[AR] Andor voor het eerst ringrijden! (geen succes)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Friso_lover

Andor voor het eerst ringrijden! (geen succes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:25

Eerst maar wat informatie over Andor.

Naam: Andor van stal Navarana
Leeftijd: 14 jaar
Ouders: onbekend
Extra informatie: Andor heeft tot zijn 4e op een manege gestaan, waar hij nooit alleen is geweest. Wij hebben hem nu ongeveer 2 maand in ons bezit. Vroeger heb ik nog op die manege gereden en ik heb ook mijn eerste wedstrijd op hem gereden. En hij is onlangs reserve kampioen geworden in Garijp!

We zijn nu vooral met hem bezig voor het enkelspan, waar hij moeite mee heeft omdat hij dus vrij weinig voor enkel is gebruikt, hij stond altijd met een andere pony voor het span, waar hij dus op die manege ook altijd bij is geweest. Dat ging steeds goed, in het begin zelfs beter dan we hadden verwacht. Dus heeft de vrouw waar hij bij in het land staat ons opgegeven voor het ringrijden in Tibma. Daar hadden mijn zusje en ik erg veel zin in. Ik nog net iets minder dan haar omdat mijn paard daar een vreselijk ongeluk heeft meegemaakt. En mijn nachtmerrie werd werkelijkheid, hij steigerde, bokte en alle dingen waardoor ik zwaar geërgerd werd. Toen we het laatste rondje zouden rijden steigerde hij zo hoog dat mijn zusje en ik bang waren dat we met de sulky achterover zouden klappen, ondertussen schoot de rechter boom uit het riempje (als je begrijpt wat ik bedoel). Dat was voor mij de druppel en ik stopte toen. Een andere man zou voor mij doorgaan, mijn vader en ik liepen terug naar de plaats waar we weer zouden stoppen (overal stond iemand om ons op te vangen). Even later belde mijn tante op om te zeggen dat ze zijn gestopt omdat hij weer zo vreselijk stond te steigeren.

Ik hoop écht dat dit beter word, want anders ben ik bang dat het een miskoop is. Ik wil hem niet kwijt omdat ik wel een emotionele band met hem heb. Maar als dit zo doorgaat wil ik niet met hem verder.
Tips zijn dus méér dat welkom! Oja, in de winter komt hij bij mijn opa te staan, waar hij alleen in een box staat en waarschijnlijk komt er dan helemaal geen paard naast hem te staan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Je ziet dus dat ik helemaal klaar zit om aan de teugels te trekken zodra hij van plan was om op hol te slaan.
Alsjeblieft bokt, help me!

denice

Re: Andor voor het eerst ringrijden! (geen succes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:29

Meer vooruit rijden!

Het is een knappe pony, maar geef hem iets meer ruimte en denk voorwaarts. Zodra hij steigert, naar voren laten gaan.

Waarom komt hij van de winter helemaal alleen te staan? Dat is toch sneu voor hem?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:41

Ik denk dat je zowiezo je strengen strakker moet zetten zodat het lamoen minder snel uit je lichtogen kan gaan.

Als hij gaat stijgeren heb ik geleerd heb naar een kant toe te trekken, dan kunnen ze moeilijk weer omhoog.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:02

Je strengen hangen idd op alle foto's te los en in bogen; ik zou ze ook strakker doen; nu trekt hij met zijn schoftje en dat is natuurlijk niet de bedoeling ;)
Daarbij hoort het lamoen niet uit de lichtogen te schieten; met de strengen strakker doen wordt dat ook al wat minder, maar zitten er wel stophaken op het lamoen? Dat is ook wel heel belangrijk!

Hebben jullie een rem op de sulky? Ik mis namelijk een broek aan het tuig...?

