[AR] "tonnetje rond"... in het bos!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oh_oh

"tonnetje rond"... in het bos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 20:30

Letterlijk en figuurlijk!!!

Ik ben vandaag alleen weg geweest met Fjordje Naomi naar het bos! Maar de grote slee (zie topic---> Sleetje rijden door winter wonderland Grolloër bos en hei... kon niet mee naar het land. Dus...ik moest improviseren!!!
Ik heb me rot gezocht naar de kleine slee maar vond hem niet. Dus, bedacht ik me, waarom niet op een 60 liter vat?! :o
Zo gezegd zo gedaan!!! De zweng eraan gemaakt en ja, het leek heus op een geïmproviseerde slee!
Op de weg naar het bos (zo'n 200 meter) er naast gelopen. In het bos erop geklommen en gaan met de banaan!!!

Super leuk! Zolang je geen spoor raakt! Maar als je eenmaal een spoor te pakken hebt, dan wordt het spannend!!! Ik ben in totaal 4 keer om gegaan! }:0

En Naomi, de schat, die vind het helemaal geweldig!!! Dat lieve dier snapte er niks van dat ik er soms naast lag in de sneeuw!!!

Ik heb gigantisch lol gehad in mijn eentje!!!

Genoeg gel*lt, hier de foto's!! :Y)

Afbeelding
Super fjordje Naomi met mijn super strakke, geïmproviseerde "slee" :Y)

Afbeelding
Mijn prettige uitzicht!!!

Afbeelding
Lief bipsje!!! :*

Afbeelding
Lekker bekkie toch!!!

Afbeelding

En een paar filmpjes!! Let niet niet op mijn geklets, ik had enorme lol.

Afbeelding

Afbeelding
Bij deze gingen we bijna de bosjes in hahahahaha _O-

Afbeelding
Terug bij het land, kon ik wolletje Beauty ook even op de foto zetten!

Konstantine

Re: "tonnetje rond"... in het bos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:34

Oehhh wat een leuke Fjord! :~
Ik geloof best dat je lol hebt gehad :P
Bij ons is de sneeuw helaas al weer vrij ver weg...

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:38

ziet er superleuk uit !!!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:40

Woehoeee lekker crea bedacht :D
Helemaal gaaf en leuke foto's!

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 21:38

melsh schreef:
Oehhh wat een leuke Fjord! :~

Lekker beest hé!

Bojangles schreef:
Woehoeee lekker crea bedacht :D
Helemaal gaaf en leuke foto's!

Crea is het wel, maar ik voel nu wel al wat spierpijntjes door de tocht haha.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:58

Leuke foto's, ziet er erg leuk uit, jullie zullen vast grote lol gehad hebben :)

Mag ik vragen waarom je er een stang & trens in hebt hangen?
Heel eerlijk gezegd vind ik sleeen in je eentje op de wei nog wat anders dan helemaal in je up 'sleeen' (nouja, 'tonnen' dan) in het bos....

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:10

leukt toch lol met je knol.
ziet er leuk uit.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 00:17

@ JoyCiej007: Tuurlijk mag je vragen. Het is alleen een stang. Deze is ooit aangeraden door iemand in een ruiterzaak. Normaal rijden wij met een enkel gebroken bustrens. Maar als ze ingespannen wordt voor een wagen dan krijgt ze dit bit. De reden is, om in geval van, net iets meer te zeggen te hebben.
Ze wordt met een zachte hand gereden en ze doet veel op stem. Er staat vrijwel geen druk op.

Wat betreft het sleeën, in mijn up is idd een risico. Echter waren mensen op de hoogte van mijn vertek en mijn route en draag ik mijn mob bij me. Ik ga vaak alleen het bos in en in dit paardje heb ik zoveel vetrouwen, dat ik vrijwel alles doe met haar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:19

is een pelham en een pelham dient met dubbele teugel of met pelham riempjes gereden te worden, en dus niet enkel met een teugel onderin.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 00:31

@ stef: Ik heb gekeken, je hebt gelijk, ;(

Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat dit zo gebruikt kon worden. Omdat ik advies gevraagd heb bij de ruiterzaak. En advies had gekregen. :(
Ik ben blij dat we altijd met zachte hand rijden met haar. En meestal gebruiken we een enkel gebroken bustrens. Ze wordt namelijk het meest onder het zadel gereden. Ik weet dat het bit een scherpere inwerking heeft en daarom handelen we ook rustig.

Maar nu ik dit weet schrik ik wel! Op zich kan ze prima op een gewone trens, maar voor de zekerheid wil ik meer kunnen vertellen. Een ander bit dus..

Ik weet wat gebruikelijke menbitten zijn, daar geen misverstand over. Maar veronderstelde eigenlijk ook dat dit een "lichter" bit was voor in de paardenmond.

Bedankt voor de nuttige info!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:13

saskiaB: Verkeerde voorlichting in een ruitersportzaak schiet helaas nog weleens te kort. Wat voor mondstuk zit eraan? Gebroken of recht?
Op zich hoef je niet gelijk op een ander bit, hoewel dit bit wel voor onder het zadel bedoelt is. Maar als je ermee wilt blijven mennen, doe er dan op zn minst pelhamriempjes aan (hoewel ik daar persoonlijk geen voorstander van ben omdat je dan niet afzonderlijk kunt inwerken)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:10

Hmm, wat stom, had het niet herkend als een pelham. Wat ze soms in ruiterzaken adviseren, of dat nu voor het rijden ohz. is of voor het mennen, moet je niet altijd op af gaan, soms krijg je inderdaad adviezen die gewoon nergens op slaan, helaas.

