[AR] Sil voor het eerst bandje slepen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Sil voor het eerst bandje slepen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 12:47

Hi Bokkers!

Silvester is een WelshxShet kruising van nu 2 jaar en 7 maanden.
En gister vond ik dat het tijd was om een licht bandje te slepen!
Sil heeft het super gedaan en stoorde zich zelfs niet aan het veulentje wat los liep :)
Hoop in de zomervakantie een kar te hebben zodat we lekker kunnen gaan rijden :D

Hier wat fototjes van gister
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een kort filmpje van draf: http://www.youtube.com/watch?v=uvdOCRUVlbo
Wat ik erg moeilijk vind aangezien ik mee moet rennen haha :P

Ben trots op mijn ventje :D :+:

suus_elviera

Re: Sil voor het eerst bandje slepen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:51

haa wat is ie ook super mak he

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:54

een shetlander groeit tot zijn 6 door, waarom zou je zo'n jong dier nu al gaan belasten zonder dat dit nut heeft?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:10

Ik zou wel syrengdragers gebruiken en de strengen wat verlengen. Nu is de kans groot dat hij over de strengen heen stapt.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 13:40

Binckydenice schreef:
een shetlander groeit tot zijn 6 door, waarom zou je zo'n jong dier nu al gaan belasten zonder dat dit nut heeft?

hoe bedoel je belasten zonder dat dit nut heeft?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:09

Jenkins schreef:
Binckydenice schreef:

hoe bedoel je belasten zonder dat dit nut heeft?

Dat je hem onnodig belast op dit moment, waarom niet wachten tot de pony goed is uigegroeid...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:11

Ik zou inderdaad ook strengophouders erbij gebruiken :) Dat is misschien wat makkelijker!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:12

Binckydenice schreef:
Dat je hem onnodig belast op dit moment, waarom niet wachten tot de pony goed is uigegroeid...

Net of zo'n bandje zo zwaar is..
Vind je nogal overdrijven :)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:13

Lieszje schreef:
Binckydenice schreef:

Net of zo'n bandje zo zwaar is..
Vind je nogal overdrijven :)

Waarom moet een pony van 2,7 jaar een stang in zijn mond en iets trekken, laat die pony lekker nog even pony zijn....

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:14

Het is niet alleen fysiek dat je hem belast maar ook mentaal. Imo is het niet moeilijk te wachten tot hij/zij wat ouder en beter volgroeid is..

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 14:56

Gelukkig weet ik wat sil aankan en in hoeverre ik hem fysiek en lichamelijk belast.
Dus daar hoeven jullie je geen zorgen over te maken.

@ Binckydenice: Nogmaals de vraag waarom jij vind dat ik hem belast zonder dat het nut heeft? Want ik je antwoord geef je wel aan dat je het onnodig vind, maar ik vind wel degelijk dat het "nut" heeft :)

Bedankt voor de tips over de strengen.

amanda18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:01

hihi kan toch best nog wel aardig foto's maken :D

die strengophouders had geen zin omdat het dan nog steeds zo hangt
en hij weet als hij over de streng heen stapt dat het niet eng is dus vind het wel een goede oefening voor later!
maar de volgende keer gaan we er wat aan doen!

groetjes

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 15:03

He aman!

Idd mooie foto's haha :P

amanda18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:08

hha ja wel toch best aardig

en trek je niet teveel aan he van al die mensen hier op bokt ;)
je weet het zelf wat het beste is en net of je dit elke dag doet ofzo |o
haha maarja dat is bokt he :Z

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:28

amanda18 schreef:

Excuse me maar Bokkers die haar niet persoonlijk kennen weten dat dus niet...
Daarbij zou ik me wel deze berichten aantrekken.. Maar dat is blijkbaar erg persoonlijk...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:39

Jenkins schreef:
Gelukkig weet ik wat sil aankan en in hoeverre ik hem fysiek en lichamelijk belast.

@ Binckydenice: Nogmaals de vraag waarom jij vind dat ik hem belast zonder dat het nut heeft? Want ik je antwoord geef je wel aan dat je het onnodig vind, maar ik vind wel degelijk dat het "nut" heeft :)

Je moet nooit te vroeg met je pony willen beginnen, een paard moet je niet beleren voordat deze lichamelijk volgroeit is. Dat is niet goed voor de spieren, botten, ontwikkeling van het diertje zelf.

Hetzelfde Nut waar jij het over hebt kan over een jaar ook nog, dus is het geen nut op dit moment ;)

Waarom kunnen mensen geen respect voor de leeftijd van hun dier opbrengen, koop dan een oudere shet die je direct voor de kar kan zetten en een stang in zijn mond kan duwen....

Jenkins schreef:

Kan Sil tegen je praten? Of kan zijn moeder tegen je zeggen Jenkins wacht nog even een jaartje?
(dit zijn pennymeisjesstreken)

amanda18 schreef:

1 keer kan in veel gevallen al veel schade brengen....
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 13-01-10 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Drie berichten samengevoegd.