Van de winter alleen op stal zonder ook maar enig ander paard zou ik dus juist níet doen. Ieder paard heeft soortgenootjes in zijn buurt nodig; door hem alleen te zetten maak je hem alleen nog maar gefrustreerder! Vind bovendien dat geen enkel paard 24/7 op stal hoort te staan, ook niet in de winter, maargoed dat is weer een andere discussie.

Ik zie dat jullie een trensje gebruiken als bit. Helemaal niets mis mee hoor, maar als hij zo sterk wordt en jij moet daarom zo erg aan de leidsels hangen (bit wordt op een aantal foto's ook door z'n mond getrokken) kun je er dan niet beter een stangetje in hangen? Die trek je igg niet zo door hun mond heen. Een liverpool bijv. die je ietsje scherper instelt, zodat je ook niet zo hoeft te trekken.

En realiseer je je wel dat ringsteken wel iets is waarvan zo'n 90% van de paarden ontzettend heet en vervelend wordt? Het is constant aantrekken, even draven, en dan weer stilstaan, stukje bijstappen, stilstaan. Veel paarden raken daar ontzettend gefrustreerd en geirriteerd van, en dat kan ik me ook wel een beetje voorstellen.
Misschien heb je toch te snel meegedaan aan een dergelijk iets als dit, of is hij gewoon, net als héel veel andere paarden, niet zo geschikt voor het ringsteken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:41

Zeker niet alleen zetten komende winter, worden ze niet blijer en braver van.
Ik mis ook een broek of rem. En de strengen hangen los. Zorgen dat alles goed zit is erg belangrijk als je op pad ga.
Met mijn pony's (die al aardig wat van de wereld gezien hebben) ga ik ook nog niet ringsteken omdat het het echt iets is waar ze erg onrustig van kunnen worden.

Als ik jou was zou ik het aan je instructeur vragen wat die er van vind. Die kan precies zien waneer het fout gaat en waarom. En kan dus beter met een oplossing komen.

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:09

Ik herken dit wel een beetje.
Mijn ponie deed dit in het begin ook in enkelspan.
In tweespan was er helemaal niks aan de hand.
Nu gaat het erg goed. Ze vond het maar wat eng alles alleen.
Nu draaft ze vrolijk wat kilometertjes weg in dr uppie.
Je hebt een mooie ponie.
Jammer dat het zo moet gaan.
Dan is de lol er idd snel af. Ik hoop voor je dat het in orde komt.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 13:49

De strengen zal ik laten nakijken, op buitenrit enzo zit die wel strak, alleen nu moest ik hem zó verschrikkelijk inhouden anders vloog die in galop weg, wat hij al een paar keer deed.
Ik heb ook al gezegt dat ik een ander bit wilde, maar daar waren de mensen het niet mee eens die hielpen. "Je moet zelf meer oefenen, geen hulpmiddelen ofzo gebruiken". Wat ik wel snap natuurlijk, maar zo ga ik echt niet verder.
Een broek hebben we wel, maar dat vond Andor niet zo'n succes. Dus die hebben we afgehaald.

Hij komt van het winter op stal te staan, omdat de mensen waar hij nu bij staat geen stallen over hebben, we proberen het wel te beregelen maar dan moet er een stal bij worden gemaakt. Het is niet zo dat hij er niet uit komt, overdag staat hij grotendeels in de bak, met mijn paard, alleen weet ik dan niet zeker of dat wel goed komt, dus daarom zei ik ook dat hij 'waarschijnlijk' alleen komt te staan.

L_Rivaldo: Bedoel je dat je tijdens het steigeren aan een kant moet trekken?
Dennis: Ik heb geen les, wel zijn er altijd andere mensen bij wanneer ik ga mennen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:13

allereerst voorlopig geen ringrijden of wat voor wedstrijden dan ook. Eerst jij en de pony aan elkaar laten wennen. Je hebt hem nog maar net. Hij moet jou leren vertrouwen en jij hem.