De pelham is niet echt een menbit, je zou het er wel voor kunnen gebruiken maar persoonlijk zou ik dan wel voor een bokkenbitje of liverpool gaan. Deze bitten zijn 'speciaal' voor het mennen, en ik denk zelfs dat een liverpool of bokkenbit zachter in kan werken als dit bit. Een bokkenbitje/b-stang is een zacht menbitje, als je de leidsels in het bovenste gat hebt werkt deze niet zoveel harder in dan een trens.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 12:49

We hebben nog 2 bokkenbitten liggen. Maar die zijn zo grof dat ik ze er niet in wil hebben.

Misschien is een liverpoolstang een idee.

@ Stef: Er zit een recht mondstuk aan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:16

bokkebit is niet grof, en je hebt keuze hoe scherp je m in wilt laten werken. Maar het ene bokkebit is het andere niet, aangezien je een scala aan verschillende mondstukken hebt, waar elk paard ook weer verschillend op reageert.
Ben blij te lezen dat er een recht mondstuk aan zit. Enkelgebroken pelhams vind ik echt ondingen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:59

saskiab schreef:
We hebben nog 2 bokkenbitten liggen. Maar die zijn zo grof dat ik ze er niet in wil hebben.

Misschien is een liverpoolstang een idee.

@ Stef: Er zit een recht mondstuk aan.

Een bokkenbit is zeker niet grof, waarom vind je dat?
Als je dan toch op zoek gaat naar een ander menbit, is het wellicht verstandig je eerst in de werking van dergelijke bitten te verdiepen, alvorens te roepen dat bepaalde bitten 'grof' zijn.
De Pelham is een veel 'grover' bit om mee te mennen (qua werking maar ook omdat deze er helemaal niet voor bedoeld is), en zoals gezegd, een bokkenbitje gereden in het bovenste gat verschilt niet eens zoveel van een ongebroken trensje. ;)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:32

Een ongebroken pelham gereden met alleen een leidsel in de onderste ring is net zo 'grof' als een Liverpool gereden op de 2e of 3e sleuf.
TS legt uit dat ze hiermee rijdt (op aanraden) omdat ze zo voor de wagen/slee meer te vertellen heeft. Een prima gedachte, alleen niet helemaal met het juiste bit.
Een bokkenbit in de bovenste ring heeft 0.0 inwerking, dan kun je er net zo goed een ongebroken trens in hangen. Een bokkenbit in de onderste ring heeft wat meer te vertellen, maar is al snel net zo grof als een liverpool in de 2e sleuf.

TS, je kan wel mennen met dit bit, maar zo onderin is het behoorlijk grof als je een ophouding maakt. Het is bedoeld om met 2 teugels te rijden, normale druk op de bovenste en zodra 'het mis gaat' pak je de onderste erbij.

Ik zou een gewone Liverpool pakken, en als ze normaal luistert kun je vast wel toe met de bovenste leidselsleuf.

@Joyciej007: Om te roepen dat met een Pelham niet kan worden gemend is onzin, in gebruik met pelhamriempjes kan dat prima, hoewel het zelden wordt gedaan. Effect is dan hetzelfde als een Liverpool.

Dan zou je ook moeten zeggen dat je niet met een dubbelgebroken trens oid en alleen maar met een bokkenbit of Liverpool kan mennen.

Even weer ON-topic: mooi hoor, zo'n Fjord in zijn natuurlijke omgeving: een sneeuwlandschap! Ziet er braaf uit!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:52

Divine; ik zeg niet dat er niet gemend kán worden met een pelham, tuurlijk je kan er vanalles in/om hangen als je wilt, maar ik geef alleen aan dat een pelham eigenlijk niet specifiek voor het mennen bedoeld is.

Daarbij geeft TS aan dat zij een liverpool of bokkenbit 'veels te grof' vind, maar zoals gezegd is een pelham op deze manier minstens net zo 'grof'.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:21

Ik sluit me helemaal bij Devine aan.
Daarbij wil ik ook even opmerken dat er zoals ik het in deze filmpjes zie heel correct gereden wordt. Een scherp bit wordt pas gemeen als het paard er tegen gaat vechten en op dat moment heeft het zijn functie verloren omdat het paard dan geen respect meer heeft. Je ziet dit in de praktijk vaak voor komen.
Dat lijkt me hier niet aan de orde... ;)

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 01:43

ziet er heel leuk uit :)

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 17:33

BlackDevils schreef:
Ik sluit me helemaal bij Devine aan.
Daarbij wil ik ook even opmerken dat er zoals ik het in deze filmpjes zie heel correct gereden wordt. Een scherp bit wordt pas gemeen als het paard er tegen gaat vechten en op dat moment heeft het zijn functie verloren omdat het paard dan geen respect meer heeft. Je ziet dit in de praktijk vaak voor komen.
Dat lijkt me hier niet aan de orde... ;)

Bedankt!

Ik ben erg zacht in de mond met dit bit! Zeker omdat het een erg braaf dier is.

Maar toch ga ik wel kijken naar een ander bit voor het mennen. Om zeker te zijn dat het altijd de juiste werking heeft.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:05

WAT EEN LEUKEEE FJORD :~