[AR] Foto's van jonge dravers in training.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Foto's van jonge dravers in training.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 15:42

Ja, ik durf het aan, nou eigenlijk niet maar ik doe het toch maar :Y) ....

Ik weet zeker dat 90% van Bokt hier ' boos' om gaat worden dus allereerst maar even een uitleg.

Onze dravers worden beleerd als jaarling, dat betekend dat ze nu tussen de lijnen lopen en daarna een kar achter zich zullen krijgen. Deze kar zal er denk ik achter gaan zo rond eind november. Ze lopen dan 2 keer in de week met een kar( dus trekken, niet dragen) over een harde zandbaan rechtuit. Dit doen we een kwartier tot 20 minuten per keer. Dan gaan ze van maart tot en met oktober het land in. Daarna worden ze weer het land uitgehaald en worden ze als laat tweejarige/begin driejarige getraind. Als ze vroeg talent tonen koersen ze bij ons als driejarige, anders als vier of vijfjarige.

Ik weet dat er heel veel horrorverhalen rondgaan over draverstraining, vandaar dat ik ook deze foto's wilde plaatsen, zodat je een beetje een idee hebt hoe het er aan toe kan gaan.
Natuurlijk verwacht ik niet dat je het er mee eens bent, dus als je vragen heb over het hoe of wat: stel ze gerust! Dan kan ik uitleg geven over waarom bepaalde dingen gedaan worden :) .

Dit is Bonjour
Afbeelding

Dit is zijn eerste keer tussen de lijnen, eigenlijk doen we dan nog niets, je loopt er achter om hem daar aan te laten wennen en er loopt iemand naast omdat hij het bit natuurlijk nog niet gewend is. De bedoeling is dat je dit uitbouwt totdat degene die hem vast heeft naast mij kan lopen, dan is hij dus bitwijs :) .
Afbeelding

Nu hetzelfde blij Blizzard

Afbeelding

Het is te merken dat Blizzard iets angstiger is, hij wil namelijk wat liever naast/achter degene lopen die hem vast heeft, daar waar Bonjour al veel meer zelf op pad gaat :) . Waarschijnlijk duurt het dus ook wat langer bij Blizzard om bitwijs te worden.
Afbeelding[/quote]

Foto's van Blizzard en Bonjour voor de kar komen dus waarschijnlijk binnenkort.
Another( een jaar ouder dus) is sinds een maandje het land uit. Op deze foto's stond hij net weer voor de kar( zijn van 3 weken geleden denk ik) . Vandaar dat hij nog een slagtouw omheeft en een vrij zware kar. Hij staat nu al voor een lichter kar :) .

Another staat nu op 2 keer in de week normaal tempo draven en 1 keer in de week kijken of hij een stukje harder wil.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb je vragen: stel ze gerust!! Ben benieuwd wat jullie nou juist positief eruit vinden zien op deze foto's en wat je niet aanspreekt :)

geerke

Re: Foto's van jonge dravers in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:54

tja....het ziet er ontspannen uit,dat wel.
Maar het gaat zo tegen mijn gevoel in om een enter te trainen...
Ik weet het ,het hoort bij die tak van sport....en ieder zijn ding.....ik veroordeel het niet,ik wil er alleen niets mee te maken hebben...
(ik ben hier in frankrijk zowat alleen maar bezig om afkeurde uitgehongerde dravers te redden,die 'vergeten' zijn omdat ze niet snel genoeg waren)

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:00

Het is leuk om het verhaal eens echt te zien en te horen, niet alleen negatieve dingen.

Ik kan hier een heel verhaal over jong en niet uitgegroeid en benen enz gaat vertellen maar laten we eens bokt positief houden.

Jonge paardjes die voor het eerst rustig aan het werk wennen

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:03

ik vind het erg intressant en linformatief om te zien hoe het eraan toe gaat :j

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:03

ik snap ook dat er idd mensen zijn die wel het beste voor hebben in de draf/rensport maar ik stuiter dan nog steeds op de leeftijd! het wennen aan bit enc vind ik nog niet zo heel erg maar het trekken dat het dier al zo vroeg moet doen wel

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:06

op zich doe je niks verkeerd wanneer je een enter
bepaalde basis dingen leert.
tenslotte doen wij dat ook met onze niet dravers.
we leren ze stil staan, gepoetst worden, met een balletje
spelen enz...

dus hoe jij het verteld, dat ze weer de wei in gaan, prima !