Hoeveel men ervaring heeft de pony? Hij is nog jong, dus ik schat in dat hij nog niet zoveel ervaring heeft. En hoeveel menervaring heb jezelf? Ik zou eerst les nemen. zodat een instructeur kan zien waar jullie aan kunnen werken om het vertrouwen te herstellen.
Je lamoen mag niet uit het lichtoog schieten. Dan heb je niet goed opgetuigd of is je tuig niet goed afgesteld op de koets.
Wat doe je verder met de pony? Train je hem aan de lange lijnen? (dus mennen zonder koets). Daar kan je veel van leren samen.
De broek hoort bij het tuig, daar remt de kar op. Is een onderdeel van het tuig.
Waarom men je zonder oogkleppen? Wij mennen nooit zonder oogkleppen en al helemaal niet in het verkeer. Met oogkleppen kan je pony zich beter concentreren en reageert minder op de omgeving.

Maar ik denk dat in jullie geval les en veel begeleiding op zijn plaats is en eerst in een vertrouwde omgeving voor je het verkeer in gaat.

En bij steigeren snap ik de tip van L Rivaldo niet. Voor de kar is het niet aan te raden aan 1 kant te trekken. Zoals alles bij paarden: ook bij steigeren, naar voren oplossen.

Wal_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:54

als een paard steigerd geef je hem ruimte,
als je hem aantrekt is de kans er dat je hem uit evenwicht haalt, en dan valt ie mischien wel achterover..

ga veel met hem aan de lange lijnen werken,
en zet die broek aan het tuig en doe hem een hoofdstel met oogkleppen op..

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:05

Ringsteken is leuk met een pony/paard wat stil wil staan. Ikzelf rij al jaren met een grote die dat ook niet wil, dus wij rijden altijd een extra ronde buitenom het parcours om weer aan te kunnen sluiten als we aan de beurt zijn. Onze is 16 jaar inmiddels en het wordt wel iets beter, maar zodra hij de muziek weer hoort, gaat toch de spanning boven de leeftijd en wordt meneer heet en onrustig.
voor de rest sluit ik me aan bij bovenstaande adviezen met betrekking tot het tuig en bit. Oplossingen moet je soms wel zoeken in de juiste middelen, zeker een goed bit met het mennen, eigenlijk de enige direct verbinding tussen menner en paard. Alleen met het ringsteken rijden we de onze in het middelste oog van de liverpool, anders gewoon bovenin. Een ervaren menner zei mij eens: het bovenste gat moeten ze verdienen! Onze dus wel met de normale ritten maar niet met het ringsteken. Toch blijven we het doen, we vinden het beiden wel erg leuk, al is het wel een energie-vretend iets op deze manier.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:57

Friso_lover schreef:
De strengen zal ik laten nakijken, op buitenrit enzo zit die wel strak, alleen nu moest ik hem zó verschrikkelijk inhouden anders vloog die in galop weg, wat hij al een paar keer deed.
Ik heb ook al gezegt dat ik een ander bit wilde, maar daar waren de mensen het niet mee eens die hielpen. "Je moet zelf meer oefenen, geen hulpmiddelen ofzo gebruiken". Wat ik wel snap natuurlijk, maar zo ga ik echt niet verder.
Een broek hebben we wel, maar dat vond Andor niet zo'n succes. Dus die hebben we afgehaald.

Hij komt van het winter op stal te staan, omdat de mensen waar hij nu bij staat geen stallen over hebben, we proberen het wel te beregelen maar dan moet er een stal bij worden gemaakt. Het is niet zo dat hij er niet uit komt, overdag staat hij grotendeels in de bak, met mijn paard, alleen weet ik dan niet zeker of dat wel goed komt, dus daarom zei ik ook dat hij 'waarschijnlijk' alleen komt te staan.

L_Rivaldo: Bedoel je dat je tijdens het steigeren aan een kant moet trekken?
Dennis: Ik heb geen les, wel zijn er altijd andere mensen bij wanneer ik ga mennen.

