[AR] Mijn bonte kanjers voor het eerste voor de sulky!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pomski

Mijn bonte kanjers voor het eerste voor de sulky!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 18:56

Sinds ik een maandje geleden nieuwe stalgenootjes het gekregen die met hun bonte mini's in tweespan mennen, is het bij mij ook gaan kriebelen.

We hebben ze kennis laten maken met de lange lijnen, en wat commando's geleerd zoals halthouden, stap en darf en sturen.
Ze zijn al onder het zadel, en het ging dan ook beter dan verwacht.

Vandaag mochten ze dan ook voor het eerst voor de sulky, rustig aan, en met iemand ernaast, ze deden het perfect, geen stap verkeerd gedaan!!!

Eerst Wouter
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toen menno
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

KimPower

Re: Mijn bonte kanjers voor het eerste voor de sulky!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:59

Oew.. Dat wordt een leuk 2-spannetje strakjes! Leuke shetten!

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:00

ziet er leuk uit! tweespan lijkt me leuk!

twee kleine puntjes
_ bij de eerste pony lijkt de borst wat laag te hangen.
_ misschien is het handiger om je lamoen wat uit de buigen want het lijkt mij niet makkelijk draaien zo ( prikken)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:28

Leuk dat je zo aangestoken bent door je nieuwe stalgenootjes; mennen is inderdaad een erg leuke bezigheid met die kleintjes :)

Ik mis een menzweep in de hand, en verder inderdaad moet het er het 1 en ander aan het lamoen gebeuren. Ken ook iemand die deze sulky heeft en dat heeft toch best wat gedoe gevergd voordat ze de sulky echt 'rij/gebruiks-klaar' had.... lamoen is van deze sulky (dit is volgens mij de oudere versie) altijd heel ongemakkelijk gemaakt; veels te lang en veels te smal. Gevolg; pony opgepropt tussen lamoen en lamoen steekt bij hals te ver uit waardoor pony steeds wordt geprikt bij het maken van een bochtje of wending.
Zo'n lamoen is dan verre van ideaal en comfortabel voor de pony.
Beste kun je het lamoen laten inkorten en laten uitbuigen zodat hij van achteren breder wordt, zodat de pony in iedergeval wat ruimte krijgt om te draaien etc.
Verder weet ik dat bij deze versie geen stophaken op het lamoen zijn aangebracht; is toch echt wel aan te raden, zonder rijden is tamelijk onveilig.

Verder is het zweng bij dit wagentje vaak ook een probleem, en dat is ook bij jou zo, zie ik al. Het zweng zit te hoog; strengen lopen nu omhoog en dat is geen fijne lijn om mee te trekken voor de pony. Strengen horen eigenlijk parallel te lopen aan het lamoen en dan dus in een neerwaartse lijn.

ook de stroppen van de strengen zijn volgens mij verkeerd vastgemaakt; lijkt alsof je ze opzij hebt vastgemaakt ipv. zoals het hoort.

De uiteinden van de strengen bij het borst zijn erg lang en zwabberen alle kanten op; dit kun je makkelijk verhelpen door het of vast te zetten aan het borstje middels een borstbeschermer of met tie-rips (of hoe je dat ook mag schrijven), of je kan het overschot aan streng weg laten snijden door de tuigenmaker.

Vind trouwens dat maanoogje bij die pony erg leuk!

Al met al; leuk dat jullie zo lekker bezig zijn, maar voordat er echt gereden kan worden moeten er nog wel een aantal aanpassingen gemaakt worden :)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:26

Je hebt al goede tips gehad ;) , wat ik mis is dat jullie een stap overslaan in het beleren, nl. eerst slepen en met sleep stuurrichtig maken. Dat is iets anders dan alleen aan de lange lijnen en dan de bak door (of weiland).
Nu zijn ze heel braaf, maar ook de braafste kan schrikken en iets overwachts doen. :o
Verder is het niet onverstandig om je aandacht bij je pony te hebben i.p.v. bij de fotograaf, ik snap het wel hoor, maar dit is niet verstandig, al helemaal niet omdat dit de eerste keer is.
Veiligheid voor alles!!
(en daarom eigenlijk ook een cap op).
Het zijn wel schatjes en het komt ook vast helemaal goed, nu nog even de puntjes op de i.
Veel veilige menkilometers gewenst!!

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:31

ahhh wat schattig zeg :D

Pindanootje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 02:15

wat doen ze het netjes zeg,
wat een leukerds

Truusant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 02:21

Die wil ik ook :d

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:06

Wat onwijs cute :D