[AR] Dora voor het eerst aangespannen @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Dora voor het eerst aangespannen @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 10:27

Na een boel gewenning, een beetje zadelmakgemaak en een paar keer het tuig erop gezwierd te hebben en haar officiëel als 'niet voldoende uitgegroeid voor (met mij) onder zadel' bestempeld te hebben, heb ik maar eens wat achter haar gehangen. Ik vond dat ze het geweldig deed. Ze is 1x eerder volledig ingespannen geweest en dan heb ik wat achter haar rondgehotst zonder gewicht achter haar, maar ze heeft zo goed als geen stap verkeerd gezet. Ze heeft eerst een autoband getrokken, vervolgens is de eigenaar nog eens aan die band gaan hangen en daarna vond die het tijd om haar eens in de sulky te stoppen. Ik ben er ondertussen inderdaad achter dat je voor een sulky eigenlijk een ander tuig nodig hebt, maar zo gaat het ook wel, gezien het lichte gewicht.

meet Dora

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Snorks :D

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:33

Leuk dat ze het zo makkelijk doet! Wat voor kruizing is het? Fjord x ?
Succes verder! Trouwens, het borsttuig kun je nu gewoon weglaten lijkt me, die hangt er voor de sier bij. Ze trekt het wagentje nu dus met de lichtogen????
Das niet heel handig inderdaad ;) Als je verder wil leren met d'r zou ik er serieus aan denken iets anders aan te schaffen!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 10:38

Haar mama is mijn verzorgmerrie, maar haar papa ken ik niet. Ze is een kruising met een witte, iets steviger gebouwde hengst en nog een redelijk grote ook, maar ik heb hem nooit gezien.
Ze is echt zo'n dier waar je als je op je strepen staat echt géén werk aan hebt :D

Voor de autoband had ze haar borststuk wel nodig, dus hing het er nog aan van tevoren, maar uiteindelijk zou ze in een vierwieler moeten komen, de sulky is puur als training voor het 'echte werk' :D het ziet er alleen dus niet naar uit dat het handig gaat worden om op die sulky zo ook te gaan zitten :P. Ik geloof dat ik even bij 'de buren' ga kijken of ze toevallig geen ponytuigje liggen hebben dat ik eens mag lenen :D (handig, als je een drafbaan om de hoek hebt én je die mensen kent :D hoop alleen dat ze niet alleen paarden tuig hebben.)

xElienx

Re: Dora voor het eerst aangespannen @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:13

euhmmmmm waar zijn je strengen :?

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:16

mag ik vragen waarom het borst tuig los hangt? ik heb niet veel verstand van aanspannen maar was er wel nieuwsgierig naar, en wat voor effect dit dan heeft.?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:06

Het hele tuig hangt voor geen meter, ook de broek hangt ongeveer op de enkels van het paard. Het paardje is gelukkig heel braaf geweest maar als het was gaan slaan dan had ze d'r poten gebroken op die sulky. Ik zou er in ieder geval niet op gaan zitten want je heb zo een hoef in je gezicht. Aan de andere kant vind ik het ook nooit verstandig om naast de wagen te lopen. Ik mis je zweep, als de pony zich omdraait dan kan je hem nooit van je afdraaien en met gevolg een "paardenknoop" (ik weet niet hoe anders ik dat moet noemen als je leidsels geheel om je paard zitten heen gedraait)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:09

Ik heb helemaal geen verstand van mennen en hoe het tuig moet zitten, maar ik vind het er een beetje gevaarlijk uit zien.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:13

xElienx schreef:
euhmmmmm waar zijn je strengen :?

Idd, waar zijn je strengen? En als je geen losse zweng hebt, waarom heb je dan geen gareel tuig?

Tuig ziet er niet betrouwbaar uit op de foto's.

Wel goed dat je paardje er zo rustig onder blijft, ik denk dat je er een hele goed men pony van kan maken, maar dan wel met de juiste spullen!

