[AR] 2e x voor de sulky, 1e x op de weg, 1ex ar-itp

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

2e x voor de sulky, 1e x op de weg, 1ex ar-itp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 00:36

Sinds afgelopen winter ben ik bezig mijn 16 jarige merrie in het tuig te beleren. Heb het erg rustig aan gedaan en haar eerst ruim de tijd gegeven om aan het tuig te wennen, samen lekker door de bak sturen waarbij ze vooral moest wennen aan het idee dat ik achter haar was. In het voorjaar begonnen met slepen waarbij ze direct goed trok wat ik heel positief vond.

Gister voor het eerst de sulky van een stalgenoot erachter gehangen en dat ging erg goed, heb in de kleine bak wat gestapt en wat grote figuren gemaakt. Het sturen en dan vooral de wat kortere bochten waren voor haar wat vreemd omdat ze dan natuurlijk het lamoen tegenkomt maar dat ging vandaag al stukken beter. We zijn begonnen in de bak, waar we ook kort stukjes gedraaft hebben. Daarna ging een stalgenootje even wandelen met een oudje en zijn we meegegaan. Het eerste stuk heb ik er naast gelopen met de fotograaf op de sulky, terug heb ik gereden. Eind volgende week hoop ik een eigen sulky te hebben die ook wat beter bij mijn lengte past. Ook komen er nog wat langere teugels want deze zijn erg kort.

ps. ik weet dat mijn rechterstreng niet helemaal netjes zit maar ik had nog even snel wat aangepast, zag nu op de foto dat ik hem niet netjes weggestoken heb in de passant.

foto's zijn van buiten, geen foto's in de bak

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mirm

Re: 2e x voor de sulky, 1e x op de weg, 1ex ar-itp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 07:26

Knappe Thinka!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:02

Knap hoor! Ik hoop mijn pony ooit ook nog in het tuig te beleren :). Hopelijk reageerd die dan ook zo!!!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:05

Mooi paardje hebt je zeg.
Wat goed om te lezen dat ze het zo fijn op pakt :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:57

Erg leuk Rachel!!
Vind t super dat je zoveel met dr onderneemt :j

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:11

wat leuk!! :) ziet er goed uit :D knappe thinka

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:25

Wat een leuk paard zeg, ze doet het al netjes!
Mis alleen wel een menzweep in de hand v/d menner, dat is héel belangrijk ;)

Verder kan de broek nog wel een stuk omhoog, en op deze manier bevestigd heeft hij eigenlijk totaal geen functie; zie dat je hem als strengendrager gebruikt, dat is prima, maar sla hem dan ook 1 of meerdere keren over het lamoen heen.

Sulky lijkt niet in evenwicht te hangen en is eigenlijk voor dit paard idd te klein/te laag.
Zie ook geen stophaken op het lamoen zitten, maar kan misschien zo lijken op de foto?

Fijn dat ze het zo goed doet, maar ik zou wel wat dingen gaan aanpassen en bovendien de menzweep altijd in je hand houden, want op deze manier kun je helemaal niets ;)
Het is logisch dat ze in het begin wendingen en bochtjes moeilijk vinden; het is makkelijker als je haar eerst gewoon rechtuit en op eigen benen leert lopen; die bochten en wendingen komen vanzelf wel ;)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 13:51

er zitten idd geen stophaken op het lamoen, menzweep had ik in de bak wel erbij maar aangezien ik eerst van plan was er alleen maar naast te lopen die op stal gelaten.

Bedankt voor de tip van de broek, daar zat ik idd al over te denken wat ik daarmee moest.

volgende week hebben we als het goed is een passende sulky

bedankt voor de leuke reacties

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:30

Er naast lopen als 't paard is ingespannen zonder menner op de bok zou ik zéker niet doen. Sommigen doen het wel, maar dat is echt heel sterk af te raden; vanaf de grond heb je helemaal niets te vertellen, schrikken ze dan ergens van dan zijn ze zó los, als je dan op de bok zit kun je het aan de kletter gaan misschien ook niet voorkomen, maar dan ga je wel met je paard en je sulky mée, ipv. dat je er een stukje achteraan gesleurd wordt en uiteindelijk moet loslaten, en alleen nog maar kan toekijken hoe je paard met (evt. omgeslagen) sulky uit je zicht verdwijnt en waarschijnlijk een gigantische chaos aanricht ;)

Er dienen altijd stophaken op het lamoen bevestigd te zijn, anders is het gevaarlijk rijden. Er horen eigenlijk ook ogen op te zitten om de broek doorheen te halen en nog een x om het lamoen heen te slaan ;)

Een cursus koetsiersbewijs/mencursus zou op zich wel handig zijn, zo leer je ook meer over het correct optuigen en inspannen, tuig passend maken e.d. Altijd handig :)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 15:18

er zat wel iemand op de wagen hoor, staat ook in de op.

mencursus ga ik nog doen, of ik ga een poosje mee met een bij ons op stal die heel veel ervaring heeft

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:20

hmmm ik wil mijn 7 jarige kwpn er ook in het tuig gaan beleren. dit geeft me goede hoop!!!
t ziert er erg leuk uit!!

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:24

mm ik vind dit er niet verstandig uitzien in je op schrijf je dat hij het sturen in de bak nog niet snaptje en dan ga je er toch mee naar buiten?
ik vind het echt werkelijk levensgevaarlijk!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 15:26

@suuzepuus, gewoon proberen en veel tijd nemen. Op zich pikte die van mij het sneller op dan ik verwacht had. Laatst stond er iemand op stal te verkondigen dat als ze een jaar of 7 geweest zijn je ze niets meer kan leren, nou dat is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb.

@misz-sandy ze snapt het sturen op zich wel, maar het bakje heeft vrij korte draaien en dan twijfelde ze af en toe, maar op stem gaat ze gewoon door. buiten is meer ruimte voor ruime bochten en is het sturen totaal geen probleem. ze is ook erg gewend om juist te wijken voor druk, nu moet ze tegen de druk ingaan en daar moet ze dan af en toe over nadenken

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:36

Nogmaals, wat is Think toch een prachtig dier Rachel! :+:
Op elke foto zie je dat geconcentreerde koppie van d'r! Ze doet echt d'r best volgens mij hè?

yip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:41

knap dat je het haar dat op deze leeftijd nog geleerd hebt!!buiten de paar al genoemde puntjes ziet er goed uit.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 22:30

Ze doet echt haar best ja, ze is heel leergierig en doet graag nieuwe dingen probeert dan ook echt te doen wat je vraagt en wordt heel trots als ze het goed doet

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:51

Wat leuk, nog een bonte voor de sulky :D Ik ben ook met mijn 15 jarige paint bezig te beleren. Gaat wel wat langzamer dan gehoopt, maar hopelijk komen we er ook. Leuke foto´s! Hopelijk gaat het nog steeds zo goed ;)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 10:18

het gaat nog steeds prima, hebben intussen een andere eigen sulky en zijn ook daar al mee naar buiten geweest wat ze prima oppakt. Ze is alleen af en toe te enthausiast :+ madam kan slecht stilstaan, maar daarvoor gaat er een groom mee die van de wagen gaat indien nodig