Dan trekt hij de sulky op het bit... blijkbaar???

Kan me ook wat voorstellen van de reacties van de mensen die daar hielpen. Als ik het zo bezie ben je veels te snel van stapel gelopen..... je wil té veel en té snel, en dan roep je ook dat je het allemaal niet meer zo ziet zitten en hem misschien wel weg moet doen. Geef het de tijd, idd eerst aan elkaar wennen en dat heeft tijd nodig. Dan lekker samen aan het werk en pas als jullie aan elkaar en aan het werk gewend zijn, dán ga je een keer een wedstrijdje oid rijden....
Je oordeelt, vind ik, ook veels te snel. 'zo ga ik niet verder'. Nogmaals; wat verwacht je eigenlijk van een pony die je nog helemaal niet lang hebt, en die je ook nog eens meeneemt naar iets waar eigenlijk héel veel paarden zo heet en zenuwachtig van worden?

Als hij goed, normaal en volledig beleerd is, hoort hij een broek te kennen. Alleen omdat de pony het geen succes vind laat je hem er toch niet af? Om vervolgens wel te gaan rijden, met het risico dat de wagen eens flink tegen z'n hakken of bil schiet....
Ook daar zou ik eerst aan werken; gewenning aan de broek.

Als pony al in de lucht is kan je weinig meer doen dan leidsels naar voren doen, héel veel ruimte van voor geven en zéker niet trekken want dan kunnen ze achterover slaan. Verder is er op dat moment eigenlijk niets wat je kan doen. Steigeren is wel deels te voorkomen idd door het voorwaarts op te lossen. Maarja, laat dát bij ringsteken nou net iets zijn wat lang niet altijd mogelijk is.

Als ik alles zo bij elkaar lees, krijg ik gewoon het idee dat je veels te hard van stapel bent gelopen, en door dit soort 'fratsen' maak je het dénk ik, alleen maar erger. Laat hem lekker thuis, ga er rustig mee aan het werk, lange lijnen, dubbele longe, gewenning aan de broek, dat soort dingen. Span hem na een tijdje weer rustig in en leer elkaar kennen in het werk.

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:12

janouk schreef:
Hoeveel men ervaring heeft de pony? Hij is nog jong, dus ik schat in dat hij nog niet zoveel ervaring heeft..

hij is al 14 dat is toch niet meer zo jong?
En er staat ook dat die hiervoor al een tijd met een andere pony voor de kar heb gelopen
(ookal zegt dat dan ook niet precies hoeveel ervaring die heeft maar ik dacht ik zeg het even
misschien had je eroverheen gelezen ;) )

Zoals veel mensen hier al zeggen, eerst de pony beter leren kennen
nou beter leren kennen..
Je hebt al een band met hem las ik, maar met name beter leren kennen tijdens het mennen
& geef hem inderdaad wat tijd, waarschijnlijk komt het allemaal goed
en als je hem dan nu al weg wilt doen krijg je er denk ik echt heel veel spijt van

veel succes & ik hoop dat je de juiste beslissingen maakt :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:58

Uit je verhaal wordt vooral duidelijk dat jullie nog niet aan een evenement als ringsteken toe zijn.
Zorg voor goed en degelijk tuig, dat maakt het al direct een stuk veiliger.
Je ziet dat hij de wagen op sommige foto's puur op zijn bit vooruit trekt.
Ik zou rustig aan doen en toch kijken om wat lessen te volgen met hem.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:11

Ik heb niet verschrikkelijk veel verstand van mennen , men af en toe met een shet.
Maar vind je tuig heel rommelig ogen, vooral bij het borstuig.

Verder ga ik mee met bovenstaande tips.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:21

Ik wil eigenlijk alleen even ingaan op je bit. Ik reed mijn shetje eerst ook altijd met een gebroken bit voor de kar, maar ook hij was erg voorwaarts en moeilijk te houden.

