[AR] Hamish's beginnetje voor het wagentje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saswes

Hamish's beginnetje voor het wagentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 22:29

Ik wil graag wat tips over mijn aanspanning. Ik ben pas begonnen met mennen. Nou ja, dat wil zeggen, ik ben vorig jaar begonnen met het beleren van mijn shetlander ruintje Hamish in tuig, hij was toen drie jaar. eerst keurig begonnen met longeren, daarna aan de leidsels in het bakje en later ook mee naar buiten. Begin van de zomer begonnen de band er achter te hangen, boomstammetje, dat ging ook allemaal goed. Op zekere dag was ik met hem buiten aan het lopen met de band toen het touwtje brak waarmee het kettinkje om de band vastzat, kettinkje natuurlijk heet, ik mn vingers verbrand, enfin ik moest dus een hele poos wachten tot ik het kettinkje weer aan kon raken en vastknopen en ondertussen bleef ons brave meneertje keurig staan. Toen vond ik dat hij er wel aan toe was om hem voor het wagentje te zetten. De eerste keer had ik een helper die bij zijn hoofd liep en zijn we een stukje wezen lopen, na een tijdje op de bok gaan zitten. Eigenlijk had ik meer last van de helper dan gemak, dus het komt er op neer dat ze bij de eerste rit al meteen achterop is gesprongen en Hamish was zo mak als een kipje. Van die eerste keer heb ik geen foto's, door de zenuwen helemaal niet aan gedacht. Onderstaande foto's zijn van ons tweede ritje. Intussen rijden we zeker 1 x per week een heerlijk rondje van ongeveer een uurtje door de polder en hij is superbraaf. ik ben zo trots op hem, want ik heb zelf geen enkele men-ervaring, behalve ooit eens op een paardenkamp geleerd hoe je de leidsels ongeveer moet vasthouden, maar dit is ongeveer honderd jaar geleden.

hier stond hij voor het eerst voor het wagentje, daar is wel een foto van gemaakt (ik als trotse mama)
Afbeelding

het tweede ritje, wat kleine dingetjes veranderd aan het tuig, broek ietsje losser gedaan want die zat de eerste keer de hele tijd strak om zijn billen.

Afbeelding

Afbeelding

op deze is te zien dat de neusriem veel te los zit, maar als ik hem strakker deed ging het bit achterover kantelen. tegenwoordig rijd ik met een bontje onder de neusriem dan past hij wel goed. en tegenwoordig rijd ik ook met een bontje onder het schofttuig.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nou dat waren ze. brand maar los, spaar mijn gevoelens niet, ik kan wel wat hebben. graag ook opmerkingen over het tuig. het wagentje is een beetje pipo dat weet ik ook wel, maar ik ga hem binnenkort schilderen.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:20

leuke pony en super dat jullie beide het zo naar de zin hebben! Als opmerking heb ik alleen dat je borsttuig wel een aantal gaatjes omhoog mag. Zo hangt hij te laag en dat belemmerd het lopen en trekt het niet fijn. Het lijkt of de strengen ook wat korter mogen, maar dat kan ik lastig beoordelen vanaf de foto.
Het ziet er goed uit hoor, heel veel plezier gewenst met mennen!

patrick76

Re: Hamish's beginnetje voor het wagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:14

ik zou ook de borst hoger doen en misschien een paar strengdragers aanschaffen of de streng bij door de broekriem doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 01:26

Ik vind het borsttuig inderdaad ook iets te laag hangen, strengendragers gebruiken of strengen door de broekriemen doen lijkt mij inderdaad ook een fijn idee; daarmee worden ze iets omhoog gehouden en voorkom je dat de pony met zijn benen over de strengen heen kan komen.