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:08

Ik vind het er eigenlijk wel gezellig uitzien....paardjes werken nog niet worden alleen wereldwijs en handmak gemaakt, wat in mijn ogen helemaal niet verkeerd is.....Je komt zovaak van die 3 jarige tegen die nog niks kunnen en kennen en dan de nadruk op kennen!

Super verhaal ziet er leuk en ontspannen uit, ga zo door!

waar woon je btw, lijkt me wel leuk om eens een dagdeel of dag te komen helpen/kijken/ leren heb nl al vanalles gedaan, maar nog nooit iets met dravers. :o

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:11

Heel fijn dat je dit topic geopent hebt :j
Kunnen we eens zijn hoe jullie denken en ni et alleen hoe bokt denkt.
Eigenlijk ziet het er helemaal niet gedwongen uit ofzo, best intressant! :)

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:27

ik vind het er opzich ook wel ontspannen uitzien,
maar ik ben eigelijk wel nieuwschierig wat het voordeel is om zo jong te beginnen en
merken jullie veel verschil als je later begint en zoja wat merk je dan?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:31

Zeer interresant!!! :)

Opzich ben ik er niet op tegen om een paard op jonge leeftijd al aan een bit te laten wennen ect. Trekken vind ik wel een beetje vroeg. Maar ik zie dat jullie absolutt niet gemeen tegen de paarden zijn, en ik hoop dat iedereen zo is in de draverwereld!

Ik heb wel een vraag: Ik heb ooit dravers zien koersen en een daarvan had een hele rare riem die aan het kopstuk vastzat, en doorliep naar het schoftje. Ik vond de riem wel strak zitten. Is dat om hun hoofd omhoog te houden en waarom zou je zoiets doen?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:35

Interessant om het zo eens te zien, waar ik wel benieuwd naar ben; in hoeverre wordt er rekening gehouden met de bouw van het dier op dat moment? Op die leeftijd zijn er zat ukkies die zo overbouwd zijn dat ze al genoeg aan zichzelf hebben, worden deze dan later opgepakt oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:39

Waarom zo vroeg al dan? Waarom kan dit niet met een lichamelijk goed getraind paard van 10?

Foto's zien er vriendelijk uit, op de leeftijd na :+

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:40

Het ziet er allemaal heel ontspannen uit, al is het niet mijn ding om al met een jaarling te trainen.
Ze zullen de zwaarte van het werk lichamelijk wel aankunnen , maar geestelijk zijn het nog maar baby's.
Wat me wel opvalt is dat jullie ook rechtsom rijden, terwijl ze normaal alleen linksom koersen, dat vind ik dan weer wel positief.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:45

Tja ook ik vraag me af, waarom moet zo'n dier al zo jong "getraind" gaan worden? Waarom gaat in deze sport alles zo vlug?
Waarom gewoon niet een 3 jarige gaan opleiden en hem verder naast poetsen en troetelen etc, niet gewoon veulen laten in de wei?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:45

hafjelinger schreef:
Zeer interresant!!! :)

Opzich ben ik er niet op tegen om een paard op jonge leeftijd al aan een bit te laten wennen ect. Trekken vind ik wel een beetje vroeg. Maar ik zie dat jullie absolutt niet gemeen tegen de paarden zijn, en ik hoop dat iedereen zo is in de draverwereld!

Ik heb wel een vraag: Ik heb ooit dravers zien koersen en een daarvan had een hele rare riem die aan het kopstuk vastzat, en doorliep naar het schoftje. Ik vond de riem wel strak zitten. Is dat om hun hoofd omhoog te houden en waarom zou je zoiets doen?

Die zie je bijna bij iedere draver in de koers, dit is inderdaad om hun hoofdje omhoog te houden, maar ook voor steun ... ze gaan er tijdens de koers als het ware in hangen plus het feit dat dravers zulke vechters zijn om te winnen en zou je dit niet doen en je paard wordt heet en je wil hem in houden en je rijdt zonder shack zou je de luchtpijp dicht trekken en dat is dus niet de bedoeling.

Mooi gebouwde beestjes trouwens super !