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:47

Ik deel dezelfde mening met Binkydenice, maar waarom een jonge pony toch aangespannen rijden 1 a 2 keer in de maand en voorberijden op het 'echte' werk later? Waarom ook niet? De pony kan zich ng steeds blijven ontwikkelen. Op die manier ben je ook bezig met de pony en leer je hen commando's aan. De pony krijgt wat bespiering en zal een ruiter beter kunnen dragen eens men de pony onder het zadel wil berijden (nagelang de pony er klaar voor is )

Het kan geen kwaad dat je de pony al leert zolang je niet overdrijft. En idd niet met zware bitten gaat rijden zoals die stang. want het is niet het bit die het zal doen, maar hoe jij als eigenaar (en verantwoordlijke voor jouw pony) hem leert met eender welk bit, het mag zelf zonder zijn.

Op die manier koppel je het nuttige (ook al is dit nogal een vreemd woord en vervang ik het liever door speelse of leeromgeving) aan het aangename

Strengendragers zouden niet mis zijn! En de pony wat verder van de band ook niet.

Het bandje weegt toch niet zo veel. het is een klein exmplaar?!

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:52

hallo,ik vind het er leuk uitzien,lekker bezig zijn met je pony is plezier voor twee.
Volgens mij kan een bandje slepen niet veel kwaad hoor,het glijd toch over de sneeuw.
Wat heb je een prachtige pony,en wat doet hij het goed,zo de eerste keer.
Groetjes...

amanda18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:12

Wiseke schreef:
Ik deel dezelfde mening met Binkydenice, maar waarom een jonge pony toch aangespannen rijden 1 a 2 keer in de maand en voorberijden op het 'echte' werk later? Waarom ook niet? De pony kan zich ng steeds blijven ontwikkelen. Op die manier ben je ook bezig met de pony en leer je hen commando's aan. De pony krijgt wat bespiering en zal een ruiter beter kunnen dragen eens men de pony onder het zadel wil berijden (nagelang de pony er klaar voor is )

Het kan geen kwaad dat je de pony al leert zolang je niet overdrijft. En idd niet met zware bitten gaat rijden zoals die stang. want het is niet het bit die het zal doen, maar hoe jij als eigenaar (en verantwoordlijke voor jouw pony) hem leert met eender welk bit, het mag zelf zonder zijn.

Op die manier koppel je het nuttige (ook al is dit nogal een vreemd woord en vervang ik het liever door speelse of leeromgeving) aan het aangename

Strengendragers zouden niet mis zijn! En de pony wat verder van de band ook niet.

Het bandje weegt toch niet zo veel. het is een klein exmplaar?!

ik help mirjam met silvester te beleren
over het bit
ze gebruikt alleen dit bit als we gaan slepen zeg maar, als ze gewoon zelf het sturen gaat oefenen gebeurd dit bitloos

strengophouder is idd handig maar ik vind ook stel de pony bokt straks een keer en hij komt wel met zijn been over het lamoen heen dan kan die daar heel erg van schrikken.
nu leert hij dat als de streng wel tussen zijn benen komt dat dit niet eng is dus deze keer heb ik besloten om het zo te doen.
het bandje is idd een klein exemplaar en nu met de sneeuw weegt dit bijna niks ( als je over het zand sleept is het veel zwaarder)

we zijn alles bij elkaar ongeveer 10 minuten bezig geweest de laatste keer dat we dit hebben gedaan is 2 maanden geleden

maar ik snap wel als mensen dit soort foto's zien en je kent haar niet dat je dan misschien kan denken dat we dit vaak doen

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:15

Binckydenice schreef:
Jenkins schreef:

Je moet nooit te vroeg met je pony willen beginnen, een paard moet je niet beleren voordat deze lichamelijk volgroeit is. Dat is niet goed voor de spieren, botten, ontwikkeling van het diertje zelf.

Dat zou betekenen dat mensen tot minstens hun 18e ook niet aan sport kunnen doen, ze zijn immers niet uitgegroeid. Gymles is dan helemaal uit de boze op basisscholen, want kinderen doen iets wat ze misschien wel helemaal niet leuk vinden.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:50

ben het eens met Chestnut89

en dan daar beginne ze met 4 jaar me d8 ik

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 20:22

Binckydenice schreef:

Hetzelfde Nut waar jij het over hebt kan over een jaar ook nog, dus is het geen nut op dit moment ;)

Waarom kunnen mensen geen respect voor de leeftijd van hun dier opbrengen, koop dan een oudere shet die je direct voor de kar kan zetten en een stang in zijn mond kan duwen....