Ik heb toen een liverpoolstang aangeschaft en dit maakte zoveel verschil. Ik denk zelfs dat dit zoveel vriendelijker is, want ik heb nu altijd heel licht contact met de teugels. En als het moet kun je hem altijd terug nemen.

Ik gebruik bij de stang niets eens de hefboomwerking.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:56

Oefenen oefenen en oefenen met enkelspan. Hij moet nu op zijn eigen benen lopen en heeft dus geen steun aan een maatje. Kleine stapjes, evenementen zijn dus gewoon te veel. Probeer eens een keer met oogkleppen en kijk dat aan hoe dat gaat. Zoals al gezegd is dan kan hij zich beter op jou concentreren en niet op de omgeving. Misschien werkt het beter misschie ook wel helemaal niet. Verder zou ik gaan oefenen met lange lijnen en dan ook de broek eraan doen. Zo kan hij wennen er aan wennen. Probeer een ander bit, ga longeren en kijk hoe hij er op reageert.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 01:21

Daar ben ik het met jullie eens tijdens het stijgeren dat je ruimte moet geven :) de tip die ik inderdaad gekregen had was als je het aan ziet komen dat hij wilt dat je hem dan met zijn hoofd naar een kant zet ''zodat hij niet omhoog kan gaan'' Dit helpt inderdaad niet in wanneer hij al omhoog is en al rennend ervandoor wil.

TS: Inderdaad nooit opgeven als de klik er duidelijk altijd geweest is. Ik heb ook een stapje terug moeten doen met mijn nieuwe pony omdat hij zelf erg onzeker en angstig was, gewoon weer bij de basis beginnen en les is zeker aan te raden. Dat geeft jou meer rust en veiligheid voor jou en je pony. Gelukkig is het goed afgelopen!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:26

Wanneer steigert hij dan precies?
Ik bedoel, dat zal wel zijn tijdens het wachten. Even een goede groom ernaast die hem even streng kan toespreken als hij wil steigeren, en dan ben je al een eind van het gedonder af.

Daarnaast, als ik op deze zelfde manier zou rijden met mijn pony, tja dan vraag ik er zelf om hoor. Hoe harder ik ga trekken, hoe nijdiger hij wordt en hoe minder ermee te beginnen is. Veel effectiever is een korte ophouding en direct weer los, nog een ophouding en weer loslaten net zo lang tot hij in jouw tempo loopt. Wil hij terug gaan versnellen, meteen weer een ophouding. Niet pas ingrijpen als je weer met 40km/u over de baan vliegt, maar zodra hij ook maar DENKT aan het verhogen van het tempo meteen een ophouding en weer loslaten.
Als je niet loslaat, geef je hem de kans om eens lekker op jouw handen te gaan hangen. Daar wordt hij alleen maar sterker en bozer van en dat moet een keer ontploffen. Ofwel door ervandoor te gaan, ofwel door eens flink te gaan bokken.

Een evenement als ringsteken, ik sluit me aan bij de rest, jullie zijn er gewoon nog niet aan toe. Ga eerst eens zelf met hem rijden, en zodra dat helemaal goed gaat bel een andere (ERVAREN!!) menner op met een braaf paard (of in elk geval een paard wat hij/zij onder controle heeft) en ga dan eens samen rijden. En als dat weer lekker gaat, probeer dan eens stukjes van elkaar weg te rijden, elkaar te passeren en je in te laten halen.

En vwb het bitje. Een liverpoolstang is absoluut geen martelwerktuig maar ook voor het paard een heel fijn bit. Het ligt rustig en stil in de mond, en als menner kun je er heel lichte maar duidelijke hulpen mee geven. Dan hoeft het ook niet zo'n ruk-en-pluk-werk te worden als nu.