Sucses ermee!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:15

Het lamoen van de sulky is ook te breed, de lichtogen hangen te laag, de broek hangt los en te laag en je mist strengen. Voor de eerste keer voor een koetsje mag je in je handen wrijven met zo'n brave pony, want als ie was gaan lopen, had je een serieus probleem gehad. Snel een ander tuig en een andere koets, zo kan je niet aan het werk!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:43

Aan haar profiel te zien is het al eens eerder mis gegaan
Citaat:
Ze ligt ook in de koets (enkelspan) en kan prachtig draven.
:D

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:55

Dit is natuurlijk vragen om negatieve reacties!

Dit is echt behoorlijk fout waar jij mee bezig bent, en vraag mij af of je enig risico's ziet?

Kijk even goed naar de foto's hoe de wagen hangt! Hij trekt de wagen met zijn schoft, licht of zwaar die borsttuig heb je niet voor niets. de broek, de hoogte van de lichtogen enz.

daarbij de sulky, sorry maar die is wat te klein voor je paardje!

Ik hoop dat je er wat mee doet, het is voor jou en je mooie paardje haar veiligheid! Hopelijk zien we snel betere foto's!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:03

Prachtige pony en gelukkig ook heel braaf.
Alleen ga ik met de rest mee, voor 1 keer 'om te wennen' is dit nog geen ramp maar als je echt verder wil moet je iets aan het tuig doen. Hoe licht ook, het is nooit de bedoeling dat ze op de lamoenen en dus met de rug trekken, dat moeten ze met de borst doen en daarvoor heb je dan wel een functioneel borsttuig nodig.
Verder ben ik van mening dat ze beter met een 4-wieler kunnen leren trekken dan met een wiebelsulky, hoe licht die laatste ook is.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:43

Napie schreef:
Het hele tuig hangt voor geen meter, ook de broek hangt ongeveer op de enkels van het paard. Het paardje is gelukkig heel braaf geweest maar als het was gaan slaan dan had ze d'r poten gebroken op die sulky. Ik zou er in ieder geval niet op gaan zitten want je heb zo een hoef in je gezicht. Aan de andere kant vind ik het ook nooit verstandig om naast de wagen te lopen. Ik mis je zweep, als de pony zich omdraait dan kan je hem nooit van je afdraaien en met gevolg een "paardenknoop" (ik weet niet hoe anders ik dat moet noemen als je leidsels geheel om je paard zitten heen gedraait)

is ook niet zo gek als je de lendenriem achter de kont lang hebt lopen }:0

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:39

Ik vind dat je een erg mooi ponie hebt.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:42

Meen je dit serieus? :=

Je hebt geen strengen, je pony trekt nu met z'n schofttuig, je broek zit hartstikke verkeerdom en de sulky is te klein voor het beestje. :=
Weet jij wel hoe vreselijk gevaarlijk jij bezig bent? :Y)

Ik vind het een hele mooie pony, maar vraag alsjeblieft hulp in van iemand die er wel verstand van heeft :=

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:58

leuk dat je wil gaan mennen!
leuke pony ook :D

maar wel even iemand inschakelen met verstand van zaken. wel zo veilig.
succes samen

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:53

Ik vind dat je een leuk paardje hebt.
Maar wat hier al vaker is gezecht kun je misschien de volgende keer beter goed kijken hoe het hoort te zitten. :)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo begonnen ben een paar jaar geleden, met een zelf in elkaar gelaste sulkie en een tuig wand ach zo moeilijk zou dat intuigen tog niet zijn.
Haflinger ervoor die al wat gewend was. Me haflinger deed het hartstikke goed tot dat hij ergens van schrok en ik achter op de stang van de sulkie stond. Hij ging aan de kletter en ik was er van af gevallen. Uiteindelijk was hij naar huis gerend en is hij thuis door de bocht gevlogen en was hij samen met het karretje gevallen, en was ook gelijk het karretje los geraakt. En was hij naar het land gerend.

Maar ik denk dat ik van geluk mag spreken, dat mijn goof hier nog staat.

