[AR] Moeder en dochter Tinker in het 2span

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MamaMiesje

Moeder en dochter Tinker in het 2span

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 19:25

Mag ik u even voorstellen:
De bonte Tinkerdame is Fayette van de Veerte, 9 jaar jong.
De bruine Tinkerdame is Cives Tuihanti's Dunla, 3 jaar en dochter van Fayette ( v. Gulliver 'O Britain)

Beide dames zijn reeds al bekend met het voor de koets lopen, zowel enkel als dubbelspan, maar ze zijn nog nooit samen in het dubbelspan geweest. Vandaag was dus de eerste keer!

3,5 jarige Dunla, met op de achtergrond haar 'beleermeneer'
Afbeelding

Hu! Jakkes! Toch wel weer een beetje eng, dat tuig over je koppie heen!
Afbeelding

Moeder en kind
Afbeelding

Inspannen.
In tegenstelling tot wat de meesten doen (het meest ervaren paard aan de linkerkant), is hier de tactiek andersom: het meest ervaren paard aan de rechterkant. Dit vanwege de nogal waterrijke omgeving hier; mocht het linker, onervaren paard dan schrikken en naar binnen vluchten, dan kan het rechter, meer ervaren paard, de 'klap' opvangen en ervoor zorgen dat ze niet in het water belanden.
Afbeelding

Het vertek was ff wat onstuimig (de remsporen staan op het erf := ) en wat onwennig.
Afbeelding

Afbeelding

Maar eenmaal op de weg had Fayette de oortjes er al op en de pas er flink in ;)
Afbeelding

Ik neem aan dat de reis naar huis verder goed is verlopen, maar daar heb ik nog geen verslag van gehad ;)

Napie

Re: Moeder en dochter Tinker in het 2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:39

Leuk span zo, gaan jullie dat vaker doen? Ik zou de strengen wel wat korter maken en/of strengdragers gebruiken

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 19:42

Ja, dat viel mij ookal op, hoewel ik daar verder geen verstand van heb. (Mijn zwager en de beleermeneer zijn de experts ;) )

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:45

Leuk zeg! Hopelijk wennen ze wat aan elkaar, kun je gezellig op pad! Is het ook de bedoeling dat je er zelf mee gaat rijden?
Ik zou ook zeker de volgende keer strengendragers er aan doen, dit vind ik toch wel gevaarlijk, een verkeerde sprong en ze staan over de strengen heen. Korter maken heeft dan ook weinig zin.
Mooie marathon wagen overigens!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 19:50

Het is wel de bedoeling dat dit vaker gaat gebeuren :j
Zwager en zusje nemen straks weer menlessen (ze hebben beiden hun menbewijs al wel, maar in Duitsland kun je steeds een stapje verder) en dan gaan ze dus goed oefenen met het duo. In de toekomst gaat zwager ook wedstrijden rijden, dacht ik :j

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:55

Leuk hoor!! Niets leuker als met moeder en dochter voor de wagen rijden, weet er alles van :D. Die strengen hangen idd een beetje eng zo, maar daar zullen ze wel wat mee doen nu denk ik (korter of houder erop). Trokken ze allebei evenveel? Bij mij wil Ciara nog wel eens het werk aan Katinka overlaten :D

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 20:06

Ik heb geen idee, Mariska.
Zwager en zusje moeten de rest van het verslag nog doen ;)

Een hele poos geleden zijn we eens met een ander moeder-dochterspan op pad gegaan, namelijk Fayette en háár moeder Lowara. Na de rit was er ook maar één die bezweet was en dat was niet Lowara. Die had de hele rit steeds één pasje achter Fayette gelopen _O-

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:12

Verslag van de tocht zelf mag hubby Tuihanti doen.

En een tweetal foto's van de aankomst:

Afbeelding

Afbeelding

Beiden waren flink bezweet van het werken. Ze hebben nog even een uurtje of 2 op de wei gelopen en bij het op stal gaan lekker eten gehad en een flinke massagebeurt.
Morgen wordt Dunla nog even gelongeerd en heb ik een 'lichte' rijles met Fayette (wordt ook weer mijn 1e les sinds een jaar dus we doen het beiden rustig aan :+ ).
En zondag mogen ze weer in het span op de menvereniging, dan heeft hubby menles van Tom de 'beleermeneer'.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:23

Leuk man, moeder en kind!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:27

jeeeeh kijk de dames eens flink zwoegen!
supergaaf ziet het er al uit Pien en Roy :j
die laatste foto, dat koppie van Dunla, dan is het toch nog wel een ukkie hoor :)

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 06:31

Wat een leuk span en super dat ze het zo goed deden voor de eerste keer.
Heel veel fijne mentochtjes gewenst met deze dames!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 06:37

Wat leuk :D ... moeder en dochter in span. ziet er gezellig uit :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:45

Ziet er goed uit, MIes en Flet!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:39

Leuk zeg, fijn dat het goed ging!