Groetjes, lacuna

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:45

Mijn pony's zijn doodmak, ik rij er kilometers mee door het bos, alleen. Dressuurwedstrijd, marathon, mendurance allemaal geen probleem maar ringsteken is ook aan mijn pony's niet besteed. Ook mijn pony's komen omhoog en worden enorm heet. Na het ringsteken ben ik weer weken bezig met normaal weg kunnen rijden. Oorzaak: wachten, langzaam stappen, andere combi's die wegdraven van je en een kleine afstand volop moeten draven.
Beter dat je het ringsteken voorlopig laat voor wat het is. Verwacht niet dat je pony meteen de oude is.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:09

Ringsteken is idd een vak apart, daar heb je heeeul coole pony's voor nodig.
Zelf doe ik het wel, maar mijn span gaat voor me door het vuur, daar kan ik van op aan, en bovendien is het rijtechnisch al aardig op orde.

Les nemen is een goed idee, zodat je echt goede instructie krijgt, en niet allerlei tips zomaar aannemen van iedereen die het ook wel weten, en de rest is hierboven ook al gezegd,
Gaaf paardje zeker niet opgeven, hij is erg leuk om te zien. *D

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:44

ik heb ook niet zo heel erg veel verstand van het mennen ( er zijn mensen met meer verstand ervan die al gereageerd hebben)
maar ik zie ook dat je strengen korter moeten.
alleen zijn het touwstrengen en ik denk dat dat erg lastig word om in te korten.

Oogkleppen hoeven niet persee... maar zou bij jouw pony wel eens beter kunnen zijn dan zonder oogkleppen.
zodat hij zich beter op jou concentreerd.
en niet teveel op zijn omgeving gaat letten.
Mijn pony loopt zonder oogkleppen, maar puur en alleen omdat hij met oogkleppen juist heel erg schrikkerig is.

Je zou eventueel eens een liverpoolstangetje kunnen proberen.
kijken of hij daar beter/makkelijker op te rijden is.

verder zou ik hem zeker laten wennen aan de broek.
want als je nu moet stoppen... en je hebt geen stophaken? zo te zien..
hoe remt je sulky dan? niet?
geloof me als je pony de kar op zijn haken krijgt ben je ook niet blij.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 12:51

Wow, alweer veel berichten erbij.
Ik ben gisteravond weer met hem aan het mennen geweest, we gaan nu zoveel mogelijk alleen met hem op pad, zodat hij weet dat er niks gebeurd als zijn vriendinnetjes er niet zijn, en dat hij even went om alleen te zijn. Hij gedroeg zich erg netjes voor zijn doen.
Veel hebben het over de haken, die zitten er wel op. En de strengen hebben we een knoop in gemaakt, zodat die korter is, veel meer kunnen we er niks aan doen aangezien ze van touw zijn. Dit tuig kregen we meteen met hem mee toen we hem kochten. Ik heb het met mijn ouders over gehad om een nieuw hoofdstel met oogkleppen en liverpool bit, maar ze zijn bang dat hij dan nog minder te hanteren is aangezien hij kleppen en dat bit niet is gewent. Ze zouden er nog over nadenken. Dus daar kan ik nog geen antwoord op geven.
De mensen waar Andor staat zegmaar, die zeiden dat we niet meteen moesten opgeven met het ringrijden, over een paar weken is het weer ergens en als er geen verbetering is stoppen we ermee , in elk geval voor een tijdje.
Oja, ik krijg binnenkort ook menles, mijn zusje heeft het een paar dagen geleden gekregen maar toen moest ik aan het werk, dus kon ik niet komen.