Kan Sil tegen je praten? Of kan zijn moeder tegen je zeggen Jenkins wacht nog even een jaartje?
(dit zijn pennymeisjesstreken)

Ik vind het goed dat je een duidelijke mening hebt, maar het zou ook fijn zijn als de de menig van een ander respecteert net zoals ik die van jou respecteer.
Sil is mijn pony, die op 1 jarige leeftijd heb gekocht en waar ik elke dag naar toe ga. Ik ben niet iemand van het in een opfok zetten en dan eens per zoveel tijd langs gaan. Sil zou dit ook niet willen, Sil wacht me iedere dag op bij het hek terwijl de andere pony's staan te eten. Heb een tijd gehad dat ik niet veel kwam en dan merkte je aan Sil dat hij niet at enz.
Wat ik wil zeggen is dat Sil heel graag bezig is, van knuffelen tot spelen en dat is dan ook wat ik al die tijd bijna dagelijks met hem doe. Het is een intelligent dier, dat graag uitdagend bezig is.
Daarom doe ik afentoe eens wat anders er tussen door en dit keer was het dus het slepen van een band, zo heeft hij weer even de tijd om ergens over na te denken.
Verder heeft hij een heerlijke jeugd hoor, staat lekker 24/7 buiten samen met andere weidegenootjes en heeft 24/7 toegang tot heerlijke hooi.

Vind jouw reacties nogal overdreven, je kan inderdaad met je paard praten, je kan iig zien of hij ergens aan toe is of niet.. dus je reactie of sil tegen me kan praten is nogal vaag..
Dan je stukje over dat je dan maar een oudere shet moet kopen zo dat je meteen voor de kar kan en een stang in zijn mond "duwen"... zowiezo duw ik de stang niet in zijn mond.. Ik zelf vind het bit niet streng en sil doet het er goed op.. en zoals amanda al zegt oefen ik vaak bitloos. Dit is misschien de 4de keer met het bit in dat er druk op staat.

Verder blijf ik er bij dat dit sil meer goed dan kwaad doet en hij doet het ook nog eens super! Heb er goeie hulp bij, wat je niet van veel andere mensen kan zeggen :)
En Binckydenice, bedankt dat je je mening hebt duidelijk gemaakt in dit topic, verder zou ik het fijn vinden als je je er nu vanaf wend. Niet omdat ik niet wil horen wat je te zeggen hebt, maar omdat ik weet wat je wilt zeggen.

De mensen die Sil kennen weten hoe hij is en als ik onverantwoord bezig zou zijn, zouden ze me ook wel tegen houden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:41

poe poe wat een gedoe om niks weer :P Silly doet t prima zo, en t bandje was idd heel licht :) voor hem alleen maar lekker om is een keer wat meer te doen, anders gaat zo'n pony zich ook verschrikkelijk vervelen...

overigens wist ik niet dat een shet tot zn 6e doorgroeide? dacht dat 5 a 6 jaar vrijwel alleen maar gold voor de heel grote paarden? anyway, zo veel verstand van shetters heb ik niet dus daar hou ik me buiten...

maar de foto's zijn idd errug leuk geworden amanda! vooral die met het stukje Bis erop hahah :P

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:46

amyz schreef:
poe poe wat een gedoe om niks weer :P Silly doet t prima zo, en t bandje was idd heel licht :) voor hem alleen maar lekker om is een keer wat meer te doen, anders gaat zo'n pony zich ook verschrikkelijk vervelen...

overigens wist ik niet dat een shet tot zn 6e doorgroeide? dacht dat 5 a 6 jaar vrijwel alleen maar gold voor de heel grote paarden? anyway, zo veel verstand van shetters heb ik niet dus daar hou ik me buiten...

maar de foto's zijn idd errug leuk geworden amanda! vooral die met het stukje Bis erop hahah :P

Shetlanders groeien langer door dan een gemiddelde pony, ze zijn dus langer met de groei bezig en heb hier ook alle energie en groeimogelijkheden voor nodig, dit wordt belemmerd door ze aan het werk te gaan zetten. Waarom zou je de pony zoveel laten doen terwijl het over een jaar verstandiger zou wezen?

Mijn Nrpser is ook nooit in de opfok geweest, dat betekend niet dat ik hem direct op zijn 2,7 jaar moest gaan beleren... Hij is netjes uitgegroeid tot zijn 3,5 en toen pas beleerd, na drie maanden trainen drie maanden rust en nu weer aan het oppakken...

Je kunt je vaak vergissen, een paard vermaken door hem aan het werk te zetten is niet fair. Als je baasje iedere dag een appel komt brengen staan ze allemaal (hoe oud dan ook) aan het hek te hinniken na drie dagen.

Ik wens je verder veel succes met je pony, ik hoop dat je in de toekomst wat meer respect zult hebben voor zijn leeftijd. Hij ziet er leuk uit, ik twijfel natuurlijk niet aan je zorg ;) Maar soms moet je gewoon even goed nadenken, hij moet toch nog minimaal 20 jaar mee toch?

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:40

sil is geen hele shet maart een halve :P
de andre helft is welsh *D

en hij heeft meer weg van zijn moeder (welsh ) dan zijn vader (shet )

sil wilt graag bezig zijn dat had ie als veulen al toen was hij aleen maar bezig om op schoot proberen te klimmen