[AR] Eerste pasjes in het tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Eerste pasjes in het tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 17:46

Ik waag me ook eens aan een fototopic :)
Na regelmatig met menwedstrijden gegroomd te hebben ben ik in november begonnen met menlessen voor mijn koetsiersbewijs. Begin mei heb ik daarvan examen.

Inmiddels begon het me toch steeds leuker te lijken om ook mijn eigen pony voor de wagen te laten beleren.
Veel mensen reageerden van ah dat moet je niet zo met zo'n 'oude' pony. Waardoor ik erg getwijfeld heb. Ik heb een ijslander die van de zomer 17 wordt. Inmiddels heb ik hem 8 jaar, en altijd onder het zadel gereden. In mijn ogen is hij niet oud, en hij leert graag nieuwe dingen. Daarbij ken ik mijn paard en de mensen die het hardst riepen dat ik het niet moest doen niet.

Toch eens gaan praten met iemand die ervaring heeft met het beleren en die zag het wel zitten (want zelf zonder hulp wat aanrommelen wil ik niet). Zo ben ik toch wat sneller dan verwacht op zoek gegaan naar tuig en kwam nóg sneller dan verwacht een leuk karretje tegen :oo

Ik mocht van de eigenaresse van de pony waarmee ik nu menles heb het tuig even lenen om te passen en dat pastte goed. Dus zelf zo'n zelfde (2ehands) tuigje gekocht (ideal), en een 2ehands marathonwagentje.

Tryggur heeft nu 2 keer een tuigje aan gehad en hij doet het súper! Staartriem, oogkleppen en alles kende hij nog helemaal niet. De oogkleppen heeft hij ook totaal niet op gereageerd. Staartriem vond ie wat gek, stond ie even met z'n billetjes te knijpen :)) Maar hij heeft niet gebokt of weggerend of wat dan ook. Ik ben echt onwijs trots hoe hij het allemaal oppikt en hoe hij echt loopt mee te denken wat we nou allemaal bedoelen.
We doen het rustig aan, alles met goede begeleiding en stap voor stap, net waar hij aan toe is.

Dan nu de foto's :D

Eerst het tuigje geleend om eens te passen welke maat ik moest hebben. Daar reageerde hij met passen totaal niet op, dus zijn we een stukje gaan wandelen naar de bak. Ik ben een paar rondjes meegelopen naast zijn hoofd, maar hij was zo braaf dat ik langzaam naar achter ben gegaan en hij al zo door de bak rondgestuurd kon worden.
Wel was het bit even te groot, dus hij liep wat met z'n tong te rommelen.
Afbeelding

En vanuit de bak terug 'gement' naar de poetsplaats
Afbeelding

Afbeelding

Vandaag dan (wederom met hulp) mijn eigen tuigje gepast, en dat past super (en staat 'm prachtig! :D ) En ook een bit gekocht waar hij erg fijn op reageerde.
De eerste paar rondjes kreeg ik nog wat uitleg en tips
Afbeelding

En toen mocht ik zelf gaan sturen! :oo
Hij was echt ontzettend braaf. Ook al wat geoefend om zelf wat opzij te gaan lopen zodat de leidsels wat tegen z'n billen kwamen. Halthouden en weer wegstappen.
Afbeelding

Afbeelding

Dat pakte hij allemaal zo goed op dat we de strengen er even bij hebben gepakt. Die wat heen en weer tegen zijn billen aan gehouden en al een klein beetje druk er op gegeven om hem te laten wennen. De eerste keer dat hij druk voelde wilde hij gaan stilstaan, maar toen ik 'stap' zei liep ie weer braaf verder en ook dat had hij wel vrij snel door. Wel nog iets aarzelend, maar het is natuurlijk allemaal nieuw voor hem :)
Afbeelding

Afbeelding

Ik blijf dit nu even een poosje oefenen tot het voor hem allemaal de normaalste zaak van de wereld is die dingen tegen z'n billen en het halthouden en wegstappen enzo, en dan krijg ik weer een paar keer hulp om wat nieuwe dingen te leren. Lekker rustig aan overal aan wennen :j Maar tot nu toe ben ik echt ontzettend trots op m'n knappe peerd :+:
Dat ik hem vanmiddag naar het land terugbracht zag de boer ons lopen en die zei "Glim, glim" :)) Ik liep schijnbaar helemaal te stralen :D

En dit is het karretje wat ik heb gekocht :D
Afbeelding

Muurp

Re: Eerste pasjes in het tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:08

Aaaah Tryggur! :+:
Hij doet 't goed wen!

Je mag best trots zijn op poown, is terecht! :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:11

Mooie pony voor in het tuig. En prachtig koetsje heb je gekocht. Heel veel plezier bij het beleren en heel veel veilige menkilometers toegewenst.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:14

Geweldig Wen,
Hij pakt het super op, en vrij vlot ook! Dappere poown :+:

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:18

Leuk! Echt leuk! En mooi karretje :D

Ik zit er ook over na te denken om met mijn b pony te gaan mennen, zij heeft ook nog nooit gemend. Ik ben te groot voor dr geworden en verkopen wil ik niet.

Ik heb op school menles (ik zit op een paardenschool) en ik wil ook voor mijn koetsiersbewijs gaan die ik kan halen op school. :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:21

Joh leeftijd zegt helemaal niks ;) Zo te zien heeft je ijsje er zin in :j Mooie koets! Mag ik vragen wat je ervoor betaald hebt?