Opzich ziet het er best leuk uit, maar wat mij wel heel eng lijkt, is het voorschot van de wagen, of tenminste, het gebrek aan voorschot. Het voorschot zit vrij laag en is niet erg 'hoog' opgebouwd, volgens mij hoeft je pony maar 1x iets naar achteren te trappen (wat hij nooit zou mogen doen, maargoed je weet maar nooit) en hij heeft z'n achterbeen bij jou in de wagen gelegd. Voor je pony geen plezier, maar voor jou al helemaal niet denk ik....
Ik zou er op deze manier niet mee durven rijden eerlijk gezegd, vind het idee gewoon eng.
En wat betreft de neusriem en het bit; ik weet niet wat voor een bevestiging je hebt van bakstukken aan de neusriem (bij de meeste menhoofdstellen staan de bakstukken in verbinding met de neusriem), maar bij de wat 'oudere' versie heb je aan één kant vaak 3 lusjes aan de neusriem zitten, waar je het ene bakstuk door kan halen, aan de andere kant van de neusriem zit er vaak 1 lusje.
Die lusjes zitten er dus voor om dit soort problemen op te lossen; normaal gesproken gebruik je de middelste van de 3, maar als je iets veranderd aan de neusriem dan kan het zijn dat je de bakstuk door het eerste of laatste lusje moet halen, zodat je dus voorkomt dat het bit gaat 'kantelen'.

Moderne versies hebben vaak een 'losse' bevestiging, daarbij kun je de bakstukken zelf over de neusriem schuiven, totdat je een positie tegenkomt dat het bit niet meer kantelt en dus alles goed zit.

Klinkt allemaal een beetje ingewikkeld; maar dit is mijn eigen hoofdstel met aan één kant dus 3 lussen:
Afbeelding

Hier zie je dus ook op de foto (ik had het tuig net nieuw) dat ik toendertijd hetzelfde probleem had; iets prutsen met neusriem, bakstukken en hoogte van het bit, en het probleem was verholpen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:55

Aan mij heb je niet zoveel want ik weet net zo veel /weinig als jou ;)
Wilde alleen even zeggen dat ik je pony echt een leukerd vindt!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:29

Ik ga mee met wat er al gezegd is, ik vind dat je een leuke pony hebt, staat er ook heel verzorgd voor!
Veel plezier met mennen!

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 13:05

bedankt voor jullie opmerkingen. het borststuk gaat omhoog en ik zal proberen hoe het gaat als de strengen door de broekriem zitten.

@ Joycie Op mijn hoofdstelletje zit maar 1 lusje. dit is idd precies hetzelfde probleem wat ik op jouw foto zie. ik denk dat ik toch aan een ander hoofdstelletje moet met de tijd, maar voorlopig voldoet het bontje prima.

ik heb niet het idee dat ie naar achteren zal gaan trappen want hij is kipmak, maar als het wagentje geschilderd wordt zal ik eens over nadenken om een hoger schotje te maken. is wel handig want 2 weken geleden is mn hondje voor van de kar gevallen dus daar zou het ook handiger voor zijn.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:50

Leuk hoor :D.. veel plezier nog! (:)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:31

Wat een leuke mini-haf!! Veel suc6 verder :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:26

die staart ook op nummer 3 echt super mooi :D

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 00:15

ja hij heeft echt een hele mooie staart! *trots*

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:39

(:) Ziet er prima uit hoor, echt erg mooie pony heb je daar, en ik vind het eigenlijk wel een leuk wagentje !
De kleur die kan je makkelijk zelf veranderen !

Leuke combi en Hamish is echt gaaf, daar kun je best trots op zijn ! *D

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 17:00

ben ik ook. \

vandaag ben ik wezen shoppen voor strengdragers (uitverkocht) en een bellentuig voor met de kerst (150 Euro!!!, moet op maat gemaakt worden want hebben ze niet standaard voor shetten)

dus toch maar zelf een in elkaar flanzen denk ik.

de verkoper raadde mij overigens aan om de neusriem dan maar gewoon LOS te maken en LOS om te doen (??????? is er iemand die dit onderschrijft of is iedereen het met mij eens dat dit een belachelijke oplossing is?????)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:14

Ja, hij bedoelt los links en rechts door de bakstukken zonder dat je een stoot van het bakstuk door het lusje van de neusriem doet, dan heb je meer speling, maar je verliest de neusriem dan wel snel als hij met om en afdoen zo los bungelt, dat is weer een nadeel.
Maar het kan wel. :7

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 10:23

o dus dan zit ie niet echt los

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:57

saswes schreef:
o dus dan zit ie niet echt los

Niet los om het paard zelf nee, wel 'los' aan het hoofdstel. Dan kun je zelf de positie van de bakstukken instellen, om de problemen met neusriem en bit zoals op mijn foto, te verhelpen.
Sommige menhoofdstellen hebben die lusjes aan de zijkant ook niet meer, maar lopen helemaal 'los' door de bakstukken, dan kun je dus zelf schuiven en de beste positie bepalen.