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:56

Fayette en Dunla voor het eerst samen aangespannen ging best goed. Dunla is vlak voor de zomer beleerd voor enkel en dubbel-span en mocht daarna lekker een hele zomer de wei op nixen. Fayette is sinds een paar weken van het veulen af en is de laatste keer begin december vorig jaar aangespannen en de hele zomer op rust geweest vanwege het veulen. Het verslag van de rit is dat deze zonder problemen is verlopen. Natuurlijk het span is niet in balans, heeft Dunla nog veel te leren maar daar gaan we lekker aan werken.
Zondag op de club even een half uurtje aanspannen en voorwaarts-afwaarts afrijden, het begin is er.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 17:22

Het moet dan wel 21st zijn :')

Wel meteen een vuurdoop zeg, eerst die ambu van de overkant en dan ff die malloot die nog gauw inhaalt voor hij geramd wordt door de ambu :roll:

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:48

Je hebt er rare mensen bij zeg, onvoorstelbaar, stel je voor je zou eens even moeten wachten zeg............ (doelend op die i....t die nog even moest inhalen).
Een afgeknotte driehoek is verplicht op de achterkant van de wagen als je over de weg rijd, ik heb niet het hele filmpje kunnen zien, aangezien de verbinden niet zo denderend was, maar bij mijn weten zat die niet op de wagen.
Nu is de boete niet zo hoog daarop, 20 euro, maar ja wel zonde van je geld.
Wellicht verstandiger geweest als beide heren een cap op hadden gehad, maar dat zie je heel weinig bij het mennen zo op de weg en / of in het bos, maar wel veiliger, mocht er iets mis gaan.
Ik had ook strengdragers gebruikt, vind dit ook wel erg slap en laag hangen, maar gelukkig is alles goed gegaan.
Leuk span zo, moeder en dochter en fijn dat het zo goed ging zo'n eerste keer.
Dat het een combi wordt heeft tijd nodig.
Veel succes met beide dames!

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:20

josie schreef:
Een afgeknotte driehoek is verplicht op de achterkant van de wagen als je over de weg rijd, ik heb niet het hele filmpje kunnen zien, aangezien de verbinden niet zo denderend was, maar bij mijn weten zat die niet op de wagen.
Nu is de boete niet zo hoog daarop, 20 euro, maar ja wel zonde van je geld.

Je hebt helemaal gelijk!

waar het niet dat we in Duitsland reden... Daar kennen ze de verplichting niet. Wel trouwens verplicht reflectoren op achterzijde (rond en rood) en voorzijde (rond en wit) en aan de zijkanten (oranje en rechthoekig)

Idd strengdragers zouden kunnen maar heb er geen. Indien het onverhoopt mocht gebeuren dat ze er eens overheen stappen dan maar stoppen en voetje terug zetten.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:30

MamaMiesje schreef:
Het moet dan wel 21st zijn :')

Waar het niet dat het geen tekst is maar een kunstwerk, dan mag alles :Y)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 18:34

Jaja, kunstzinnige vrijheid; my ass :P

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:44

Jaah, daar hebben we ons kampioensspan! :D
Tom vond het ook heel fijn te horen dat Fayette sinds vorige zomer niet meer voor de wagen had gelopen...toen ze al voor de wagen stond en jullie al onderweg waren! :P

Leuk hoor dat filmpje, kun je ook precies zien hoe braaf ze zijn! (ook als ze een keer over de strengen zouden springen... :D )

lisaleila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:37

leuk zeg maar met het aansingelen of wat u aan het doen was met het paard is het handig om gewoon te gaan staan anders kan hij u omduwen en over u heen lopen

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:00

Wat een gaaf duo! Je ziet in het filmpje Fayette idd aankomen in het begin met hele slingerende stresspasjes: pff pff spannend!! :+ Dunla vindt het vooral onwennig lijkt het? (en hee waarom is hier geen eten??) maar doet het ook erg braaf hoor.
Die bestuurder de inhaalt...:n Zot.

Jullie mogen trots zijn hoor!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:48

dat filmpje, grandioos :+ die katten ook over het erf, ze komen elke keer achter Flet vandaan :=
en volgens mij... hoor ik Myrthe zich ook nog melden op de achtergrond ;)