'n kleintje absoluut niet onderdoet voor hun grote ;)
Is bij ons ook vaak zo, dat ze aan het begin van de rit vragen "och, dat shettie, houdt-ie dat wel vol?" en dat Sun aan het eind van de rit frisser is dan hun eigen grote paard ;)

Groetjes, lacuna

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 11:01

@ Jelleee: het was ook onwijs gezellig, er heerste een heerlijke sfeer onder de groep, dat maakt al veel goed op zo'n vakantie! Er werd voortdurend gelachen, nooit waren er zure gezichten te zien.

@ happytime: de ijzers zaten er jammer genoeg niet goed onder, de koten van zijn achterbenen lagen open(een klein plekje maar), vandaar dat ik peesjes had aangedaan. De peesjes zijn aardig beschadigd, maar liever de peesjes dan Romeo zijn benen.
Blijkbaar gebeurt dit vaak, dat is geen fout van de hoefsmid, het ligt gewoon aan de manier van lopen van het paard. Volgende keer moet ik dat gewoon even zeggen tegen de smid en die zet de ijzers anders.

@ Lacuna: die mensen hun gezicht zien vond ik echt de kers op de taart van zo een zalige vakantie :D Op het einde was echt iedereen tegen elkaar bezig hoe geweldig "die kleine" het doet :+

@ VHU: mendurance zou ik dolgraag willen doen, maar ik zou niet weten waar dat hier in de buurt is. In Nederland hoor ik er vaak over, maar hier in het verre België (Genk om precies te zijn) kent niemand het.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:30

Misschien in de mendurance in Etten Leur voor jou goed bereikbaar?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 16:03

Etten Leur is op 150 kilometer van hier, dat is best wel ver. Het probleem is ook dat ik geen trailer heb, en ook geen auto dat een trailer mag trekken, dus zou ik een trailer met auto moeten lenen/huren... Voorlopig is het denk ik onmogelijk om zulke dingen mee te doen, toch als het zo ver is.
Maar ik hoop wel dat ik het ooit zal kunnen doen.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:58

Ziet er leuk uit :D

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 00:33

Zo, die die pony heeft het best gedaan. Super pony geworden!
Maar je meent toch niet echt dat je zo van de haflingers onder de indruk was ;) :D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 09:52

@ BlackDevils: dank je, het is inderdaad een superpony geworden. <3 Ik had het nooit verwacht dat ik het voor elkaar ging krijgen om mee naar de Veluwe te gaan :D Het was überhaupt al een droom dat uitgekomen was om mijn eigen pony te beleren voor de wagen en het nog goed voor elkaar krijgen :+
Het meeste dat Romeo hier ooit heeft gelopen was 26 kilometer, dus ik dacht de ritten rond de 26 kilometer te houden. Ik had echt niet gedacht dat Romeo losjes 36 kilometer ging lopen met 2 volwassenen en 1 kind op de wagen!
De haflingers waren het gewoon om vele kilometers te maken, maar die waren wel leeg na 30 kilometer. Romeo daarentegen liep nog door de wei te galopperen na de rit van 36 kilometer. Ik was dus onder de indruk van Romeo, en van de haflingers was ik verbaasd dat ze niet meer konden :D

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:43

Ha! Ik geloof dat ik jullie gezien heb zaterdag op een parkeerplaats/kruizing tussen radio kootwijk en hoog soeren... Wij waren de blauwe corsa met de ligfiets op het dak.
Ik moest zo lachen om je pony omdat hij gewoon vol gas wou vertrekken achter de haflingers aan (wachten zinde m niet helemaal geloof ik).

Erg leuke pony en aanspanning hoor!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:21

Oooh daar ben ik ook geweest met het menweekend van mijn faculteit. :) Heel mooie omgeving daar. Het was koud en regenachtig maar lekker doorcrossen met karretje... Ik denk alleen dat jullie veel beter overal langs konden want wij hadden een grote tuiger ervoor. _O-

Maar wat een prachtig Welshje! Groot gelijk dat je die meeneemt. :)

Edit: varkens vang je door ze met schotjes de juiste kant op te drijven. Anders raken ze idioot gestresst. Als deze van een vleesvarkensbedrijf kan kunnen ze het wel vergeten eraan te verdienen denk ik. _O-

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:25

krijg helemaal zin om ook te mennen als ik dit zie.
Leuke foto's en super leuk paardje! <3

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 13:48

@ pjer: wat grappig dat je me gezien hebt! Ik heb 1 punt in mijn hoofd waar je mij gezien kan hebben. Ik ga het proberen te beschrijven: wij kwamen uit een bosweggetje en waren recht overgestoken (boswegje heet Kootwijkerdijk, er ligt ook een manège, de weg die wij in gingen is de Kerkendelweg, en de weg die we overgestoken zijn was de Heetweg)
Ik was toen overgestoken en stond nét niet meer op het kruispunt, ik liet de haflingers vertrekken want ik was het zooo moe dat Romeo haast achterop die wagen sprong, het zinde Romeo inderdaad niet maar hij kon geen kant uit want ik had de voor- en achterrem ingedrukt :D Hij mocht niet van me vertrekken als hij niet rustig bleef stilstaan en netjes in stap vertrok.(Ik heb wel mijn zin gekregen }:) ) Ik herinner me wel een auto waarvan de passagier erg aan het kijken was :o

@ Nemurin: Wij hebben 5 dagen zon gehad. Woensdag heeft het even gedrupt bij het inspannen, maar toen we vertrokken was het weer over. Zondag bij het vertrek was het ook aan het regenen, voor de rest heeft het niets geregend.
Over het algemeen waren de paadjes wel vrij breed, maar op sommige plaatsen werd het wel wat smalletjes. Er was ook iemand bij met een vierspan haflingers, dat is wel wat breder dan 1 tuiger :D Ik vond het werkelijk een heerlijke vakantie, we hadden het niet beter kunnen hebben! Zulke prachtige bossen hebben we hier toch niet!
Wat betreft het meenemen van mijn pony, ik heb er over getwijfeld omdat hij nog maar 1 jaar beleerd is voor de wagen. Er had ook nog nooit iemand een 4-jarige meegenomen naar de Veluwe, ik was de eerste. Ik heb hem meegenomen met het idee: "Ik neem hem mee, als ik merk dat het niet gaat, gaat hij het land op en ga ik bij iemand anders op de wagen." Niets moest, ik heb 100% naar Romeo gekeken en het is beter gegaan dan ik had verwacht.

Met het varken hebben wij ons niet gemoeid, maar het was wel grappig om de politie zo te zien klungelen :D Ook de mensen van het tankstation waren aan het helpen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:55

Wauw een 4-span... ja dan wordt het soms wel even smal. Nee wij gingen echt de hei op ook en kwamen constant gesloten hekken tegen en moesten over smalle paadjes manouvreren. Paard heeft wel goed kunnen oefenen met keren. _O-

We waren er dan ook begin mei. Toen was het echt nog koud. :) Dus ik denk wel dat jullie een betere tijd hadden uitgekozen ja.
En ziet er niet slecht uit voor zo'n onervaren pony dan! Hij leek mij al vrij ervaren. Gewoon even kijken maar verder niet moeilijk doen.