Ik wil je alleen waarschuwen. :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:03

Het enigste wat hier goed zit is het bit, echt meidje dit is bloedlink. Zo ga je ongelukken krijgen. De broek zit gedraaid, geen strengen, nouja teveel om op te noemen. Je pony vind het leuk, zorg dat het leuk blijft door goed materiaal te gebruiken en lessen te nemen.

Wal_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:31

voor dat je gaat mennen zou ik eerst maar is menlessen nemen. en je broek hangt verkeerd om.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:04

als ik jou is zou ik het koetsiers bewijs eens volgen, dan weet je zeker dat alles goed gaat, en heb je niet zoon verschikkelijk slecht op getuigt paardje :D wel leuk beestje :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:46

Oei.................... zo te zien heb je totaal geen kaas gegeten van het mennen????

Mijn god, je ziet hier soms veel voorbij komen, maar dít? :n 8)7
Zo te zien heb je totaal geen benul van waar je mee bezig bent.
Stop met dit aanfrutten, ga een mencursus/cursus koetsiersbewijs volgen en laat je paard beleren door een ervaren, proffesioneel persoon met verstand van zaken.
Krijg hier gewoon echt de kriebels van; voor het hele plaatje valt er niets anders te zeggen dan dat het niet fouter kan dan op deze manier.

Ga je alsjeblieft eerst verdiepen in tuigenkennis, optuigen en het mennen en laat iemand anders je paard beleren, want dit is groen met groen combineren en dan ook nog eens op de meest foute manier die je je kan bedenken; dat kan niet anders zijn dan gedoemd zijn om te mislukken en gigantische ongelukken te veroorzaken.

Klinkt inderdaad echt niet leuk, maar het is wel de eerlijke, enige waarheid.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 20:17

Napie schreef:
Aan haar profiel te zien is het al eens eerder mis gegaan
Citaat:

? :P dit gaat over een heel andere pony waar overigens ook nog nooit iets mee is mis gegaan en die al beleerd was?

@ de rest: zoals ik al zei is dit niet het goede tuig voor dit soort sulky en horen er helemaal geen strengen, en zo te zien ook geen broek aan. Het borsttuig hangt er aan omdat ze wel degelijk eerst een autoband heeft getrokken, die wel met strengen en een tussenstuk werd bevestigd. Dat de broek verkeerd om zit ... :D had ik nog niet eens gezien. Het gehele tuig moest groter gezet worden en ondertussen heb ik er waarschijnlijk absoluut niet op gelet of hij wel recht hing (hij hing tevoren wel recht, heb 'm nog vergroot omdat hij zowat onder 'r staart zat -:) maar aangezien hij hier toch geen enkel nut heeft maakt ook dat weer eigenlijk niet uit.
Dat de sulky te kleeeiiin zou zijn slaat op niets }:0 te groot zou een mogelijkheid zijn, maar dat een paardensulky te klein is voor een grote pony ?

Jullie hebben gelijk hoor, van mennen heb ik weinig verstand, maar die pony ken ik wel, heb 'r alles geleerd van het moment dat ze 3 maand oud was en iedereen van 'r achterpoten gaf die met een halster af kwam tot nu en ik wéét dat ze heel bomproof is en blijft luisteren, wat er ook gebeurt. Ze heeft een heel parcours gewenning achter de rug, anders had ik 'r nooit om het even wat laten trekken. Ik ben overigens op de weide bezig, niet op straat. Ik wist niet dat je voor een sulky ander tuig nodig had dan voor een gewone koets, daar ben ik pas achter gekomen toen ik geen bevestigingspunten voor strengen vond, maar gezien het gewicht van een lege sulky vond ik het niet meteen een probleem in dit geval.
Het is ook de bedoeling dat ze uiteindelijk een 4-wielige koets leert trekken (alweer op de weide natuurlijk), waar dit tuig dus wel geschikt voor is (op het hoofdstel na dan, dat momenteel een gewoon rijhoofdstel is).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:25

Dat je de pony door en door kent en vertrouwt dat zal heus wel, dat zal niemand hier in twijfel trekken.
Feit is en blijft wel dat mennen erg risicovol is, en door 'leken' helaas vaak onderschat wordt. Ookal ben je in de wei bezig; pony hoeft maar ergens van te schrikken en als jij er op deze manier achter loopt (nog wel zonder zweep ook nog!) houd je er niets aan; pony met sulky aan de kletter en de gevolgen zijn wel te raden.