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:47

__Laura schreef:
Waarom zo vroeg al dan? Waarom kan dit niet met een lichamelijk goed getraind paard van 10?

Foto's zien er vriendelijk uit, op de leeftijd na :+

Ik denk omdat ze dan 'te oud' zijn? Ik heb er geen verstand van hoor maar volgens mij rennen Dravers niet door tot hun tiende.
Denk dat ze een x aantal jaar op de baan lopen en dan 'te oud' bestempeld worden.

Ik hoor het graag als ik ernaast zit. :')

Maar ik vind het positieve foto's. :) Ziet er leuk en ongedwongen uit.

Quarters en Paints worden in de US ook al op hun 2/2,5 ingereden dus tja....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:52

Maar ze zijn te oud omdat ze slijtage vertonen vanwege het vroeg laten werken toch?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:54

Citaat:
Ik denk omdat ze dan 'te oud' zijn? Ik heb er geen verstand van hoor maar volgens mij rennen Dravers niet door tot hun tiende.
Denk dat ze een x aantal jaar op de baan lopen en dan 'te oud' bestempeld worden.

Ik hoor het graag als ik ernaast zit. :')

Maar ik vind het positieve foto's. :) Ziet er leuk en ongedwongen uit.

Quarters en Paints worden in de US ook al op hun 2/2,5 ingereden dus tja....

Zeker zijn ze niet te oud ... en er zijn zat oudere dravers ... die nog steeds prima koersen ... De jonge dieren leer je spelenderwijs tussen de lijnen lopen en spelenderwijs de kar te trekken ... over het algemeen leer je de jaarlingen dit veel gemakkelijker aan dan de oudere dieren, maar het is wel zo ... laar ik duidelijk wezen ... als een trainer of eigenaar vind dit beestje is er niet aan toe gaat hij of zij nog lekker de wei in ...

Dat betekent niet direct dat ze niet genoeg zijn ... maar dat ze het op dit moment nog niet aan kunnen ... en op latere leeftijd gaan koersen.

Er is inderdaad een koers leeftijdgrens maar die ligt voor hengsten en ruinen weer anders als merries .... welke leeftijd weet ik zo niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:02

het zijn echt nog puppies he :D :D :D

lekker hoor, lekker lange lijnen, lekker rechtuit ......... maargoed men weet ondertussen wel dat ik dit allemaal geen probleem vind ;)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:07

merries mogen tot hun 11e koersen en ruinen en hengsten tot hun 13e geloof ik. ik help zo nu en dan een vriend van mij met beleren en wij hebben de B jaargang al wel voor de kar. maar het is ook de bedoeling dat deze paarden als ze er klaar voor zijn als 2 jarige al in de baan verschijnen. is ook niet mijn manier van werken maarja zijn de eigenaren meestal die dit willen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:15

Waarom eerst een zware kar en dan een lichte(re)?
Ik heb verder geen mening over de leeftijd..weet niet wat ik ervan moet vinden..

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:44

de leeftijd heeft te maken met de koersen die ze dan kunnen meedoen (mag me verbeteren indien nodig hoor:) zit vaak bij dravers maar dat is vooral Frankrijk dus misschien lichtjes anders + ik leer zelf nog heel veel bij over dravers)

Dus uitleg: elke koers heeft een 'catergorie paarden' bv: ruinen, 5jaar, min 1000 euro en max 5000euro gewonnen, waarbij boven 3000 euro betekent 25m geven (= als paard meer als 3000 euro heeft gewonnen moet hij dus 25m verder van de startlijn beginnen en dus deze 25 extra lopen en dus ook extra inspanning want ze moeten paarden die op 0m (startlijn) starten inhalen om zo snel mogelijk in peleton te rijden. Daarom blijft men ook liever met een winstsom onder 3000 euro want is minder inspanning dus meer winstkansen.

Nu deze uitleg even om uit te leggen waarom ze vroeg ge trained worden.. omdat koersen dus heel vaak per jaar (leeftijd) gaan. Dat zou dus betekenen:
paard X: 5jaar, ingereden sinds 2jaar, winstsom 4500 euro
paard Z: 5jaar, net ingereden, winstsom 0 euro

Paard X zal in veel categorieen( gezien: leeftijd, winstsom) voorkomen en zal dus vaak kunnen mee koersen terwijl paard Z zijn winstsom te laag is en dus buiten de categorie valt en dus weinig/geen koersen kan mee( geen koers met categorie: 0 winstsom voor 5 jarige) doen en indien hij kan mee doen zal dit tegen paarden zijn met meer ervaring en meer winstsom waardoor paard Z veel minder kans heeft op winst. En dus gevolg is dat men zal kiezen voor paard vroeg te trainen zoals bij paard X.