Ik hoop dat we een nieuw hoofdstel en bit krijgen, en dat Andor daar beter op reageert. Maar is dat bit niet heel scherp in zijn mond?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:49

Friso_lover schreef:
Wow, alweer veel berichten erbij.
Ik ben gisteravond weer met hem aan het mennen geweest, we gaan nu zoveel mogelijk alleen met hem op pad, zodat hij weet dat er niks gebeurd als zijn vriendinnetjes er niet zijn, en dat hij even went om alleen te zijn. Hij gedroeg zich erg netjes voor zijn doen.
Veel hebben het over de haken, die zitten er wel op. En de strengen hebben we een knoop in gemaakt, zodat die korter is, veel meer kunnen we er niks aan doen aangezien ze van touw zijn. Dit tuig kregen we meteen met hem mee toen we hem kochten. Ik heb het met mijn ouders over gehad om een nieuw hoofdstel met oogkleppen en liverpool bit, maar ze zijn bang dat hij dan nog minder te hanteren is aangezien hij kleppen en dat bit niet is gewent. Ze zouden er nog over nadenken. Dus daar kan ik nog geen antwoord op geven.
De mensen waar Andor staat zegmaar, die zeiden dat we niet meteen moesten opgeven met het ringrijden, over een paar weken is het weer ergens en als er geen verbetering is stoppen we ermee , in elk geval voor een tijdje.
Oja, ik krijg binnenkort ook menles, mijn zusje heeft het een paar dagen geleden gekregen maar toen moest ik aan het werk, dus kon ik niet komen.

Ik hoop dat we een nieuw hoofdstel en bit krijgen, en dat Andor daar beter op reageert. Maar is dat bit niet heel scherp in zijn mond?

Ik zie toch echt geen stophaken zitten, maargoed dat kan aan mij liggen. Nergens in dit verhaal hoor ik je over de broek. Nogmaals; zo rijden is érg gevaarlijk, dat is wachten op ongelukken. Je wagentje is niet geremd én je rijdt zonder broek, 'omdat hij dat eng vind en niet gewend is'. Vroeg of laat krijgt hij die wagen op z'n hakken of tegen z'n kont en dan zijn de rapen pas echt gaar.
Wat te doen? Niet meer inspannen, en wennen aan de broek. Aan de hand, aan de dubbele longe en lange lijnen, laat hem ook wennen aan druk op de broek. Dán pas weer inspannen, mét broek.

Die strengen zijn gewoon veels te lang; veel meer dan een knoop maken en hopen dat het goed zit kan je idd niet met touwstrengen. Maar dat wil niet zeggen dat dat betekent dat je je spul niet op orde hoeft te hebben. Hij trekt het hele gewicht nu op z'n schoftje ipv. op z'n borst; dat is toch echt niet de bedoeling. Als het met die touwstrengen niet lukt om goed op maat te krijgen, zal je toch echt op zoek moeten naar wat anders. Het is heel belangrijk om alles goed op orde te hebben en alles veilig en passend te hebben, voordat je er mee gaat rijden.

Dat hij aan oogkleppen niet gewend is lijkt me logisch, als hij daar nooit eerder mee is gereden. Maar om het daarom niet te doen of igg te proberen, is onzin imo. Dan laat je hem er aan wennen?? Ik ben nu ook bezig 1 van mijn pony's te beleren; die was zo groen als gras toen ik met hem begon, die kende nog helemaal geen bit en ook geen oogkleppen. Dat heet gewenning; na een paar keer longeren, lange lijnen en wandelen met hoofdstel met oogkleppen is hij daar perfect aan gewend, en dat geld voor het bit net zo. Een liverpool bit is geen (heel)scherp bit. Ook hier geld; het bit is zo scherp als de hand v/d menner.

