Friso_lover schreef:Wow, alweer veel berichten erbij.
Ik ben gisteravond weer met hem aan het mennen geweest, we gaan nu zoveel mogelijk alleen met hem op pad, zodat hij weet dat er niks gebeurd als zijn vriendinnetjes er niet zijn, en dat hij even went om alleen te zijn. Hij gedroeg zich erg netjes voor zijn doen.
Veel hebben het over de haken, die zitten er wel op. En de strengen hebben we een knoop in gemaakt, zodat die korter is, veel meer kunnen we er niks aan doen aangezien ze van touw zijn. Dit tuig kregen we meteen met hem mee toen we hem kochten. Ik heb het met mijn ouders over gehad om een nieuw hoofdstel met oogkleppen en liverpool bit, maar ze zijn bang dat hij dan nog minder te hanteren is aangezien hij kleppen en dat bit niet is gewent. Ze zouden er nog over nadenken. Dus daar kan ik nog geen antwoord op geven.
De mensen waar Andor staat zegmaar, die zeiden dat we niet meteen moesten opgeven met het ringrijden, over een paar weken is het weer ergens en als er geen verbetering is stoppen we ermee , in elk geval voor een tijdje.
Oja, ik krijg binnenkort ook menles, mijn zusje heeft het een paar dagen geleden gekregen maar toen moest ik aan het werk, dus kon ik niet komen.
Ik hoop dat we een nieuw hoofdstel en bit krijgen, en dat Andor daar beter op reageert. Maar is dat bit niet heel scherp in zijn mond?
Ik zie toch echt geen stophaken zitten, maargoed dat kan aan mij liggen. Nergens in dit verhaal hoor ik je over de broek. Nogmaals; zo rijden is érg gevaarlijk, dat is wachten op ongelukken. Je wagentje is niet geremd én je rijdt zonder broek, 'omdat hij dat eng vind en niet gewend is'. Vroeg of laat krijgt hij die wagen op z'n hakken of tegen z'n kont en dan zijn de rapen pas echt gaar.
Wat te doen? Niet meer inspannen, en wennen aan de broek. Aan de hand, aan de dubbele longe en lange lijnen, laat hem ook wennen aan druk op de broek. Dán pas weer inspannen, mét broek.
Die strengen zijn gewoon veels te lang; veel meer dan een knoop maken en hopen dat het goed zit kan je idd niet met touwstrengen. Maar dat wil niet zeggen dat dat betekent dat je je spul niet op orde hoeft te hebben. Hij trekt het hele gewicht nu op z'n schoftje ipv. op z'n borst; dat is toch echt niet de bedoeling. Als het met die touwstrengen niet lukt om goed op maat te krijgen, zal je toch echt op zoek moeten naar wat anders. Het is heel belangrijk om alles goed op orde te hebben en alles veilig en passend te hebben, voordat je er mee gaat rijden.
Dat hij aan oogkleppen niet gewend is lijkt me logisch, als hij daar nooit eerder mee is gereden. Maar om het daarom niet te doen of igg te proberen, is onzin imo. Dan laat je hem er aan wennen?? Ik ben nu ook bezig 1 van mijn pony's te beleren; die was zo groen als gras toen ik met hem begon, die kende nog helemaal geen bit en ook geen oogkleppen. Dat heet gewenning; na een paar keer longeren, lange lijnen en wandelen met hoofdstel met oogkleppen is hij daar perfect aan gewend, en dat geld voor het bit net zo. Een liverpool bit is geen (heel)scherp bit. Ook hier geld; het bit is zo scherp als de hand v/d menner.
Je ment nu met een trensje (ik hóop met een ongebroken mondstuk, als hij gebroken is dan prikt dat heel vervelend in zijn gehemelte, helemaal als je er zó veel kracht op zet), maar moet je zien hoe. Pony trekt het gewicht puur op z'n bit voort en wordt gigantisch in z'n mond getrokken. Dan kan je er beter een liverpool in hangen; dat zal in dit geval juist minder scherp inwerken want dan hóef je in principe hem niet zo in z'n mond te trekken en pijn te doen. Dan kun je veel lichter en preciezer werken, juist vanwege die hefboomwerking. Dan bereik je als het goed is met een lichte, kleine ophouding hetzelfde als nu dat je het trensje zijn hele mond doortrekt. Daarbij is een liverpool heel veelzijdig qua verstelling; je kan de leidsels, afhankelijk van de pony en de situatie, heel makkelijk wat naar boven of naar beneden vergespen, en zo kan je kiezen tussen een iets 'scherpere' inwerking als het nodig is, en een wat lichtere inwerking. Een liverpool is écht niet scherp, en zou in jou geval veel beter zijn. Want op deze manier het bit door de mond v/d pony rossen is al hélemaal niet eerlijk voor de pony.
En tenslotte kan ik eigenlijk niet zo goed begrijpen waar jij mee bezig bent; je hebt die pony pas net, dus jullie moeten nog heel erg aan elkaar wennen, ook in het werk. Pony heeft altijd in 2span gelopen (dat is ook maar weer eens een reden waarom een 2span pony's ook altijd afzonderlijk in enkelspan moeten worden getraind af en toe), jij hebt hem net, spant hem in z'n eentje in, zonder broek (want dat kent hij niet) met dit tuig en je 'jaagt' hem een ringstekerij in. Je verwacht van hem dat hij dat maar 'gewoon ff' doet, en vervolgens vind je het nog gek ook dat hij zo reageert.
Je mag blij zijn dat er geen ongelukken gebeurd zijn, en dat hij nog een pietsie vertrouwen ergens in zich heeft voor je. Wat je dan júist niet moet doen, is over een paar weken al wéer een ringstekerij rijden. Dat is, sorry, imo het meest domme wat je in dit geval maar kan doen. Als je die pony graag echt 'kapot' wil rijden, moet je dat nog eens doen. Sommige pony's zijn daar nou eenmaal niet geschikt voor, dat ringrijden, en zullen er ook nooit geschikt voor worden. Dat wil niet zeggen dat jou pony niet geschikt is, maar je hebt hem nauwelijks de tijd gegeven aan jou en het werk te wennen. Hij heeft aangegeven erg heet en opstandig te worden van dat ringsteken, als je dan over een paar weken dat wéer gaat doen heb je grote kans (weet ik eigenlijk haast wel zeker) dat je hem dan helemaal naar de knoppen rijdt, en dan heb je daarna misschien wel maaaaanden werk eer hij weer een beetje normaal kan doen....
Ik zou echt wat met de tips gaan doen hier, en vooral een goede meninstructeur gaan zoeken, en ringstekerijen en al dat soort 'fratsen' maar even laten voor wat het is; bij jullie zit de basis en het vertrouwen er nog niet eens in, dan kun je van je pony ook niet verwachten dat hij zoiets heftigs als ringrijden zomaar even voor je doet, en dan heel braaf is en geen pas verkeerd zal zetten....