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:50

Als ik die foto's zie voel ik gewoon het enthousiasme dat jullie 2 hebben! :=
Word zeker nog wel wat met die fanatieke pony van jou Wen! :D

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:01

wat leuk! wat een mooie pony en fijn dat hij het al zo goed oppakt...prachtige wagen ook...daar gaan jullie vast heel veel plezier mee beleven! Succes bij het verdere beleren!
Laatst bijgewerkt door nathalie2302 op 15-04-10 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:19

Ben benieuwd hoe het eruit ziet met je paardje ervoor...prachtige wagen hoor!
Veel plezier, mennen is ontzettend leuk.

Colalight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:32

Hoi ;)
Hé wat gaaf!!
Zag ineens je topic hier tussen staan! :7

Wat doet Tryggur het al goed! Z'n eigen tuigje staat 'm ook mooi zeg :D
Ben benieuwd hoe het straks voor de kar gaat :D

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:24

Mooi paardje mooie wagen, ik hoop dat jullie heel veel menplezier gaan hebben straks.
Gaaf hoor *D

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:38

Leuke pony en super mooi tuig en wagen.
Ik vind het super van je dat je het gelijk goed aanpakt, geen goedkoop tuigje en zelfgebouwd wagentje erachter, maar gewoon alles netjes op orde voordat je begint.
Misschien is het ook een idee om hem eens te longeren met tuig op, dan kan je ook gaan draven en galopperen waardoor het tuig wat meer zal bewegen.

Heel veel plezier straks met het mennen en met je paardje!

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:42

Wat leuk!! Mooie wagen ook!
(is het Hans op de foto?)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 13:09

Bedankt voor alle superleuke reacties! :D
Ik heb ontzettend trots op m'n knappe paard :D

Ik wilde idd alleen aan de gang gaan met veilige spullen en goede begeleiding :j
Wat betreft het longeren met tuig, dat zal ik eens vragen. Hij heeft het tuigje pas 2 keer aan gehad. Had ook nog nooit aan de lange lijnen gewerkt oid, dus eerst gewoon rustig in stap wat aan wennen :j

Het is idd hans op de foto :)

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:30

Leuk nog een Ijs voor de wagen! Leeftijd maakt niet uit hoor, heb ooit eens een pony van 23 beleerd, ging ook prima!

Mooi ding trouwens die wagen, kun je je handen mee dicht knijpen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 16:01

Wat leuk dat jouw ijslander ook voor de wagen loopt! :D Hoor je niet zo heel vaak :)

Ik ben ook ontzettend blij met het karretje :j Hoop er jaren plezier van te kunnen hebben :)

Heb net voor het eerst zelf zonder begeleiding (wel met hulp!) een half uurtje door de bak lopen sturen. Mijn vader was mee en die heeft wat in de strengen gehangen en opzij getrokken enzo, ging super :j Merk ook dat Tryggur zodra m'n vader in de strengen ging hangen zelf ook meer kracht ging zetten, heel leuk :j

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:46

Wendy15 schreef:
Wat leuk dat jouw ijslander ook voor de wagen loopt! :D Hoor je niet zo heel vaak :)

Er zijn er wel meer hoor! Ik had onlangs nog een fototopic: [AR-ITP] Mennen in het bos

Succes, en foto's als hij er voor loopt! Zal vast prachtig staan voor die wagen.

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:03

+:)+ succes met je examen!

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:51

leuk paardje gaat het vast super doen voor de koets.

succes met je examen

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:31

Dat ziet er al goed uit :D.. mooie wagen ook!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 13:32

Reynir: Gaaf dat jouw ijslander ook voor de wagen loopt! :D Hoe doe je dat met de gangen? :) Tryggur heeft veel moeite met zijn gangen (gaat snel telgangen) dus ik hoop dat zijn draf uiteindelijk voor de wagen ook wat makkelijker wordt :)
Ik zorg natuurlijk dat ik regelmatig foto's maak! :j :D

En bedankt voor de succes wensen :D Het examen is 9 mei, ben nu al zenuwachtig :o := Bang dat ik vanalles vergeet en het ontzettend verpest :=

Met deze pony mag ik examen doen :)
Afbeelding
Afbeelding

En laatst met de indoormarathon hier heb ik een vriendin (paard is van haar moeder) gegroomd :) Was ook heel erg leuk :j
Afbeelding

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:19

cool! ik heb mijn ijslander met 19 beleerd en het ging ook super.
men een beetje tralala rondje om met een concourswagentje, maar ze vindt het super leuk.
haar draf is zins dien ook echt een stuk verbeterd.

gr. veel plezier straks op de wagen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:23

wauw ziet er gaaf uit hoor :D
binnenkort zien we foto's met je pony voor de kar, en jij er op? :D

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:34

hey wendy

sorry dat ik hem effe omhoog haal maar kwam dit topic toevallig nu pas tegen :o
wat super joh dat tryggur het zo goed doet
aan hans heb je een goede ervaren menner komt helemaal goed je pakt het goed aan
mooie kar heb je gekocht ene nog van harte met je behaalde menbewijs +:)+

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 01:33

Is al een oud topic zie ik, maar ik wilde nog even zeggen dat ik 17 ook niet te oud vind hoor! En wat leuk dat hij het zo goed oppakt! Mijn IJslander Röskur hebben we begin juni voor het eerst voor de wagen gehad en hij deed 't als een volleerde menpoownie! Hij was toen net 22 geworden dus je kan een oud peerd zeker nog nieuwe trucjes leren. :D Het ziet er leuk uit, enne ik zie het hier nergens staan maar heb je je koetsierbewijs goed behaald? En hoe staat het met het beleren van Tryggur? Ik ben benieuwd! :j