Het zijn en blijven dieren, nog specifieker, vluchtdieren. Die kunnen onverwachts reageren of ineens ergens van schrikken of de kolder in de kop krijgen, en hele rare dingen gaan doen. Voor vertrouwen koop je dan niet veel :n
En het is echt niet alleen het feit dat je geen strengen gebruikt, bovendien neem jij nu maar aan dat je voor een sulky/2wieler dus nooit strengen nodig hebt, en dat is ook zeker niet waar!

Het zou een mogelijkheid zijn dat dit dus een 'echte sulky' is, die met een klik-tuig gereden met worden; dus aan het schoftje trekken ipv. aan de strengen. Dan is het dus ook de bedoeling om daar dus een speciaal klik-tuig voor te gebruiken, en niet dit tuig, dit is daar niet voor gemaakt.
Als je een slecht passend zadel hebt ga je je pony toch ook niet gewoon doorrijden ohz.? (alhoewel er daar ook helaas zat voorbeelden van te vinden zijn).
Punt is dat men hier overduidelijk in de gaten heeft dat jij je blijkbaar totaal nergens in hebt verdiept, zelfs de basiskennis ontbreekt, en dan ben je wél zelf bezig om je pony in het tuig te beleren. Dan kan je nog zo'n goede vertrouwensband met je pony hebben, dat neemt niet weg dat dit verschrikkelijk onverstandig, onverantwoord en onveilig is.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 21:45

Ik heb geen idee voor welke types sulky je al dan niet strengen nodig hebt, maar voor deze in elk geval niet, er is eenvoudigweg geen plaats voorzien om ze vast te maken. Ik ben om die reden ook niet van plan om er op te gaan zitten (in de vergelijking van het slecht passende zadel dus ook er niet op gaan zitten) aangezien het tuig dus inderdaad niet overeenkomt.

Ik vraag mij eigenlijk af waarom een zweep bij mennen als zo noodzakelijk wordt gezien? Als ik men met de vierwieler is zo goed als het enige wat die zweep doet in de bomen blijven hangen :P en als ik meerij zie ik vanalles, maar echt niets noodzakelijks (tenzij je de vliegen van de kont van je paard verwijderen noodzakelijk noemt :P) voor het meeste gebruik ik eenvoudigweg mijn teugels.

Het is een feit dat paarden altijd vluchtdieren blijven, maar dat blijven ze hoe dan ook, ook als je wel het juiste tuig gebruikt, de sulky hangt vast, er hangen geen bengelende stukken aan op 'r borsttuig na, waar ze niet in verstrikt kan raken en of ze nu zo of met een ander tuig alleen aan de kletter gaat ... op de weide kan ze in elk geval geen andere weggebruikers verongelukken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:02

Lord_Ik schreef:
Napie schreef:

? :P dit gaat over een heel andere pony waar overigens ook nog nooit iets mee is mis gegaan en die al beleerd was?

Een pony ligt niet in de koets. Die staat voor de koets.
Ik begrijp dus dat jij met je leidsels alles kan corriceren? Even met de leidsels op de billen slaan en vooruit? Daarbij fijn ook een ruk in de mond waardoor het paard tegengestelde berichten krijgt? Dat neemt hij je vast in dank af.En als hij achteruit komt en de kar schaart? Ook een tik op de billen? En help dat als het paard voor iets weg probeert te vluchten? Of als het opzij springt voor en bermkabouter?

Ze kan niet in het tuig verstrinkt raken zeg je. Tuig breekt tenminste nog. Wanneer ze in de sulky verstrikt raakt, breekt ze haar benen.

Maar goed, ga lekker door, luister vooral naar niemand en kom hier niet klagen