Je ment nu met een trensje (ik hóop met een ongebroken mondstuk, als hij gebroken is dan prikt dat heel vervelend in zijn gehemelte, helemaal als je er zó veel kracht op zet), maar moet je zien hoe. Pony trekt het gewicht puur op z'n bit voort en wordt gigantisch in z'n mond getrokken. Dan kan je er beter een liverpool in hangen; dat zal in dit geval juist minder scherp inwerken want dan hóef je in principe hem niet zo in z'n mond te trekken en pijn te doen. Dan kun je veel lichter en preciezer werken, juist vanwege die hefboomwerking. Dan bereik je als het goed is met een lichte, kleine ophouding hetzelfde als nu dat je het trensje zijn hele mond doortrekt. Daarbij is een liverpool heel veelzijdig qua verstelling; je kan de leidsels, afhankelijk van de pony en de situatie, heel makkelijk wat naar boven of naar beneden vergespen, en zo kan je kiezen tussen een iets 'scherpere' inwerking als het nodig is, en een wat lichtere inwerking. Een liverpool is écht niet scherp, en zou in jou geval veel beter zijn. Want op deze manier het bit door de mond v/d pony rossen is al hélemaal niet eerlijk voor de pony.

En tenslotte kan ik eigenlijk niet zo goed begrijpen waar jij mee bezig bent; je hebt die pony pas net, dus jullie moeten nog heel erg aan elkaar wennen, ook in het werk. Pony heeft altijd in 2span gelopen (dat is ook maar weer eens een reden waarom een 2span pony's ook altijd afzonderlijk in enkelspan moeten worden getraind af en toe), jij hebt hem net, spant hem in z'n eentje in, zonder broek (want dat kent hij niet) met dit tuig en je 'jaagt' hem een ringstekerij in. Je verwacht van hem dat hij dat maar 'gewoon ff' doet, en vervolgens vind je het nog gek ook dat hij zo reageert.

Je mag blij zijn dat er geen ongelukken gebeurd zijn, en dat hij nog een pietsie vertrouwen ergens in zich heeft voor je. Wat je dan júist niet moet doen, is over een paar weken al wéer een ringstekerij rijden. Dat is, sorry, imo het meest domme wat je in dit geval maar kan doen. Als je die pony graag echt 'kapot' wil rijden, moet je dat nog eens doen. Sommige pony's zijn daar nou eenmaal niet geschikt voor, dat ringrijden, en zullen er ook nooit geschikt voor worden. Dat wil niet zeggen dat jou pony niet geschikt is, maar je hebt hem nauwelijks de tijd gegeven aan jou en het werk te wennen. Hij heeft aangegeven erg heet en opstandig te worden van dat ringsteken, als je dan over een paar weken dat wéer gaat doen heb je grote kans (weet ik eigenlijk haast wel zeker) dat je hem dan helemaal naar de knoppen rijdt, en dan heb je daarna misschien wel maaaaanden werk eer hij weer een beetje normaal kan doen....

Ik zou echt wat met de tips gaan doen hier, en vooral een goede meninstructeur gaan zoeken, en ringstekerijen en al dat soort 'fratsen' maar even laten voor wat het is; bij jullie zit de basis en het vertrouwen er nog niet eens in, dan kun je van je pony ook niet verwachten dat hij zoiets heftigs als ringrijden zomaar even voor je doet, en dan heel braaf is en geen pas verkeerd zal zetten....

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:00

Even over die touwstrengen. Ik heb zelf ook tijden met dat tuigje gereden. Ik maakte ze op lengte voor mn kar, knupte ze om de zweng heen en het stuk wat ik overhield ff opknopen zodat het niet over de grond sleept (of als je alleen met deze wagen rijdt gewoon afsnijden, ben je van heel het gedonder af.)
Enige nadeel was dat ik wel altijd goed moest kijken of beide strengen even lang waren, anders stond hij scheef voor de wagen. Maar verder ging het altijd prima.
Het zal zo heus niet horen, maar ik denk dat mijn pony er op die manier minder last van had dan wanneer hij de wagen op het bit moest trekken.
Moest juist heel erg wennen aan gewone strengen, die kon je niet trappeloos op maat zetten maar was je afhankelijk van waar de tuigmaker de gaatjes geprikt had.

Groetjes, lacuna

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:59

@ ts
lees ik goed dat je binnenkort weer gaat starten bij het ringrijden |o