[AR] Oefenmarathon

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Oefenmarathon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:04

Afgelopen zaterdag heb ik mijn eerste oefenmarathon gereden. Het paard is een 14 jarige draverhengst, die tot z'n 10e hoog in de drafsport heeft gelopen en daarna is ingereden en kl. III endurance mag starten met mij.

We zijn nu ongeveer een half jaartje ook aangespannen bezig, daarvoor hadden paard en ik alleen aangespannen ervaring in de drafsport, maar niet met de marathon wagen. De marathonwagen heb ik dus nog niet zo lang en we hebben sinds oktober vorig jaar les (behalve dan deze winter...).

Ik was zeer tevreden met hem. Het is enorm goed te merken dat we goede lessen krijgen en door die verbeteringen in de dressuur was hij ook hier fijn te rijden. Doel was om het rustig en netjes te rijden, geen enorme fouten te maken en te zorgen dat hij ging 'wachten' op mij in plaats van zelf verzinnen welke kant ie op wil. Met indoor's en vaardigheidsparcoursjes kan hij wel eens heel heet worden waardoor hij gewoon niet meer zo lekker te sturen is.

Eerst het wegtraject, 9,4 km rijden en dat moest je met 14 km/u doen. Ik dacht dat het een 'richttijd' was, maar er was een minimale tijd aangegeven dus ik was 9 seconden te snel :=
De veterinaire keuring stelde niets voor, z'n hartslag was 52 :D . Het was wel verbazingwekkend om te zien hoe moe sommige paarden al waren na die 9 km draven over de weg. Maar goed, voor een ervaren endurance paard stelde dat niet zo veel voor en hij was lekker warm.

Toen het échte werk, de hindernissen!

Hindernis 1 was een vaardigheidsparcours met 20 poortjes. Dat ging super, alle balletjes zijn blijven liggen!

Afbeelding

Hindernis 2 was een brug (helaas niet te zien op de foto's) en wat geslinger rondom strobalen. Dit ging prima! Hij kan lekker kort draaien en keek niet eens naar de brug.

Afbeelding

Afbeelding

Hindernis 3: waterbak, helaas geen foto's van.

Hindernis 4: Onder twee shovels door en wat geslinger. Ging súper! Paardlief is zo lekker makkelijk, hij keek niet eens naar die shovels.

Afbeelding

Hindernis 5: stapels met pallets, ging super!

Hindernis 6: gekleurde bakken. Helaas had ik nog niet helemaal door dat je niet door een ander poortje mag gaan om af te snijden, dus 20 strafpunten... Hij begon ook al wat feller te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Hindernis 7: een bult en wat geslinger! Hier hadden we best een aantal korte lijnen gekozen, en daar wordt hij toch wel heel heet van. Maar toch kon ik hem makkelijk blijven rijden op twee pinken. Zelfs in een galopje de hindernis weer uit, zijn galop wordt écht al steeds beter! Een paar maanden geleden 'durfde' hij niet eens te galopperen voor de kar.

Afbeelding

Afbeelding

FILMPJE:

http://www.youtube.com/watch?v=dgBtu9fvWEU

Al met al ben ik enorm tevreden. Hij was lekker relaxt (beter dan vorige week op de mendurance) en bleef best fijn 'stuurbaar'. Het is goed te merken dat we nu zo goed les hebben, want hij is steeds scherper te sturen en op de galop ben ik al helemaal trots! Dus ik ben weer helemaal blij met m'n lieve hengstje!

We zijn geeindigd op een 12e plaats (van de 20 starters), dus ook dat vond ik best knap voor een eerste keer.

Susanne

Re: Oefenmarathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:21

Zo te zien hadden jullie veel plezier! Mooi paardje trouwens.

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:22

Wat een leuk paardje! :D
Knap dat ie zo uit de drafsport de marathons in is gegaan!

Wel zie ik op het filmpje dat ie nogal moeilijk draait in het lamoen, probeer hem daaraan rustig te laten wennen! Veel voltes rijden en met stelling en buiging werken. Dit zal je helpen met betere tijden neer te zetten in de marathon!

Ik vind wel dat je een onwijs gave kar hebt! Mooie wielen, ze draaien zo mooi op je filmpje :D

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:23

Wat een mooierd :)
Jullie hebben het wel goed gedaan voor de eerste keer!!
Probeer in de korte wendingen je paard goed vooruit te houden, zodat hij niet 'stil' valt.

Succes!
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 31-03-10 21:38, in het totaal 2 keer bewerkt

carola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:31

Dank jullie voor de leuke berichtjes.

