[AR] Zen voor het eerst in het tuig! (filmpjes)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caeruleus

Zen voor het eerst in het tuig! (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 20:26

Geïnspireerd door al die sneeuw had ik besloten dat Zen er ook aan moest geloven: onder de noemer 'algemene opvoeding' gaan we hem beleren voor de kar zodat we in de toekomst lekker in de sneeuw sleetje kunnen rijden :D

Het is absoluut geen held (getuige het eerste filmpje, er bewoog iemand aan de bakrand :+), dus buiten voor de kar zie ik niet zo snel gebeuren maar in de bak moeten we toch een heel eind gaan komen. Voor een eerste keer deed hij het werkelijk perfect! Ik had echt verwacht dat hij wel een sprintje zou gaan trekken van dat enge ding achter hem, maar hij vertrok geen spier toen we de pion er achter knoopte. Volgende keer gaan we de echte sleep er achter hangen, dan mag hij echt aan het werk ;)

Eerst een stuk linksom stappen, alsof we nooit anders hebben gedaan:

Dan een stukje rechtsom, das een stuk lastiger:

En nu met iets er achter:

Is 'ie niet knap? Ik ben in ieder geval heel erg trots :D

Nijntje1987

Re: Zen voor het eerst in het tuig! (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:45

Heej Judith, wat ziet dat er goed uit!

Hij ziet er idd drie keer kleiner uit in het filmpje dan in het echt. Apart. Maar wat een knapperd dat hij het zo goed oppikt.

Heb jij wel eens eerder gemend, zo ziet het er wel uit!

Leuk hoor...!! Wanneer gaan jullie het met de kar proberen?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:51

ziet er netjes uit!

maar rij jij nooit buiten met je paard?

ik zou juist als mijn paard kijkerig is lekker naar buiten gaan.

leer hem de wereld kennen :D

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:05

Jaa daar hebben we men Zen.
Hij heeft het voor de eerste keer echt perfect gedaan! En dat op oudjaarsdag met al het vuurwerk buiten.

Volgende keer doen we met zweng en de sleep er achter. :j

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 21:05

Ik heb nog nooit gemend, nou ja 5 meter met Nanna en Nelleke :+ Wel veel met dubbele lijnen gelongeerd, dat helpt flink natuurlijk. Niet zo zeer met Zen (ook wel), maar wel met andere paarden.

We gaan wel naar buiten hoor, regelmatig in de zomer, maar voor de kar zie ik dat voorlopig niet zitten. Hij heeft sterk de neiging onbestuurbaar te worden en heel hard te gaan als het eng is, en dat vind ik te gevaarlijk in het verkeer. Als ik er op zit kunnen we door het bos, daar zijn geen bussen en auto's om tegen aan te botsen :+
Toen ik hem kocht was hij absoluut niet verkeersmak, het eerste waar ik mee begonnen ben toen is veel buiten wandelen. Hij durft nu wel langs enge vrachtwagens en ander groot verkeer, maar het blijft een angsthaas. Ik ben bang dat het in het karakter zit ;) Stiekem hoop ik dat dit hem wat dapperder gaat maken... Only time will tell :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:22

3x kléiner in het filmpje? Jeej ik vind het in het filmpje al een giga reus! Hij doet het wel erg netjes. Maar inderdaad, als je weet hoe hij is en 'onbestuurbaar' wordt als hij schrikt, of zo heftig op zij springt zoals hij in het eerste filmpje deed, dan zou ik hem idd niet voor de wagen knuppen. Een paard moet best een beetje wat cool in de kop zijn om te kunnen mennen.

Hij pakt het wel erg netjes op! vind het trouwens ook een prachtig paard zeg, echt gigantische reuzenstappen neemt hij :D

borsttuig hangt op de goede hoogte, de broek zou ik wel een stukje hoger doen en bij het slepen (ookal is het een pyon of iets) zou ik toch wel de broekriempjes als strengenophouders gebruiken; op deze manier hangen de strengen wel erg laag en kan hij er makkelijk over heen stappen of in verstrikt raken, dat is voor veel paarden (ook de meest brave) vaak een aanleiding om compleet in paniek te raken.

Advies: leer hem dus ook om over de strengen te stappen, doe de strengen eens onder z'n benen door en ga op die manier eens een stukje lopen, als het een beetje zwabbert en er druk op komt. Slaat hij zijn been dan een keer over een streng heen, dan heb je niet meteen paniek in de tent :)

Tenslotte zou ik proberen om hem niet constant zeer licht aan te tikken met de zweep, ik vind dat je dat nogal veel doet, en dan zo licht en zo vaak, dat je er dan kans van hebt dat hij geirriteerd raakt en/of er redelijk ongevoelig voor wordt.

Edit: typfout

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:57

wauw veelzijdig paard is het ook! :D
van dressuurknol naar westernknol naar dressuurknol naar tuigpaard :+

super gaaf, weer wat nieuws erbij! :D

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:38

goedhoor & idd knap! :)
ik vind het een verschrikkelijk mooi beest & hij kan leuk lopen! :o (voor zover ik in die draf zag;))
succes ermee verder!

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:48

wauw die is idd groot!¡
maar hij pakt het mooi op en straks idd de broek nog ietsje omhoog als ie echt voor de kar gaat.
succes verder met beleren

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:21

Hij pakt het netjes op.
Waarom beleer je hem niet met oogkleppen? Er is een aanzienlijke kans dat hij dan (veel) minder schrikkerig is.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 10:03

Haha, bedankt voor de leuke reacties. Hij is inderdaad grooooooot, zeker om zo achteraan te hobbelen :D

Volgende keer hangen we alles op de goede hoogte, dan komt er ook een echte sleep achter en geen pion ;)

Ik vind het ook een goed idee om te oefenen met lijnen of strengen die op de verkeerde plek komen, daar was ik eerst wel mee bezig maar dat is een beetje op de achtergrond gekomen dus dat gaan we weer oppakken :j

Ik heb er bewust voor gekozen om hem met zijn eigen hoofdstel te beleren. Als hij iets niet kan zien is zijn reactie nog veel heftiger, geef je hem even de kans te kijken dan valt het over het algemeen wel mee :j