Hopelijk is het redelijk juist (en anders zal iemand het wel verbeteren zeker:p) en snappen jullie het allemaal.

Verder wil ik wel zeggen dat het inderdaad wel vaak is dat de paarden op jonge leeftijd worden mak gemaakt dus gewoon worden van mensen om zich te hebben, halster, poetsen etc en dat ze erna terug voor meerdere maanden de weide opgaan en dan terug komen om stilletjes aan kennis te maken met het tuig etc. En pas tegen 2j/3j (hangt van paard tot paard af) worden getrained op snelheid, omgeving koersbaan (ze gaan dan bv eens mee als een ander paard moet lopen, en worden dan gewoon daar op piste uitgereden zodat ze kennis maken met de nieuwe omgeving, geluiden van de koersbaan).

X

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 21:03

Ik ga even stap voor stap antwoord geven :D

Allereerst, ik woon vlak bij Zoetermeer, waar iedereen altijd langs mag komen om te kijken( of een ritje op de duosulky mag komen maken :) ) . Voor de mensen die in Friesland wonen: als je een trainer een mailtje stuurt, of op de koers eens rondvraagt zijn er genoeg mensen die het geweldig vinden als je een dagje komt helpen.

De reden waarom je zo jong begint is omdat de NDR( onze stamboek en wedstrijd organisatie) heeft bedacht dat er het meeste geld te verdienen is als twee en driejarige. Alle grote koersen zijn dan.... Waar wij trouwens nooit in starten, dus dat is niet de reden dat WIJ vroeg beginnen, maar wel waardoor 99% van alle jongen paarden ingespannen wordt: om te kijken of ze goed genoeg zijn voor die koersen :) .
Verder is het heel fijn om ze als jong paard alvast goed ' op te voeden' , als je wacht totdat ze vier jaar zijn, zijn wij lang aan het stoeien voordat je ze hebt waar je ze hebben wil.
En wat ik denk dat de belangrijkste reden is: je wil alles een goede basistraining geven op jonge leeftijd. Als je ze basis conditie geeft en de pezen ophart op jonge leeftijd heb je daar later meer profijt van.

In hoeverre wordt er rekening gehouden met de bouw van een dier: Dat is verschillend per trainer en eigenaar, als men de tijd en de wil heeft om er rekening mee te houden wordt dit gedaan. Als een dier bij een trainer staat met de gedachte: zo snel mogelijk weten of er talent in zit zal hier minder snel rekening mee gehouden worden.

Alle trainers trainen hun paarden rechtsom, anders krijg je scheve paarden, dat wil je natuurlijk niet :) . Daarom worden veel dravers ook gelongeerd, krijgen ze galop training en worden ze onder het zadel gereden. Je wil dat alle spieren goed functioneren, als je een paard 7 keer in de week alleen linksom voor de kar rijd krijg je een scheef paard.

In Frankrijk is het systeem wel anders dan hier, behalve dan dat je daar als je 3000 euro verdiend heb echt een heel slecht paard heb en hier al een best goed paard, hebben ze daar veel meer koerspaarden.

Je hebt hier gewoon koersen tot bijvoorbeeld 500 of 300 euro voor de beginners. Hier kan je in starten of je paard nu 10 of 3 is.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:37

Ik vind eigenlijk helemaal niet dat jullie veel te jong bezig zijn! Ik zie inderdaad zeker het voordeel van. Ik merk ook dat paarden op jonge leeftijd (1-2 jaar) dingen veel makkelijker oppikken en minder geneigd zijn om met je in discussie te gaan. Ook zijn ze minder angstig, dan wanneer je ze pas op latere leefijd oppakt.
Natuurlijk moet je op de lichamelijke belasting letten, maar het lijkt mij dat 2-3 keer per week een kwartiertje rechtdoor aardig te doen is. Ik bouw nu ook al spieren op bij mijn 2-jarige hoor! Ook lange lijnen loopt ze aan, alleen hangt er geen karretje achter, omdat ik die niet heb!

Ik zie ontspanning en ik zeg: ga zo door!

Kellyyy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:40

Ik heb er zowiezo niks mee! maar ik denk (en hoop) dat het trainen wel goed is. Maar tsja, heb er gewoon niks mee;)