Over het sturen en de wendingen; hij is dan gewoon best heet in deze situaties maar dat gaat steeds beter. Op zich heeft hij geen problemen met het draaien in het lamoen in thuissituaties.
Echter krijg ik hier advies voor van mijn instructrice, en dat hou ik dan ook aan. Er zijn zo veel mensen die altijd graag advies geven, ook hier op bokt, als ik alles ga volgen van iedereen wordt ik gillend gek! Dus ik hou het gewoon lekker bij het advies van m'n instructrice. Voorlopig is dat: "rustig en netjes rijden, de snellere tijden komen daarna wel". Dus dat doe ik dan ook maar.

Verder miste ik ook wel eens bijna een poortje, daar zet ik hem stil om toch de bocht nog te halen. Ik denk dat dat te zien is op het filmpje....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:38

Wat ontzettend leuk om Kanway zo aan de slag te zien, jullie zijn samen toch wel super reclame voor de draver. Wat een ongelovelijk veelzijdig paard is hij toch. Wie weet zien we elkaar nog eens op een menwedstrijd. Heel veel succes verder!

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:05

Wat een prachtig paard heb je daar zeg! ziet er goed uit voor de eerste eer, lekker beheersbaar een een trensje wat wil je nog mer! geniet er van!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:49

Ziet er goed uit, nog niet te kort willen wenden lekker lange lijnen rijden
De kortste weg is niet altijd de snelste weg, eerst leren in eenzelfde tempo doorblijven gaan en dan pas kort gaan.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:03

rustig en netjes rijden? is het dan wel verstandig om met zon paard dat toch aardig hoog in het bloed staat indooors te rijden? Denk dat je dan meer hebt aan buiten wedstrijden en dan in de hindernissen lange lijnen rijden. Krijgt het paard vertrouwen van en kan hij het in het koppie makkelijker verwerken.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:07

Ben het met patrick76 eens. Wij rijden juist geen indoors omdat de ponies dan 'over de zeik' raken. Sturen mag nog wat gecontroleerder.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:15

Ben ik nou blondt :D zie nergens iets van indoors staan...

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:17

Jep ;) helemaal boven in begin post

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:19

Ohh oke...maar feitelijk zeggen jullie dus hetzelfde, lange lijnen en als je een poortje mist, who cares gewoon doorrijden en opnieuw ernaartoe rijden het is een oefenmarathon al wil je 20 ker door dezelfde poort(waterbak) het is om te oefenen

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:21

Leuke foto´s en leuk filmpje!! Ziet er goed uit voor een eerste keer. Lekker doortrainen zou ik zeggen!

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:21

Dat ziet er heel goed uit hoor! Lekker doorgaan met oefenen. Moesten jullie geen dressuurproef doen? Dat moet bij ons wel altijd bij de outdoor marathons.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 21:38

patrick76 schreef:
rustig en netjes rijden? is het dan wel verstandig om met zon paard dat toch aardig hoog in het bloed staat indooors te rijden? Denk dat je dan meer hebt aan buiten wedstrijden en dan in de hindernissen lange lijnen rijden. Krijgt het paard vertrouwen van en kan hij het in het koppie makkelijker verwerken.

Mwah, dat valt wel mee hoor bij dit paard. Die heeft al zo ongelovelijk veel gezien op wedstrijden, die wordt nergens meer warm of koud van. De mensen die dit paard kennen weten wel dat het een heerlijk en makkelijk paard is op wedstrijden. Tuurlijk heeft ie wel veel bloed, maar hij is altijd op 2 pinken te rijden en kijkt echt niet op of om van vlaggen, muziek en publiek. 'Over de zeik' is een begrip wat hij gelukkig niet kent.

En indoor's kan je toch ook rustig en netjes rijden? Ik rijdt niet om de prijzen, maar om de 'ervaring' voor mijzelf en gewoon om netjes en dressuurmatig rond te komen. Voor de snelste tijd wil ik nu absoluut nog niet gaan, daar zijn we nog niet ver genoeg voor.

Ik heb met hem toch een paar indoor's gereden om weer iets in de wedstrijden te komen in verband met het aankomende endurance seizoen. Ik men 'erbij', maar endurance is onze hoofdmoot en het mennen is allemaal ten behoeve van de endurance. Dus daarom ben ik lekker menwedstrijden gaan starten deze winter, om hem lekker fit en in een wedstrijdritme te houden.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:12

Moooi paard! Wat voor ras is het? Het lijk op een welshje ofzo! echt heel knap!

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:17

@FienHVJ : Draver

Wat een geweldig paard!! <3 Ziet er goed uit! Lekker door blijven trainen! Komt wel goed!!! +:)+

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:23

Echt héél mooi!! Echt héél leuk :D :D Leuk filmje, 12e van de 20, echt SUPER :)) _/-\o_ +:)+

Yv0tjuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:34

Ik wilde even zeggen dat het een super leuk paardje is!
De meeste foto's zien er lekker relaxt, maar wel alert uit!